E-ticket NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

E-ticket NS

Bericht door Geert »

NS gaat met de tijd mee: je kunt nu ook via internet je kaartje kopen en uitprinten :)
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... -ticket-id
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: E-ticket NS

Bericht door Ruben »

Maakt de reis met de kosten van het printje duurder. ;)

Ik mag hopen voor NS dat die code gescand wordt bij controle, waardoor je niet meerdere keren je retour kan bereizen met een herprint??
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E-ticket NS

Bericht door Geert »

Er zit een barcode op, dus dat lijkt me van wel (a la de Duitse e-tickets). Sowieso is het ding persoonsgebonden (je moet je naam invullen en een ID tonen bij controle).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: E-ticket NS

Bericht door Caspar »

Nu lees ik dus dat je wel voor je mede reisgenoten een kaartje mag uitprinten. Maar als ik met een paar vrienden/kennissen op pad ga, wordt het nog lastig om de geboortedatum van ze zo uit mijn hoofd erop te zetten :oops: Of koop je dan een paar kaartjes voor jezelf, die je reisgenoten kunnen gebruiken?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: E-ticket NS

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Sowieso is het ding persoonsgebonden (je moet je naam invullen en een ID tonen bij controle).
Wat niet voorkomt dat ik 2x dezelfde reis afleg op 1 dag, als ik niet gecontroleerd zou worden. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: E-ticket NS

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Nu lees ik dus dat je wel voor je mede reisgenoten een kaartje mag uitprinten. Maar als ik met een paar vrienden/kennissen op pad ga, wordt het nog lastig om de geboortedatum van ze zo uit mijn hoofd erop te zetten :oops: Of koop je dan een paar kaartjes voor jezelf, die je reisgenoten kunnen gebruiken?
Waarschijnlijk koop je dan gewoon één kaartje voor meerdere personen. Tenminste zo gaat het bij DB: vorig jaar november hadden Geert, Wubbo en ik gewoon één E-ticket van Berlijn terug naar Nederland met daarop "3 Erwachsenen" :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: E-ticket NS

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:Nu lees ik dus dat je wel voor je mede reisgenoten een kaartje mag uitprinten. Maar als ik met een paar vrienden/kennissen op pad ga, wordt het nog lastig om de geboortedatum van ze zo uit mijn hoofd erop te zetten :oops: Of koop je dan een paar kaartjes voor jezelf, die je reisgenoten kunnen gebruiken?
Dan staat niks je in de weg even een sms naar ze te sturen, of gewoon een kaartje bij de automaat te halen. Dit is een extra service, en voor mij een heel handige: geen gezeur meer met kleingeld, geweigerde bankpassen of lokettoeslagen meer.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: E-ticket NS

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:Dit is een extra service, en voor mij een heel handige: geen gezeur meer met kleingeld, geweigerde bankpassen of lokettoeslagen meer.
Precies, dat lijkt mij dus ook :) En nog iDeal ook, geen creditcard nodig :pos:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: E-ticket NS

Bericht door Jurjen »

Fles schreef:
Jurjen schreef:Dit is een extra service, en voor mij een heel handige: geen gezeur meer met kleingeld, geweigerde bankpassen of lokettoeslagen meer.
Precies, dat lijkt mij dus ook :) En nog iDeal ook, geen creditcard nodig :pos:
Wel jammer dat Creditcard niet geaccepteerd wordt, want dit zou een ultieme manier zijn voor mensen uit het buitenland om hun kaartje al te kopen, en niet bij het eerste station in NL naar het loket moeten...

Tijd voor één Europees euriDeal? ;-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: E-ticket NS

Bericht door Suus »

Zoiets komt er wel, maar Nederland wil niet meedoen omdat iDeal hier al goed functioneert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: E-ticket NS

Bericht door Jurjen »

Bee schreef:Zoiets komt er wel, maar Nederland wil niet meedoen omdat iDeal hier al goed functioneert.
Hm, dat zou best wel eens tegen de grondslag van Europa kunnen ingaan. In de praktijk werp je immers een barrière op voor buitenlandse bedrijven om in Nederland aan de slag te gaan (extra betalingsmodule specifiek voor één land), terwijl de Nederlandse ondernemers daar geen last van hebben. (Voor hen is iDeal aanbieden meer rendabel omdat zij door hun geografische ligging meer actief zullen zijn op de Nederlandse markt.)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: E-ticket NS

Bericht door IC3 »

Bee schreef:Zoiets komt er wel, maar Nederland wil niet meedoen omdat iDeal hier al goed functioneert.
Onzin. Zoiets gaat er wel komen, maar pas wanneer de Europese betaalmarkt volgens SEPA helemaal is geregeld. Kortom, nadat je rekeningnummer achttiencijferig is geworden. Duurt nog een paar jaar voordat je ook voor een binnenlandse overboeking een IBAN-nummer moet gebruiken. Bovendien vraag ik me af of NS betalingen van 500 verschillende banken in Europa moet willen ondersteunen. Ergens moet het van betaald worden, toch?

Verder is 't een mooi initiatief van NS, ik ga het zeker eens proberen. :D
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: E-ticket NS

Bericht door Jurjen »

IC3 schreef:
Bee schreef:Zoiets komt er wel, maar Nederland wil niet meedoen omdat iDeal hier al goed functioneert.
Onzin. Zoiets gaat er wel komen, maar pas wanneer de Europese betaalmarkt volgens SEPA helemaal is geregeld. Kortom, nadat je rekeningnummer achttiencijferig is geworden. Duurt nog een paar jaar voordat je ook voor een binnenlandse overboeking een IBAN-nummer moet gebruiken. Bovendien vraag ik me af of NS betalingen van 500 verschillende banken in Europa moet willen ondersteunen. Ergens moet het van betaald worden, toch?

Verder is 't een mooi initiatief van NS, ik ga het zeker eens proberen. :D
Waarom mag iemand uit Aachen geen kaartje bij de NS boeken? We leven in één Europa waarbij iedereen de grens over mag en moet kunnen en waarbij alle regeringen zich hebben verplicht alle barrières die het vrij verkeer van goederen, kapitaal en personen te willen weghalen. En we zijn al een eind, maar dat iemand met een Duitse bankrekening, een creditcard en de beste wil geen treinkaartje kan kopen vanaf de Duitse grens.... Ik vind het jammer en wat mij betreft kan Europese uniformiteit niet snel genoeg komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: E-ticket NS

Bericht door Suus »

IC3 schreef:
Bee schreef:Zoiets komt er wel, maar Nederland wil niet meedoen omdat iDeal hier al goed functioneert.
Onzin. Zoiets gaat er wel komen, maar pas wanneer de Europese betaalmarkt volgens SEPA helemaal is geregeld. Kortom, nadat je rekeningnummer achttiencijferig is geworden.
Hmm, ik meen dat dat ergens aan mij verteld is, maar jij werkt bij een bank, en zal dus wel een stuk beter ingelicht zijn :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E-ticket NS

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:
Geert schreef:Sowieso is het ding persoonsgebonden (je moet je naam invullen en een ID tonen bij controle).
Wat niet voorkomt dat ik 2x dezelfde reis afleg op 1 dag, als ik niet gecontroleerd zou worden. ;)
Dat is niet anders dan bij een normaal ticket.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: E-ticket NS

Bericht door Jurjen »

Geert schreef:
NS-Reiziger schreef:
Geert schreef:Sowieso is het ding persoonsgebonden (je moet je naam invullen en een ID tonen bij controle).
Wat niet voorkomt dat ik 2x dezelfde reis afleg op 1 dag, als ik niet gecontroleerd zou worden. ;)
Dat is niet anders dan bij een normaal ticket.
Dat is dus niet zo. Een gewoon ticket kan je niet 2x uitprinten, en geknipt is geknipt, en theoretisch kan de HC dan zien dat je zwart rijdt als je nog een keer heen en weer gaat. Een stempel op je E-Ticket haalt niks uit: je printer gooit 'm er zo nog eens uit.

Maar goed, zoals gezegd: de barcode is scanbaar en daarmee kan (theoretisch) realtime gechecked worden of het ticket al gebruikt is of niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E-ticket NS

Bericht door Geert »

Er werd hier uitgegaan van uberhaupt geen controle ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: E-ticket NS

Bericht door Fles »

Geert schreef:Er werd hier uitgegaan van uberhaupt geen controle ;)
Als dat echt waar is kan het hele systeem van vervoerbewijzen, tarieven en alles wat daarop rijmt wel de kachel in :lol:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: E-ticket NS

Bericht door M57 »

Overigens zijn homeprinttickets van de NMBS voor reizen naar Nederland al langer in omloop in de Nederlandse treinen. Deze worden traditioneel gestempeld en niet gescand of iets dergelijks. Of dat nu gaat veranderen, weet ik niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E-ticket NS

Bericht door Geert »

Er bestaan ook al een tijdje homeprinttickets voor de Benelux. Kan me herinneren dat ik een paar jaar geleden voor mijn moeder en mijn zusje zo'n ding heb uitgeprint toen die een dagje Antwerpen gingen doen :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: E-ticket NS

Bericht door STF »

IC3 schreef:Kortom, nadat je rekeningnummer achttiencijferig is geworden. Duurt nog een paar jaar voordat je ook voor een binnenlandse overboeking een IBAN-nummer moet gebruiken.
Dan lopen we hier in Luxemburg zeker een paar jaar voor, we hebben hier al een jaar of drie dat IBAN gebeuren bij binnenlandse overboekingen en dat vreselijk lange daarbij horende nummer.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: E-ticket NS

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Er werd hier uitgegaan van uberhaupt geen controle ;)
Ja als er nooit controle komt kan je natuurlijk met elk kaartje grijs rijden, maar als er wel controle komt en ze doen niets met die barcode, dan kan je met een vers printje grijs rijden. Pas als ze de code wel scannen, dan heeft een controle hetzelfde effect als het knippen van een old-fashioned kaartje. Dus we gaan uit van controle, maar wel de juiste vorm ervan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: E-ticket NS

Bericht door IC3 »

STF schreef:Dan lopen we hier in Luxemburg zeker een paar jaar voor.
Klopt, daar is men al wat verder. Of dat een altijd een voordeel is, waag ik te betwijfelen... :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

E-ticket NS te laat door spamfilter

Bericht door Daniel »

E-ticket NS te laat door spamfilter
Geplaatst op: woensdag 18 maart 2009 om 23:07
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 maart 2009 om 23:07

UTRECHT - Door de grote belangstelling voor het elektronische ticket van de Nederlandse Spoorwegen traden er gisteren storingen op.
Zo ontvingen enkele tientallen mensen die maandagavond via internet een vervoersbewijs aanvroegen de uit te printen ticket per e-mail pas gistermiddag. Oorzaak was een verkeerde instelling van het spamfilter.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten