Graffiti-overlast

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Spoorbiels
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 12:30

Graffiti-overlast

Bericht door Spoorbiels »

Op dit moment worden veel treinen van de NS opgeknapt, denk aan de sprinters, de koplopers en binnenkort het DDAR materieel. Wat nu zo jammer is, is dat ook deze opgeknapte treinen weer beklad worden met grafitti. Ik vraag me af wat nu een echt goede oplossing zou zijn om dit probleem te voorkomen, ik kan me voorstellen dat veel reizigers zich hieraan storen. Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd door Dubbele P op vr 15 mei 2009, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelfout uit topictitel gehaald.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grafittioverlast

Bericht door Vinny »

Op dit moment kan een treinvervoerder zijn materieel niet onbeheerd op een rangeerterrein laten staan. Dat moet gewoon onacceptabel zijn: iedereen gaat er vanuit dat wanneer hij zijn auto 's nachts op een parkeerplaats zet dat deze de volgende ochtend ook niet ondergekliederd of vernield is.
Kortom de pakkans en de strafmaat moet fors verhoogd worden. Het tuig moet het niet gaan winnen hier in Nederland :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Grafittioverlast

Bericht door Daan »

Spoorbiels schreef:Wat nu zo jammer is, is dat ook deze opgeknapte treinen weer beklad worden met grafitti.
Alle treinen die nieuw of gereviseerd worden afgeleverd, zijn voorzien van een speciale laag waardoor graffiti niet goed hecht en dus weer makkelijk te verwijderen is.
Spoorbiels
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 12:30

Re: Grafittioverlast

Bericht door Spoorbiels »

Dat de gerviseerde treinen voorzien zijn van een speciale laag was mij tot nu toe niet bekend. Maar wat ik bedoel is, hoe kun je grafitti op en vernielingen van treinen VOORKOMEN.....Ik vind het merkwaardig dat bepaalde mensen in staat zijn om bijv. s,nachts bij die treinen kunnen komen als deze staan opgesteld op een emplacement. Er zal daar toch ook toezicht of beveiliging aanwezig zijn?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grafittioverlast

Bericht door Wubbo »

Op alle opstelterreinen lopen wel schoonmakers en rangerende machinisten. Mensen genoeg dus. Maar die mensen kunnen ook niet overal tegelijk zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Grafittioverlast

Bericht door Geert »

Het viel mij vanochtend toevallig op dat in de 'tuin' (het opstelterrein tussen de normale sporen) van Rotterdam Centraal beveiligingscamera's hangen. Daar zal ook wel een zekere preventieve werking vanuit gaan en het helpt in ieder geval al bij het bewaken van stellen en opsporen van daders.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Grafittioverlast

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:Het viel mij vanochtend toevallig op dat in de 'tuin' (het opstelterrein tussen de normale sporen) van Rotterdam Centraal beveiligingscamera's hangen.
Deze hangen er al minimaal een half jaar, als het al niet langer is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grafittioverlast

Bericht door Caspar »

Ook smiddags slaat men z'n slag, zo is Rotterdam Centraal een paar maanden terug half gestremd geweest, omdat er graffity spuiters door de sporen liepen bij de tuin aldaar. Als er dan politie naartoe gaat, moet het treinverkeer ook stil worden gelegd. (in ieder geval de sporen naar Gouda, in dit geval). En dat om 4 uur smiddags, wordt men niet blij van.
De kosten daarvan, zou men best mogen verhalen op die lui. Die ook waren aangehouden.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Grafittioverlast

Bericht door Ruben »

Zolang zelfs DIT kan gebeuren...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KNkM3WUTAB0[/youtube]
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Grafittioverlast

Bericht door Dubbele P »

Niet meteen graffiti op treinen, maar wel in de buurt van het spoor. Toen ik in september 2008 de verlaten stamlijn in Den Bosch aan het verkennen was, waren ze daar ook flink bezig:

Afbeelding
Omdat ik daardoor een stukje om moest lopen, heb ik thuis hun koppen zelf maar bewerkt met graffiti :P
Spoorbiels
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 12:30

Re: Grafittioverlast

Bericht door Spoorbiels »

Wat belachelijk wat er op bovenstaand filmpje gebeurt, had deze trein niet weg kunnen rijden? En waarom grijpt de beveiliging niet in?? Dit soort jongens had meteen opgepakt moeten worden, en direct op eigen kosten de trein weer schoon te maken!!!! :cry:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Geert »

Ik kan me voorstellen dat er niet voldoende bewaking aanwezig is om die gasten in te rekenen, en sowieso zal die bewaking eerst nog moeten komen lijkt me...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Graffiti-overlast

Bericht door playertwo »

Zo te zien is het een geplande actie, camera is al aanwezig, trein vertrekt, vervolgens abrupt gestopt (noodrem waarschijnlijk), waarna er wordt gespoten en er dichterbij wordt gefilmd....
Schandalig dat is het zeker.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Ruben »

Ding wordt met noodrem gestopt ja, ventje binnenin wordt nog gefilmd voordat hij onder een laag verf verdwijnt. Filmpje geeft natuurlijk de extreemste vorm van deze overlast weer, welke nog weer een andere aanpak vergt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:Ding wordt met noodrem gestopt ja, ventje binnenin wordt nog gefilmd voordat hij onder een laag verf verdwijnt. Filmpje geeft natuurlijk de extreemste vorm van deze overlast weer, welke nog weer een andere aanpak vergt.
Nou ja, alles is relatief hoor. Ze kunnen wat mij betreft beter honderd metrostellen onder smeren dan dat er 1 passagier of personeeldslid gemolesteerd wordt. Laten we nou niet gaan doen alsof dit het grootste kwaad is wat er op de wereld rondloopt :roll:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Ruben »

Fles schreef:
NS-Reiziger schreef:Ding wordt met noodrem gestopt ja, ventje binnenin wordt nog gefilmd voordat hij onder een laag verf verdwijnt. Filmpje geeft natuurlijk de extreemste vorm van deze overlast weer, welke nog weer een andere aanpak vergt.
Nou ja, alles is relatief hoor. Ze kunnen wat mij betreft beter honderd metrostellen onder smeren dan dat er 1 passagier of personeeldslid gemolesteerd wordt. Laten we nou niet gaan doen alsof dit het grootste kwaad is wat er op de wereld rondloopt :roll:
Ja, ik zeg ook 'deze' overlast. Waarbij ik doel op graffiti. Vind veiligheid in het OV een groter goed dan schone treintjes.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Oud forumgebruiker »

Om eerlijk te zijn zal het me een zorg wezen of er graffiti op een trein/metro zit of niet. Alleen het vervoersbedrijf komt met de lasten te zitten, want als ze het niet adequaat verwijderen gaat hun geloofwaardigheid er niet op vooruit.
Spoorbiels
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 12:30

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Spoorbiels »

Natuurlijk is veiligheid in het OV een groot goed, maar dan ben je er nog niet. Denk dat veel reizigers ook SCHONE treinen en metro,s etc verwachten. Het bekladden van treinen etc geeft de vervoersbedrijven een slecht imago,en ja, ze moeten zeker adequaat optreden en treinen zo snel mogelijk weer schoonmaken. Het lefst op kosten van diegene die dit veroorzaken, als die achterhaald kunnen worden.......
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Caspar »

klaxxon schreef:Om eerlijk te zijn zal het me een zorg wezen of er graffiti op een trein/metro zit of niet. Alleen het vervoersbedrijf komt met de lasten te zitten, want als ze het niet adequaat verwijderen gaat hun geloofwaardigheid er niet op vooruit.
Soms kom ik bv hakenkruisen en dat soort ellendige slogans tegen op de wc, met dat soort tags kwets je ook nog eens mensen. Het is ook eens onderzocht; bij een omgeving waar veel graffiti en tags te vinden zijn, laten mensen ook veel vaker hun eigen rommel op de grond liggen, ipv het in de vuilnisbak te gooien. Op een of andere manier heb ik zelf meer een hekel aan mensen die op ieder treinstel en op zo veel mogelijk plekken in de trein hun eigen logo'tje proberen te zetten met een stift, dan aan mensen die op een geluidswal aan het spoor een mooie wand versiering maken.

Vind trouwens de graffiti bij het inrijden van Alkmaar op de schuur bij de flats aan de linker kant van het spoor wel erg mooi, over het landskampioenschap van AZ. Dat ziet er dan wel weer zo professioneel uit dat je vermoed dat er toestemming voor is gegeven door de gemeente.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Vinny »

NS-Reiziger schreef:
Fles schreef:
NS-Reiziger schreef:Ding wordt met noodrem gestopt ja, ventje binnenin wordt nog gefilmd voordat hij onder een laag verf verdwijnt. Filmpje geeft natuurlijk de extreemste vorm van deze overlast weer, welke nog weer een andere aanpak vergt.
Nou ja, alles is relatief hoor. Ze kunnen wat mij betreft beter honderd metrostellen onder smeren dan dat er 1 passagier of personeeldslid gemolesteerd wordt. Laten we nou niet gaan doen alsof dit het grootste kwaad is wat er op de wereld rondloopt :roll:
Ja, ik zeg ook 'deze' overlast. Waarbij ik doel op graffiti. Vind veiligheid in het OV een groter goed dan schone treintjes.
Bij deze actie zou ik mij als reiziger ook flink bedreigd voelen denk ik. Mijn veiligheidsgevoel zal zeker van een zeven naar een vier zakken, en ik heb toch sterk het vermoeden dat dat voor de meeste van mijn medereizigers ook zal gelden. Dat er allemaal nog veel verschrikkelijker dingen gebeuren wil niet zeggen dat dit ineens geen probleem is... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Bij deze actie zou ik mij als reiziger ook flink bedreigd voelen denk ik. Mijn veiligheidsgevoel zal zeker van een zeven naar een vier zakken, en ik heb toch sterk het vermoeden dat dat voor de meeste van mijn medereizigers ook zal gelden. Dat er allemaal nog veel verschrikkelijker dingen gebeuren wil niet zeggen dat dit ineens geen probleem is... :?
Maar ja, wat boeit dat ook eigenlijk? Als machinisten foto's maken van uitgebrokkelde puntstukken en de vingerverfbrigade verdomt het om er iets mee te doen tot er ECHT een giftrein ontspoort?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Vinny »

Ja en in Afrika gaan ze allemaal dood van de honger. Harstikke erg allemaal en daarom moeten we in Nederland niet zeuren... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Spoorbiels
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 12:30

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Spoorbiels »

Ik las onlangs in de krant dat de NS alle treinen zal voorzien van een speciale folielaag, om grafitti sneller te kunnen verwijderen. Er stond bij dat er binnen een jaar geen trein meer rondrijd met die troep erop. Dit kan ik alleen maar toejuichen!! :D
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Daan »

Zou leuk zijn als ze dat halen, maar denk van niet op een of andere manier...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Graffiti-overlast

Bericht door Geert »

Graffiti wordt sneller weggehaald door die folie, maar het is niet zo dat er helemaal niets meer op gespoten kan worden ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten