Pagina 1 van 1

Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 20:42
door Daniel
Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

DEN HAAG - Als de hogesnelheidstrein eind dit jaar gaat rijden, moet de populaire Beneluxtrein gewoon in stand blijven. Minister Eurlings van Verkeer heeft dat toegezegd in de Tweede Kamer.

Aanvankeliijk zou de Beneluxtrein verdwijnen, maar de minister komt daar nu op terug. De SP in de Tweede Kamer is erg blij met de toezegging van Eurlings. Reizigers kunnen daardoor kiezen tussen een boemeltje en de veel duurdere flitstrein tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel.

In het debat werd verder bekend dat reizigers die vertraging hebben met de Beneluxtrein voortaan geld terug krijgen. Nu hebben ze alleen nog recht op een tegoedbon voor een kopje koffie.

Bron: RTV West

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 20:43
door Caspar
In het debat werd verder bekend dat reizigers die vertraging hebben met de Beneluxtrein voortaan geld terug krijgen.
Beetje afgezaagde opmerking, maar ik denk dat het een flinke kostenpost kan worden de regeling, als de reizigers er ook echt gebruik van maken.

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 21:05
door Ruben
Het is een Europese regel dat treinen bij 1 uur of meer vertraging recht geven op geld terug, maar de Beneluxtrein die valt én niet onder de NS regeling én niet onder de EU regeling. Nou dat noem ik nog eens afgezaagd.

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 21:08
door Caspar
Geld die regel voor alle landen/maatschappijen binnen de EU?

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 21:41
door Suus
Hoe gaan ze dit nu weer in de dienstregeling doen :? Vlissingen - Amsterdam zou twee keer per uur gaan rijden als de Benelux verdwijnt. Nu verdwijnt de Benelux niet, en is Zeeland zeker blijgemaakt met een dode mus?

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 21:42
door BR628
Dat zit er dik in ja. [kort-door-de-bocht-modus]Maarja, wie woont er dan ook in Zeeland[/kort-door-de-bocht-modus]

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 21:49
door Vinny
Hmm het laatste concrete plan was het doortrekken van de IR Antwerpen - Essen naar Roosendaal. Mij lijkt dat toch wel voldoende?

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 21:58
door Daantje
Ik ben blij dat de Benelux blijft rijden. Ik wist trouwens niet dat je een gratis kopje koffie kon krijgen bij vertraging? Ik ben tot nu toe bij grote internationale vertragingen met die trein altijd net buiten de boot gevallen.

Voor reizigers naar Zeeland lijkt het me prima als de huidige situatie gehandhaafd blijft. Ik vind die niet veel slechter dan de plannen van een twee keer per uur intercity (en ja, ik woon dan niet meer in Zeeland maar m'n ouders wel ;) ).

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 21:58
door Caspar
Als na een aantal jaar die 'Varkensneuzen in Belgie uit de dienstregeling gaan, en ook de oude klassieke motorstellen, wat blijft er dan nog over waar er mee naar Roosendaal gereden kan worden?

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 22:00
door Fles
Caspar schreef:Als na een aantal jaar die 'Varkensneuzen in Belgie uit de dienstregeling gaan, en ook de oude klassieke motorstellen, wat blijft er dan nog over waar er mee naar Roosendaal gereden kan worden?
Ongeveer al het andere Belgische materieel? :?

Ze komen toch niet voorbij Rsd, dus er hoeft geen toelating plaats te vinden.

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 22:18
door Karl
Jij kent het IVW nog niet?

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 22:26
door Daniel
Het nieuwere Belgische materieel kan allesbehalve probleemloos doorrijden naar Roosendaal! Niet zozeer de spanning is het probleem, maar heb ergens gelezen dat voor bv. de M6-dubbeldekkers de Nederlandse perrons te hoog zijn.

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 22:47
door Vinny
Caspar schreef:Als na een aantal jaar die 'Varkensneuzen in Belgie uit de dienstregeling gaan, en ook de oude klassieke motorstellen, wat blijft er dan nog over waar er mee naar Roosendaal gereden kan worden?
De Maastricht-Brussel express naar Roosendaal dan? :mrgreen:
Ik wist trouwens niet dat je een gratis kopje koffie kon krijgen bij vertraging? Ik ben tot nu toe bij grote internationale vertragingen met die trein altijd net buiten de boot gevallen.
Afgelopen april/mei had ik drie uur vertraging met de CityNightLine (Amsterdam -> Wenen). Ik kreeg tegoedbonnen van NS Hispeed (twv 27,50 euro), zodat mijn reisje naar Londen met de Eurostar wat goedkoper uitviel (ik was daardoor nog geen 100 euro kwijt).

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 23:03
door Karl
En hoe kom je daaraan dan? Heb ook wel eens negentig minuten in de plus gezeten met de CNL...

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 23:47
door Vinny
Briefje geschreven naar de klantenservice...

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: do 05 feb 2009, 23:49
door Caspar
Maar Hispeed gaat daar toch helemaal niet over? Is toch een of andere holding van DB?

