Spoor op betonplaat

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Spoor op betonplaat

Berichtdoor Suus » Ma 30 Mar 2009, 16:43

Lange tijd geleden heb ik gelezen dat bij de spoorverdubbeling Alphen aan den Rijn - Leiden Meerburg Transferium A4, die er zou moeten komen vanwege de aanleg van de RGL, het volledige spoor onderheid zou worden, en op een betonplaat geplaatst zou gaan worden, zodat er geen verzakkingen meer zijn. Maar omdat de RGL zoveel vertraagd is door het referendum in Leiden, waren er ook plannen om zand te laten inklinken. Weet iemand misschien buiten de bronnen van de provincie en het projectbureau wat het nu definitief gaat worden, die twee kunnen er geen antwoord op geven :?

Ik vroeg het mij af, omdat ik van plan ben het project een beetje te gaan volgen, daarnaast is dit jaar het 75-jarige jubileum van de spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 20:43

Bee schreef:waren er ook plannen om zand te laten inklinken. Weet iemand misschien [..] wat het nu definitief gaat worden, die twee kunnen er geen antwoord op geven :?


Boze tongen beweren dat zand helemaal niet inklinkt. Het recht tot "inklinken" is slechts voorbehouden aan veen, en (in veel mindere mate) aan klei.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor tsov » Ma 30 Mar 2009, 20:45

Maar je kan het inklinkingsproces van veen toch versnellen door er een bak zand op te gooien?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 20:47

tsov schreef:Maar je kan het inklinkingsproces van veen toch versnellen door er een bak zand op te gooien?


Voor zover grond (=veen of klei) inklinkbaar is, helpt het allicht om er een flinke hoop druk op te zetten natuurlijk :pos:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Suus » Ma 30 Mar 2009, 21:30

Tja, maar hoe lang van te voren moet je het zand er dan dumpen. Voor de A2 ligt er nu al minstens 5 jaar een gigantische berg bij onder andere Breukelen. Zowieso is het helemaal niet handig om daar veel zand te gaan storten, zowel links als rechts van de spoorbaan heb je gelijk een paralel lopende sloot. Heien ook niet, want zie je machines daar maar eens te krijgen, dan ben je minstens twee maanden bezig :|
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Mar 2009, 21:40

Volgens ProRail moet dat een jaar van tevoren, althans daar hadden ze het over in de berichtgeving over de verdubbeling van de MerwedeLingeLijn bij Dordrecht Stadspolders.
Al zou het daar weleens korter kunnen zijn omdat het zand in een vrij dunne laag gestort is op de al bestaande ruimte voor een tweede spoor op de dijk. Bij complete nieuwbouw duurt het langer, zie bv. Woerden - Utrecht waar men al laat in het voorjaar van 2005 begonnen is met het storten van zand voor de spoordijk waar de treinen nu over rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 21:45

Eigenlijk is het ten westen van de lijn Haarlem - Utrecht - Den Bosch het beste om gewoon af te graven tot op het dekzand van de Formatie van Twente en de Formatie van Nuenen. Hoe verder je naar het westen gaat, hoe meer Basisveen en Hollandveen daar bovenop ligt. Zeker in de buurt van Alphen - Leiden kan dat makkelijk een meter of 15-20 dik zijn. Ik kan me voorstellen dat het niet economisch is om dat allemaal af te graven, maar een goed alternatief is er eigenlijk ook niet. Een spoorlijn onderheien? En dan? Een zandkolom van 18 meter hoog die op zijn plaats gehouden wordt door veen? Ik dacht het niet.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Geert » Ma 30 Mar 2009, 21:53

Bee schreef:Tja, maar hoe lang van te voren moet je het zand er dan dumpen. Voor de A2 ligt er nu al minstens 5 jaar een gigantische berg bij onder andere Breukelen. Zowieso is het helemaal niet handig om daar veel zand te gaan storten, zowel links als rechts van de spoorbaan heb je gelijk een paralel lopende sloot. Heien ook niet, want zie je machines daar maar eens te krijgen, dan ben je minstens twee maanden bezig :|

30 jaar van te voren. Zie de A4 bij Schiedam :mrgreen:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Suus » Ma 30 Mar 2009, 22:12

Fles schreef:Eigenlijk is het ten westen van de lijn Haarlem - Utrecht - Den Bosch het beste om gewoon af te graven tot op het dekzand van de Formatie van Twente en de Formatie van Nuenen. Hoe verder je naar het westen gaat, hoe meer Basisveen en Hollandveen daar bovenop ligt. Zeker in de buurt van Alphen - Leiden kan dat makkelijk een meter of 15-20 dik zijn. Ik kan me voorstellen dat het niet economisch is om dat allemaal af te graven, maar een goed alternatief is er eigenlijk ook niet. Een spoorlijn onderheien? En dan? Een zandkolom van 18 meter hoog die op zijn plaats gehouden wordt door veen? Ik dacht het niet.

Het overgrote deel van de Calandlijn sneltram in Rotterdam Alexander ligt op een onderheide betonnen bak, om zo verzakkingen te voorkomen, en zie: elke zoveel jaar moet er bij de overgang naar zandgrond het spoor weer gecorrigeerd worden, omdat het zand wel zou wegzakkken, en de betonnen bak niet. Het is wel een dure oplossing, maar ja, je weet zelf wel wat voor achtbaan de spoorlijn daar is, zeker in combinatie met VIRM.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Fles » Ma 30 Mar 2009, 22:34

Rotterdam Alexander is dan weer een bijzonder geval. Het maaiveld ligt daar op -6,6 m NAP. Dikke kans dat het daar niet meer dan een meter of 5-7 is naar het dekzand. Vor de metro moet dat daar eigenlijk helemaal geen probleem zijn :|

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Vinny » Ma 30 Mar 2009, 23:58

Fles schreef:
Bee schreef:waren er ook plannen om zand te laten inklinken. Weet iemand misschien [..] wat het nu definitief gaat worden, die twee kunnen er geen antwoord op geven :?


Boze tongen beweren dat zand helemaal niet inklinkt. Het recht tot "inklinken" is slechts voorbehouden aan veen, en (in veel mindere mate) aan klei.

Nou ja, het zand doet het veen inklinken, zodat het zand zakt voordat er wat opligt, en als er dan infra op ligt, blijft het (in theorie althans) beter liggen. Dat is in een sneltreinvaart wat er civiel-technisch aan de hand is. Overigens vind ik één jaar nogal krap, en heb daar (o.a. richting het projectbureau Hanzelijn) nog wat kritische vragen over gesteld. Het antwoord daarop vind ik maar matig bevredigend, en ik vrees dat er de eerste 10 jaar na indienststelling nog flink veel 'naonderhoud' moet plaatsvinden (zakkings- en zettingsverschijnselen oplappen).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Fles » Di 31 Mar 2009, 08:53

Vinny schreef:Overigens vind ik één jaar nogal krap, en heb daar (o.a. richting het projectbureau Hanzelijn) nog wat kritische vragen over gesteld. Het antwoord daarop vind ik maar matig bevredigend, en ik vrees dat er de eerste 10 jaar na indienststelling nog flink veel 'naonderhoud' moet plaatsvinden (zakkings- en zettingsverschijnselen oplappen).


Daar ben ik het absoluut mee eens :pos:

Waar je ook rekening mee moet houden is hoe snel je het vrijkomende poriënvocht kunt afvoeren. Dat bepaalt voor een groot deel ook de compactiesnelheid. En voor wat betreft die nazorg lijkt me ook de genoemde 10 jaar nog aan de optimistische kant.

Gebruikersavatar
Schienenbus
Berichten: 10
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:24
Locatie: Wageningen/Susteren

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor Schienenbus » Di 31 Mar 2009, 22:57

Of je moet het complete veenpakket afgraven tot op de dekzandlaag en dan opvullen met zand, dan ben je voor altijd van het probleem af. Alleen nog iemand vinden die dat gaat betalen :lol:

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor playertwo » Wo 01 Apr 2009, 14:37

Er is voldoende tuig dat zich niet kan gedragen in Nederland (o.a. in het OV) te vinden. Dus met ouderwetse dwangarbeid en drillen kom je al een heel eind om dat voor elkaar te krijgen tegen een lage prijs :mrgreen:

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Spoor op betonplaat

Berichtdoor deadlock » Za 04 Apr 2009, 12:22

playertwo schreef:Er is voldoende tuig dat zich niet kan gedragen in Nederland (o.a. in het OV) te vinden. Dus met ouderwetse dwangarbeid en drillen kom je al een heel eind om dat voor elkaar te krijgen tegen een lage prijs :mrgreen:

Wat een uitermate goed voorstel! 8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast