Pagina 4 van 11

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 21:57
door Vinny
Ik heb toevallig afgelopen donderdag een presentatie bij Bombardier in Braunschweig (Duitsland) een presentatie over het beveiligingssysteem (interlocking) gehad. Ik moet zeggen, voor iemand zonder technische achtergrond is het meer dan 'heavy' stuff (*oef*) , maar het probleem van ERMTS/ETCS is me wel duidelijk geworden en ik ga daar binnenkort een kort paper over schrijven. Mocht iemand geïnteresseerd zijn: laat het me weten dan kan ik er nog eens een uitgebreidere forumpost aan wijden.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 22:11
door webguy
Ik ben wel geinteresseerd... Zal vast wel iets te maken hebben met "manufacturers", "functional vs implemented specifications" en "(too?) globally defined standard"

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 22:21
door Vinny
Goed, een quizz-vraagje voor de kuddo's:
Hoeveel kost een kastje met een software update van ETCS conform de laatste versie?
a) 1.000 euro
b) 20.000 euro
c) 300.000 euro
d) 600.000 euro

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 22:23
door webguy
Die laatste :P Software is echt duur: helemaal omdat het om safety-critical, real-time apparatuur gaat. Daarnaast zijn ze ook verantwoordelijk tot op zekere zin voor de fouten, en moeten daarom waarschijnlijk een hele batterij extra tests en certificaties ondergaan.
Ennuh, ik ga mn geld daar ooit mee verdienen :)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 22:32
door Geert
Ik ga ook voor D. Dure procedures, veel man-uren en weinig concurrentie ;)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 22:39
door webguy
Mja, daarin tegen kan je ook zeggen dat er nog een oude generatie engineeurs/electrotechnici die nooit van Extreme Programming of SCRUM hebben gehoord, laat staan model-driven-development. Ik denk echt dat er ook een zooi lui zit daar die niet aan denkt of denkt dat betere, goedkopere software 'm de kop gaat kosten.

Het hele software probleem was opgelost geweest als de EU bij het gebruik van de standaard een Open Source-verplichting had toegevoegd voor software volgens de ETCS standaard/spec. Alle fabrikanten delen dan de core code en functionaliteit, maar maken hardware-afhankelijke koppelingen waar nodig (chips, interfaces, protocollen enzo). Mja, dat is slecht voor de economie enzo: iets met nationale monopolys idd (Siemens, Alstom, AlsandoBreda, etc..)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 22:41
door Vinny
Het goede antwoord is trouwens C. Ik was echt geschokt...
Maar goed, probleem is meer dat er nog steeds geen definitieve versie is vastgesteld. Men is er 'hard mee bezig'... :(

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 22:45
door Wubbo
Uit het antwoord op kamervragen van 13 februari 2009 valt trouwens op te maken dat AnsaldoBreda de ETCS/ERTMS-apparatuur voor Thalys levert.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 22:52
door Geert
webguy schreef:Het hele software probleem was opgelost geweest als de EU bij het gebruik van de standaard een Open Source-verplichting had toegevoegd voor software volgens de ETCS standaard/spec. Alle fabrikanten delen dan de core code en functionaliteit, maar maken hardware-afhankelijke koppelingen waar nodig (chips, interfaces, protocollen enzo). Mja, dat is slecht voor de economie enzo: iets met nationale monopolys idd (Siemens, Alstom, AlsandoBreda, etc..)

Op zich leuk bedacht, maar wie gaat dan die software ontwikkelen (wat erg veel tijd en geld kost)? Of zou de EC dat moeten aanbesteden en vervolgens gratis of tegen een kleine vergoeding beschikbaar moeten stellen aan de ETCS-leveranciers?

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: zo 28 jun 2009, 22:56
door webguy
Dat zou een optie zijn, ik dacht meer aan leveranciers die samen eraan werken als soort "Industry Consortium", waarbij delen worden aangeleverd door verschillende deelnemende leveranciers. Nog een optie is om EU-breed alle TUs het bouwen als research project, hup subsidie pot, doe meteen onderzoek over grote teams die verspreid aan software werken en klaar is de EU. Waar een wil is is zeker een weg, mja, die wil he :)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 30 jun 2009, 07:40
door deadlock
Geert schreef:Op zich leuk bedacht, maar wie gaat dan die software ontwikkelen (wat erg veel tijd en geld kost)? Of zou de EC dat moeten aanbesteden en vervolgens gratis of tegen een kleine vergoeding beschikbaar moeten stellen aan de ETCS-leveranciers?

Het grote geld zit toch in ondersteuning, niet in de eenmalige verkoop van die software. De makkelijke uitspraak: Linux is er toch ook gekomen ;)

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 17:33
door racingweirdo
Even over het verdwijnen van de Benelux, waarom korten ze de Benelux niet in tot Roosendaal met een extra stop in breda?

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 17:42
door IC3
racingweirdo schreef:Even over het verdwijnen van de Benelux, waarom korten ze de Benelux niet in tot Roosendaal met een extra stop in breda?
Van Amsterdam naar Roosendaal via Breda? :lol: Dat is een grote omweg en zorgt voor kopmaken in Breda terwijl dat helemaal niet nodig is.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 22:55
door Caspar
Als het goed is komt er wel 2x per uur een IC naar Roosendaal vanuit de Randstad. Als de Belgen een IR trein tot Roosendaal laten rijden, waar nog over wordt onderhandelt, dan is dat naar mijn idee een redelijk alternatief voor de HSL of de slome stopper die 13 tussenstations heeft op een stukje van nog geen 40 kilometer.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 23:21
door Meltrain
Camieltje heeft toch eind vorig jaar eens beloofd dat de Benelux gewoon zal blijven rijden na de oplevering van de HSL? :?

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: wo 08 jul 2009, 23:25
door Caspar
Nog even een andere perikel: Bij ICE is de geld terug bij vertraging regel wel erg magertjes. Het feit dat ik vrijdag pas om 2.15 in Alkmaar was in plaats van half 1 geeft recht op 0 euro vergoeding; mijn enkele reis vanaf Dortmund was niet duurder dan 50 euro :? (Had NS traject gratis) en 2, Onweer is een oorzaak wat geen recht tot vergoeding geeft; het is een buitengewone situatie. Beetje jammer weer.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 14 jul 2009, 16:13
door racingweirdo
Word het niet eens tijd dat we gaan denken over het compleet maken van de hsl-zuid?

overige 40 km is een deels bestaand en deels nieuw aangelegde spoorlijn maar geen hogesnelheidslijn

Nu met de economische crisis zou het toch juist nu het moment moeten zijn om ook die 40km om te bouwen?

Frontaanzicht van de Fyra, opvallend detail is het -in tegenstelling tot bijvoorbeeld het gesloten front van ICE en Thalys- grote 'gat'.
In de wandelgangen vernam ik, dat er toch een gedeeltelijke afdekking komt.
:pos: :pos: :P

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 14 jul 2009, 16:17
door JWM
Waar zit er nu een "gat" van 40 kilomter in de HSL-Zuid en waar komt die quoute vandaan :?:

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 14 jul 2009, 16:21
door Vinny
een "gat" van 40 kilomter in de HSL-Zuid
Red Bull geeft je vleu-gels!

* Het frontaanzicht van de Fyra: Ik mag hopen dat ze toch een koppelingbeschermplaat installeren, dat lijkt me veel beter voor de energie-effientie bij 200 km/h...

* Het onderbroken zijn van de HSL zuid in België. Tussen Brussel en Antwerpen wordt een eigen HSL-bedding economisch niet rendabel geacht.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 14 jul 2009, 16:22
door racingweirdo
JWM schreef:Waar zit er nu een "gat" van 40 kilomter in de HSL-Zuid en waar komt die quoute vandaan :?:

bij rotterdam centraal, en vanaf Nieuw-Vennep.

Belgie heeft trouwens een gat van 52 km.

Vinny schreef:
een "gat" van 40 kilomter in de HSL-Zuid
Red Bull geeft je vleu-gels!

* Het onderbroken zijn van de HSL zuid in België.
zoals ik al zei is het gat van 40 km puur op nederlandse bodem,België heeft 52 km.

de bron is trouwens:www.nshispeed.nl/images/stories/pdf/weetjes.pdf

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 14 jul 2009, 16:26
door JWM
De vraag is dan hoeveel tijdswinst je in Nederland kan behalen tegenover peperdure infra (Maastunnel, Schipholtunnel, Westtak).

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 14 jul 2009, 16:27
door racingweirdo
het heeft vooral een economisch belang.

gezien het bestaande spoor er al ligt kan dit uitgebreid worden met 2 extra sporen(voorzien van alle hsl eisen) die exclusief worden gereserveerd voor de hsl.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 14 jul 2009, 16:34
door Vinny
JWM schreef:De vraag is dan hoeveel tijdswinst je in Nederland kan behalen tegenover peperdure infra (Maastunnel, Schipholtunnel, Westtak).

Merk op dat alle HSL treinen ook stoppen op Rotterdam Centraal. Een nieuw HSL spoor tussen R'dam Blijdorp en Barendrecht heeft een toegevoegde waarde van 0,0. Hetzelfde geldt voor het stuk Hoofddorp-aansl. - Riekerpolder aansl, waar gewoon 140 op gereden mag worden. Alle HSL treinen stoppen immers te Schiphol. De Westtak is destijds wel voorgesteld als spoorlijn langs de A 5 (snelweg Hoofddorp - Amsterdam West), maar gegeven het feit dat Schiphol voorlopig geen tweede terminal bouwt, de bouwkosten rond de miljard euro bedragen, de tijdwinst nog geen vijf minuten is en dat de HSL treinen bedoeld zijn om aan te landen op Amsterdam Zuid is dit project al snel in het eeuwig rond archief terecht gekomen.

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 14 jul 2009, 16:38
door racingweirdo
Vinny schreef:
JWM schreef:De vraag is dan hoeveel tijdswinst je in Nederland kan behalen tegenover peperdure infra (Maastunnel, Schipholtunnel, Westtak).

De Westtak is destijds wel voorgesteld als spoorlijn langs de A 5 (snelweg Hoofddorp - Amsterdam West), maar gegeven het feit dat Schiphol voorlopig geen tweede terminal bouwt, de bouwkosten rond de miljard euro bedragen, de tijdwinst nog geen vijf minuten is en dat de HSL treinen bedoeld zijn om aan te landen op Amsterdam Zuid is dit project al snel in het eeuwig rond archief terecht gekomen.
maar ik bedoelde 2 extra sporen naast de bestaande route/trace.

Daar hoeft toch geen nieuwe westtak/terminal voor aangelegd te worden?

Re: Hispeed perikelen

Geplaatst: di 14 jul 2009, 16:42
door JWM
Nee ik bedoelde de bestaande spoorlijn door Amsterdam-West waarvan westtak de bijnaam is. Die 2 extra sporen zijn nogal moeilijk in te passen in stedelijk gebied. Daarbij komt ook nog dat op termijn de treinen vanaf de HSL naar het station op de zuidas gaan.