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: vr 06 feb 2009, 10:47
door Daantje
Ik heb jaren geleden toen Feyenoord supporters het leuk vonden om het stadion te slopen inclusief stoeptegels die op het spoor belanden, etc een paar uur vertraging opgelopen. Ik ben er toen achteraan gegaan of ik ergens geld terug kon krijgen maar of m'n kaartje was te goedkoop :? of het goldt niet voor de Benelux of ik had te weinig vertraging, er was overal wel wat mee. Rover heeft toen nog een oproep geplaatst om te proberen iets te regelen maar daar heb ik ook nooit meer iets van gehoord.

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: vr 06 feb 2009, 11:38
door Chauf21
De normale vertragingsregeling bij NS Hispeed (PDF) is wat karig: alleen bij meer dan 60 minuten vertraging en een vervoerbewijs duurder dan €50,- krijg je 20% van de ritprijs in tegoedbonnen die 12 maanden geldig zijn. Olé.
De nieuwe regeling van de Benelux is wat schappelijker (en is hier te vinden: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/c ... ty-brussel): de ondergrens van €50,- per ticket is gewijzigd naar een minimaal uit te keren bedrag van €2,20 (vergelijkbaar met de normale GtbV-regeling). De tegoedbonnen vervallen dus en bij een vertraging van meer dan 3 uur (!) krijg je het volledige bedrag (i.p.v. 20%) teruggestort.

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: vr 06 feb 2009, 11:44
door Vinny
Maar er geldt wel een CIV regel dat je bij een vervoersbewijs > 50 euro, en grensoverschrijdend vervoer je het recht hebt om de Thalys te nemen, als de Beneluxtrein door vertraging later aan komt dan de eerstvolgende Thalys ;)

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: za 07 feb 2009, 22:52
door Meltrain
Daantje schreef:Voor reizigers naar Zeeland lijkt het me prima als de huidige situatie gehandhaafd blijft. Ik vind die niet veel slechter dan de plannen van een twee keer per uur intercity (en ja, ik woon dan niet meer in Zeeland maar m'n ouders wel ;) ).
Ik denk dat het dan dezelfde situatie blijft als nu, maar dat de s2100 dan overal stopt tussen Roosendaal en Vlissingen.
Zelf vind ik het ook een goede actie als de Benelux blijft rijden: zo heeft de toerist, die meestal niet echt haast heeft, tenminste nog een goedkoper alternatief. :D
Chauf21 schreef:De nieuwe regeling van de Benelux is wat schappelijker (en is hier te vinden: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/c ... ty-brussel): de ondergrens van €50,- per ticket is gewijzigd naar een minimaal uit te keren bedrag van €2,20 (vergelijkbaar met de normale GtbV-regeling). De tegoedbonnen vervallen dus en bij een vertraging van meer dan 3 uur (!) krijg je het volledige bedrag (i.p.v. 20%) teruggestort.
Bedankt voor deze link. :D
Ik heb hem gelijk doorgestuurd naar mijn wiskundedocent, die 3x per week Antwerpen-Centraal - Rotterdam Centraal aflegt. :wink:

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: za 07 feb 2009, 22:56
door Ruben
Wat voor een materieel moet dat eigenlijk gaan doen dan, die tot op de draad toe versleten belgische locjes? Vraag me überhaupt af of een trein die nu zoveel vertraging oploopt nog wel toekomst heeft als het bedrijf dat het ding moet rijden in heeft gezet op een ander alternatief - de HSL - in hoeverre kan een overheid dan zo'n treindienst dwingend vastleggen, zij maakt immers niet de dienstregeling? Tot 2015 de aanbesteding volgt kunnen ze dan sowieso vrij weinig aan NS opleggen lijkt me, en bovendien wilde zij zelf geen attractieve dienstregeling met een integratie van HSL in binnenlandse treindienst. Lul dan ook niet zo populair het volk tegemoet met conservatieve anti-HSL propaganda. :roll:

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: za 07 feb 2009, 23:00
door Meltrain
Ik denk dat ze dan met ICRm en de o zo betrouwbare Traxx-locs gaan rijden.
Een alternatief is de nieuwe Belgische Reeks 18, die daarvoor dan wel aangepast moet worden.

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Geplaatst: za 07 feb 2009, 23:06
door Ruben
Pfff, nou alles behalve makkelijk lijkt me zo. Typisch de overheid om dan maar te denken dat er treinen uit de hemel neerdalen om dat te gaan rijden.
Het enige wat voor deze handhaving spreekt is het principe dat we af moeten van grensdenken; het feit dat er alleen -duurdere- Hi-Speed treinen de grens overgaan is in deze tijd natuurlijk een beetje krom.
Dus we handhaven meer treintypes die vanaf NL naar Brussel gaan, maar dit moet dan alleen gebeuren als het rendabel is; juist dat laatste betwijfel ik, en de overheid doet nu net alsof aan de populariteit van een Beneluxtrein nooit een einde komt. En misschien is het dan juist zinniger dat ding verder te integreren met de binnenlandse 'IC'-dienst net als met de IC naar Berlin is gebeurd. Koppel het kreng desnoods aan de t3600, en biedt een overstap met de t2100 in Rsd. Heb je toch nog wat veranderd, er zijn grensoverschrijdende IC's die niet over de HSL zoeven en er is toch nog steeds een alternatief. Zeker voor Brabant een verbetering, want kennelijk doet alleen Breda ertoe, daar hoor je geen SP-lid over.
Alleen als iets verdwijnt, gaat men in Nederland zeiken. Denk eens aan iets nieuws ofzo.