Pagina 1 van 1

Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: di 24 mar 2009, 11:47
door Jurjen
AMSTERDAM - Een treinkaartje via internet kopen is voorlopig niet meer mogelijk. De NS begon vorige week maandag een proef waarbij reizigers hun kaartje kunnen uitprinten. De belangstelling was volgens een woordvoerder echter zo groot dat de servers de vraag niet aankonden.

Lees verder op NU.nl.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: di 24 mar 2009, 11:49
door Jurjen
En dan vraag ik me af: ze kunnen de servers niet aanzetten omdat ze ze aan het verhuizen zijn? En daardoor kunnen ze pas eind van de week weer aan? Waarmee verhuizen ze die dingen? Met paard en wagen van Vlissingen naar Groningen? Tsja, je zal toch wat moeten als die servers hun eigen treinkaartje niet kunnen kopen... ;-)

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: di 24 mar 2009, 11:55
door Fles
"Maar op dit moment worden de servers ook verhuisd en pas daarna kunnen we de boel weer aanzetten."
Wat een lulkoek. Nog nooit van VMotion gehoord zeker? Of sowieso van virtualisatie? :?

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: di 24 mar 2009, 14:30
door Daan
Daar vast niet. :?

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: di 24 mar 2009, 16:34
door Vinny
Ik dacht dat het ook nog maar een proef was. :?: .

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: di 24 mar 2009, 16:47
door Fles
Ik mag het vast niet "kortzichtig" noemen :mrgreen: Maar zo'n proef met veel tamtam de lucht in schoppen en een week later ineens met je hele serverpark gaan slepen???

Hmm. Even een ander woord ervoor zoeken :lol:

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 20:30
door Fles
Oh wacht, het wordt nog mooier :lol:
Treinkaartje nog altijd niet online te kopen

(Novum) - Het is maandag nog altijd niet mogelijk een treinkaartje via internet te kopen. Een proef die de NS twee weken geleden lanceerde, liep vorige week door de grote belangstelling spaak. In vier dagen tijd werden tienduizend tickets via internet verkocht. De servers die de aanvragen verwerkten, liepen vast.

Een NS-woordvoerder liet vorige week weten dat sterkere servers worden geregeld. Omdat de servers ook werden verhuisd, kon het even gaan duren. Op zijn vroegst zouden de zogenoemde e-tickets vanaf afgelopen vrijdag weer te bestellen zijn geweest. De NS kon maandag niet toelichten hoe lang het gaat duren voordat de kaartjes weer te bestellen zijn.
bron

Sorry hoor, wat voor NT3.51 bakje staat daar ergens in een hoek die service te draaien??? 10.000 verzoeken in 4 dagen, dat is ruim een halve MINUUT per verzoek. En dan vastlopen? Ja dag hoor :lol: Stelletje faalhazen :D

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 20:46
door webguy
Iets met Java, Windows idd en Microsoft SQL en transactions denk ik :)

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 20:50
door Fles
webguy schreef:Iets met Java, Windows idd en Microsoft SQL en transactions denk ik :)
Kom op zeg :|

4 dagen
4 x 24 uur
4 x 24 x 60 minuten
4 x 24 x 60 x 60 seconden

345.600 seconden

Voor 10.000 verzoeken.

34,56 seconden per verzoek. Weet je hoe LANG dat is? Ik wed dat de site van de DB met gemak die 10.000 tickets in een uur wegstouwt.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 20:57
door webguy
Mja, nu weten we dat het ook aan de software van de NS ligt: dat bedrijf Secutix ofzo maakt ook voor de SNCF tickets, dat zal ook niet eeuwen duren.
Je moet wel bedenken dat een PDFje met verschillende beelden bewerken veel geheugen kost, oude servers zouden dat dus traag kunnen doen.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 21:02
door Fles
webguy schreef:Mja, nu weten we dat het ook aan de software van de NS ligt: dat bedrijf Secutix ofzo maakt ook voor de SNCF tickets, dat zal ook niet eeuwen duren.
Je moet wel bedenken dat een PDFje met verschillende beelden bewerken veel geheugen kost, oude servers zouden dat dus traag kunnen doen.

jawel, dat is wel zo. maar bij de CNL was dat toch ook wel in een seconde of 10 gepiept. En denk maar niet dat ik dan nog 300 andere aanvragen voor me had. Daar werd gewoon meteen mee begonnen. Ik denk dus dat het Secutix serverpark op zich wel in orde is. Dat was het een jaar of 2-3 geleden al namelijk. Misschien heeft NS een veel te klein deel van de capaciteit gehuurd of zo, ik weet niet hoe dat precies geregeld is. Als NS denkt het wel met 1 concurrent thread aan te kunnen, voor een dubbeltje, ja, dan krijg je dit. En dan wauwelen ze er maar een praatje omheen over verhuisde servers of wat? In de hoop dat iemand het gelooft? Gefaal is dit. Terwijl het allang duidelijk is dat het technisch heel goed kan. Maar ja, je moet maar willen.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 21:49
door Geert
Afgelopen weekend zijn diverse servers anders verhuisd, dus dat is waarschijnlijk wel waar.

Overigens zijn die 10.000 kaartjes natuurlijk niet exact verdeeld over 4x24 uur, maar waarschijnlijk eerder 4x10 uur ofzo als in: 's nachts verkoop je waarschijnlijk geen tickets). Bij 4x10 uur kom je uit op 14,4 seconde per ticket, dat klinkt al aannemelijker.
Hoewel dat allemaal nog best lang duurt, ik heb zelf ook software geschreven die niet bijzonder geoptimaliseerd is ofzo en die kan ook binnen enkele seconden van alles doen met een PDF. De bottleneck zou wel eens in de transactie/databasesystemen erachter kunnen zitten.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 21:51
door Fles
Geert schreef:Afgelopen weekend zijn diverse servers anders verhuisd, dus dat is waarschijnlijk wel waar.
Ik heb hier sowieso ernstig mijn twijfels over Geert. Je gaat gewoon niet vol goeie moed zo'n systeem de lucht in slingeren en dan INEENS als een gek met servers gaan lopen slepen. Dat verzinnen ze zelfs bij P-rail nog niet. Tenzij je een smoes nodig hebt voor je falen natuurlijk, dan ineens wel. :|

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 21:53
door Wubbo
Het verbaast niemand als binnen NS de ene afdeling niet weet wat de andere doet. Zo kun je boeken volschrijven over stations die in de maand voordat ze gesloten of gesloopt werden nog geschilderd zijn.

Dit weekend zijn oa de servers van de actuele reisinformatie verhuisd. Veel van de DTW-schermen met actuele vertrektijden werkten daarom (een deel) van het weekend niet.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 21:55
door Daniel
Ah, dat kan ook verklaren waarom de Reisplanner Xtra er zaterdagavond zo ongeveer langer over deed om een reisadvies op te vragen dan het lopen is van de Waalkade in Nijmegen naar het station :P Heb 't uiteindelijk maar opgegeven...

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 21:57
door Geert
Fles schreef:
Geert schreef:Afgelopen weekend zijn diverse servers anders verhuisd, dus dat is waarschijnlijk wel waar.
Ik heb hier sowieso ernstig mijn twijfels over Geert. Je gaat gewoon niet vol goeie moed zo'n systeem de lucht in slingeren en dan INEENS als een gek met servers gaan lopen slepen. Dat verzinnen ze zelfs bij P-rail nog niet. Tenzij je een smoes nodig hebt voor je falen natuurlijk, dan ineens wel. :|
Tja, ik snap ook niet dat je niet eens op zijn minst een tijdelijke server neerzet terwijl je de echte verhuist, maar ik denk dat die hele verhuizing al niet de reden was om de stekker er weer uit te trekken. Misschien hadden ze wel een bepaald aantal tickets ingekocht bij Secutix en waren die veel sneller dan verwacht weer op.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 22:01
door Fles
Wubbo schreef:Dit weekend zijn oa de servers van de actuele reisinformatie verhuisd.
Het zal wel zijn dat ik een IT' er van de kouwe grond ben en zo hoor, maar waarom begrijpt iedereen meteen precies wat hiermee bedoeld wordt? Is er sprake van:

1. Verplaatsing van de fysieke hardware waardoor alles plat moest?
2. Migratie van virtuele servers tussen fysieke servers die constant up bleven?
3. Nog iets anders?

Waarom die pavlov-reactie "verhuizen = downtime"? Dat is allang niet meer technisch noodzakelijk. En zeker voor zoiets vitaals als het kernnet van NSR denk ik "Waarom is verhuizen een smoes"?

En zelfs al zou het een geldige smoes zijn, waarom ga je dan juist verhuizen terwijl je midden in een veelbelovende proef zit? Tenzij je EN nog nooit van SBC en Virtualisatie gehoord hebt, EN die proef per se wilt doen mislukken. Dat kan ook nog natuurlijk.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 22:02
door Fles
Geert schreef:Tja, ik snap ook niet dat je niet eens op zijn minst een tijdelijke server neerzet terwijl je de echte verhuist,
Om eerlijk te zijn, ik geloof überhaupt niet dat er sprake is van wat voor "verhuizing" dan ook.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 22:09
door Geert
Nog een optie: het gebruikte systeem/de gebruikte systemen zijn niet geschikt om te dupliceren naar een andere server? Erg profi komt het in ieder geval niet over, nee.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 22:13
door Fles
Geert schreef:Nog een optie: het gebruikte systeem/de gebruikte systemen zijn niet geschikt om te dupliceren naar een andere server? Erg profi komt het in ieder geval niet over, nee.
Misschien moet iemand die toch zijn pensioen nadert, maar eens opperen om te gaan upgraden naar NT 4.0 of zo...

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 22:18
door Jurjen
Reiziger Ddrs schreef:Ah, dat kan ook verklaren waarom de Reisplanner Xtra er zaterdagavond zo ongeveer langer over deed om een reisadvies op te vragen dan het lopen is van de Waalkade in Nijmegen naar het station :P Heb 't uiteindelijk maar opgegeven...
Dat ding is toch ook compleet flut? Langzaam, onoverzichtelijk en spuuglelijk.

Misschien moeten ze eens advies vragen aan een of ander studentje met een iPhone...

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 22:41
door Daniel
Die eerste twee zowiezo. En waarom 't vergrootglas nu niet wordt bijgeleverd om de links te kunnen lezen :P

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 23:06
door webguy
Nja, dat heeft ook met J2ME te maken en je telefoon: java is een ramp meestal wat layout betreft, op geen enkele telefoon 't zelfde...

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 30 mar 2009, 23:20
door Wubbo
Fles schreef:Waarom die pavlov-reactie "verhuizen = downtime"?
Ik heb van het hele gebeuren geen verstand, dat verhuizen geen smoes is voor downtime geloof ik ook gelijk, maar ik stopte het alleen in dit topic omdat ik wist dat ze dit weekend wat dingen gingen verhuizen. Hoe ze dat gedaan hebben weet ik niet, en eerlijk gezegd interesseert het me ook niet :P.

Re: Treinkaartje tijdelijk niet via internet te krijgen

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 17:53
door Suus
Volgens de NS site is het E-ticket weer te koop.