Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Chauf21 » Vr 06 Mar 2009, 16:42

Reiziger Ddrs schreef:
Ennes schreef:Dat in sommige functies de pauze wordt doorbetaald is het gevolg van het feit dat er geen garantie op die pauze gegeven kan worden. neem als voorbeeld maar even een Mcn, die komt in een verstoring terecht, en loopt daardoor vertraging op.

Bij buschauffeurs kan die garantie ook niet gegeven worden en ook die hebben een (in ieder geval grotendeels) niet-betaalde pauze :wink: Zijn hooguit wat uitzonderingen waarbij wel doorbetaald wordt wat dan vooral enkele minuten van de pauze betreft die zijn ingebouwd als extra buffer op ritten waarvan bekend is dat ze erg vertragingsgevoelig zijn.

Alleen gebroken diensten worden niet doorbetaald, maar reguliere pauzes worden bij Connexxion (en volgens mij ook de andere vervoerders) gewoon betaald. Mede vanwege het beeld dat chauffeurs bammetjes gaan staan eten bij een halte (vergelijkbaar met wat Ennes ook heeft geschetst) dat anders kan gaan ontstaan.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Daantje » Vr 06 Mar 2009, 18:43

Reiziger Ddrs schreef:
Ennes schreef:Dat in sommige functies de pauze wordt doorbetaald is het gevolg van het feit dat er geen garantie op die pauze gegeven kan worden. neem als voorbeeld maar even een Mcn, die komt in een verstoring terecht, en loopt daardoor vertraging op.

Bij buschauffeurs kan die garantie ook niet gegeven worden en ook die hebben een (in ieder geval grotendeels) niet-betaalde pauze :wink: Zijn hooguit wat uitzonderingen waarbij wel doorbetaald wordt wat dan vooral enkele minuten van de pauze betreft die zijn ingebouwd als extra buffer op ritten waarvan bekend is dat ze erg vertragingsgevoelig zijn.


Ik ben medisch analist en krijg twee keer per dag een half uur pauze doorbetaald. Mijn half uur lunchpauze is officieel geen werktijd en krijg ik niet uitbetaald. Normaalgesproken krijg je twee keer een kwartier pauze doorbetaald maar omdat wij echt geen mogelijkheid hebben tussendoor iets te eten of te drinken en men er vanuit gaat dat veel werknemers op andere werkgebieden dat wel doen krijgen wij twee keer een half uur.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Daniel » Vr 06 Mar 2009, 19:29

Chauf21 schreef:Alleen gebroken diensten worden niet doorbetaald, maar reguliere pauzes worden bij Connexxion (en volgens mij ook de andere vervoerders) gewoon betaald. Mede vanwege het beeld dat chauffeurs bammetjes gaan staan eten bij een halte (vergelijkbaar met wat Ennes ook heeft geschetst) dat anders kan gaan ontstaan.

Nee hoor, ik heb hier de officiële diensten van de stadsdienst Dordrecht en daarin komen uitsluitend onbetaalde pauzes van 30 minuten voor. In alle diensten, dus niet alleen de gebroken (alleen heet het in die laatste "Pauze onbetaald" en in de rest "Onbetaalde pauze"), is dat het geval.
Sterker nog: er is doordeweeks welgeteld één dienst waar een betaalde koffiepauze in voorkomt. Verder zijn er nog wat korte doorbetaalde onderbrekingen bij o.a. het overstappen van de ene op de andere bus en zijn ook de minuten die een pauze langer dan 30 minuten duurt betaald (al is het al veel als dat er meer dan 10 zijn). Ook de looptijd van bus naar chauffeursverblijf is gewoon betaald.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Vinny » Za 07 Mar 2009, 11:34

Overigens het al dan niet doorbetalen van pauze (wat jij volgens mij bedoelt) kan je onder dezelfde noemer scharen als het inleveren van een compensatie dag.
Mijn pauze wordt niet doorbetaald. Ik heb er geen problemen mee. Ik ga gewoon de krant lezen en een paar bammetjes naar binnen werken ;) Wat het probleem van de pauzeregeling meer is, is dat de vakbonden - verwijzend naar een 'verworven recht' - het voor elkaar hebben gekregen om voor werknemers die al in dienst waren de pauzes te laten doorbetalen en voor de nieuw aangestelde werknemers niet. Dat levert terecht scheve gezichten op de werkvloer op.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Geert » Za 07 Mar 2009, 11:37

Ik ben bang dat je zulke dingen altijd houdt. Ik heb bijvoorbeeld bij mijn opleiding geen bindend studieadvies, studenten die een jaar later begonnen zijn wel. Studenten die 10 jaar eerder begonnen zijn hoeven geen stufi terug te betalen als ze geen diploma halen, etc.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Vinny » Za 07 Mar 2009, 11:43

Zolang het eenmalig is valt dat mee. Maar als je precies hetzelfde werk doet als je collega die maand in, maand uit betere arbeidsvoorwaarden en/of een hoger loon heeft, zonder dat hij beter is in zijn werk dan wekt dat jaloezie in de hand.

Overigens wil ik wel nog even opmerken dat grosso modo mensen sinds de Tweede Wereldoorlog meer zijn gaan verdienen en meer vrije tijd hebben gekregen. Het valt me altijd op dat grote verbeteringen nooit opvallen terwijl als het een klein beetje achteruit gaat; nou dan wordt de Telegraaf wakker met vette koppen en een berg aan ingezonden brieven...

(Klein voorbeeldje: Toen de euro werd ingevoerd stegen de prijzen van de treinkaartjes niet. Toen een jaar later de NS vanwege de toenemende inflatie, hogere personeelskosten en naar eigen zeggen betere prestaties, de prijs met 4% wilde verhogen was het land te klein. Er werden zelfs kamervragen gesteld. Echter gecorrigeerd voor inflatie was een treinreis in 2003 goedkoper dan in 2000 :roll: )
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Wubbo » Za 07 Mar 2009, 13:19

Vinny schreef:Zolang het eenmalig is valt dat mee. Maar als je precies hetzelfde werk doet als je collega die maand in, maand uit betere arbeidsvoorwaarden en/of een hoger loon heeft, zonder dat hij beter is in zijn werk dan wekt dat jaloezie in de hand.
Terwijl dat in veel CAO's heel normaal is. Mijn collega staat, in dezelfde salarisschaal, staat ook een paar treden hoger dan ik omdat hij al meer werkzame jaren bij hetzelfde bedrijf heeft.

Misschien moet ik ook maar eens gaan staken dus ;-).

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Ennes » Za 07 Mar 2009, 14:39

Vinny schreef:
Overigens het al dan niet doorbetalen van pauze (wat jij volgens mij bedoelt) kan je onder dezelfde noemer scharen als het inleveren van een compensatie dag.
Mijn pauze wordt niet doorbetaald. Ik heb er geen problemen mee. Ik ga gewoon de krant lezen en een paar bammetjes naar binnen werken ;) Wat het probleem van de pauzeregeling meer is, is dat de vakbonden - verwijzend naar een 'verworven recht' - het voor elkaar hebben gekregen om voor werknemers die al in dienst waren de pauzes te laten doorbetalen en voor de nieuw aangestelde werknemers niet. Dat levert terecht scheve gezichten op de werkvloer op.


Er is een groot verschil tussen andere arbeids voorwaarden voor nieuw aangenomen personeel, of een verslechtering van de bestaande arbeidsvoorwaarden voor bestaand personeel waar dit topic dus uiteindelijk over ging.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Daantje » Za 07 Mar 2009, 19:43

Wubbo schreef:
Vinny schreef:Zolang het eenmalig is valt dat mee. Maar als je precies hetzelfde werk doet als je collega die maand in, maand uit betere arbeidsvoorwaarden en/of een hoger loon heeft, zonder dat hij beter is in zijn werk dan wekt dat jaloezie in de hand.
Terwijl dat in veel CAO's heel normaal is. Mijn collega staat, in dezelfde salarisschaal, staat ook een paar treden hoger dan ik omdat hij al meer werkzame jaren bij hetzelfde bedrijf heeft.

Misschien moet ik ook maar eens gaan staken dus ;-).


