’Busgeweld moet stoppen’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Daniel »

’Busgeweld moet stoppen’
Geplaatst op: vrijdag 17 april 2009 om 19:48
Laatst bijgewerkt: vrijdag 17 april 2009 om 19:48

DORDRECHT - Buschauffeurs, politie, justitie , Arriva, en de FNV gaan 27 april in Dordrecht rond de tafel om samen agressie te beteugelen in de bus. Dordrecht is een van de vijf pilot gemeentes.
Het gesprek in april maakt deel uit van een serie bijeenkomsten waarin de partijen samen in een ’denktank’ naar een oplossing zoeken.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Fles »

Sjonge, we gaan weer een paar miljoen belastinggeld investeren om iets rond uit te vinden wat we "WIEL" noemen, zodat we ons daarna weer fier op de borst kunnen slaan, de kop in het zand kunnen steken, en verder kunnen gaan met anderen de schuld geven. Want wat komt eruit?

Er moet cameratoezicht komen :idea:
Meereizende bewakers :idea:
Zwaardere straffen :idea:
Hogere pakkans :idea:
Opvoeding door buurtvaders :idea:

en verder:
Bussen die op tijd rijden :idea:
Bussen die überhaupt rijden :idea:
Chauffeurs die fatsoenlijk weggedrag vertonen :idea:

Nou, kom maar hier met die miljoenen. Reken ik die maanden tijdwinst niet eens mee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Daniel »

Fles schreef:Bussen die op tijd rijden :idea:
Dat punt verklaart wel de agressie tegen de chauffeur die aan het woord komt in het artikel... heb weleens verhalen over 'm gehoord en deels ook zelf mogen aanschouwen dat 'ie op de meest vreemde momenten vertraging weet op te lopen zonder duidelijke aanleiding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Fles »

kijk dan ook nog even naar het volgende puntje wat ik noemde ;)

Ik bedoel, als je met de TE85 in de middagspits +10 of minder oploopt mag je zowat op je knietjes. Blijf je binnen +17, dan mis je maar 1 trein, anders 2. Maar het is me ook al 6 keer in een maand gebeurd dat een bus helemaal niet kwam opdagen daar. Halfuurdienst. Tel uit je pret.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:
Fles schreef:Bussen die op tijd rijden :idea:
zelf mogen aanschouwen dat 'ie op de meest vreemde momenten vertraging weet op te lopen zonder duidelijke aanleiding.
Daar is de betreffende man zeker niet uniek in hoor. Het is bij GVU ongeveer 1:2 kans dat je bij een rit vanaf het UMCU naar Ut smorgens om 6:45 +5 hebt bij de eerste halte na vertrek. Wou je dat aan verkeersdrukte gaan wijten? Mja, dan ben ik de Paashaas :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Vinny »

In Israel bestaat op de belangrijkste assen, busboekjeloos reizen. Er hangt dan bij de bushalte alleen het lijnnummer en de bestemming; terwijl op de busstations dynamisch de volgende rit wordt aangekondigd. Een systeem dat ook werkt :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Wubbo »

Dat kan best werken, maar alleen bij hoge frequenties (bij een uurdienst werkt dat niet), en als er op de een of andere manier wel aangegeven wordt hoe laat de eerste en laatste bus gaan.

De RET heeft het aangeven van frequenties ipv vertrektijden al eens uitgeprobeerd, en dat was geen succes. Zeker niet bij lagere frequenties.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Dat kan best werken, maar alleen bij hoge frequenties (bij een uurdienst werkt dat niet), en als er op de een of andere manier wel aangegeven wordt hoe laat de eerste en laatste bus gaan.

De RET heeft het aangeven van frequenties ipv vertrektijden al eens uitgeprobeerd, en dat was geen succes. Zeker niet bij lagere frequenties.
Er rijden (in ieder geval in 2000/2001 was dat nog zo) beduidend meer bussen dan op vergelijkbare routes in Nederland. Ik heb het langst ongeveer 20 minuten moeten wachten op de volgende bus, zonder te weten wanneer hij kwam. En anders kun je liften, dat is daar gebruikelijker dan in Nederland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Karl »

Vinny schreef:(...) En anders kun je liften, dat is daar gebruikelijker dan in Nederland.
Laat het de heren (en dames?) bestuurders maar niet horen, want dan hebben we straks (weer?): "En anders kun je fietsen, dat is hier gebruikelijker dan in Israel." Wat een redenatie, als vervoerstoko moet je toch gewoon zorgen dat je de dienst aanbiedt die je belooft.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Vinny »

Ik heb me in Israël nooit echt geërgerd aan het feit dat vertrekstaten ontbraken. Lastiger vond ik het (in het begin) om de juiste bestemmingen te begrijpen. Ik kon het Hebreeuws eerst niet lezen en bovendien spreken ze de plaatsnamen heel anders uit dan hun Engelse vertaling luidt.

Alleen bussen die hele kleine dorpjes verbonden en maar één of twee keer per dag reden, reden echt op tijd. De bus van Kiryat Shmona naar Dan vertrok om vijf voor half zes. En die tijd stond in mijn geheugen gegrift;
Maar alle bussen tussen Tel Aviv en Jeruzalem, tussen Tel Aviv en Haifa en de bussen die de grote steden in Galilea verbonden: Er werd niet volgens een vaste dienstregeling gereden. Dus dat was gewoon op goed geluk naar een halte lopen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Wubbo »

Hoe vaak rijden die bussen dan per uur?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Maar alle bussen tussen Tel Aviv en Jeruzalem, tussen Tel Aviv en Haifa en de bussen die de grote steden in Galilea verbonden: Er werd niet volgens een vaste dienstregeling gereden. Dus dat was gewoon op goed geluk naar een halte lopen...
Ik denk niet dat dat in Nederland gaat werken. Sowieso is het weer hier minder geschikt (niemand staat graag lang in de regen en wind te wachten op een bus waarvan je niet precies weet hoe laat die komt), en ik denk dat de Nederlandse cultuur veel te punctueel is (je kunt niet zomaar een half uurtje nadat je hebt afgesproken nog langskomen, zoals dat in andere landen soms wel gebruikelijk is). Dan is een bus waarvan je min of meer zeker weet hoe laat die vertrekt en aankomt wel erg handig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Vinny »

Heel erg afhankelijk van de route. Ik wist de frequenties ook nooit. Wel het lijnnummer (meestal vroeg ik dat voor de zekerheid). Tussen Tel Aviv en Haifa rijden tijdens de spitsuren zeker elke 10 minuten expressbussen. Terwijl het toch een afstand van 80 kilometer is. Maar goed, het OV was sowieso veel beter dan in Nederland. Er reden in mijn tijd alleen vrijwel geen treinen (overigens wel tussen Tel Aviv en Haifa).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Maar goed, het OV was sowieso veel beter dan in Nederland. Er reden in mijn tijd alleen vrijwel geen treinen (overigens wel tussen Tel Aviv en Haifa).
Kijk, dat zorgt er al voor dat de vergelijking mank gaat lopen. Stel: er rijden geen treinen tussen Utrecht en Amsterdam C. en dat willen we verbussen, in de spits. Ieder kwartier gaat er een trein met 10 a 12 bakken VIRM, zo'n 1000 reizigers zeg maar. In de gemiddelde bus passen 60 reizigers, nemen we maar even aan. Om één trein te vervangen heb je dus al meer dan 15 bussen nodig. Voor vier treinen per uur dus meer dan 60 bussen per uur, oftewel iedere minuut een bus. Totaal inefficiënt, maar wel een hoge frequentie ;). Maar is dat ook beter?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ’Busgeweld moet stoppen’

Bericht door Vinny »

Hmm, in mijn beleving reden er niet zoveel bussen, maar wel inderdaad meer dan in Nederland. Trouwens, er reed op zaterdag helemaal geen bus. Dat is ook wennen... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 42 gasten