Pagina 6 van 11

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: do 16 jul 2009, 18:42
door playertwo
Het schijnt dat per december van dit jaar de Thalys ook over de HSL gaat rijden. Schiphol - Rotterdam wordt 160km/h; Rotterdam - Antwerpen 300 km/h en Antwerpen - Brussel weer 160km/h. Dat is te lezen op nu.nl

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: za 18 jul 2009, 13:41
door Jurjen
Op Drehscheibe heeft iemand in de ICE naar Amsterdam een kaartje gekocht bij een Nederlandse conducteur van Emmerich (Gr.) naar Amsterdam. Dit kaartje kostte 31 euro, terwijl het normale TCV taref 23,60 zou moeten zijn, en er dus ook geen sprake is van de 35-euro-boete. Bij de Hispeed balie in A'dam snapten ze het ook niet.

Vraag is dan ook: bestaat er een apart Treintarief voor internationale treinkaartjes, of heeft de betreffende conducteur zijn eigen tarief bedacht en wat bijverdient?

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: za 18 jul 2009, 13:59
door Caspar
Ik weet wel dat Duitse conducteurs een tamelijk laag basis salaris verdienen, maar per uitgeschreven kaartje in de trein nog wat provisie krijgen. Wie weet dat het een en ander er wel mee te maken heeft? Of was het een Nederlander?

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: za 18 jul 2009, 14:02
door Daniel
In het bericht waar Jurjen naar linkt staat dat de betreffende reiziger aan het taalgebruik leek te merken dat het een Duits-sprekende Nederlander was.
En ook dat ze bij de Hispeed-balie op Asd met "Konzernsicherheit" gebeld zouden hebben, dat doet ook wel vermoeden dat hier iets gebeurd is wat niet de bedoeling was.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 09:04
door Vinny
Vraag is dan ook: bestaat er een apart Treintarief voor internationale treinkaartjes,
Vanaf Bad Bentheim naar Amsterdam kun je in de trein een kaartje kopen voor ongeveer 20 euro (enkele reis). In de Thalys kost een regularisatieticket 18 euro; voor internationale verbindingen wordt niet de zwartrijdersboete in rekening gebracht; omdat je vaak niet in het buitenland een kaartje naar een specifieke Nederlandse bestemming kunt kopen.
Ik kan echter dergelijke bedragen nergens terugvinden op de diverse websites. Ik vind het erg jammer dat Hispeed daar zo mistig over doet. Maar goed die hebben een reputatie hoog te houden... :P

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 13:39
door henrivanderweijden
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar een paar jaar geleden kon ik op Basel Bad Bf gewoon een kaartje kopen van Emmerich (gr) naar Veenendaal de Klomp. Lijkt me geen alledaagse bestemming voor duitsers. Ga er dus eigenlijk van uit dat alle nederlandse stations in het systeem zitten. Er kwam zelfs een 40% korting kaartje uit. Treintarief zou dus voor Duitsland overbodig zijn.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 20 jul 2009, 09:15
door Vinny
Nou ik heb totaal andere ervaringen in Osnabrück hbf. De loketten waren al gesloten en de automaat braakte alleen tickets Osnabrück - Amsterdam uit (tegen CIV tarief)... :|

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 20 jul 2009, 10:22
door Jurjen
Post van henri ging ook over het loket, neem ik aan. Duitse automaten kunnen geen kaartjes verkopen vanaf grenspunten, terwijl Nederlandse dat wel kunnen. (Jaja mensen, Nederland is soms ook zo slecht nog niet.)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 22:32
door Caspar
Het is een enorme topickick, maar in de Telegraaf las ik dit:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5544 ... html?p=2,1
Wat een toestand daar bij Hispeed zeg :shock:

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 23:26
door Geert
Ik ben wel benieuwd hoeveel verlies er met de FYRA tot nu toe is gemaakt 8-)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: za 12 dec 2009, 00:45
door Jurjen
Via de NS Hispeed twitter vandaag ook op een artikel op een architectuur website gekomen, over de gepimpte bankjes op de Fyra-perrons. Die waren, aldus het artikel, om je 'al voor het instappen het FYRA-gevoel te geven'. En vervolgens mag je dus plaats nemen in een doodgewone, jedoch geverfde Intercity. :')