Idd, volgens mijn loonstrook ben ik 'assistent analist' omdat ik in een aanloopschaal zit en dus substantieel minder verdien dan mijn collega's die exact hetzelfde werk doen (alleen meer ervaring hebben maar of je dat nou dagelijks merkt).
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Daniel » Za 07 Mar 2009, 19:54

Da's toch weer wat anders als je echt in een andere schaal zit en niet slechts wat treden lager. Bij een andere schaal zit er vaak ook een andere functienaam aan gekoppeld, terwijl dat bij een verschil van enkele treden niet het geval hoeft te zijn.
En de functienaam zelf, tja, da's maar net hoe het bedrijf het noemt: ben zelf bv. nu "Senior Laboratory Technician", terwijl ik ook gewoon in de schaal voor startende HBO'ers zit net als bij jou het geval zal zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Suus » Za 07 Mar 2009, 23:06

Aanloopfuncties zijn normaal, zelfs bij de McDonald's wordt je eerst Assistent Medewerker Fastfood, en pas wanneer je toebent aan een contract voor onbepaalde tijd wordt dat omgezet naar Medewerker Fastfood. Lijkt mij dat een dergelijke manier van inschaling ook wel in andere branches voorkomt. Maar dat lijkt mij nu niet echt de grootste bron van irritatie bij de medewerkers van BAM Rail.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Vinny » Zo 08 Mar 2009, 21:25

Er is een groot verschil tussen andere arbeids voorwaarden voor nieuw aangenomen personeel, of een verslechtering van de bestaande arbeidsvoorwaarden voor bestaand personeel waar dit topic dus uiteindelijk over ging.
Nou en ik zal je zeggen dat ik niet tegen die mentaliteit kan. Er zijn in het verleden diverse keren wat overbodige luxe in de arbeidsvoorwaarden geslepen, en wanneer dat wordt rechtgebreid hebben alleen de 'jonge' (nieuwe) werknemers er last van omdat de oudjes nou eenmaal 'verworven rechten' hebben. Ik vind het ronduit schandalig dat de jongeren het potverteren van de ouderen moeten subsidieëren. Dat gaat in tegen elke vorm van rechtvaardigheid. Dit staat overigens wat mij betreft los van de loontredes in een salarisschaal. Daar valt ook een discussie over te voeren, maar dat staat los van deze discussie over arbeidsvoorwaarden ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Ennes » Ma 09 Mar 2009, 14:22

Vinny schreef:
Er is een groot verschil tussen andere arbeids voorwaarden voor nieuw aangenomen personeel, of een verslechtering van de bestaande arbeidsvoorwaarden voor bestaand personeel waar dit topic dus uiteindelijk over ging.
Nou en ik zal je zeggen dat ik niet tegen die mentaliteit kan. Er zijn in het verleden diverse keren wat overbodige luxe in de arbeidsvoorwaarden geslepen, en wanneer dat wordt rechtgebreid hebben alleen de 'jonge' (nieuwe) werknemers er last van omdat de oudjes nou eenmaal 'verworven rechten' hebben. Ik vind het ronduit schandalig dat de jongeren het potverteren van de ouderen moeten subsidieëren. Dat gaat in tegen elke vorm van rechtvaardigheid. Dit staat overigens wat mij betreft los van de loontredes in een salarisschaal. Daar valt ook een discussie over te voeren, maar dat staat los van deze discussie over arbeidsvoorwaarden ;)


Ik veronderstel dus dat als er bij het bedrijf waar jij werkt nieuwe werknemers aangenomen zouden worden, waarbij de secundaire arbeidsvoorwaarden (die jij overigens een overbodige luxe vind) slechter zijn, dat jij vrijwillig voorop naar de baas loopt om deze in te leveren.
Wat die verworven rechten van die potverterende oudjes betreft, diezelfde oudjes waren ooit de jongeren, en de jongeren zullen ooit tot die potverterende oudjes behoren.
Dus strijden voor behoud nu, is ook strijden voor behoud later, want wat je nu kwijtraak, krijg je straks echt niet meer terug.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Vinny » Ma 09 Mar 2009, 20:54

Ik zeg niet dat alle secundaire arbeidsvoorwaarden overbodige luxe zijn, ik zeg dat er de nodige overbodige luxe in de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn geslopen, dat best zuiniger kan. De werkgevers zijn Sinterklaas niet :|
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Ennes » Ma 09 Mar 2009, 21:10

