Pagina 2 van 2

Re: Arriva beboet voor inzet onveilige bussen

Geplaatst: di 07 apr 2009, 11:07
door Chauf21
Geert schreef:Nee, dat kun je ook niet met verzelfstandigde bedrijven. Sommige provincies wilden vorig jaar tourbussen laten rijden en dat mocht niet omdat de concessie al gegund was aan een vervoersbedrijf.
Die situatie heeft niet zo veel van doen met de verzelfstandiging. Het zijn hiaten (of features zo je wil) in de Wet Personenvervoer.

Re: Arriva beboet voor inzet onveilige bussen

Geplaatst: di 07 apr 2009, 15:28
door Vinny
Wubbo schreef:Overigens is het aantal stakingsacties in het OV nog nooit zo hoog geweest als sinds de privatisering, dus kennelijk kunnen geprivatiseerde bedrijven veel beter staken dan overheidsbedrijven.
Dat komt omdat de tijden van het luizenleventje als ambtenaar voor OV-chauffeurs voorbij is, en ze nu net zo hard moeten werken als in de toeristische sector (tourincars enzo) :P

Re: Arriva beboet voor inzet onveilige bussen

Geplaatst: di 07 apr 2009, 15:37
door Wubbo
De reden waarom ze staken doet er volgens mij niet toe in deze discussie, ik reageerde op jouw stelling dat er in geprivatiseerde bedrijven niet gestaakt zou worden. Dat is dus duidelijk niet waar.

Re: Arriva beboet voor inzet onveilige bussen

Geplaatst: di 07 apr 2009, 15:48
door Simon
Vinny schreef:Staatsbedrijven zijn slecht omdat:
* Bedrijven geen stimulans hebben om zichzelf te innoveren, bij gebrek aan concurrentie
Evengoed kun je stellen: private bedrijven stellen de aandeelhoudersbelangen boven de algemene belangen.

Even wat geschiedenis, hoe marktwerking niet werkt: Nederland, eind 19e eeuw. De ontwikkeling van het spoorwegennet werd volledig overgelaten aan de markt. In vergelijking met België, waar spoorlijnen van door de overheid werden aangelegd, liep de ontwikkeling flink achter. Hierop besloot de overheid tot aanleg van een hele serie staatsspoorlijnen.

Later, begin 20e eeuw. De belangrijke spoorlijnen waren in handen van private bedrijven. Een aantal spoorlijnen waren flink overbelast. De toenmalige overheid maakte zich daarover zorgen. De private ondernemingen bulkten van het geld, maar vonden een hoog dividend aan de aandeelhouders belangrijker dan dure investeringen aan het spoorwegnet. Hierop besloot de overheid de HSM en SS over te nemen en over te gaan tot elektrificatie.

Re: Arriva beboet voor inzet onveilige bussen

Geplaatst: di 07 apr 2009, 16:56
door Geert
Chauf21 schreef:
Geert schreef:Nee, dat kun je ook niet met verzelfstandigde bedrijven. Sommige provincies wilden vorig jaar tourbussen laten rijden en dat mocht niet omdat de concessie al gegund was aan een vervoersbedrijf.
Die situatie heeft niet zo veel van doen met de verzelfstandiging. Het zijn hiaten (of features zo je wil) in de Wet Personenvervoer.
Inderdaad, helemaal waar. Maar ik reageerde op "En bovendien heeft de overheid geen enkele andere keuze dan de eisen van de vakbond in te willigen, er is immers geen ander bedrijf wat de dienstverlening over kan nemen, wat bij privé-ondernemingen natuurlijk wel zo is." Duidelijk niet waar, dat lukte nu dus ook niet bij private ondernemingen.