Pagina 1 van 1

Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: do 26 feb 2009, 11:33
door Ruben
Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa
Geplaatst op: woensdag 25 februari 2009 om 11:53
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 februari 2009 om 11:32

DEN HAAG - Het Nederlandse spoorwegennet is het drukst bereden van Europa. In 2006 werden er per kilometer rails meer dan 20.000 treinkilometers verreden, twee keer zoveel als het gemiddelde in de Europese Unie.
Lees verder



Nu de investeringen in capaciteitsuitbreiding nog. :)

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: do 26 feb 2009, 15:15
door Justin
Wat een haat-liefdeverhoudingen ten aanzien van het treinvervoer als ik de commentaarschriften er op mag nalezen, maar ach, Telegraaf + gezeur ...

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: do 26 feb 2009, 18:50
door Fles
Is dat nieuws dan? :?:

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: vr 27 feb 2009, 12:22
door Justin
Daarom lees ik het ook niet ;).

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: vr 27 feb 2009, 22:28
door Caspar
Ik stond vanmiddag op station Keulen HBF, en daar had ik toch het idee, dat er veel meer treinen aankomen en vertrekken nog dan bv Amsterdam Centraal of Schiphol. Als je in Duitsland Nordrhein- Westfalen gaat vergelijken met Nederland (ongeveer net zo groot?) denk ik dat er meer treinen rijden in Nordrhein Westfalen dan hier.

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: za 28 feb 2009, 13:45
door Suus
Ik weet het niet. Vanuit Amsterdam rijden de treinen in zeven hoofdrichtingen (Schiphol, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Almere, Hilversum en Utrecht) met vrij hoge frequenties, en bij Keulen zal dat vast veel meer zijn (op een overzichtskaart tel ik al veertien richtingen voor stoptreinen/s-bahn) en dan heb je de lange afstandstrajecten nog niet meegenomen, maar dat waaiert veel meer uit dan in Nederland. Op die losse eindjes komen veel minder treinen, terwijl hier de meeste lijnen hier ook veel doorgaand verkeer zien.

In Groningen komen ook veel treinen, maar in Roodeschool is daar maar weinig van te merken ;)

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: za 28 feb 2009, 19:12
door Caspar
Ja ik bedoel eigenlijk dus ook Nordrhein Westfalen, als je dat vergelijkt met Nederland, oppervlakte van het land, aantal trein bewegingen etc. Tuurlijk waaiert het uit vanuit Keulen, maar zo zijn er daar nog tig knooppunten met een frequentie zoals bv Utrecht centraal of Rotterdam. Zal het eens nader moeten uitzoeken, maar hoe? (ben zelf wel benieuwd).

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: za 28 feb 2009, 20:27
door Karl
Caspar schreef:Ja ik bedoel eigenlijk dus ook Nordrhein Westfalen, als je dat vergelijkt met Nederland, oppervlakte van het land, aantal trein bewegingen etc. Tuurlijk waaiert het uit vanuit Keulen, maar zo zijn er daar nog tig knooppunten met een frequentie zoals bv Utrecht centraal of Rotterdam. Zal het eens nader moeten uitzoeken, maar hoe? (ben zelf wel benieuwd).
Naast de oppervlakte van je onderzoeksgebied kun je overigens ook kijken naar aantal inwoners; dichtheid en dergelijke. Dan is Parijs agglomeratie (elf miljoen inwoners?) iets groter dan dan de inwoners, maar hoe zit dat met de oppervlakte?
Opzich verder wel interessant, definieren lijkt me dan wel belangrijk. Neem je de S-bahn wel of niet mee? Je kunt natuurlijk ook naar reizigers; zitplaatskilometers en dergelijke kijken. In een bezettingsgraad-op-het-spoor-onderzoek is een DH-I (of iets dergelijks) net zoveel waard als twaalf bakken VIRM.

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: za 28 feb 2009, 21:50
door Caspar
NRW heeft iets meer dan 18 miljoen inwoners over ruim 34.000km2 oppervlakte. (wat natuurlijk bijna alleen land is).
Nederland heeft volgens Wiki 41.000km2 waarvan 18% water is, met 1,5 miljoen inwoners minder dan NRW. Per saldo is het aantal inwoners per km2 dus min of meer gelijk. Dat is wel makkelijk vergelijkbaar.
Ik ga eerst eens opzoek of er een makkelijke methode is om het aantal trein bewegingen te tellen. In NRW is naar mijn verwachting aanzienlijk meer goederen vervoer dan hier, wat het gemiddelde daar zal optrekken.
Over S-bahnen valt natuurlijk te twisten, tevens als Randstadrail hier in dat geval.

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: za 28 feb 2009, 21:53
door Vinny
Ik heb wel eens zitten filosoferen over een integrale vergelijking van een aantal OV systemen. Dan moet je bijvoorbeeld vergelijkbare steden nemen: Een stad van 800.000 in Duitsland vergelijken met Amsterdam. En dan bijvoorbeeld gemiddelde frequenties, haltedichtheden en nog wat van dat soort variabelen invoeren. En dan kijken wie het beste systeem heeft. Helemaal mooi wordt het als je dan conclusies gaat trekken over wat voor aanbestedingssystematiek het meest profijt voor de reiziger heeft. Mocht iemand binnenkort afstuderen en verlegen zitten voor een scriptieonderwerp: filosofeer hier eens over :idea:

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: za 28 feb 2009, 23:31
door Karl
Vinny schreef:Ik heb wel eens zitten filosoferen over een integrale vergelijking van een aantal OV systemen. Dan moet je bijvoorbeeld vergelijkbare steden nemen: Een stad van 800.000 in Duitsland vergelijken met Amsterdam. En dan bijvoorbeeld gemiddelde frequenties, haltedichtheden en nog wat van dat soort variabelen invoeren. En dan kijken wie het beste systeem heeft. Helemaal mooi wordt het als je dan conclusies gaat trekken over wat voor aanbestedingssystematiek het meest profijt voor de reiziger heeft. Mocht iemand binnenkort afstuderen en verlegen zitten voor een scriptieonderwerp: filosofeer hier eens over :idea:
Amsterdam bevindt zich dan weer wel in een redelijk verstedelijkste omgeving (Almere, Schiphol/Hoofddorp, Haarlem en dergelijke) en dat heeft natuurlijk ook invloed op het vervoerssyteem, maar je moet uiteraard ergens je grens trekken.

Het lijkt me wel verstandig om met West-Europese steden te vergelijken en dan niet de Randstad met Londen ofzo, aangezien maatregelen als Congestion Charge ook invloed hebben op je vervoerssysteem.

Maar wat is overigens het 'beste' systeem? Wat het meest in de buurt van het beleid komt, waar de reiziger het meeste over tevreden is, wat het minst kost?

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Geplaatst: zo 01 mar 2009, 00:12
door Vinny
Daar mag je dan zelf over filosoferen :) Een beetje objectieve criteria formuleren is dan natuurlijk nooit weg :)