Advies commissie: maak NS minder machtig

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Geert »

Voorstellen over verbeterde vertrekstaten kunnen beter in een apart topic worden gevoerd lijkt mij. En start gerust een topic zou ik zeggen :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Hmm, ik zie dat ik in de war ben met de vorige dienstregeling. Het onderhoudsrooster schijnt aangepast te zijn. En het is al weer een tijd geleden dat ik de nieuwe spurt ging uitproberen.

http://www.ns.nl/vertrekstaten/vl1.pdf

Dit is de vertrektstaat van Venlo. Nou mag jij proberen om hier iets anders van te maken.
Ik vind de groepering per vertrekuur erg prettig, en ook het feit dat ik niet het halve station door hoef te zoeken (dat is me in Brussel wel eens overkomen) om de weekenddienstregeling te vinden, vind ik een meerwaarde van het NL-systeem.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door webguy »

Overigens heeft de Valleilijn wel z'n eigen stationsinformatie: overal hangen die malle A3 posters in de Provincie Gelderland huisstijl. Ziet er niet uit, en het hangt er verder erg knullig, in de houders van normale vertrekstaten. Oh en de Valleilijn heeft ook vertrekinfo alla de Valleilijn in Wageningen met van die busdisplays...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:En dat voorbeeld van 21 mei snap ik ook niet: Er staat toch gewoon een trein bij met vertrektijd en voetnoot

za zo spoor 3 IC Zwolle [2]
[2] Rijdt ook op 21 mei

Wat is daar onduidelijk aan?
Nou stel, ik ben een onwetende reiziger die op donderdag 21 mei de IC naar Zwolle wil nemen. Dan gaan we bij donderdag kijken en zien we een IC naar Zwolle met bv. voetnoot 1 "Rijdt niet op 21 mei". Wat doet een logisch nadenkend mens dan, nou, die gaat een andere trein waar "do" bij staat zoeken die wel rijdt.
Als je er geen ervaring mee hebt ga je niet bij alle andere dagen kijken om te zien of er toevallig een afwijkende vertrektijd op zaterdag en zondag is die ook geldt op 21 mei om maar een voorbeeldje te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Hmm, ik zie dat ik in de war ben met de vorige dienstregeling. Het onderhoudsrooster schijnt aangepast te zijn. En het is al weer een tijd geleden dat ik de nieuwe spurt ging uitproberen.

http://www.ns.nl/vertrekstaten/vl1.pdf

Dit is de vertrektstaat van Venlo. Nou mag jij proberen om hier iets anders van te maken.
Ik vind de groepering per vertrekuur erg prettig, en ook het feit dat ik niet het halve station door hoef te zoeken (dat is me in Brussel wel eens overkomen) om de weekenddienstregeling te vinden, vind ik een meerwaarde van het NL-systeem.
Ik vind dit wel wat voor lokale stations/vervoerders:
[smallimg]http://i289.photobucket.com/albums/ll202/chauf21/VertrekstaatVl.jpg[/smallimg]
Met daarnaast een poster waarop het volgende staat vermeld:

Code: Selecteer alles

Toelichting op de vertrekstaat
	
Vertrek om
5.00	Niet op zaterdag, zon- en feestdagen*	
5.30	Niet op zaterdag, zon- en feestdagen*	
6.00	Niet op zondag en niet op 25 dec, 1 jan	
6.30	Niet op zondag en niet op 25 dec, 1 jan	
15.30	Vertrekt op dinsdag van spoor 1a	
20.30	Niet op Oudejaarsavond	
21.00	Niet op Oudejaarsavond	
21.30	Niet op Oudejaarsavond	
22.00	Niet op Oudejaarsavond	
23.00	Niet op Oudejaarsavond	
23.30	Niet op Oudejaarsavond	

*feestdagen zijn op:	beide Kerstdagen (25 & 26 dec), Nieuwjaarsdag (1 jan), 2e Paasdag (13 apr), Koninginnedag (30 apr), Hemelvaartsdag (21 mei) en Pinksteren (1 jun).
Gezeur met voetnoten omschreven in een teksvakje erboven maakt gelijk duidelijk waar het om gaat (13 april zegt mij niets, 2e Paasdag maakt gelijk duidelijk waarom er afwijkend wordt gereden). Eventuele kleine afwijkingen van vertreksporen zoals 4a i.p.v. 4b moeten m.i. helemaal weggelaten worden op een vertrekstaat. Zoiets moet gewoon omgeroepen worden, verwerkt zijn in (online) planners of eventueel worden opgenomen in een toelichtende lijst (zoals ik ook heb gedaan). Een vertrekstaat moet vooral zo rustig en globaal mogelijk zijn. En veel afwijkingen daarvan hebben te maken met feestdagen e.d., dagen waarop mensen veelal toch al anders reizen dan gebruikelijk en waarbij een reisadvies op maat veel beter past.

Verder ga ik (sowieso in dit topic) niet inhoudelijk in op de door mij geschetste vertrekstaat. Het ding is puur illustratief en zeker niet volmaakt, maar dat laatste is ook niet mijn bedoeling van deze schets.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Jurjen »

Brr, ik zie het al voor me, in Alkmaar. Richting Amsterdam. Vier treinen per uur, met alle aansluitende treinen, metro's, trams en bussen in bijvoorbeeld Amsterdam C en Utrecht C... Nee, vertrekstaten gewoon lekker vertrekstaten houden. In de trein kan je dan lekker schermpjes met relevante aansluitingen voor het eerstvolgende station ophangen :pos:

En voor wat vertrekstaten betreft: gewoon mooie schermpjes die de vertrektijden van de komende 24 uur weergeven, zonder allerlei voetnoten. :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef: Ik vind dit wel wat voor lokale stations/vervoerders:
afbeelding
Eventuele kleine afwijkingen van vertreksporen zoals 4a i.p.v. 4b moeten m.i. helemaal weggelaten worden op een vertrekstaat. Zoiets moet gewoon omgeroepen worden, verwerkt zijn in (online) planners of eventueel worden opgenomen in een toelichtende lijst (zoals ik ook heb gedaan).
Hmm, jij hebt anders van precies één trein per week aangegeven dat die van een ander spoor vertrekt. :?
Bovendien vind ik de vertrekstaten zoals ze nu zijn eigenlijk wel best. Oke, door enkele rariteiten in de drgl zien de vertrekstaten er soms wat onoverzichtelijk uit, maar verder zijn ze best goed.
Dit is echter nu ook weer niet bepaald mijn idee van een ideale vertrekstaat :roll: :
http://www.ns.nl/vertrekstaten/Lichtenv ... roenlo.pdf
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Jurjen schreef:Brr, ik zie het al voor me, in Alkmaar. Richting Amsterdam. Vier treinen per uur, met alle aansluitende treinen, metro's, trams en bussen in bijvoorbeeld Amsterdam C en Utrecht C... Nee, vertrekstaten gewoon lekker vertrekstaten houden. In de trein kan je dan lekker schermpjes met relevante aansluitingen voor het eerstvolgende station ophangen :pos:
Precies, op een station als Amsterdam zal dit niet werken, maar dat maakt niet uit, want daar kan je andere, daar gewenste vertrekstaten ophangen :idea: Juist de eenheid en uniformiteit belemmert regionale of lokale ontwikkelingen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Jurjen »

Chauf21 schreef: Precies, op een station als Amsterdam zal dit niet werken, maar dat maakt niet uit, want daar kan je andere, daar gewenste vertrekstaten ophangen :idea: Juist de eenheid en uniformiteit belemmert regionale of lokale ontwikkelingen.
En juist die eenheid zorgt ervoor dat een boer uit Boxmeer ook in Amsterdam z'n trein wellicht kan vinden, en omgekeerd. Als ik in elke stad weer een ander soort vertrekstaat moet bestuderen, denk ik niet dat ik daar blij van wordt, laat staan iemand die onbekend is met het OV...

What's next? De tijd aanpassen aan regionale of lokale ontwikkelingen? Hey, in Amsterdam speelt het leven zich meer 's nachts af dan in Lutjebroek. Ach, zetten we de tijd toch 31 minuten vooruit? Ja, en voor de duidelijkheid krijgt de trein dan zijn eigen, nationale tijd...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Geert »

Het lijkt me dat je wel een soort basis wilt voor een vertrekstaat waardoor ze in heel het land te begrijpen. Als je op bepaalde plaatsen dan nog iets over overstapmogelijkheden wilt toevoegen, prima toch?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Fles »

Sowieso moet je gewoon afblijven van iets wat goed werkt. Honderd jaar lang ging bijvoorbeeld de verkeersinformatie op de radio op dezelfde manier, en iedereen wist precies waar hij aan toe was. Toen is een aantal jaar geleden een andere club dat gaan verzorgen, en "moest" het ineens anders. Heel radioluisterend Nederland van de leg, en terecht natuurlijk.

If it works, DON'T fix it :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Bij de verkeersinformatie ligt het anders, vroeger konden zelfs in de ochtendspits alle files worden opgenoemd, tegenwoordig moet een selecte gemaakt worden van de langste files (en op ongebruikelijke plaatsen), omdat het er te veel zijn om in 2 minuten zendtijd te krijgen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door deadlock »

Fles schreef:(waar slaan die categorieen op eigenlijk? :?: )
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhofskategorie

Edit Chauf21: verdere discussie over de stationsindeling afgesplitst naar een nieuw topic: Stationsindeling.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door deadlock »

Chauf21 schreef:-
5.00 Niet op zaterdag, zon- en feestdagen*
5.30 Niet op zaterdag, zon- en feestdagen*
6.00 Niet op zondag en niet op 25 dec, 1 jan
6.30 Niet op zondag en niet op 25 dec, 1 jan
15.30 Vertrekt op dinsdag van spoor 1a
20.30 Niet op Oudejaarsavond
21.00 Niet op Oudejaarsavond
21.30 Niet op Oudejaarsavond
22.00 Niet op Oudejaarsavond
23.00 Niet op Oudejaarsavond
23.30 Niet op Oudejaarsavond

*feestdagen zijn op: beide Kerstdagen (25 & 26 dec), Nieuwjaarsdag (1 jan), 2e Paasdag (13 apr), Koninginnedag (30 apr), Hemelvaartsdag (21 mei) en Pinksteren (1 jun).[/code]

Gezeur met voetnoten omschreven in een teksvakje erboven maakt gelijk duidelijk waar het om gaat (13 april zegt mij niets, 2e Paasdag maakt gelijk duidelijk waarom er afwijkend wordt gereden). Eventuele kleine afwijkingen van vertreksporen zoals 4a i.p.v. 4b moeten m.i. helemaal weggelaten worden op een vertrekstaat. Zoiets moet gewoon omgeroepen worden, verwerkt zijn in (online) planners of eventueel worden opgenomen in een toelichtende lijst (zoals ik ook heb gedaan). Een vertrekstaat moet vooral zo rustig en globaal mogelijk zijn. En veel afwijkingen daarvan hebben te maken met feestdagen e.d., dagen waarop mensen veelal toch al anders reizen dan gebruikelijk en waarbij een reisadvies op maat veel beter past.

Verder ga ik (sowieso in dit topic) niet inhoudelijk in op de door mij geschetste vertrekstaat. Het ding is puur illustratief en zeker niet volmaakt, maar dat laatste is ook niet mijn bedoeling van deze schets.
Wthell. Dat is echt volkomen onleesbaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Thijs »

meltrain schreef:Dit is echter nu ook weer niet bepaald mijn idee van een ideale vertrekstaat :roll: :
http://www.ns.nl/vertrekstaten/Lichtenv ... roenlo.pdf
Wat is er mis met die vertrekstaat? Ik vind hem heel overzichtelijk, rustig en duidelijk. Zoals de meeste vertrekstaten van Syntus zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 59 gasten