Pagina 2 van 2

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: wo 29 apr 2009, 22:23
door Fles
Bee schreef:30 miljoen moet makkelijk elders uit de organisatie te halen zijn. Al dat promotiemateriaal bijvoorbeeld. Hadden we het niet een paar maanden geleden nog over ProRail bordspellen? Dat ontwikkelen zal een flinke smak geld hebben gekost?

Er verschijnen opeens op diverse stations warmtezuilen en plantenbakken, in Leiden zijn ze bezig met houten bankjes, in Groningen rookzuilen vervangen door rookstenen. In Amersfoort en Leiden roltraptrainers. Dat is allemaal wel leuk hoor, maar als dat gebeurt uit de bijdrage voor onderhoud en uitbreiden van de infrastructuur, dan kan ik ook wel zonder die leuke dingen hoor. Dat zou volgens mij al een flinke slok op de borrel schelen (oja, en die vrijdagmiddagborrel kan vast ook wel wat zuiniger)

Nee dan "Spanning op het Spoor" :') die grote sorry-sorry-show van anderhalf jaar geleden. Dat zal ook eerder geld gekost dan opgeleverd hebben denk ik.

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: wo 29 apr 2009, 22:32
door Suus
Oja, en het TV-programma Spoor van Leven van eind vorig jaar natuurlijk, dat is wel leuk om te kijken, maar dat geld kan echt wel elders heen.

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: wo 29 apr 2009, 22:34
door Fles
Bee schreef:Oja, en het TV-programma Spoor van Leven van eind vorig jaar natuurlijk, dat is wel leuk om te kijken, maar dat geld kan echt wel elders heen.
Maar ja, boe-fucking-hoe :cry: de infraheffing is niet dekkend :cry: dus jah de tarieven moeten maar omhoog :twisted:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: za 02 mei 2009, 22:55
door aswnl
Vinny schreef:ProRail wordt betaald door de vervoerder of door de overheid. Meer smaken zijn er niet. En op dit moment is de infragebruiksheffing alles behalve kostendekkend.
Klopt.

Dat NS tegenwoordig "winstgevend" zou zijn, komt vooral omdat men de belachelijk hoge onderhoudskosten van het railsysteem bij Prorail heeft ondergebracht. Want het spoorsysteem als geheel is al sinds 1963 verliesgevend, en zal ook nooit meer winstgevend worden. Zeker omdat de overheid streeft naar een nog grotere scheefte spits/dal.
Onderhoudskosten zijn ook skyhigh gegaan, omdat de vervoerders elke minuut het spoor maximaal willen benutten. Dan zijn er ook nog eens over-the-top ARBO regels bij onderhoud en het mag duidelijk zijn waarom dat tegenwoordig zoveel duurder is dan vroeger.
Die kostenpost moet betaald worden. Dat kun je afwentelen op de gebruiker, of op de belastingbetaler in zijn algemeenheid. Die laatste groep betaalt al heel veel, terwijl 85% amper van de modaliteit gebruik maken.

Wat mij betreft is het dus tijd dat de spoorgebruiker een keer de werkelijke kosten van zijn hobby gaat voelen.
Voer een kaart in voor sociale minima, zodat zij niet getroffen worden. En laat de rest maar lekker dokken. Al diegenen met een prima inkomen die nu zwaar gesubsidieerd per OV rondreizen, en bedrijven die feitelijk veel te lage prijzen voor de spitsabonnementen van hun personeel aftikken: laat ze maar opdraaien voor de werkelijke kosten. Misschien dat men dan een keer gaat beseffen hoe duur onze 1:1 schaal spoorhobby is. :roll:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: za 02 mei 2009, 23:22
door Fles
Mag ik je er even aan herinneren dat je inmiddels op planeet AARDE beland bent ja? :!:

Met je idiote ideeën. :neg:

Alsof het spoor uitsluitend gebruikt wordt door of bedoeld is voor "sociale minima en spoorliefhebbers"
Alsof Prorail in de afgelopen 15 jaar ook maar IETS anders gedaan heeft dan janken over een failliete boedel.
Alsof "de overheid streeft naar nog grotere scheefte spits/dal"

Nee, het is allemaal de schuld van de mensen die het spoor gebruiken. Die moeten zo hard mogelijk weer de auto in gejaagd worden. Oh, een 12-baans A2 is niet genoeg? Geeft niet, wentelen we gewoon OOK op de spoorgebruikers af.

