
Advies commissie: maak NS minder machtig
- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12506
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Voorstellen over verbeterde vertrekstaten kunnen beter in een apart topic worden gevoerd lijkt mij. En start gerust een topic zou ik zeggen 

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Hmm, ik zie dat ik in de war ben met de vorige dienstregeling. Het onderhoudsrooster schijnt aangepast te zijn. En het is al weer een tijd geleden dat ik de nieuwe spurt ging uitproberen.
http://www.ns.nl/vertrekstaten/vl1.pdf
Dit is de vertrektstaat van Venlo. Nou mag jij proberen om hier iets anders van te maken.
Ik vind de groepering per vertrekuur erg prettig, en ook het feit dat ik niet het halve station door hoef te zoeken (dat is me in Brussel wel eens overkomen) om de weekenddienstregeling te vinden, vind ik een meerwaarde van het NL-systeem.
http://www.ns.nl/vertrekstaten/vl1.pdf
Dit is de vertrektstaat van Venlo. Nou mag jij proberen om hier iets anders van te maken.
Ik vind de groepering per vertrekuur erg prettig, en ook het feit dat ik niet het halve station door hoef te zoeken (dat is me in Brussel wel eens overkomen) om de weekenddienstregeling te vinden, vind ik een meerwaarde van het NL-systeem.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
- webguy
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8451
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Overigens heeft de Valleilijn wel z'n eigen stationsinformatie: overal hangen die malle A3 posters in de Provincie Gelderland huisstijl. Ziet er niet uit, en het hangt er verder erg knullig, in de houders van normale vertrekstaten. Oh en de Valleilijn heeft ook vertrekinfo alla de Valleilijn in Wageningen met van die busdisplays...
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 32916
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Vinny schreef:En dat voorbeeld van 21 mei snap ik ook niet: Er staat toch gewoon een trein bij met vertrektijd en voetnoot
za zo spoor 3 IC Zwolle [2]
[2] Rijdt ook op 21 mei
Wat is daar onduidelijk aan?
Nou stel, ik ben een onwetende reiziger die op donderdag 21 mei de IC naar Zwolle wil nemen. Dan gaan we bij donderdag kijken en zien we een IC naar Zwolle met bv. voetnoot 1 "Rijdt niet op 21 mei". Wat doet een logisch nadenkend mens dan, nou, die gaat een andere trein waar "do" bij staat zoeken die wel rijdt.
Als je er geen ervaring mee hebt ga je niet bij alle andere dagen kijken om te zien of er toevallig een afwijkende vertrektijd op zaterdag en zondag is die ook geldt op 21 mei om maar een voorbeeldje te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Vinny schreef:Hmm, ik zie dat ik in de war ben met de vorige dienstregeling. Het onderhoudsrooster schijnt aangepast te zijn. En het is al weer een tijd geleden dat ik de nieuwe spurt ging uitproberen.
http://www.ns.nl/vertrekstaten/vl1.pdf
Dit is de vertrektstaat van Venlo. Nou mag jij proberen om hier iets anders van te maken.
Ik vind de groepering per vertrekuur erg prettig, en ook het feit dat ik niet het halve station door hoef te zoeken (dat is me in Brussel wel eens overkomen) om de weekenddienstregeling te vinden, vind ik een meerwaarde van het NL-systeem.
Ik vind dit wel wat voor lokale stations/vervoerders:

Met daarnaast een poster waarop het volgende staat vermeld:
Code: Selecteer alles
Toelichting op de vertrekstaat
Vertrek om
5.00 Niet op zaterdag, zon- en feestdagen*
5.30 Niet op zaterdag, zon- en feestdagen*
6.00 Niet op zondag en niet op 25 dec, 1 jan
6.30 Niet op zondag en niet op 25 dec, 1 jan
15.30 Vertrekt op dinsdag van spoor 1a
20.30 Niet op Oudejaarsavond
21.00 Niet op Oudejaarsavond
21.30 Niet op Oudejaarsavond
22.00 Niet op Oudejaarsavond
23.00 Niet op Oudejaarsavond
23.30 Niet op Oudejaarsavond
*feestdagen zijn op: beide Kerstdagen (25 & 26 dec), Nieuwjaarsdag (1 jan), 2e Paasdag (13 apr), Koninginnedag (30 apr), Hemelvaartsdag (21 mei) en Pinksteren (1 jun).
Gezeur met voetnoten omschreven in een teksvakje erboven maakt gelijk duidelijk waar het om gaat (13 april zegt mij niets, 2e Paasdag maakt gelijk duidelijk waarom er afwijkend wordt gereden). Eventuele kleine afwijkingen van vertreksporen zoals 4a i.p.v. 4b moeten m.i. helemaal weggelaten worden op een vertrekstaat. Zoiets moet gewoon omgeroepen worden, verwerkt zijn in (online) planners of eventueel worden opgenomen in een toelichtende lijst (zoals ik ook heb gedaan). Een vertrekstaat moet vooral zo rustig en globaal mogelijk zijn. En veel afwijkingen daarvan hebben te maken met feestdagen e.d., dagen waarop mensen veelal toch al anders reizen dan gebruikelijk en waarbij een reisadvies op maat veel beter past.
Verder ga ik (sowieso in dit topic) niet inhoudelijk in op de door mij geschetste vertrekstaat. Het ding is puur illustratief en zeker niet volmaakt, maar dat laatste is ook niet mijn bedoeling van deze schets.
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Brr, ik zie het al voor me, in Alkmaar. Richting Amsterdam. Vier treinen per uur, met alle aansluitende treinen, metro's, trams en bussen in bijvoorbeeld Amsterdam C en Utrecht C... Nee, vertrekstaten gewoon lekker vertrekstaten houden. In de trein kan je dan lekker schermpjes met relevante aansluitingen voor het eerstvolgende station ophangen 
En voor wat vertrekstaten betreft: gewoon mooie schermpjes die de vertrektijden van de komende 24 uur weergeven, zonder allerlei voetnoten.

En voor wat vertrekstaten betreft: gewoon mooie schermpjes die de vertrektijden van de komende 24 uur weergeven, zonder allerlei voetnoten.

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Chauf21 schreef: Ik vind dit wel wat voor lokale stations/vervoerders:
afbeelding
Eventuele kleine afwijkingen van vertreksporen zoals 4a i.p.v. 4b moeten m.i. helemaal weggelaten worden op een vertrekstaat. Zoiets moet gewoon omgeroepen worden, verwerkt zijn in (online) planners of eventueel worden opgenomen in een toelichtende lijst (zoals ik ook heb gedaan).
Hmm, jij hebt anders van precies één trein per week aangegeven dat die van een ander spoor vertrekt.

Bovendien vind ik de vertrekstaten zoals ze nu zijn eigenlijk wel best. Oke, door enkele rariteiten in de drgl zien de vertrekstaten er soms wat onoverzichtelijk uit, maar verder zijn ze best goed.
Dit is echter nu ook weer niet bepaald mijn idee van een ideale vertrekstaat

http://www.ns.nl/vertrekstaten/Lichtenvoorde-Groenlo.pdf
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Jurjen schreef:Brr, ik zie het al voor me, in Alkmaar. Richting Amsterdam. Vier treinen per uur, met alle aansluitende treinen, metro's, trams en bussen in bijvoorbeeld Amsterdam C en Utrecht C... Nee, vertrekstaten gewoon lekker vertrekstaten houden. In de trein kan je dan lekker schermpjes met relevante aansluitingen voor het eerstvolgende station ophangen
Precies, op een station als Amsterdam zal dit niet werken, maar dat maakt niet uit, want daar kan je andere, daar gewenste vertrekstaten ophangen

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Chauf21 schreef:Precies, op een station als Amsterdam zal dit niet werken, maar dat maakt niet uit, want daar kan je andere, daar gewenste vertrekstaten ophangenJuist de eenheid en uniformiteit belemmert regionale of lokale ontwikkelingen.
En juist die eenheid zorgt ervoor dat een boer uit Boxmeer ook in Amsterdam z'n trein wellicht kan vinden, en omgekeerd. Als ik in elke stad weer een ander soort vertrekstaat moet bestuderen, denk ik niet dat ik daar blij van wordt, laat staan iemand die onbekend is met het OV...
What's next? De tijd aanpassen aan regionale of lokale ontwikkelingen? Hey, in Amsterdam speelt het leven zich meer 's nachts af dan in Lutjebroek. Ach, zetten we de tijd toch 31 minuten vooruit? Ja, en voor de duidelijkheid krijgt de trein dan zijn eigen, nationale tijd...
- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12506
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Het lijkt me dat je wel een soort basis wilt voor een vertrekstaat waardoor ze in heel het land te begrijpen. Als je op bepaalde plaatsen dan nog iets over overstapmogelijkheden wilt toevoegen, prima toch?
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Sowieso moet je gewoon afblijven van iets wat goed werkt. Honderd jaar lang ging bijvoorbeeld de verkeersinformatie op de radio op dezelfde manier, en iedereen wist precies waar hij aan toe was. Toen is een aantal jaar geleden een andere club dat gaan verzorgen, en "moest" het ineens anders. Heel radioluisterend Nederland van de leg, en terecht natuurlijk.
If it works, DON'T fix it
If it works, DON'T fix it

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Bij de verkeersinformatie ligt het anders, vroeger konden zelfs in de ochtendspits alle files worden opgenoemd, tegenwoordig moet een selecte gemaakt worden van de langste files (en op ongebruikelijke plaatsen), omdat het er te veel zijn om in 2 minuten zendtijd te krijgen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Fles schreef:(waar slaan die categorieen op eigenlijk?)
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhofskategorie
Edit Chauf21: verdere discussie over de stationsindeling afgesplitst naar een nieuw topic: Stationsindeling.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Chauf21 schreef:-
5.00 Niet op zaterdag, zon- en feestdagen*
5.30 Niet op zaterdag, zon- en feestdagen*
6.00 Niet op zondag en niet op 25 dec, 1 jan
6.30 Niet op zondag en niet op 25 dec, 1 jan
15.30 Vertrekt op dinsdag van spoor 1a
20.30 Niet op Oudejaarsavond
21.00 Niet op Oudejaarsavond
21.30 Niet op Oudejaarsavond
22.00 Niet op Oudejaarsavond
23.00 Niet op Oudejaarsavond
23.30 Niet op Oudejaarsavond
*feestdagen zijn op: beide Kerstdagen (25 & 26 dec), Nieuwjaarsdag (1 jan), 2e Paasdag (13 apr), Koninginnedag (30 apr), Hemelvaartsdag (21 mei) en Pinksteren (1 jun).[/code]
Gezeur met voetnoten omschreven in een teksvakje erboven maakt gelijk duidelijk waar het om gaat (13 april zegt mij niets, 2e Paasdag maakt gelijk duidelijk waarom er afwijkend wordt gereden). Eventuele kleine afwijkingen van vertreksporen zoals 4a i.p.v. 4b moeten m.i. helemaal weggelaten worden op een vertrekstaat. Zoiets moet gewoon omgeroepen worden, verwerkt zijn in (online) planners of eventueel worden opgenomen in een toelichtende lijst (zoals ik ook heb gedaan). Een vertrekstaat moet vooral zo rustig en globaal mogelijk zijn. En veel afwijkingen daarvan hebben te maken met feestdagen e.d., dagen waarop mensen veelal toch al anders reizen dan gebruikelijk en waarbij een reisadvies op maat veel beter past.
Verder ga ik (sowieso in dit topic) niet inhoudelijk in op de door mij geschetste vertrekstaat. Het ding is puur illustratief en zeker niet volmaakt, maar dat laatste is ook niet mijn bedoeling van deze schets.
Wthell. Dat is echt volkomen onleesbaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Advies commissie: maak NS minder machtig
Wat is er mis met die vertrekstaat? Ik vind hem heel overzichtelijk, rustig en duidelijk. Zoals de meeste vertrekstaten van Syntus zijn.meltrain schreef:Dit is echter nu ook weer niet bepaald mijn idee van een ideale vertrekstaat:
http://www.ns.nl/vertrekstaten/Lichtenvoorde-Groenlo.pdf
Terug naar “OV in Geheel Nederland”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 11 gasten