Hispeed perikelen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Suus »

Dat zijn wel heel mooie weilanden en heel lieve koeien ja :P En die verhoogde baan bij Zoetermeer is anders ook niet om aan te zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Tja ze hadden beter voor ICL kunnen kiezen, die mogen tot 200km/h (althans als de stikkers die ik vanmorgen op de trein die ik tegenkwam in de t1922 kloppen), en kiezen voor een Taurus loc.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

ICL is lekker representatief... die locomotieven die men nu heeft kunnen toch ook harder dan 160?
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daan »

Nee, 160 is het maximum.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

Maar dat komt toch door de beveiliging van de ATB oid, niet zozeer omdat die locomotief het niet kan.
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door webguy »

Sorry, toch echt niet. Kijk maar hier.
Wat wel zo is is dat ze op het binnenlandse net maar 140 mogen, en op de HSL (=aparte toelating) en in Belgie 160 mogen, waardoor er twee toelatingen op de onderste rand te zien zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Suus »

TRAXX is toch ook eerder gemaakt voor het trekken van goederentreinen dan passagierstreinen.

En bij ICL is het nogal rommelig, sommige rijtuigen mogen 200, maar andere rijtuigen zijn voor minder hoge snelheden toegelaten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Dat zijn wel heel mooie weilanden en heel lieve koeien ja :P En die verhoogde baan bij Zoetermeer is anders ook niet om aan te zien.
Dat ben ik met je eens hoor :wink: en ik bedoelde ook niet dat ze geen tunnel hadden moeten aanleggen, maar ze hadden voor dat geld dan beter een tunnel kunnen graven met de ouderwetse open methode in plaats van met een dure boor. Ik heb ooit gelezen dat ze dan voor hetzelfde geld een tunnel hadden kunnen aanleggen die 2x zo lang was als een dure boortunnel. Die koeien zijn vast wel zo lief dat ze even opzij willen gaan, het immers voor hun eigen bestwil. :lol:

Vandaag bijna dezelfde dienst als gisteren, dus ik was benieuwd of ik weer ingehaald zou worden met mijn 2600tje, maar tot mijn grote verbazing stond de testtrein al voor de aansluiting Hfdm te wachten voor een rood sein en kreeg ik zowaar voorrang. Hij kwam pas binnen op Shl toen ik al aan het vertrekken was, maar bij Riekerpolder Aansluiting moest ik hem dan weer laten voorgaan. Wat op zich niet raar was, aangezien ik ook op Asdl en Ass moest stoppen.
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

webguy schreef:Sorry, toch echt niet. Kijk maar hier.
Wat wel zo is is dat ze op het binnenlandse net maar 140 mogen, en op de HSL (=aparte toelating) en in Belgie 160 mogen, waardoor er twee toelatingen op de onderste rand te zien zijn.
Ok. Waarom heeft NS Hispeed dan voor een Nospeed locomotief gekozen? Toen deze dingen gekocht/gehuurd werden was toch al bekend dat ze tijdelijk dienst op de HSL gingen doen... Of heeft dat iets met toelating te maken?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

ICR mag niet harder dan 160 km/h, dus dan had Hispeed ook nieuwe rijtuigen moeten regelen. Dan kun je beter een locomotief opvoeren naar 160 km/h en hopen dat de eerste Albatrossen snel worden afgeleverd :P
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Bee schreef:TRAXX is toch ook eerder gemaakt voor het trekken van goederentreinen dan passagierstreinen.

En bij ICL is het nogal rommelig, sommige rijtuigen mogen 200, maar andere rijtuigen zijn voor minder hoge snelheden toegelaten.
Vandaar dat ze beter konden kiezen voor een Taurus. Die is gemaakt om hard te rijden (Hispeed dus :mrgreen:). Voor het uitvogelen welke bak 200 mag, en welke bak 140 of 160, hebben ze toch wel iets van een administratie uitgevonden? Een aantal rangeerders aan het werk zetten, om de juiste stammen bij elkaar te krijgen. Voor het stuk Amsterdam - Schiphol - Rotterdam heb je genoeg aan 2-3 stammen, en je kan rijden. De rest van die stammen kan je kwijt in de s1900 en s3500, wat nu ook al sporadisch wordt gedaan.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daan »

Bee schreef:TRAXX is toch ook eerder gemaakt voor het trekken van goederentreinen dan passagierstreinen.
Ook voor reizigerstreinen bij de DB, met die dosto's. Maar dat hoefde niet harder dan 160 km/h.
De locs die op de HSL gaan rijden zijn ook van het type "F 140 MS2", waarvan de F voor Freight (goederen) staat. Hetzelfde type is ook bij de NMBS in dienst als goederenloc, Reeks 28. Deze locs komen sinds deze week ook in Nederland in plaats van Reeks 77.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daniel »

Reeks 28 komt al wel wat langer als deze week in Nederland hoor. In eerste instantie echter alleen tussen Roosendaal en Kijfhoek als vervanging van de 25.5 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daan »

Bedacht ik me achteraf ook :wink:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door deadlock »

playertwo schreef:
Bee schreef:TRAXX is toch ook eerder gemaakt voor het trekken van goederentreinen dan passagierstreinen.

En bij ICL is het nogal rommelig, sommige rijtuigen mogen 200, maar andere rijtuigen zijn voor minder hoge snelheden toegelaten.
Vandaar dat ze beter konden kiezen voor een Taurus. Die is gemaakt om hard te rijden (Hispeed dus :mrgreen:). Voor het uitvogelen welke bak 200 mag, en welke bak 140 of 160, hebben ze toch wel iets van een administratie uitgevonden? Een aantal rangeerders aan het werk zetten, om de juiste stammen bij elkaar te krijgen. Voor het stuk Amsterdam - Schiphol - Rotterdam heb je genoeg aan 2-3 stammen, en je kan rijden. De rest van die stammen kan je kwijt in de s1900 en s3500, wat nu ook al sporadisch wordt gedaan.
Precies. Hebben ze ook wat als ETCS live gaat op Ut-Asd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door reisthijs »

Karl schreef:Toen deze dingen gekocht/gehuurd werden was toch al bekend dat ze tijdelijk dienst op de HSL gingen doen...
De locs zijn voor niets anders bedoeld dan op de HSL rijden, maar het woordje "tijdelijk" zegt toch al genoeg? Het was de bedoeling dat ze de afgelopen twee jaar op de HSL reden (liever een trein die maar 160 mag dan niets) en nu zo ongeveer werden afgelost door de nieuwe HST's.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Als de treinbouwers, de overheden en de spoorwegbedrijven ERTMS gaan snappen bedoel je? Eerder niet hoor. Verder is het ook nog afwachten op de V250 überhaupt toegelaten gaat worden. De toelatingsritten gaan volgens mijn informatie (Somda) aankomende week (dus de week van de 29e juni) starten.

Verder is er een aantal testritten met passagiers geweest over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Bijkbaar maakt het ICR flink meer herrie bij 160km/h dan gedacht, dus ben benieuwd wat daar nog gaat uitkomen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Suus »

DUH :roll: Dat ze er nu pas achterkomen dat ICR (of andere rijtuigen) veel herrie maakt, dat is een eigenschap die aan de meeste rijtuigen in Nederland is toe te schrijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

ICR is anders een stuk stiller dan ICK, dat merk ik wel sinds de s1900 met ICR is gaan rijden. Ik kan nu weer een normaal telefoongesprek voeren op mijn werk als de 1900 langs kachelt ;)
reisthijs schreef:
Karl schreef:Toen deze dingen gekocht/gehuurd werden was toch al bekend dat ze tijdelijk dienst op de HSL gingen doen...
De locs zijn voor niets anders bedoeld dan op de HSL rijden, maar het woordje "tijdelijk" zegt toch al genoeg? Het was de bedoeling dat ze de afgelopen twee jaar op de HSL reden (liever een trein die maar 160 mag dan niets) en nu zo ongeveer werden afgelost door de nieuwe HST's.
Precies, en ze zijn gehuurd, dus over een paar jaartjes (als de Albatrossen rijden) gaan ze weer terug naar de verhuurder.
playertwo schreef:Als de treinbouwers, de overheden en de spoorwegbedrijven ERTMS gaan snappen bedoel je? Eerder niet hoor. Verder is het ook nog afwachten op de V250 überhaupt toegelaten gaat worden. De toelatingsritten gaan volgens mijn informatie (Somda) aankomende week (dus de week van de 29e juni) starten.
De ETCS die in Thalys is ingebouwd werkt anders perfect, Bombardier (de leverancier van de ETCS in Traxx) krijgt het echter maar niet aan de praat. Ook zijn er problemen om de Belgische en Nederlandse systemen te koppelen, maar op de Betuweroute werkt ETCS wel goed. Is het dan fair om te stellen dat treinbouwers, overheden en spoorwegbedrijven ETCS/ERTMS niet snappen? Lijkt me niet.
Uiteindelijk zal de V250 wel worden toegelaten, al dan niet met aanpassingen ten opzichte van het huidige design. Je gaat niet een trein (laten) bouwen die vervolgens doodleuk wordt afgekeurd.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Tijdens de bouw van de HSL is er besloten om een andere ECTS te nemen dan oorspronkelijk de bedoeling was, en om geen backup-systeem als bijv. ATB-NG (kan tot 200km/h) of de Franse of Duitse versie voor de hogesnelheidslijnen te installeren. Dat had een hele boel gezeik bespaard, en dan had er al lang verkeer overheen gekunnen. Daar is de overheid dus verantwoordelijk voor, en daarom stel ik dat ze er niet veel van snappen. HSA (de exploitant van de HSL), had de overheid moeten adviseren om niet tijdens de bouw nog een andere versie te willen, en om een goed backup-systeem te hebben dat niet te doen, en te kiezen voor een oorspronkelijke versie. Dat had je later altijd nog kunnen upgraden. Bombardier heeft inderdaad nogal wat problemen met ECTS, terwijl Altsom (leverancier van de ECTS op Betuweroute) dat niet heeft. Toevallig levert Altstom ook de Thalys.
Door deze samenvalling van problemen stel ik inderdaad dat overheid, vervoerder, en leverancier het nog niet helemaal snappen.

Voor de ECTS en ATB van Ansalobreda is het nog maar afwachten of die het doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Suus »

ATB lijkt mij wel, daar zit een patent op waardoor de kastjes altijd van dezelfde leverancier zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door webguy »

Inmiddels is dat niet zo geloof ik: patent is verlopen en niet vernieuwd...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daan »

playertwo schreef:... Altsom ...
Wie? Alstom zeker...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

playertwo schreef:Bombardier heeft inderdaad nogal wat problemen met ECTS, terwijl Altsom (leverancier van de ECTS op Betuweroute) dat niet heeft. Toevallig levert Altstom ook de Thalys.
Door deze samenvalling van problemen stel ik inderdaad dat overheid, vervoerder, en leverancier het nog niet helemaal snappen.

Voor de ECTS en ATB van Ansalobreda is het nog maar afwachten of die het doen.
Ik had anders ergens (niet online) begrepen dat de ECTS in Thalys is geleverd door de firma AnsaldoBreda. Als mijn bron juist is (en daar ga ik wel vanuit, aangezien dat een doorgaans erg betrouwbare bron is) lijkt het me niet dat we nog lang hoeven te wachten op ECTS in de V250'en.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

@ Daan:
Typo is snel gemaakt na een werkweek van 48 uur...

@ Geert Als dat het geval is, hebben ze tenminste nog één ding verstandig gedaan: kiezen voor dezelfde leverancier van de beveiligingssystemen in de treinen, zodat de toelating dan de treinen tenminste wel relatief snel kan gaan na alle onnodige vertraging. Wat je offline hoort kan ik niet checken, maar ik neem aan dat jij of je bron dat zelf wel hebben gedaan.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten