Advies commissie: maak NS minder machtig

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Daniel »

Advies commissie: maak NS minder machtig
Geplaatst op: zondag 5 april 2009 om 23:22
Laatst bijgewerkt: zondag 5 april 2009 om 23:23

De Nederlandse Spoorwegen hebben te veel macht in de spoorwegsector en werken niet goed samen met nieuwe vervoerders als Veolia en Syntus. De exploitatie van vastgoed, het beheer van stations en de dienstverlening aan andere vervoerders moeten daarom worden uitbesteed aan een onafhankelijke partij. Dat adviseert de commissie-Sorgdrager in een nog vertrouwelijk rapport aan verkeersminister Camiel Eurlings (CDA), waarover NRC Handelsblad zaterdag schrijft.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door deadlock »

Ik zou Winnie Sorgdrager mijn Bic ballpoint nog niet toevertrouwen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Geert »

deadlock schreef:Ik zou Winnie Sorgdrager mijn Bic ballpoint nog niet toevertrouwen.
Inhoudelijke relevantie: geen?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door deadlock »

Jawel. Ze heeft in het verleden meerdere malen bewezen verschrikkelijk incapabel te zijn als bewindspersoon en daarom vertrouw ik dit rapport ook voor geen meter.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Geert »

Eerst maar eens zien wat er precies in dat rapport staat, vind ik. Ik kan me best voorstellen dat NS niet optimaal meewerkt aan nieuwe vervoerders, en waarom zouden ze ook zolang ze binnen de grenzen van de wet blijven? Zo'n gek idee is het niet om bepaalde onderdelen naar een onafhankelijke organisatie te sluizen, zo is het eerder ook al gegaan met de verkeersleiding en het onderhoud (zie Prorail).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Ruben »

Het zou normaal zijn als stations binnen een bepaalde concessie, dus niet die ook binnen Hoofdrailnet vallen, toebehoren aan de plaatselijke vervoerders. Vooral voor de noordelijke nevenlijnen en een bult stations in Limburg is het makkelijk inpasbaar. NS mag naar mijn mening haar eigen stations gewoon blijven beheren, dit doen ze wel OK. Om nou een soort van onafhankelijke -en dus overheids? organisatie- te krijgen die ALLE stations beheert, lijkt me ietwat overdreven om dit probleem op te lossen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door playertwo »

Dat rapport pleit onder andere voor een verdere splitsing van Prorail. Dat lijkt me buitengewoon onverstandig. Beter zou zijn om Prorail te versterken en volledig verantwoordelijk te maken van alle infrastructuur, met daarbij een goede samenwerking tussen Prorail en de verschillende vervoerders.

Daarom zou ik er persoonlijk voor kiezen, om de stations volledig onder (een subBV van) Prorail te laten vallen (zal NS niet leuk vinden, maar dat is een ander verhaal), omdat het infrastructuur betreft. Dit geldt dan ook voor de commerciële exploitatie van de stations zelf, maar dus ook voor bijvoorbeeld loketten en kaartautomaten. Daarmee doorbreek de machtspostie van NS, en in het bijzonder op de lijnen en stations waar NS en/of NS-regio zelf niet meer rijdt maar er nog wel geld voor verdiend. Aangezien de aandelen van NS 100% in handen zijn van de BV Nederland, moet dat snel te regelen kunnen zijn.

Verder denk ik dat het goed is om nog meer lijnen af te splitsen van het hoofdrailnet. Ik denk dat een lijn als Sittard - Heerlen beter door Veolia kan worden gereden dan door NS. Ook een verbindingen als Vlissingen - Roosendaal - Dordrecht / Breda zou je makkelijk kunnen aanbesteden, waardoor er ineens wel een snelle IC kan rijden tussen bijvoorbeeld Roosendaal en Vlissingen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Maar wat is in jouw verhaal dan de belemmering om de stations volledig in beheer van de lokale vervoerder te laten vallen? Juist het in eigen beheer hebben van een station lijkt mij een groot voordeel voor die lokale vervoerders. Wanneer Prorail het station(sgebied) beheert zal er nog steeds een regelzucht en wens tot landelijke uniformiteit zijn. En juist dat kan de lokale behoeften belemmeren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Ik zou de stations van de lijnen waar de NS zijn concessie aan is kwijt geraakt toch het liefst onderbrengen bij ProRail. Het enige probleem is dat NS-vastgoed het goudmijntje van de NS is, en dat kun je niet zomaar afpakken. Het is natuurlijk een beetje vreemd om als overheid een goed lopend bedrijf van een privé-onderneming af te pakken en dat onder te brengen bij een staatsbedrijf. Dat gaat wel tegen bepaalde principes in die ik zelf ook onderschrijf ;)

Voor wat betreft afsplitsing van ProRail: Ik ben juist een voorstander om op termijn ProRail en Rijkswaterstaat te laten fuseren tot één Nationale dienst Infrastructuur. Je zou kunnen overwegen om de locaalspoorwegen in het beheer van de provincie onder te brengen: zegmaar de N wegen onder de spoorlijnen :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door webguy »

Ik vind het trouwens wel voordelen hebben dat stations ene uniforme uitstraling hebben: dat is voor openbaar vervoer een goed punt denk ik. De NS moet daarin alleen openener zijn denk ik, en makkelijker andere vervoerders toelaten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Ik zou de stations van de lijnen waar de NS zijn concessie aan is kwijt geraakt toch het liefst onderbrengen bij ProRail.
Maar waarom dan?
Vinny schreef:Het enige probleem is dat NS-vastgoed het goudmijntje van de NS is, en dat kun je niet zomaar afpakken. Het is natuurlijk een beetje vreemd om als overheid een goed lopend bedrijf van een privé-onderneming af te pakken en dat onder te brengen bij een staatsbedrijf. Dat gaat wel tegen bepaalde principes in die ik zelf ook onderschrijf ;)
Het is ook een beetje vreemd dat lokale vervoerders de uitgaven van de lokale klanten zien verdwijnen in een bedrijf dat in het betreffende gebied (behoudens vastgoedbeheer) niet eens operationeel is ;)
Vinny schreef:Voor wat betreft afsplitsing van ProRail: Ik ben juist een voorstander om op termijn ProRail en Rijkswaterstaat te laten fuseren tot één Nationale dienst Infrastructuur. Je zou kunnen overwegen om de locaalspoorwegen in het beheer van de provincie onder te brengen: zegmaar de N wegen onder de spoorlijnen :P
Iets zoals Transport for London? Maar op nationale schaal zie ik dat niet zitten: dan gaat een (privaat) bedrijf te veel lijken op het ministerie van V&W... Ik zie eerder wat in regionaal georiënteerde autoriteiten, zoiets als in de SAN/Achterhoek aanstaande is (vanaf 2013 één concessie voor bus & spoor).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Maar wat is in jouw verhaal dan de belemmering om de stations volledig in beheer van de lokale vervoerder te laten vallen? Juist het in eigen beheer hebben van een station lijkt mij een groot voordeel voor die lokale vervoerders. Wanneer Prorail het station(sgebied) beheert zal er nog steeds een regelzucht en wens tot landelijke uniformiteit zijn. En juist dat kan de lokale behoeften belemmeren.
in Duitsland zijn stations toch ook (soms) in beheer van lokale vervoerders? Ik kom allerhande verschillende stijlen bordjes tegen iig :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Suus »

In Duitsland heeft DB Netz geen monopolie op de infrastructuur. Er zijn een flink aantal trajecten die nooit van de DB zijn geweest, en er zijn lijnen die DB Netz verkocht heeft, zoals in de buurt van Aachen, aan private maatschappijen. Deze maatschappij en de vervoerder zijn vaak aan elkaar verbonden, waardoor het vervoer ook niet om de zoveel tijd aanbesteed wordt, en er diepteinvesteringen gedaan kunnen worden (zie de constante uitbreiding van het netwerk van die Euregiobahn).

Maar er zijn ook vervoerders actief zoals in Nederland, waar de vervoerder dus niet de DB is, maar het spoor wel van DB Netz zijn, en de stations van DB Stations (die zitten aan elkaar vast). Alle stations in Duitsland die niet op deze lijst staan, zijn niet van DB Stations (die lijst moet jij toch wel kennen, Fles :P ).

Er zijn ook nog stukken waar de DB wel rijdt, maar het spoor en de stations van een ander dochterbedrijf zijn, DB RegioNetz Infrastruktur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Fles »

Bee schreef:Alle stations in Duitsland die niet op deze lijst staan, zijn niet van DB Stations (die lijst moet jij toch wel kennen, Fles :P ).

Whehehe, en nu maar afstrepen 8-) Maar idd, ik heb ff een paar stations gecheckt waarvan ik weet dat er afwijkend spul hangt, en die ontbreken :pos: Tof lijstje even goed, dank je :) (waar slaan die categorieen op eigenlijk? :?: )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Maar wat is in jouw verhaal dan de belemmering om de stations volledig in beheer van de lokale vervoerder te laten vallen? Juist het in eigen beheer hebben van een station lijkt mij een groot voordeel voor die lokale vervoerders. Wanneer Prorail het station(sgebied) beheert zal er nog steeds een regelzucht en wens tot landelijke uniformiteit zijn. En juist dat kan de lokale behoeften belemmeren.
Het wordt lastig wanneer meerdere vervoerders een station delen (Dordrecht, Geldermalsen, Venlo, Roermond, noem ze maar op). Waarom zou de ene vervoerder (NS) wel het station mogen exploiteren en de ander niet? Juist in zulke gevallen lijkt me een onafhankelijke instantie het beste. Die instantie moet dan wel mogelijkheden bieden voor de verschillende vervoerders om ruimte te huren, eigen vertrekstaten op te hangen en dergelijke. In principe zou je dat ook via NS Stations kunnen regelen, maar nu worden vraagtekens geplaatst bij de onafhankelijkheid van dat bedrijf en klagen de private vervoerders dat NS Stations niet meewerkt aan hun wensen. Dan moet of NS Stations (gedwongen) zijn beleid veranderen, of men moet nadenken over het afsplitsen van de stationstak van NS.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Fles »

Geert schreef:Het wordt lastig wanneer meerdere vervoerders een station delen (Dordrecht, Geldermalsen, Venlo, Roermond, noem ze maar op). Waarom zou de ene vervoerder (NS) wel het station mogen exploiteren en de ander niet?
Ja maar goed, dat is natuurlijk onzin eigenlijk. Dat issue speelt bij AL het grensoverschrijdend verkeer al, en dat is nergens een probleem. Of ik moet even de procedure gemist hebben waarin de Prignitzerboys het beheer van Enschede claimen ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Suus »

Fles schreef:
Bee schreef:Alle stations in Duitsland die niet op deze lijst staan, zijn niet van DB Stations (die lijst moet jij toch wel kennen, Fles :P ).

Whehehe, en nu maar afstrepen 8-) Maar idd, ik heb ff een paar stations gecheckt waarvan ik weet dat er afwijkend spul hangt, en die ontbreken :pos: Tof lijstje even goed, dank je :) (waar slaan die categorieen op eigenlijk? :?: )
Die zijn gebaseerd op het passagiersaantal, stoppende treinen en voorzieningenniveau. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel het voor bedrijven kost om ruimte te huren op zo'n station. Er is niet zoiets als Servex in Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Jurjen »

Bee schreef:
Die zijn gebaseerd op het passagiersaantal, stoppende treinen en voorzieningenniveau. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel het voor bedrijven kost om ruimte te huren op zo'n station. Er is niet zoiets als Servex in Duitsland.
Én hoeveel het een vervoerder kost om op het station te halteren. Berlin Hbf is een stukje duurder dan Berlin Zoo, bijvoorbeeld.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Het wordt lastig wanneer meerdere vervoerders een station delen (Dordrecht, Geldermalsen, Venlo, Roermond, noem ze maar op). Waarom zou de ene vervoerder (NS) wel het station mogen exploiteren en de ander niet? Juist in zulke gevallen lijkt me een onafhankelijke instantie het beste.
Wegen die gedeelde stations dan zo zwaar mee in de afweging voor het eigendomsbesluit? Ik ben van mening dat lokale vervoerders veel meer voordelen hebben bij het in eigen beheer hebben van stations dan wanneer dit bij een centrale instantie is ondergebracht. Een station als Venlo kan ook prima in beheer van de lokale exploitant zijn waarbij de NS dan afspraken met díe partij moet maken. Die lokale exploitant kan de lokale vervoerder zijn, maar afhankelijk van de situatie ook de vervoersautoriteit (aanbestedende overheid) in dat gebied.
Onderbrengen bij een onafhankelijk partij kan in mijn ogen alleen als een lokale vervoerder de mogelijheid krijgt om een pand volledig af te huren. Een situatie waarbij er op operationeel vlak dus geen tussenkomst van derden meer is.
Geert schreef:Die instantie moet dan wel mogelijkheden bieden voor de verschillende vervoerders om ruimte te huren, eigen vertrekstaten op te hangen en dergelijke. In principe zou je dat ook via NS Stations kunnen regelen, maar nu worden vraagtekens geplaatst bij de onafhankelijkheid van dat bedrijf en klagen de private vervoerders dat NS Stations niet meewerkt aan hun wensen. Dan moet of NS Stations (gedwongen) zijn beleid veranderen, of men moet nadenken over het afsplitsen van de stationstak van NS.
Het liefst zie ik dat de lokale stations eigendom worden van de aanbestedende overheid. Dan zijn overnameperikelen bij wisseling van de wacht ook grotendeels uitgesloten en is er niet per definitie een winstoogmerk aan het eigendom verbonden. En wanneer een regionaal orgaan goed werkt, kunnen zelfs ruimtelijke plannen beter ingepast worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Echt kleine stations zullen helemaal worden afgestoten binnenkort, er loopt een project om buurtbewoners een station te laten adopteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Daniel »

Reiziger niet gebaat bij gerommel in spoorsector
Geplaatst op: maandag 6 april 2009 om 19:20
Laatst bijgewerkt: maandag 6 april 2009 om 19:20

Onze klanten zitten niet te wachten op een sector die wederom overhoop wordt gehaald; een verdere opsplitsing van stations of opdeling van het hoofdrailnet ligt niet in de rede. In veel landen maar ook in andere sectoren zoals de energie- en banken sector heeft dit ingrijpende gevolgen gehad. Een structuurwijziging lijkt niet de oplossing. Met onze partners zoals (regionale) overheden en collega- vervoerders hebben wij samen één maatschappelijk verantwoordelijkheid: vanuit een stabiele spoorsector onze klanten zo goed mogelijk van dienst zijn.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Echt kleine stations zullen helemaal worden afgestoten binnenkort, er loopt een project om buurtbewoners een station te laten adopteren.
Waarom worden ze afgestoten? Is er contact met vervoerders/aanbestedende overheden om panden over te nemen?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:Reiziger niet gebaat bij gerommel in spoorsector
Geplaatst op: maandag 6 april 2009 om 19:20
Laatst bijgewerkt: maandag 6 april 2009 om 19:20

Onze klanten zitten niet te wachten op een sector die wederom overhoop wordt gehaald; een verdere opsplitsing van stations of opdeling van het hoofdrailnet ligt niet in de rede. In veel landen maar ook in andere sectoren zoals de energie- en banken sector heeft dit ingrijpende gevolgen gehad. Een structuurwijziging lijkt niet de oplossing. Met onze partners zoals (regionale) overheden en collega- vervoerders hebben wij samen één maatschappelijk verantwoordelijkheid: vanuit een stabiele spoorsector onze klanten zo goed mogelijk van dienst zijn.
Lees verder

Link is dood. Maar uit welke porpagandamolen komt dit praatje? :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Daniel »

Huh, hier doet de link het gewoon hoor. Is een ingezonden artikel van Bert Meerstadt in het NRC :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Fles »

Okee, link is gereanimeerd :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten