Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
AMSTERDAM - Een treinkaartje via internet kopen is voorlopig niet meer mogelijk. De NS begon vorige week maandag een proef waarbij reizigers hun kaartje kunnen uitprinten. De belangstelling was volgens een woordvoerder echter zo groot dat de servers de vraag niet aankonden.
Lees verder op NU.nl.
Lees verder op NU.nl.
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
En dan vraag ik me af: ze kunnen de servers niet aanzetten omdat ze ze aan het verhuizen zijn? En daardoor kunnen ze pas eind van de week weer aan? Waarmee verhuizen ze die dingen? Met paard en wagen van Vlissingen naar Groningen? Tsja, je zal toch wat moeten als die servers hun eigen treinkaartje niet kunnen kopen... ;-)
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Wat een lulkoek. Nog nooit van VMotion gehoord zeker? Of sowieso van virtualisatie? :?"Maar op dit moment worden de servers ook verhuisd en pas daarna kunnen we de boel weer aanzetten."
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Daar vast niet. :?
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Ik dacht dat het ook nog maar een proef was. .
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Ik mag het vast niet "kortzichtig" noemen Maar zo'n proef met veel tamtam de lucht in schoppen en een week later ineens met je hele serverpark gaan slepen???
Hmm. Even een ander woord ervoor zoeken
Hmm. Even een ander woord ervoor zoeken
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Oh wacht, het wordt nog mooier
Sorry hoor, wat voor NT3.51 bakje staat daar ergens in een hoek die service te draaien??? 10.000 verzoeken in 4 dagen, dat is ruim een halve MINUUT per verzoek. En dan vastlopen? Ja dag hoor Stelletje faalhazen :D
bronTreinkaartje nog altijd niet online te kopen
(Novum) - Het is maandag nog altijd niet mogelijk een treinkaartje via internet te kopen. Een proef die de NS twee weken geleden lanceerde, liep vorige week door de grote belangstelling spaak. In vier dagen tijd werden tienduizend tickets via internet verkocht. De servers die de aanvragen verwerkten, liepen vast.
Een NS-woordvoerder liet vorige week weten dat sterkere servers worden geregeld. Omdat de servers ook werden verhuisd, kon het even gaan duren. Op zijn vroegst zouden de zogenoemde e-tickets vanaf afgelopen vrijdag weer te bestellen zijn geweest. De NS kon maandag niet toelichten hoe lang het gaat duren voordat de kaartjes weer te bestellen zijn.
Sorry hoor, wat voor NT3.51 bakje staat daar ergens in een hoek die service te draaien??? 10.000 verzoeken in 4 dagen, dat is ruim een halve MINUUT per verzoek. En dan vastlopen? Ja dag hoor Stelletje faalhazen :D
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Iets met Java, Windows idd en Microsoft SQL en transactions denk ik :)
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Kom op zegwebguy schreef:Iets met Java, Windows idd en Microsoft SQL en transactions denk ik :)
4 dagen
4 x 24 uur
4 x 24 x 60 minuten
4 x 24 x 60 x 60 seconden
345.600 seconden
Voor 10.000 verzoeken.
34,56 seconden per verzoek. Weet je hoe LANG dat is? Ik wed dat de site van de DB met gemak die 10.000 tickets in een uur wegstouwt.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Mja, nu weten we dat het ook aan de software van de NS ligt: dat bedrijf Secutix ofzo maakt ook voor de SNCF tickets, dat zal ook niet eeuwen duren.
Je moet wel bedenken dat een PDFje met verschillende beelden bewerken veel geheugen kost, oude servers zouden dat dus traag kunnen doen.
Je moet wel bedenken dat een PDFje met verschillende beelden bewerken veel geheugen kost, oude servers zouden dat dus traag kunnen doen.
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
webguy schreef:Mja, nu weten we dat het ook aan de software van de NS ligt: dat bedrijf Secutix ofzo maakt ook voor de SNCF tickets, dat zal ook niet eeuwen duren.
