Pagina 1 van 1

Dubbel spoor

Geplaatst: di 28 apr 2009, 20:00
door Freek
Dames, heren experts,

Samen met een aantal andere loop ik al een tijdje rond met de vraag waar het dubbelspoor bij station Heijendaal voor dient. Ik bedoel dan het spoor dat tussen de normale rails ligt, natuurlijk niet de mogelijkheid om treinen te laten passeren :wink:
Weet iemand het antwoord op de vraag. Alvast bedankt!

Hieronder elke foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: di 28 apr 2009, 20:06
door Wubbo
Het enige dat mij zo te binnen schiet, ook gezien hoe het erbij ligt, is dat dat spoorstaven zijn om de huidige te vervangen (of andersom, die net vervangen zijn door de huidige). Ik durf alleen zo niet te zeggen wanneer dat dan plaats zou moeten vinden/hebben gevonden.

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: di 28 apr 2009, 20:28
door Fles
Dat op die onderste foto ziet er wel uit als een soort ontsporngsbeveiliging :?:

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: di 28 apr 2009, 20:31
door Daniel
Daarvoor ligt het er al wat lang en over het algemeen zetten ze spoorstaven die er voor dat doel liggen ook niet vast en liggen ze niet in een puntje aan 't einde ervan :P
Ik ga voor een vorm van geleiding voor het geval er een trein ontspoort, waarmee voorkomen wordt dat zo'n ontspoorde trein de pijler van het viaduct over het spoor ramt die midden tussen de sporen staat :wink:

Soortgelijke constructie zie je namelijk bij wel meer viaducten met pijlers die kort op het spoor staan en bv. ook onder de overkapping van Barendrecht (al is het daar niet met spoorrails gedaan).

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: di 28 apr 2009, 20:37
door Fles
Ja, dat zeg ik. Al is het wel raar dat er in de onmiddellijke nabijheid niet echt een pijler van een viaduct of zo te vinden is. (Op Utrecht Centraal beginnen die dingen echt maar een paar meter voor de pijler.) Zeker niet aangezien er daar niet zo bloedstollend hard gereden wordt :?:

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: di 28 apr 2009, 20:47
door Wubbo
Mja, nu ik de foto's in een wat groter formaat zie denk ik ook dat ik ongelijk heb ja ;-).

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: di 28 apr 2009, 20:48
door Jurjen
Van maaslijn.net: 'Bij Nijmegen Heyendaal is het een warboel van rails, in het midden een soort van geleide-rail, zodat bij een eventuele ontsporing de trein niet in de werkzaamheden bij de busbaan terecht komt, daarlangs het normale spoor, en daarnaast de nieuwe rails. Nijmegen Heyendaal, 10 april 2007.'

Geen idee of het waar is, maar het zou zomaar kunnen.

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: di 28 apr 2009, 20:58
door Suus
In Boskoop heb je dat bij enkele spoorwegovergangen, ik dacht heel even een relatie te zien met ATB-NG :|

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: do 30 apr 2009, 21:19
door Meltrain
Reiziger Ddrs schreef:Daarvoor ligt het er al wat lang en over het algemeen zetten ze spoorstaven die er voor dat doel liggen ook niet vast en liggen ze niet in een puntje aan 't einde ervan :P
Ik ga voor een vorm van geleiding voor het geval er een trein ontspoort, waarmee voorkomen wordt dat zo'n ontspoorde trein de pijler van het viaduct over het spoor ramt die midden tussen de sporen staat :wink:
Het is alleen zo vreemd dat er bij het linkerspoor veel meer ruimte is dan bij het rechterspoor. :?
Verder denk ik trouwens wel dat je gelijk hebt.

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: do 30 apr 2009, 22:27
door Daan
De verschillende afstanden is niet zo erg, doel is en blijft dat een trein niet te ver van het spoor raakt mocht er een ontsporing plaatsvinden. Dit soort dubbele rails zie je vooral op bruggen, onder viaducten of op andere hoge bouwwerken. Enige relatie met ATB-NG heeft het verder ook niet.

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: vr 01 mei 2009, 01:48
door Jurjen
Poging tot verklaring van mijn kant: het linkerspoor ligt op betonnen bielzen, die direct naast de rail schuin aflopen naar weerszijden, en in het midden een plat stuk kennen. In dat middelste platte stuk liggen de geleidingsrails. Het rechterspoor ligt op geheel platte, houten bielzen en dus kan de geleidingsrail verder naar buiten geplaatst worden, wat beter is: de trein kan nog minder schuin komen te staan bij een ontsporing.

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: vr 01 mei 2009, 07:43
door Daan
Nu je het zegt ja, dat zal de oorzaak van het verschil wel zijn :)

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: vr 01 mei 2009, 12:03
door Tochjo
Fles schreef:in de onmiddellijke nabijheid niet echt een pijler van een viaduct of zo te vinden
Voor zover ik kan zien zijn de foto's gemaakt vanaf het betreffende viaduct ;)

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: vr 01 mei 2009, 14:29
door Fles
Tochjo schreef:
Fles schreef:in de onmiddellijke nabijheid niet echt een pijler van een viaduct of zo te vinden
Voor zover ik kan zien zijn de foto's gemaakt vanaf het betreffende viaduct ;)
Ga maar eens op andere lokaties met viaducten en brugpijlers kijken dan, wat er met "onmiddellijke nabijheid" bedoeld wordt :wink: Dat is zelden meer dan een meter of 5. Hier is het zeker 100 meter.

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: vr 01 mei 2009, 14:58
door reisthijs
Het spoor bij Heyendaal ligt toch ook maar op een paar meter naast de pijlers van het viaduct?

Bij station Houten ligt ook zo'n constructie, aparte is dat het daar wel in de 'onmiddellijke nabijheid' van het viaduct ligt, maar niet op het viaduct zelf.

Afbeelding

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: vr 01 mei 2009, 15:27
door Jurjen
reisthijs schreef:Het spoor bij Heyendaal ligt toch ook maar op een paar meter naast de pijlers van het viaduct?

Bij station Houten ligt ook zo'n constructie, aparte is dat het daar wel in de 'onmiddellijke nabijheid' van het viaduct ligt, maar niet op het viaduct zelf.

Afbeelding
Nu is het viaduct daar zo te zien nog niet af, en ik vermoed dat het perron en een nog aan te brengen verhoging in het midden daar voor geleiding zullen moeten gaan zorgen?

Re: Dubbel spoor

Geplaatst: za 02 mei 2009, 21:43
door Meltrain
Waarschijnlijk is het omdat de rails daar in beton liggen en treinen daardoor sowieso minder ontsporen?
Het beton neemt dan de functie van die 'extra rails' over.