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: za 12 dec 2009, 01:27
door Dexter
Dat is dan mooi in lijn met de Pre-Fyra-filosofie, want die bankjes zijn immers ook maar gewone zwarte stationsbankjes met een rood deksel erop. :lol:

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: za 12 dec 2009, 01:33
door --Stefan--
Dexter schreef:Dat is dan mooi in lijn met de Pre-Fyra-filosofie, want die bankjes zijn immers ook maar gewone zwarte stationsbankjes met een rood deksel erop. :lol:
Komt dus eigenlijk op hetzelfde neer als de treinen... gewoon simpel een ander kleutje gegeven :P

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: za 12 dec 2009, 01:44
door Jurjen
Tsja, zo had ik er inderdaad nog niet over gedacht. ;-)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: za 12 dec 2009, 01:55
door --Stefan--
Later op de avond denk ik ook wat simpeler dan overdag hoor :oops:

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 11:28
door playertwo
Caspar schreef:Het is een enorme topickick, maar in de Telegraaf las ik dit:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5544 ... html?p=2,1
Wat een toestand daar bij Hispeed zeg :shock:
Tja het is de Telegraaf, maar goed nieuws want de ICE en IC-Berlijn blijven gewoon rijden. Alleen willen NS Hispeed voor voor de nieuwe overeenkomst wat beter onderhandeld hebben met DB (het huidige contract gaat aflopen).

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 11:32
door Caspar
Maar een aantal zaken klopt wel uit het bericht als je de medewerkers van Hispeed zelf moet geloven, dat bv het kantoorpersoneel in een paar jaar vertienvoudigd is, en het rijdend personeel gelijkgebleven en de loketten reorganisatie naar reorganisatie meemaken.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 11:35
door |Pim|
NS Hispeed: stoppen ICE niet aan de orde
Er is geen sprake van dat de ICE in de toekomst mogelijk gaat verdwijnen. Dat stelt NS Hispeed in een reactie op een bericht van de Telegraaf. Telegraaf stelde op basis van een brief aan het personeel dat het voortbestaan van de ICE onzeker zou zijn.

"Stoppen met ICE is niet aan de orde. NS Hispeed heeft gesprekken gevoerd met DB met als resultaat een gunstiger kostenverdeling van de operatie voor NS Hispeed." zegt woordvoerder Ronald Stevens in een reactie. Het gaat om gesprekken over het huidige lopende contract. Daarnaast zijn er omvangrijke marketinginspanningen gemaakt waardoor het aantal klanten moet gaan stijgen.

Het misverstand komt uit een brief die NS Hispeed naar haar personeel heeft gezonden. In de brief staat een ongelukkige zin die verkeerd is uitgelegd.

In De Telegraaf werd een anonieme medewerker aan het woord gelaten. Volgens deze medewerker zou NS Hispeed 4 miljoen verloren hebben aan problemen met e-tickets. Verder zou er voor ieder rijdend personeelslid vier man op het kantoor zitten. "Deze genoemde verhouding is volstrekt uit de lucht gegrepen. Die verhouding ligt ruim onder de 1 op 1. Van 4 miljoen verlies door verkeerd geprinte tickets is niets bekend." aldus de NS woordvoerder.

Bron: www.treinreiziger.nl

De tegenhanger van dit bericht.

Tot slot geeft de woordvoerder van NS Hispeed aan dat het verlies schromelijk wordt overdreven. "Er is geen sprake van een jaarlijks verlies van tientallen miljoenen euro’s.Het klopt wel dat ICE tot nu toe altijd verliesgevend is geweest. De nieuwe marketingsplannen in combinatie met de gesprekken met DB moet daar nu verandering in komen."

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 11:38
door playertwo
Caspar schreef:Maar een aantal zaken klopt wel uit het bericht als je de medewerkers van Hispeed zelf moet geloven, dat bv het kantoorpersoneel in een paar jaar vertienvoudigd is, en het rijdend personeel gelijkgebleven en de loketten reorganisatie naar reorganisatie meemaken.
Eén medewerker bedoel je, die bovendien anoniem zijn beklag doet. Dat is geen fundament voor een artikel. Daarvoor moet je veel meer mensen horen, en wederhoor plegen.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 11:40
door Caspar
Nee ook medewerkers die ik her en der in de wandelgangen hoor praten, de eerste klas in de trein naar huis is ideale plek om zulke verhalen op te pikken van medewerkers zelf.

Bovendien hebben de medewerkers van Hispeed een paar weken terug op Amsterdam centraal een paar uur het werk neergelegd. Bij de loketten enzo uit onvrede over een aantal dingen die uit dit Telegraaf artikel naar voren komen.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 11:49
door playertwo
En dat is nog steeds slechts één kant van het verhaal die je dan als feiten gaat presenteren. Op die bevindingen zal je dan wederhoor moeten plegen of melden dat NS Hispeed niet wilde reageren.

Verder mag de Telegraaf zelf ook wel wat meer onderzoek doen naar de feiten voordat ze de drukpers aanzetten. De treinen in Nederland rijden maximaal 140km/h op het hoofdspoor (Thalys, Fyra en enkele kleine stukken uitgezonderd), en geen 120 km/h.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 01:09
door Dexter
playertwo schreef:En dat is nog steeds slechts één kant van het verhaal die je dan als feiten gaat presenteren. Op die bevindingen zal je dan wederhoor moeten plegen of melden dat NS Hispeed niet wilde reageren.

Verder mag de Telegraaf zelf ook wel wat meer onderzoek doen naar de feiten voordat ze de drukpers aanzetten. De treinen in Nederland rijden maximaal 140km/h op het hoofdspoor (Thalys, Fyra en enkele kleine stukken uitgezonderd), en geen 120 km/h.
Ja daar erger ik me al zolang aan, hoe in de pers simpele feiten en spoortermen worden verkracht. 'Treinstellen' als het om rijtuigen gaat, 'wagons' als het om treinstellen gaat, 'stoplicht' waar sein bedoeld wordt en nog zoveel meer.

En van de Telegraaf heb ik al helemaal geen hoge pet op, dat is wat mij betreft net een roddelblad op krantenformaat.

Wat hier breed is uitgemeten, is wat wij noemen 'koffiekamerpraat' maar dan opgepikt en opgeblazen in de pers. Vergelijk het met een roddel die je ergens hoort en die wordt doorverteld, uitvergroot en vervolgens een eigen leven gaat leiden. Als ik iets opvang over iets of iemand en ik wil er meer van weten, dan stap ik op degene af waar het over gaat en vraag ik naar de feiten. Op die manier hou je roddels buiten de deur en verkom je misverstanden. Hoor en wederhoor dus en dat is bepaald geen overbodige luxe om als landelijke krant toe te passen.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 20:24
door playertwo
Tja je bronnen checken en informatie verifiëren en op basis daarvan de andere kant van het verhaal te pakken krijgen, dat kost geld en tijd, en daar hebben ze geen zin in bij veel media. Zo'n scoop scoort natuurlijk mooi. Zag gisteren bijv. een stukje over mogelijk poging tot omkoping in het schaatsen (heel ander onderwerp). Daar werden bijv. letterlijk woorden in de mond gelegd, en dat wordt dan als feit gepresenteerd in het journaal van 20u van de 'staatsomroep'.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 02:36
door Dexter
De laatste dagen zie ik regelmatig de Thalys vanuit het zuiden met vertragingen van +15, +20 of meer langskomen en vandaag las ik op teletekst dat er problemen zijn met de passage van de B->NL-grens op de HSL. Kinderziektes.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 09:31
door Reiziger Delft
Ik snap alleen niet waarom dit soort dingen niet al bij de vele proefritten aan het licht zijn gekomen. :roll: