OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door 88122903 »

In 2010 moeten alle leerlingen van het vmbo, havo en vwo een maatschappelijkestage doen.
Dit houdt in dat elke student verplicht is tussen 40 en 72 uur iets te doen voor de maatschappij!
Het kan inhouden dat ze voor ouderen koffie inschenken, propjes oprapen in het park of een Stichting helpen met de administratie.

Dit zijn beslist geen slechte doelen maar er zijn gewoon te veel leerlingen die ondergebracht moeten bij zo’n stage.
Om het aantal stage plaatsen te vergrote stel ik voor om de fietsbus te introduceren.
De leerlingen kunnen onderleiding van een begeleider OV reizigers met een fiets OV passagiers vervoeren.

Het gebeurt vaak dat dorpen met een NS station en ongeveer 10.000 inwoners dat daar de wijken binnen het dorp zelf vaak slecht OV verbindingen heeft.
Een fietsbus kan dit probleem met geringe kosten oplossen.

Dit principe kan ook gebruikt worden bij kleine dorpen op het platteland, het gebeurt vaak dat de streekbus een paar kilometer verderop bij een afgelegen provinciale weg stopt, de fietsbus kan er voor zorgen dat de kleine dorpen niet verstoken worden van OV.

Er zijn natuurlijk nog meer voorbeelden te noemen waar zo’n fietsbus ingezet kan worden.

De speciale fietsen waar ongeveer vier personen vervoerd kan worden, kan buiten vakanties voor een goede aanvulling op het OV zijn.

Nu ben ik nieuwsgierig wat vinden jullie van het idee en hebben jullie nog suggesties op welke plaatsen dit concept goed toegepast kan worden!
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door 88122903 »

Hierbij heb ik al een paar surgesties,

-De vila wijk de Hove in Dordrecht verbinden met station stadspolders met een ferqentie van eens in het half uur
-Een fietsbus tussen Zwijndrecht station en de pond tussen Zwijndrecht en Puttershoek
-Een fietsbus tussen Oudelands Ambacht in Zwijndrecht en de lijn 88 naar Kralingse Zoom die vanaf de Sandelingestraat in Ambacht vertrekt
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Geert »

Hebben reizigers op stations met slechte OV-verbindingen vaak niet al een eigen fiets staan en is er wel voldoende potentieel aan reizigers?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Wubbo »

Doe mij is een artist impression van zo'n fietsbus? Ik zie bejaarden nog niet bij mij achterop zitten namelijk.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door 88122903 »

Geert schreef:ions met slechte OV-verbindi
Het klopt dat de lokale bevolking gewoon een fiets heeft maar er zijn passagiers uit andere regio's die geen fiets mee nemen in de trein.
Als je als bezoeker zelf het dorp bezoekt is een fiets meenemen in de trein moeilijk lastig en duur, het gebeurt vaker dan je denkt dat reizigers naar familie of een klein kantoor reizen..
Gezien de lage van zo'n fietsbus denk ik dat de kosten wel gedekt kan worden.
Wubbo schreef:Doe mij is een artist impression van zo'n fietsbus? Ik zie bejaarden nog niet bij mij achterop zitten namelijk.
Zie het maar als een skelter die de eigenschappen van een gewone fiets heeft met 4 stoelen!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Stefan »

Hetzelfde als een TukTuk dus?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Daniel »

88122903 schreef:-De villa wijk de Hoven in Dordrecht verbinden met station stadspolders met een frequentie van eens in het half uur
Dit lijkt me nu echt zwaar overdreven gezien hoe dicht De Hoven nog bij het station ligt. Er zijn plekken in Stadspolders zelf waar je nog verder van het station verwijderd bent en die hebben ook hooguit 1x per uur een bus die kant op (of zelfs geen bus vanuit Oudelandshoek-West)
-Een fietsbus tussen Zwijndrecht station en de pont tussen Zwijndrecht en Puttershoek
Ah, een verbinding naar een pont die vanwege de lage reizigersaantallen al een keer bijna is opgeheven geweest, zal vast rendabel zijn :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:
88122903 schreef:-De villa wijk de Hoven in Dordrecht verbinden met station stadspolders met een frequentie van eens in het half uur
Dit lijkt me nu echt zwaar overdreven gezien hoe dicht De Hoven nog bij het station ligt.
Sowieso heeft een beetje villawijkbewoner veertien Smarts, zes Jaguars en een Hummer voor de deur staan. En daar ga je ieder half uur met een riksja langs fietsen? Om "betaalbaar vervoer aan te bieden"? :lol: Ze zien je aankomen zeg :D

Dan kan je al die lui beter in de thuiszorg te werk stellen, daar is echt ZAT werk te doen.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door 88122903 »

Reiziger Ddrs schreef:
88122903 schreef:-De villa wijk de Hoven in Dordrecht verbinden met station stadspolders met een frequentie van eens in het half uur
Dit lijkt me nu echt zwaar overdreven gezien hoe dicht De Hoven nog bij het station ligt. Er zijn plekken in Stadspolders zelf waar je nog verder van het station verwijderd bent en die hebben ook hooguit 1x per uur een bus die kant op (of zelfs geen bus vanuit Oudelandshoek-West)
-Een fietsbus tussen Zwijndrecht station en de pont tussen Zwijndrecht en Puttershoek
Ah, een verbinding naar een pont die vanwege de lage reizigersaantallen al een keer bijna is opgeheven geweest, zal vast rendabel zijn :P
De fietspond tussen Zwijndrecht en Puttershoek leid behoorlijk maar qua reistijd is deze constructie toch best interessant.
Wanneer je de reistijd van de pond,fiets en twee maal overstappen ( 2x 5 minuten)rekend zou je binnen 35 minuten in Dordrecht staan en 45 minuten bij de Rotterdamse ROC staan en die reistijd haal je met het huidige OV niet.

De opmerking dat er meer plekken in de stadspolder zijn die zo'n dienst kunnen gebruiken beaam ik graag en ik vindt ook dat ze mee genomen moeten worden in het netwerk.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door 88122903 »

Fles schreef:
Reiziger Ddrs schreef:
88122903 schreef:-De villa wijk de Hoven in Dordrecht verbinden met station stadspolders met een frequentie van eens in het half uur
Dit lijkt me nu echt zwaar overdreven gezien hoe dicht De Hoven nog bij het station ligt.
Sowieso heeft een beetje villawijkbewoner veertien Smarts, zes Jaguars en een Hummer voor de deur staan. En daar ga je ieder half uur met een riksja langs fietsen? Om "betaalbaar vervoer aan te bieden"? :lol: Ze zien je aankomen zeg :D

Dan kan je al die lui beter in de thuiszorg te werk stellen, daar is echt ZAT werk te doen.
Ik loop stage bij een Stichting waar we regelmatig zulke gasten begeleiden en er waren in het schooljaar 2007-2008 alleen al in Zwijndrecht 30 leerlingen die geen stage konden vinden en in dat schooljaar werden stages bij supermarkten al goedgekeurd.
Daarom ben ik ook echt overtuigd dat OV een mooie aanvulling kan zijn voor dit probleem!

Bovendien kunnen de jongeren echt een aanvulling zijn op het huidige OV!

Een paar voorbeelden zijn!

Heerjaansdam- Barendrecht station
H.I Ambacht pompe van Merevoetssingel(waar een groot verzorgings te huis zit)- Zwijndrecht ziekenhuis
Sliedrecht station- Wijngaarden-Papendrecht oprit N3
Oud Alblas-Alblasserdam
Oud forumgebruiker

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ben ik blij dat ik in 2010 net van die school af ben...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Wubbo »

88122903 schreef:De fietspond tussen Zwijndrecht en Puttershoek leid behoorlijk maar qua reistijd is deze constructie toch best interessant.
Wanneer je de reistijd van de pond,fiets en twee maal overstappen ( 2x 5 minuten)rekend zou je binnen 35 minuten in Dordrecht staan en 45 minuten bij de Rotterdamse ROC staan en die reistijd haal je met het huidige OV niet.
Volgens mij hoef je zo'n vorm van OV echt niet aan te bieden aan mensen die op een ROC zitten. Daarvan kan tenslotte 99% echt wel zelf fietsen, en als het binnen 45 minuten kan vraag je je af waarom ze dat niet al doen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Vinny »

Ik weet nog wel een ander project:
Het begeleiden van mindervalieden en mensen met kinderwagens of rollators op station Schiedam Nieuwland

Mailtje naar de betreffende wethouder, en je wordt met open armen ontvangen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Chauf21 »

Het OV is op zich wel een plek waar je maatschappelijke initiatieven kan ontwikkelen, maar een fietsdienst doet in mijn ogen afbreuk aan tal van andere activiteiten die veel meer aan de maatschappij verbonden zijn.

[Overigens dacht ik bij het lezen van de titel aan iets heel anders, meer richting het verwonderen over andermans handelingen enzo ;)]
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door 88122903 »

Vinny schreef:Ik weet nog wel een ander project:
Het begeleiden van mindervalieden en mensen met kinderwagens of rollators op station Schiedam Nieuwland

Mailtje naar de betreffende wethouder, en je wordt met open armen ontvangen ;)
Als een pennenlikker dit leest gaat de kans groot zijn dat het project daadwerkelijk opgericht wordt, ik vindt het overgens ook een goed idee, want het is voor de ouderen fijn om zolang mogelijk met OV te kunnen reizen, met een taxi reizen is echt een ramp!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Geert »

Waarom is reizen met een taxi een ramp? Ik reis eigenlijk nooit met de taxi (een keertje op kosten van NS, verder niet) dus vertel maar :P
Wat betreft Schiedam Nieuwland: daar is al een hellingsbaan die nu ook goed aangegeven is. Ik denk niet dat dat zo'n groot issue meer is.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door 88122903 »

Geert schreef:Waarom is reizen met een taxi een ramp? Ik reis eigenlijk nooit met de taxi (een keertje op kosten van NS, verder niet) dus vertel maar :P
Wat betreft Schiedam Nieuwland: daar is al een hellingsbaan die nu ook goed aangegeven is. Ik denk niet dat dat zo'n groot issue meer is.
Met een taxi reizen is op zich niet erg, maar als je als ouderen met de taxi laat ophalen door middel van een hopper of valies regeling is dat zeer vervelend.
Er zit eerst al een speling van 15 minuten in de ophaal tijd.
Vervolgens kan het gebeuren dat je voor een ritje van 10 kilometer bijna 3 uur over doet(dat is mijn grootmoeder al meerde malen overkomen)omdat verschilende mensen die in het busje zitten opgehaald en thuis gebracht moeten worden.
Bovendien is de administratie niet goed waardoor je vaak vergeten wordt
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door tsov »

Maar zou je dan misschien niet beter dat Valys-systeem kunnen verbeteren?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Wubbo »

Ik sta ook met enige regelmaat 15 minuten op een bus of trein te wachten omdat die vertraging heeft. Die 15 minuten marge is wat dat betreft dus niet zo erg.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door 88122903 »

tsov schreef:Maar zou je dan misschien niet beter dat Valys-systeem kunnen verbeteren?
Kan maar jongeren van 15 kunnen uiteraardt geen auto rijden en de valies echt verbeteren kost denk ik zoveel geld dat het waarschijnlijk niet haalbaar is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV als maatschapelijke ervaringsplaats

Bericht door Wubbo »

Administratie verbeteren hoeft niet veel te kosten, kwestie van een beter stukje software gaan gebruiken. Als dat nog niet bestaat (wat ik me niet kan voorstellen want het hoeft niet veel af te wijken van wat taxibedrijven gebruiken) kun je dat altijd nog door een scholier laten ontwikkelen ;-).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten