Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Bussen die niet op tijd rijden en de controles van vervoersbewijzen zijn de voornaamste aanleidingen voor agressie tegen buschauffeurs.
Dat concludeert vakbond FNV Bondgenoten naar aanleiding van een inventarisatie onder buschauffeurs in de periode van 6 tot en met 17 maart, waarvan de resultaten maandag naar buiten zijn gebracht.
De bond kreeg in die periode bijna driehonderd meldingen binnen via de website, e-mail of telefonisch.
Geweld
De chauffeurs hebben te maken met schelden, spugen en fysiek geweld tijdens hun werk. De hulp en opvang die zij krijgen vanuit de werkgever, ervaren ze als ''gebrekkig''.
Zo werken de noodknoppen niet altijd of was de verkeersleiding niet te bereiken ten tijde van een incident. ''Ook de politie was vaak slecht bereikbaar of reageerde niet snel genoeg'', aldus Bondgenoten.
Incidenten
De busbedrijven wordt verweten dat zij de mishandeling van chauffeurs af blijven doen als incidenten en een maatschappelijk probleem. ''Ze weigeren verantwoordelijkheid te nemen voor de veiligheid van hun werknemers, de chauffeurs'', stelt de vakbond.
Volgens de chauffeurs zou het beter gaan op de bussen als de dienstregeling realistischer zou zijn, zodat bussen minder vaak te laat komen. ''En er moet veel meer toezicht en controle komen op de bussen.'' Eenheid in tarieven en kaartsoorten zou ook schelen.
De meeste meldingen kwamen uit de provincie Noord-Brabant (24,6 procent), gevolgd door Noord-Holland en Gelderland.
Dat hebben ze in A'land-M'landen. Sta je op: A'dam Leidseplein, A'dam H'meerstation, A'veen Busstation, A'veen Westwijk, Aalsmeer Hortensiaplein iedere keer 5 minuten te niksen, totdat de officiele vertrektijd is aangebroken. Duurt een busrit 's avonds en in het weekend alsnog meer dan een uur, voor een afstand van nog geen 20 kilometer
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dat zijn dan geen realistische rijtijden maar veel te lange rijtijden. Het is niet erg als een bus een keertje een beetje te laat komt, het is erg als een bus standaard te laat komt.
Of gewoon mensen laat staan omdat de buschauffeur vindt dat de bus vol is, terwijl er nog zitplaatsen zijn, zoals een chauffeur van het GVU zaterdag maar weer eens deed.
Wubbo schreef:Of gewoon mensen laat staan omdat de buschauffeur vindt dat de bus vol is, terwijl er nog zitplaatsen zijn, zoals een chauffeur van het GVU zaterdag maar weer eens deed.
O gelukkig, 't gebeurt niet alleen in Nijmegen :? .