Vinny schreef:Ik zeg niet dat alle secundaire arbeidsvoorwaarden overbodige luxe zijn, ik zeg dat er de nodige overbodige luxe in de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn geslopen, dat best zuiniger kan. De werkgevers zijn Sinterklaas niet :|

Dat klopt, werkgevers zijn geen sinterklaas, zij zijn slechts een van de partijen die het invoeren van deze secundaire arbeidsvoorwaarden als onderdeel van de CAO ondehandelingen hebben goedgekeurd.
Het terugnemen van deze onderdelen is dus uitsluitend een verslechtering van die voorwaarden.
En dat is dus waar het in dit topic over gaat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor waldo79 » Di 10 Mar 2009, 20:48

Ach. Bij TNT is salaris inleveren voor het behoud van werkgelegenheid bespreekbaar.

Zo kan het dus ook :)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Vinny » Wo 11 Mar 2009, 12:05

Juist! Daarnaast, mijn collega's waren maandag gewoon aan het werk, ondanks dat ze zondagnacht uit hun bed zijn gebeld vanwege een aanrijding op de SUNY lijn (sneltram van Utrecht). Het werk moet namelijk gewoon gedaan worden...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Fles » Wo 11 Mar 2009, 12:27

Vinny schreef:Het werk moet namelijk gewoon gedaan worden...


Daar zijn wat buschauffeurs het anders niet mee eens begreep ik, maar dat terzijde. :pos:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Wubbo » Wo 11 Mar 2009, 12:52

Vinny schreef:Juist! Daarnaast, mijn collega's waren maandag gewoon aan het werk, ondanks dat ze zondagnacht uit hun bed zijn gebeld vanwege een aanrijding op de SUNY lijn (sneltram van Utrecht). Het werk moet namelijk gewoon gedaan worden...
Ik heb het artikel nog maar eens nagelezen, en zie nergens een verwijzing dat de mensen van BAM iets terugkrijgen voor hun vervallen compensatiedag. Uitruil voor behoud van werkgelegenheid (zoals bij TNT) is zeker niet genoemd: er is een personeelstekort. Het lijkt dus meer een spelletje van BAM om het aantal gewerkte uren van hun monteurs omhoog te krijgen dan wat anders. Als men mij, zonder enige vorm van compensatie, iets afpakt zou ik het daar ook niet mee eens zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Vinny » Wo 11 Mar 2009, 20:54

Tja, als je een baby zijn rammelaar afpakt gaat hij ook huilen. Dat wil niet meteen zeggen dat het een slecht idee is...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Wubbo » Wo 11 Mar 2009, 21:09

Het maakt het een idee waarvan je bij voorbaat al weet dat je er kritiek op krijgt. Om je vergelijking door te trekken: als je baby dan huilt moet je hem weer troosten, en dat zal ook niet gebeuren als je niks doet.

Voor niks gaat alleen de zon op, ik begrijp de BAM-werknemers volkomen dat ze zich niet zonder enige vorm van compensatie iets laten afpakken.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Vinny » Wo 11 Mar 2009, 21:12

Zoals ik in een andere draad al memoreerde, bij sommige bedrijven gaat de lease-auto eruit. Soms breken er tijden aan waarin de riem wat moet worden aangetrokken. Het leven is niet één feestje...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Wubbo » Wo 11 Mar 2009, 21:21

En de werknemers die dat betreft staan natuurlijk allemaal te juichen, en vooraan in de rij om als eerste hun leasewagen in te leveren? Kom zeg, je maakt mij niet wijs dat dat in die bedrijven zonder slag of stoot gaat.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Vinny » Wo 11 Mar 2009, 22:03

Je slaat de spijker op de kop. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Gelukkig is daar wél een 'sence of urgency' dat in dit geval bij de vakbonden ontbreekt. Die willen gewoon het liefst doorgaan met feestvieren op de rand van de afgerond (en ook nog op de kosten van de belastingbetaler, als dat mogelijk is)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Stakingsdreiging BAM Rail raakt treinreizigers

Berichtdoor Geert » Wo 11 Mar 2009, 22:06

Je overdrijft gigantisch. De reden voor de salarisverlaging bij TNT is evident (anders dreigen er massaontslagen), een goede reden waarom er perse ingeleverd moet worden door de monteurs van BAM is nog steeds niet naar voren gekomen.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten