Pagina 9 van 11

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 19:13
door Stefan
Ik heb toch al heel wat keren m'n tickets besteld via Treinreiswinkel, ik heb nog nooit problemen gehad eigenlijk. :pos:

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 19:19
door Caspar
Wat kost een reservering daar, als je al een ticket hebt?

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 17 jan 2010, 14:02
door midnet
ik denk dat ze dat niet doen.
Heb net gelzen (omdat ik net bezig ben dat soort data te verzamelen) dat de TrRsWl 7,50 per boeking aanrekent. Maksimaal 15€ per party. of dat per gedane boeking of voor een hele reis(die in principe wel 5-6 reserveringen zou kunnen beslaan) is heb ik nog niet kunnen uitvinden. Hun website is ook op dat gebied erg, erg vaag.
Overigens is de TrRsWl gewoon een onderaannemer van de DB, Duitse Spoorwegen. Die geven nog wel iets van 8-10% commissie aan wederverkopers (incl. hun eigen personeel bij aan-boord-verkoop!) over de ticketprijs.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 17:16
door M57
Vandaag rijdt ICE nog steeds geknipt in Emmerich. Aan beide zijden van de grens rijden ICE's :?:

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 18:25
door Jurjen
M57 schreef:Vandaag rijdt ICE nog steeds geknipt in Emmerich. Aan beide zijden van de grens rijden ICE's :?:
Tekort aan ICE's die in NL toegelaten zijn. Door die wel toegelaten zijn in NL ook in NL te houden, en het Duitse deel van het traject door een ICE te rijden die alleen in Duitsland toegelaten is, kunnen toch alle reizigers vervoerd worden. Omdat een aantal ICE's ongeveer ter hoogte van Emmerich kruisen (vb. 11:37 vertrek Arnhem richting D, 11:35 vertrek Oberhausen richting NL) vindt de uitwisseling van passagiers en treinstellen daar plaats.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 19:27
door Suus
Wat heb ik gemist in het nieuws dat er zo weinig ICE's Nederland in mogen of kunnen?

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 20:06
door Jurjen
Bee schreef:Wat heb ik gemist in het nieuws dat er zo weinig ICE's Nederland in mogen of kunnen?
Niet de hele ICE3-vloot kan Nederland in i.v.m. ATB en uitrusting voor 1.5 kV. Om de internationale diensten op Amsterdam, Brussel en Paris uit te voeren, zijn er 'net' genoeg ICE's, maar juist deze kennen momenteel veel defecten, waardoor naar Brussel bijvoorbeeld al dagen geen ICE gereden heeft. Met de wisseltruc in Emmerich zorgen ze er dan voor dat de ICE dienst naar Amsterdam met slechts 2 stellen uitgevoerd kan worden, terwijl tussen Emmerich en Frankfurt alleen 'binnenlandse' ICE3 stellen rijden.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 19 jan 2010, 14:00
door Caspar
Hoe lang duurt dat nog? Vrijdag naar Duitsland, met een overstap van slechts 6 minuten in Düsseldorf op een trein met Zug-Bindung. (de IC naar Koblenz) Als er een half uur vertraging ontstaat stap ik in de eerste beste andere trein naar Koblenz, heb geen zin om eerst in een rij te gaan staan bij een info balie, om vervolgens te zien dat er al een volgende trein intussen vertrokken is.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 19 jan 2010, 14:08
door Reiziger Delft
Je kan in dat geval in de ICE zelf je ticket geldig laten maken voor de volgende trein naar Koblenz door de conducteur.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 19 jan 2010, 17:40
door Geert
Kun je niet nog dezelfde trein nemen in Köln? Vanuit Köln rijden er volgens mij ook genoeg treinen naar Koblenz :)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 19 jan 2010, 19:58
door Caspar
Als de vertraging oploopt blijven we inderdaad tot Keulen zitten, van daaruit vertrekt er een minuut of 40 later ook een IC, die aansluiting geeft in Koblenz op de RE naar Trier. De RE's uit Keulen naar Koblenz geven daar volgens mij alleen aansluiting op de stoptrein naar Trier die 29 keer stopt onderweg.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 19 jan 2010, 21:31
door Geert
Uit eigen ervaring afgelopen zomer (RE gemist in Koblenz door vertraagde IC Köln -> Koblenz) kan ik inderdaad melden dat dat geen goed alternatief is :D. Beetje jammer alleen dat de stoptrein een uurdienst rijdt op die lijn en de RE onregelmatig rijdt (< 1x/uur)...

Waar gaat de reis overigens heen, als ik vragen mag? Wij maakten van de zomer de reis NL -> Köln -> Koblenz -> Trier -> Saarbrücken, waarbij overigens bleek dat de stoptrein uit Koblenz in Trier Hbf een halfuur stil blijft staan om vervolgens door te gaan als stoppert naar Saarbrücken (e.v.). Fijn, 3.5 uur in een BR425 :|. De koppen thee in de stationsrestauratie/bakker van Trier zijn trouwens errug fors ;)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 19 jan 2010, 21:40
door Caspar
Trier is het eindpunt van de reis, de terugweg is met SWT via Gerolstein naar Keulen. De boekingen zijn Amsterdam- Koblenz heenweg, en Duisburg- Amsterdam terugweg. De overige stukken heen met een Landerticket en terug met SWT.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 03:36
door Dexter
Balen dat per 1-1-2010 Eurobahn op de grensverbinding Venlo-Düsseldorf (-Hagen) is gaan rijden. Hierop zijn geen FIP-landencoupons geldig. Ik ben een reisje naar München aan het plannen en dat moet nu via Utrecht-Arnhem, wat voor mij een extra overstap en een uur eerder van huis (en per taxi naar het station) betekent.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 03:50
door Ardan
FIP-landencoupons? Wat zijn dat?
(ik hoop niet dat een SchönerTagTicket daar ook onder valt, ik ga van de week met Meltrain daar op stap)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 04:07
door Dexter
Nee wees gerust, alle normale tickets en VRR-tickets zijn gewoon geldig bij Eurobahn. Als je boft kan je tegen die tijd ook FLIRT-en, als die rijden. FIP is een internationale reisregeling voor spoorwegpersoneel, dat kan landencoupons of een kortingskaart aanvragen en daarmee voor een habbekrats over de grens en in het buitenland reizen. 8-)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 04:25
door Ardan
Ik ga ook bij het spoor werken :o

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 15:58
door Dexter
Vroeger kostte het he-le-maal niets (zoals in andere landen nog steeds), tegenwoordig betaal je er de fiscale waarde over omdat anders de belastingdienst gaat miauwen over loon-in-natura. Maar dan nog blijft het een habbekrats. :D

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 19:11
door Meltrain
Vreemd dat hij dan niet bij eurobahn geldig is. :?

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 22:42
door Dexter
Dat is op heel veel aanbestede lijnen zo. In veel gevallen accepteren alleen de voormalige staatsbedrijven de reisfaciliteiten voor spoormedewerkers. Wat dat aangaat is het hier beter geregeld, want ik kan nog steeds reizen bij XX, Arriva, Veolia en Syntus.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 25 jan 2010, 00:02
door Caspar
Ow dan heb ik toch een redelijk aantal keer zwart gereden in Duitsland, bij een van de andere vervoerders dan DB, wist echt niet dat er een onderscheid was :oops:

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: ma 25 jan 2010, 03:55
door Dexter
Haha, waarschijnlijk ben je dan gematst. 8-) Ik heb je via pb een pdfje gestuurd met alle niet-aangesloten vervoerders.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 26 jan 2010, 13:05
door Caspar
Terwijl Hispeed ondertussen zegt dat alle problemen met de ICE's verholpen zijn, weet ik intussen wel beter.

Heenweg:
Afbeelding
ICE staat 25 minuten stil in Emmerich, omdat er moeite is met het omschakelen naar het Duitse stroomnet aldus de train manager. Even later komt het bericht dat door technische problemen de trein in Keulen opgeheven wordt.

Terugweg:
Afbeelding
ICE heeft ruim 20 minuten vertraging, en vlak voor Emmerich wordt er omgeroepen dat de trein niet verder zal rijden dan Emmerich, omdat de trein afkomstig uit Nederland (t227) niet op het Duitse stroomnet kan rijden aldus de train manager.
De mensen uit de t227 hebben al een uurtje op ons treinstel gewacht om verder te kunnen naar Frankfurt, de overstap zelf gaat vrij vlot.

De problemen liggen bij de Duitsers vermoed ik, want daar vallen zeer veel ICE's uit:
Afbeelding

En er word veel met vervangend mat gereden:
Afbeelding
Veelal worden die treinen gereden met wat bij ons bekend staat als de ICL rijtuigen, maar dan natuurlijk de originele Duitse variant. (blijkbaar heeft men die daar nog en masse achter de hand staan).

Dit is Hispeed natuurlijk niet aan te rekenen, maar een melding op de site dat het treinverkeer weer normaal verloopt is wel erg misleidend, bij deze 2 willekeurige ritten is de eindbestemming 2x 1 uur later dan de planner aangeeft bereikt.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 26 jan 2010, 13:23
door M57
Sinds de site aangeeft dat alles weer soepel loopt, heb ik drie ritten gemaakt die allemaal nagenoeg vlekkeloos verliepen. :pos:

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 26 jan 2010, 19:05
door playertwo
Caspar schreef:Veelal worden die treinen gereden met wat bij ons bekend staat als de ICL rijtuigen, maar dan natuurlijk de originele Duitse variant. (blijkbaar heeft men die daar nog en masse achter de hand staan).
'ICL' oftewel Bimz en Aimz stonden dusdanig veel op overschot, dat NS ze dus kon leasen, maar er ook niet eerder vanaf kon (en gelukkig maar anders hadden we nu dus wel problemen gehad in Nederland).
Overigens kan ik mij de zomer van 2008 nog herinneren, toen het ICE ook massaal naar binnen werd gehaald, wegens problemen met de assen als ik mij niet vergis.