Lukt het ja? :?: Denk toch eens na man.

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: zo 03 mei 2009, 21:42
door waldo79
Denk om je bloeddruk, Fles 8-)

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: zo 03 mei 2009, 22:24
door Fles
waldo79 schreef:Denk om je bloeddruk, Fles 8-)
Goed punt, dank je :pos:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: zo 03 mei 2009, 22:47
door Karl
Anders is het binnenkort een Exota Fles. ;)

Ja, ik weet dat 't geen Exota was, blabla.

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: ma 04 mei 2009, 13:03
door Vinny
Wat mij betreft wordt de trein weer elitevervoer, met mensen die wel veel voor hun treinkaartje betaald hebben maar daar dan ook de luxe van modern comfort kunnen ervaren. Ruime stoelen die beter zitten dan de gemiddelde bureaustoel. Voorzieningen als catering, muziek en internet. Een gezellige lounge en toch ook gewoon een biologisch toilet (waarbij de prijs hiervan in het treinkaartje is opgenomen).

Ik weet het; dit zal altijd wel een droom blijven. Maar als ik weer eens struikel over de klagende (maar wel gratis reizende) bejaarden dan denk ik wel eens: de tijden van de Orient Express mogen best wel weer terugkomen ;)

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: ma 04 mei 2009, 13:05
door Fles
Vinny schreef: de tijden van de Orient Express mogen best wel weer terugkomen ;)
Een weekje nog :pos:

http://www.preference.be/fr/Orex2009/orex2009.htm

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: ma 04 mei 2009, 22:56
door Vinny
Hmm, dan moet ik nog even doorsparen zie ik ;)
En Venise is het Frans voor Wenen neem ik aan?

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: ma 04 mei 2009, 23:04
door Suus
Nee, Venise is Frans voor Venetië.

Wenen is in het Frans Vienne.

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: ma 04 mei 2009, 23:10
door Fles
gaat dus om 3000 euro voor een enkeltje Brussel - Venetie, 2 hotelovernachtingen daar, en een vlucht terug. Hoop geld zeg ik.

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: di 05 mei 2009, 00:06
door Vinny
Bee schreef:Nee, Venise is Frans voor Venetië.

Wenen is in het Frans Vienne.
Thanks :D
Ik dacht eerst dat het 'Vienna' was, maar dat is Engels... (ach ja die exonimenen he, best verwarrend soms ;))
gaat dus om 3000 euro voor een enkeltje Brussel - Venetie, 2 hotelovernachtingen daar, en een vlucht terug. Hoop geld zeg ik.
Prijzen zijn inclusief catering. En relatief gezien nog steeds lager dan de prijzen voor de klassieke Orient Express. (3000 euro is namelijk een modaal maandsalaris)

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Geplaatst: di 05 mei 2009, 01:03
door Ennes
Vinny schreef:Wat mij betreft wordt de trein weer elitevervoer, met mensen die wel veel voor hun treinkaartje betaald hebben maar daar dan ook de luxe van modern comfort kunnen ervaren. Ruime stoelen die beter zitten dan de gemiddelde bureaustoel. Voorzieningen als catering, muziek en internet. Een gezellige lounge en toch ook gewoon een biologisch toilet (waarbij de prijs hiervan in het treinkaartje is opgenomen).

Ik weet het; dit zal altijd wel een droom blijven. Maar als ik weer eens struikel over de klagende (maar wel gratis reizende) bejaarden dan denk ik wel eens: de tijden van de Orient Express mogen best wel weer terugkomen ;)
Geef mij dan maar de "klagende gratis reizende bejaarden" ipv de arrogante omhooggevallen wereldvreemde typische 1e klas reizigers :D

Om vooral maar even niet te vergeten dat zonder deze "klagende [gratis] reizende bejaarden" een heleboel (niet direct uitvoerende) functies bij spoorwegmaatschappijen en spoorbeheerder overbodig zullen blijken te zijn/worden :wink: