Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Jurjen » Di 24 Mar 2009, 11:47

AMSTERDAM - Een treinkaartje via internet kopen is voorlopig niet meer mogelijk. De NS begon vorige week maandag een proef waarbij reizigers hun kaartje kunnen uitprinten. De belangstelling was volgens een woordvoerder echter zo groot dat de servers de vraag niet aankonden.

Lees verder op NU.nl.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Jurjen » Di 24 Mar 2009, 11:49

En dan vraag ik me af: ze kunnen de servers niet aanzetten omdat ze ze aan het verhuizen zijn? En daardoor kunnen ze pas eind van de week weer aan? Waarmee verhuizen ze die dingen? Met paard en wagen van Vlissingen naar Groningen? Tsja, je zal toch wat moeten als die servers hun eigen treinkaartje niet kunnen kopen... ;-)

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Fles » Di 24 Mar 2009, 11:55

"Maar op dit moment worden de servers ook verhuisd en pas daarna kunnen we de boel weer aanzetten."


Wat een lulkoek. Nog nooit van VMotion gehoord zeker? Of sowieso van virtualisatie? :?

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Daan » Di 24 Mar 2009, 14:30

Daar vast niet. :?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Vinny » Di 24 Mar 2009, 16:34

Ik dacht dat het ook nog maar een proef was. :?: .
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Fles » Di 24 Mar 2009, 16:47

Ik mag het vast niet "kortzichtig" noemen :mrgreen: Maar zo'n proef met veel tamtam de lucht in schoppen en een week later ineens met je hele serverpark gaan slepen???

Hmm. Even een ander woord ervoor zoeken :lol:

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 20:30

Oh wacht, het wordt nog mooier :lol:

Treinkaartje nog altijd niet online te kopen

(Novum) - Het is maandag nog altijd niet mogelijk een treinkaartje via internet te kopen. Een proef die de NS twee weken geleden lanceerde, liep vorige week door de grote belangstelling spaak. In vier dagen tijd werden tienduizend tickets via internet verkocht. De servers die de aanvragen verwerkten, liepen vast.

Een NS-woordvoerder liet vorige week weten dat sterkere servers worden geregeld. Omdat de servers ook werden verhuisd, kon het even gaan duren. Op zijn vroegst zouden de zogenoemde e-tickets vanaf afgelopen vrijdag weer te bestellen zijn geweest. De NS kon maandag niet toelichten hoe lang het gaat duren voordat de kaartjes weer te bestellen zijn.


bron

Sorry hoor, wat voor NT3.51 bakje staat daar ergens in een hoek die service te draaien??? 10.000 verzoeken in 4 dagen, dat is ruim een halve MINUUT per verzoek. En dan vastlopen? Ja dag hoor :lol: Stelletje faalhazen :D

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor webguy » Ma 30 Mar 2009, 20:46

Iets met Java, Windows idd en Microsoft SQL en transactions denk ik :)
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 20:50

webguy schreef:Iets met Java, Windows idd en Microsoft SQL en transactions denk ik :)


Kom op zeg :|

4 dagen
4 x 24 uur
4 x 24 x 60 minuten
4 x 24 x 60 x 60 seconden

345.600 seconden

Voor 10.000 verzoeken.

34,56 seconden per verzoek. Weet je hoe LANG dat is? Ik wed dat de site van de DB met gemak die 10.000 tickets in een uur wegstouwt.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor webguy » Ma 30 Mar 2009, 20:57

Mja, nu weten we dat het ook aan de software van de NS ligt: dat bedrijf Secutix ofzo maakt ook voor de SNCF tickets, dat zal ook niet eeuwen duren.
Je moet wel bedenken dat een PDFje met verschillende beelden bewerken veel geheugen kost, oude servers zouden dat dus traag kunnen doen.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 21:02

webguy schreef:Mja, nu weten we dat het ook aan de software van de NS ligt: dat bedrijf Secutix ofzo maakt ook voor de SNCF tickets, dat zal ook niet eeuwen duren.
Je moet wel bedenken dat een PDFje met verschillende beelden bewerken veel geheugen kost, oude servers zouden dat dus traag kunnen doen.



jawel, dat is wel zo. maar bij de CNL was dat toch ook wel in een seconde of 10 gepiept. En denk maar niet dat ik dan nog 300 andere aanvragen voor me had. Daar werd gewoon meteen mee begonnen. Ik denk dus dat het Secutix serverpark op zich wel in orde is. Dat was het een jaar of 2-3 geleden al namelijk. Misschien heeft NS een veel te klein deel van de capaciteit gehuurd of zo, ik weet niet hoe dat precies geregeld is. Als NS denkt het wel met 1 concurrent thread aan te kunnen, voor een dubbeltje, ja, dan krijg je dit. En dan wauwelen ze er maar een praatje omheen over verhuisde servers of wat? In de hoop dat iemand het gelooft? Gefaal is dit. Terwijl het allang duidelijk is dat het technisch heel goed kan. Maar ja, je moet maar willen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Geert » Ma 30 Mar 2009, 21:49

Afgelopen weekend zijn diverse servers anders verhuisd, dus dat is waarschijnlijk wel waar.

Overigens zijn die 10.000 kaartjes natuurlijk niet exact verdeeld over 4x24 uur, maar waarschijnlijk eerder 4x10 uur ofzo als in: 's nachts verkoop je waarschijnlijk geen tickets). Bij 4x10 uur kom je uit op 14,4 seconde per ticket, dat klinkt al aannemelijker.
Hoewel dat allemaal nog best lang duurt, ik heb zelf ook software geschreven die niet bijzonder geoptimaliseerd is ofzo en die kan ook binnen enkele seconden van alles doen met een PDF. De bottleneck zou wel eens in de transactie/databasesystemen erachter kunnen zitten.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 21:51

Geert schreef:Afgelopen weekend zijn diverse servers anders verhuisd, dus dat is waarschijnlijk wel waar.


Ik heb hier sowieso ernstig mijn twijfels over Geert. Je gaat gewoon niet vol goeie moed zo'n systeem de lucht in slingeren en dan INEENS als een gek met servers gaan lopen slepen. Dat verzinnen ze zelfs bij P-rail nog niet. Tenzij je een smoes nodig hebt voor je falen natuurlijk, dan ineens wel. :|

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Wubbo » Ma 30 Mar 2009, 21:53

Het verbaast niemand als binnen NS de ene afdeling niet weet wat de andere doet. Zo kun je boeken volschrijven over stations die in de maand voordat ze gesloten of gesloopt werden nog geschilderd zijn.

Dit weekend zijn oa de servers van de actuele reisinformatie verhuisd. Veel van de DTW-schermen met actuele vertrektijden werkten daarom (een deel) van het weekend niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Mar 2009, 21:55

Ah, dat kan ook verklaren waarom de Reisplanner Xtra er zaterdagavond zo ongeveer langer over deed om een reisadvies op te vragen dan het lopen is van de Waalkade in Nijmegen naar het station :P Heb 't uiteindelijk maar opgegeven...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Geert » Ma 30 Mar 2009, 21:57

Fles schreef:
Geert schreef:Afgelopen weekend zijn diverse servers anders verhuisd, dus dat is waarschijnlijk wel waar.


Ik heb hier sowieso ernstig mijn twijfels over Geert. Je gaat gewoon niet vol goeie moed zo'n systeem de lucht in slingeren en dan INEENS als een gek met servers gaan lopen slepen. Dat verzinnen ze zelfs bij P-rail nog niet. Tenzij je een smoes nodig hebt voor je falen natuurlijk, dan ineens wel. :|

Tja, ik snap ook niet dat je niet eens op zijn minst een tijdelijke server neerzet terwijl je de echte verhuist, maar ik denk dat die hele verhuizing al niet de reden was om de stekker er weer uit te trekken. Misschien hadden ze wel een bepaald aantal tickets ingekocht bij Secutix en waren die veel sneller dan verwacht weer op.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 22:01

Wubbo schreef:Dit weekend zijn oa de servers van de actuele reisinformatie verhuisd.


Het zal wel zijn dat ik een IT' er van de kouwe grond ben en zo hoor, maar waarom begrijpt iedereen meteen precies wat hiermee bedoeld wordt? Is er sprake van:

1. Verplaatsing van de fysieke hardware waardoor alles plat moest?
2. Migratie van virtuele servers tussen fysieke servers die constant up bleven?
3. Nog iets anders?

Waarom die pavlov-reactie "verhuizen = downtime"? Dat is allang niet meer technisch noodzakelijk. En zeker voor zoiets vitaals als het kernnet van NSR denk ik "Waarom is verhuizen een smoes"?

En zelfs al zou het een geldige smoes zijn, waarom ga je dan juist verhuizen terwijl je midden in een veelbelovende proef zit? Tenzij je EN nog nooit van SBC en Virtualisatie gehoord hebt, EN die proef per se wilt doen mislukken. Dat kan ook nog natuurlijk.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 22:02

Geert schreef:Tja, ik snap ook niet dat je niet eens op zijn minst een tijdelijke server neerzet terwijl je de echte verhuist,


Om eerlijk te zijn, ik geloof überhaupt niet dat er sprake is van wat voor "verhuizing" dan ook.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Geert » Ma 30 Mar 2009, 22:09

Nog een optie: het gebruikte systeem/de gebruikte systemen zijn niet geschikt om te dupliceren naar een andere server? Erg profi komt het in ieder geval niet over, nee.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 22:13

Geert schreef:Nog een optie: het gebruikte systeem/de gebruikte systemen zijn niet geschikt om te dupliceren naar een andere server? Erg profi komt het in ieder geval niet over, nee.


Misschien moet iemand die toch zijn pensioen nadert, maar eens opperen om te gaan upgraden naar NT 4.0 of zo...

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Jurjen » Ma 30 Mar 2009, 22:18

Reiziger Ddrs schreef:Ah, dat kan ook verklaren waarom de Reisplanner Xtra er zaterdagavond zo ongeveer langer over deed om een reisadvies op te vragen dan het lopen is van de Waalkade in Nijmegen naar het station :P Heb 't uiteindelijk maar opgegeven...

Dat ding is toch ook compleet flut? Langzaam, onoverzichtelijk en spuuglelijk.

Misschien moeten ze eens advies vragen aan een of ander studentje met een iPhone...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Mar 2009, 22:41

Die eerste twee zowiezo. En waarom 't vergrootglas nu niet wordt bijgeleverd om de links te kunnen lezen :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor webguy » Ma 30 Mar 2009, 23:06

Nja, dat heeft ook met J2ME te maken en je telefoon: java is een ramp meestal wat layout betreft, op geen enkele telefoon 't zelfde...
Reisinformatie/nerd

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Wubbo » Ma 30 Mar 2009, 23:20

Fles schreef:Waarom die pavlov-reactie "verhuizen = downtime"?
Ik heb van het hele gebeuren geen verstand, dat verhuizen geen smoes is voor downtime geloof ik ook gelijk, maar ik stopte het alleen in dit topic omdat ik wist dat ze dit weekend wat dingen gingen verhuizen. Hoe ze dat gedaan hebben weet ik niet, en eerlijk gezegd interesseert het me ook niet :P.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Berichtdoor Suus » Ma 06 Apr 2009, 17:53

Volgens de NS site is het E-ticket weer te koop.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten