Pagina 1 van 1

Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: vr 13 mar 2009, 14:37
door Daniel
Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

AMSTERDAM - Bij ongeveer de helft van alle kaartjesautomaten van de Nederlandse Spoorwegen in Nederland kan vrijdag niet worden gepind. Oorzaak is dat de router die er normaal gesproken voor zorgt dat de transacties kunnen plaatsvinden eruit ligt. Dat heeft een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen gezegd.
Het probleem wordt momenteel verholpen. De verwachting is dat de automaten het binnen enkele uren weer doen, zegt de woordvoerder. De storing trof de helft van de ongeveer elf- tot twaalfhonderd kaartjesautomaten die Nederland rijk is rond 09.30 uur.

Lees verder

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: vr 13 mar 2009, 15:03
door Daan
Mij maak je niet wijs dat je daar geen spare voor hebt... :shock:

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: vr 13 mar 2009, 15:20
door Fles
Daan schreef:Mij maak je niet wijs dat je daar geen spare voor hebt... :shock:
Vast wel, maar die staat er niet direct naast misschien. Bovendien moet zo'n ding nog geconfigureerd worden.

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: vr 13 mar 2009, 19:36
door webguy
Ach ja, er is ook maar een verbinding tussen NS-automaten netwerk en de banken: die kabel ergens in Amsterdam Zuid is ook al eens doorgegraven. Op zich wel te verwachten dat ze ook maar een router d'r hebben staan.
Maar idd, zo'n router moet je ook nog configureren, en al heb ik m'n Cisco certs niet, dat kan je toch opslaan en uploaden :P Iemand zal wel weer de backup vergeten zijn ofzo van de instellingen :P

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: vr 13 mar 2009, 22:43
door Mark
Klopt. Vanmiddag op Hgl kon er wel gewoon gepind worden bij de muntgeld-automaten, bij de andere niet.

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: za 14 mar 2009, 11:00
door Fles
webguy schreef:Ach ja, er is ook maar een verbinding tussen NS-automaten netwerk en de banken: die kabel ergens in Amsterdam Zuid is ook al eens doorgegraven. Op zich wel te verwachten dat ze ook maar een router d'r hebben staan.
Maar idd, zo'n router moet je ook nog configureren, en al heb ik m'n Cisco certs niet, dat kan je toch opslaan en uploaden :P Iemand zal wel weer de backup vergeten zijn ofzo van de instellingen :P
Mja, idealiter zou het zo zijn dat er naast ELKE router een compleet afgeconfigureerde reserverouter staat, EN een poppetje wat precies weet wat ie moet doen. Maar ja, dat kost geld natuurlijk, en dat kan dus niet ;)

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: za 14 mar 2009, 12:39
door webguy
Mja, daar maak je als het goed is de afweging wat het kost als die router plat is. In dit geval kost het dus voor de NS een flinke hap aan inkomsten en dan hebben we het nog niet over de imago schado, ongemak aan reizigers, extra werk voor HCs die beter andere dingen kunnen doen (of ze dat nou doen of niet 8-) ) en het extra geld en werk dat het kost om die uitstel van betalingsformulieren te verwerken. Het lijkt me verder ook dat je voor zo'n cruciale minstens een SLA hebt zodat er binnen een paar uur iemand het geval werkend heeft.

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: za 14 mar 2009, 13:20
door Fles
webguy schreef:zodat er binnen een paar uur iemand het geval werkend heeft.
En aldus geschiedde :pos:

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: zo 15 mar 2009, 05:33
door STF
Wat blijft het toch eigenlijk kwetsbaar zoiets, een routertje stuk en gelijk de helft aan kaartjesautomaten buiten werking. Daar sta je nooit zo bij stil.
Laat Jack de kabelknipper het maar niet horen. :P

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 04:25
door math1985
En blijkbaar is per station de helft van de automaten op een andere router aangesloten?
Dat is op zich best een nette oplossing.

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 04:43
door STF
Behalve bij stations met maar slechts 1 kaartjesautomaat en dat zijn er best wel een aantal volgens mij?

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 14:14
door Fles
STF schreef:Behalve bij stations met maar slechts 1 kaartjesautomaat en dat zijn er best wel een aantal volgens mij?
Vast wel, maar dat zijn dan altijd ook die stations waar best weinig mensen een kaartje kopen :idea:

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 22:56
door Geert
Dat valt wel mee, Vlaardingen Oost had vroeger ook 2 automaten (een code- en een touchscreenautomaat) en sinds de proef met de OV-chipkaart op de Hoekse Lijn (inmiddels alweer afgeschaft) staat er nog maar één automaat. En Vdo is toch best een druk stationnetje.

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 22:59
door Fles
twee keer een uurtje op een dag ja.

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 23:14
door webguy
Overigens denk ik dat die code-automaten eerder op een heel ander type netwerk zitten ipv een andere router. Er licht tegenwoordig glasvezel naar elk station, vroeger was dat niet. Zit vast een of ander aftands token-ring systeem (met iets niet TCP/IP achtigs) of erger zelfs telefoon/modemachtig iets achter die code apparaten en de pinbetalingen.

Re: Problemen met router bij kaartjesautomaten NS

Geplaatst: di 17 mar 2009, 09:49
door Fles
webguy schreef:Overigens denk ik dat die code-automaten eerder op een heel ander type netwerk zitten ipv een andere router. Er licht tegenwoordig glasvezel naar elk station, vroeger was dat niet. Zit vast een of ander aftands token-ring systeem (met iets niet TCP/IP achtigs) of erger zelfs telefoon/modemachtig iets achter die code apparaten en de pinbetalingen.
IPX\SPX :lol: Zou me niet eens verbazen. Ik zal eens kijken, moet uit m'n Vialis-tijd nog wel ergens een netwerktekening hebben misschien.

'NS neemt klacht niet serieus'

Geplaatst: di 17 mar 2009, 10:01
door Geert
'NS neemt klacht niet serieus'
Geplaatst op: zaterdag 14 maart 2009 om 18:18
Laatst bijgewerkt: zaterdag 14 maart 2009 om 18:18

DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen en Arriva moeten zich soepeler opstellen tegenover reizigers die in de trein geen kaartje hebben, omdat de kaartjesautomaat op het station hun bankpasje weigert. De vervoerders nemen die klachten al jaren niet serieus genoeg, vindt reizigersvereniging Rover.
Volgens Rover komt het geregeld voor dat kaartjesautomaten bankpasjes niet accepteren, terwijl die bij andere pinautomaten wel werken.
Lees verder