Je moet wel bedenken dat een PDFje met verschillende beelden bewerken veel geheugen kost, oude servers zouden dat dus traag kunnen doen.
jawel, dat is wel zo. maar bij de CNL was dat toch ook wel in een seconde of 10 gepiept. En denk maar niet dat ik dan nog 300 andere aanvragen voor me had. Daar werd gewoon meteen mee begonnen. Ik denk dus dat het Secutix serverpark op zich wel in orde is. Dat was het een jaar of 2-3 geleden al namelijk. Misschien heeft NS een veel te klein deel van de capaciteit gehuurd of zo, ik weet niet hoe dat precies geregeld is. Als NS denkt het wel met 1 concurrent thread aan te kunnen, voor een dubbeltje, ja, dan krijg je dit. En dan wauwelen ze er maar een praatje omheen over verhuisde servers of wat? In de hoop dat iemand het gelooft? Gefaal is dit. Terwijl het allang duidelijk is dat het technisch heel goed kan. Maar ja, je moet maar willen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Afgelopen weekend zijn diverse servers anders verhuisd, dus dat is waarschijnlijk wel waar.
Overigens zijn die 10.000 kaartjes natuurlijk niet exact verdeeld over 4x24 uur, maar waarschijnlijk eerder 4x10 uur ofzo als in: 's nachts verkoop je waarschijnlijk geen tickets). Bij 4x10 uur kom je uit op 14,4 seconde per ticket, dat klinkt al aannemelijker.
Hoewel dat allemaal nog best lang duurt, ik heb zelf ook software geschreven die niet bijzonder geoptimaliseerd is ofzo en die kan ook binnen enkele seconden van alles doen met een PDF. De bottleneck zou wel eens in de transactie/databasesystemen erachter kunnen zitten.
Overigens zijn die 10.000 kaartjes natuurlijk niet exact verdeeld over 4x24 uur, maar waarschijnlijk eerder 4x10 uur ofzo als in: 's nachts verkoop je waarschijnlijk geen tickets). Bij 4x10 uur kom je uit op 14,4 seconde per ticket, dat klinkt al aannemelijker.
Hoewel dat allemaal nog best lang duurt, ik heb zelf ook software geschreven die niet bijzonder geoptimaliseerd is ofzo en die kan ook binnen enkele seconden van alles doen met een PDF. De bottleneck zou wel eens in de transactie/databasesystemen erachter kunnen zitten.
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Ik heb hier sowieso ernstig mijn twijfels over Geert. Je gaat gewoon niet vol goeie moed zo'n systeem de lucht in slingeren en dan INEENS als een gek met servers gaan lopen slepen. Dat verzinnen ze zelfs bij P-rail nog niet. Tenzij je een smoes nodig hebt voor je falen natuurlijk, dan ineens wel.Geert schreef:Afgelopen weekend zijn diverse servers anders verhuisd, dus dat is waarschijnlijk wel waar.
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Het verbaast niemand als binnen NS de ene afdeling niet weet wat de andere doet. Zo kun je boeken volschrijven over stations die in de maand voordat ze gesloten of gesloopt werden nog geschilderd zijn.
Dit weekend zijn oa de servers van de actuele reisinformatie verhuisd. Veel van de DTW-schermen met actuele vertrektijden werkten daarom (een deel) van het weekend niet.
Dit weekend zijn oa de servers van de actuele reisinformatie verhuisd. Veel van de DTW-schermen met actuele vertrektijden werkten daarom (een deel) van het weekend niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Ah, dat kan ook verklaren waarom de Reisplanner Xtra er zaterdagavond zo ongeveer langer over deed om een reisadvies op te vragen dan het lopen is van de Waalkade in Nijmegen naar het station Heb 't uiteindelijk maar opgegeven...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Tja, ik snap ook niet dat je niet eens op zijn minst een tijdelijke server neerzet terwijl je de echte verhuist, maar ik denk dat die hele verhuizing al niet de reden was om de stekker er weer uit te trekken. Misschien hadden ze wel een bepaald aantal tickets ingekocht bij Secutix en waren die veel sneller dan verwacht weer op.Fles schreef:Ik heb hier sowieso ernstig mijn twijfels over Geert. Je gaat gewoon niet vol goeie moed zo'n systeem de lucht in slingeren en dan INEENS als een gek met servers gaan lopen slepen. Dat verzinnen ze zelfs bij P-rail nog niet. Tenzij je een smoes nodig hebt voor je falen natuurlijk, dan ineens wel.Geert schreef:Afgelopen weekend zijn diverse servers anders verhuisd, dus dat is waarschijnlijk wel waar.
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Het zal wel zijn dat ik een IT' er van de kouwe grond ben en zo hoor, maar waarom begrijpt iedereen meteen precies wat hiermee bedoeld wordt? Is er sprake van:Wubbo schreef:Dit weekend zijn oa de servers van de actuele reisinformatie verhuisd.
1. Verplaatsing van de fysieke hardware waardoor alles plat moest?
2. Migratie van virtuele servers tussen fysieke servers die constant up bleven?
3. Nog iets anders?
Waarom die pavlov-reactie "verhuizen = downtime"? Dat is allang niet meer technisch noodzakelijk. En zeker voor zoiets vitaals als het kernnet van NSR denk ik "Waarom is verhuizen een smoes"?
En zelfs al zou het een geldige smoes zijn, waarom ga je dan juist verhuizen terwijl je midden in een veelbelovende proef zit? Tenzij je EN nog nooit van SBC en Virtualisatie gehoord hebt, EN die proef per se wilt doen mislukken. Dat kan ook nog natuurlijk.
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Om eerlijk te zijn, ik geloof überhaupt niet dat er sprake is van wat voor "verhuizing" dan ook.Geert schreef:Tja, ik snap ook niet dat je niet eens op zijn minst een tijdelijke server neerzet terwijl je de echte verhuist,
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Nog een optie: het gebruikte systeem/de gebruikte systemen zijn niet geschikt om te dupliceren naar een andere server? Erg profi komt het in ieder geval niet over, nee.
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Misschien moet iemand die toch zijn pensioen nadert, maar eens opperen om te gaan upgraden naar NT 4.0 of zo...Geert schreef:Nog een optie: het gebruikte systeem/de gebruikte systemen zijn niet geschikt om te dupliceren naar een andere server? Erg profi komt het in ieder geval niet over, nee.
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Dat ding is toch ook compleet flut? Langzaam, onoverzichtelijk en spuuglelijk.Reiziger Ddrs schreef:Ah, dat kan ook verklaren waarom de Reisplanner Xtra er zaterdagavond zo ongeveer langer over deed om een reisadvies op te vragen dan het lopen is van de Waalkade in Nijmegen naar het station Heb 't uiteindelijk maar opgegeven...
Misschien moeten ze eens advies vragen aan een of ander studentje met een iPhone...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Die eerste twee zowiezo. En waarom 't vergrootglas nu niet wordt bijgeleverd om de links te kunnen lezen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Nja, dat heeft ook met J2ME te maken en je telefoon: java is een ramp meestal wat layout betreft, op geen enkele telefoon 't zelfde...
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Ik heb van het hele gebeuren geen verstand, dat verhuizen geen smoes is voor downtime geloof ik ook gelijk, maar ik stopte het alleen in dit topic omdat ik wist dat ze dit weekend wat dingen gingen verhuizen. Hoe ze dat gedaan hebben weet ik niet, en eerlijk gezegd interesseert het me ook niet .Fles schreef:Waarom die pavlov-reactie "verhuizen = downtime"?
Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen
Volgens de NS site is het E-ticket weer te koop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten