HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Daniel »

HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig
Geplaatst op: zaterdag 16 mei 2009 om 13:16
Laatst bijgewerkt: zaterdag 16 mei 2009 om 13:16

DEN HAAG, vrijdag - Nederland stevent af op een nieuw tunneldrama dankzij strenge veiligheidseisen.
Dit keer is niet de automobilist de klos zoals bij de A73-tunnels bij Roermond, maar de hogesnelheidstrein Thalys. Die mag wegens brandgevaar voorlopig niet ongestoord de Groene Harttunnel passeren. Een oplossing hebben de techneuten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat nog niet, zo meldt de voortgangsrapportage HSL-zuid.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Ruben »

ZUCHT
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door webguy »

Uit het volledige Voortgangsrapport #24
VGR #24 schreef:Onderzoek verbetering brandveiligheid Thalys
In VGR 23 werd gemeld dat de eerste fase van het onderzoek naar het additioneel verbeteren van de brandveiligheid van de Thalys was afgerond. Uit dit onderzoek bleek dat het aanbrengen van een blusinstallatie in het Thalys materieel geen optie was. Inmiddels is ook het onderzoek naar de mogelijkheden voor het aanpassen van de ventilatielamellen afgerond. Hier lijken misschien mogelijkheden te zijn. Het ministerie heeft HSA gevraagd wat de eigenaren van de Thalys (naast NS-internationaal en Deutsche Bahn voor een beperkte inbreng, vooral SNCF en NMBS) van het idee vinden.
Lijkt er erg op alsof dit eigenlijk niks nieuws is... Dat rapport is ook al 6 april gepubliceerd. Beetje laat om nu nog met zo'n bericht te komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Daniel »

En de titel is dus ook nogal suggestief... het is niet de tunnel die onveilig is, maar het materieel dat er doorheen moet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door webguy »

Overigens ben ik nog opzoek naar wat daadwerkelijk nu dus het probleem is van de Thalys in de tunnel. Rapport #23 van eind 2008 heeft bijna dezelfde tekst als rapport #24...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Suus »

Het probleem is niet de Thalys, maar het is de tunnelwetgeving, die veel te ver is doorgeschoten, omdat Nederland in dit geval het braafste jongetje van de klas wil zijn. De Europese wetten daarover zijn minder streng dan de Nederlandse wetten, maar door een paar wetgevers worden nieuwe regels vaak aangepakt om het eens even flink aan te snoeren, waardoor we met een hopeloos strenge wetgeving worden opgescheept.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Meltrain »

Maar de Traxx-loc's + ICRm kunnen toch wel gewoon door de tunnel?
Dan is het toch een probleem van Thalys en de Nederlandse regelgeving samen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Suus »

De Thalys rijdt in het buitenland toch zonder problemen door allerlei spoortunnels? Waarom zou dat dan opeens niet goedgaan in Nederland :roll:

Sterker nog, zelfs in Nederland rijdt de trein nu al door allerlei spoortunnels: Schiphol, Rijswijk, Rotterdam, Barendrecht. En dan kan het opeens niet meer veilig door de HSL-tunnel? Asjemenou zeg :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door webguy »

Punt is dat 'ie nu opeens 300 km/u gaat rijden door de tunnel. Hij mag er met 160 km/u vast wel door heen: maar er zijn kennelijk aanvullende eisen in de Nederlandse regels voor 300 km/u.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Fles »

webguy schreef:Punt is dat 'ie nu opeens 300 km/u gaat rijden door de tunnel. Hij mag er met 160 km/u vast wel door heen: maar er zijn kennelijk aanvullende eisen in de Nederlandse regels voor 300 km/u.
Gelukkig staan er in die tunnel geen koeien die zure melk geven :idea:

Wat het probleem WEL is wordt me ook niet duidelijk. Ja, de regels zijn te streng. Maar op welk punt dan? :?:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Ruben »

Met 300km/h ben je met een fikkende trein toch juist eerder de tunnel uit? Het enige probleem zou kunnen zijn dat een trein met 300km/h eerder in de fik vliegt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:Het enige probleem zou kunnen zijn dat een trein met 300km/h eerder in de fik vliegt.
Waarom? :?

Enneh... Wat gebeurt er meermalen daags tussen Köln en Frankfurt? Standaard Tempo 290 op een traject van 216 km, waarvan zeker de helft tunnels. Ik zie het probleem niet zo.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door BR628 »

TJa, dat is Duitsland, daar kan men het wel goed doen. Hier in NL is het allemaal weer gepruts. Iets met opnieuw wiel uit vinden... :roll:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door webguy »

In kamervragen van september 2003 over de HSL-Zuid staat het volgende omtrent veiligheid:
Antwoord vraag 6 schreef:Op dit moment zijn de belangrijkste veiligheidsrisico’s:
- ontsporingsgeleiding;
- 1000-1100 graden brandwerendheid;
- 15 minuten brandwerendheid-eis treinstellen;
- blusleiding brug Hollandsch Diep.
Elders wordt beschreven in dat document dat de eerste 2 en laatste punten afgewikkeld worden. Ik gok dus dat de Thalys niet 15 minuten lang brandwerendheid heeft. Daarom wordt dus voorgesteld om een blussysteem in de motorcompartiment te installeren (niet mogelijk) of lamellen in de motorruimte te installeren ofzo (vraag me niet hoe dat zit, misschien dat die bij brand dicht gaan zodat de brand op een plek blijft?)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Fles »

dat zijn geen risico's, dat zijn eisen. Arbitrair dus.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door webguy »

Hmm, ja, de vraag waarop dit een antwoord is is "Welke risico’s spelen er nu rondom veiligheid?". Dat lees ik als risico's met betrekking tot het voltooien van het project: punten die nog opgelost moeten worden, en in de weg staan van de voltooiing. Het is een risico dat dat punt niet wordt opgelost. Maar, misschien heb je gelijk. Dit klinkt mij alleen het meest logisch in de oren, omdat de andere punten dus wel zijn opgelost, en de Thalys dus een aandachtspunt blijft...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Fles »

webguy schreef:Hmm, ja, de vraag waarop dit een antwoord is is "Welke risico’s spelen er nu rondom veiligheid?". Dat lees ik als risico's met betrekking tot het voltooien van het project: punten die nog opgelost moeten worden, en in de weg staan van de voltooiing. Het is een risico dat dat punt niet wordt opgelost. Maar, misschien heb je gelijk. Dit klinkt mij alleen het meest logisch in de oren, omdat de andere punten dus wel zijn opgelost, en de Thalys dus een aandachtspunt blijft...
Okee. Wat wordt bedoeld met het "risico" "1000-1100 graden brandwerendheid"? Ik bedoel, hoe amateuristisch kun je zoiets formuleren? :neg:

Er staat niet eens bij of het om graden Kelvin, Fahrenheit of Celsius gaat. Waarschijnlijk het laatste. En dan nog: voor hoe lang? En brandwerendheid van wat?

In combinatie met de volgende eis wellicht dan.
- 15 minuten brandwerendheid-eis treinstellen;
Wat houdt dat in dan? Een treinstel moet minstens 15 minuten heel blijven in een permanente temperatuur van minstens 1000 graden Celsius? De temperatuur binnenin mag gedurende die 15 minuten niet hoger oplopen dan tot... :?:

Als je met een commercieel treinstel 15 minuten lang blootgesteld wordt aan een temperatuur van 1000 graden celsius, is iedereen binnenin hartstikke dood, klaar. Ik trek weer de parallel naar de ICE3 / Siemens Velaro. Wat voor brandveiligheidseisen gelden er in Duitsland? Dezelfde? :?:

Zo nee, waarom hier niet de Duitse eisen overnemen? Zo ja, voldoet de Velaro daaraan? En waarom hebben we die dan niet besteld?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Geert »

Fles schreef:Zo nee, waarom hier niet de Duitse eisen overnemen? Zo ja, voldoet de Velaro daaraan? En waarom hebben we die dan niet besteld?
Al zou de Velaro aan die strengere eisen voldoen, dan zie ik Thalys nog niet met Velaro's gaan rijden omdat in Nederland specifieke brandeisen gaan gelden. Het gaat hier dus niet om de Albatros of de Traxx+prio-stammen, maar specifiek om de PB(K)A-stellen van Thalys.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Fles »

Geert schreef:omdat in Nederland specifieke brandeisen gaan gelden.
Mja. Eigenlijk is dit dus het hele probleem, en verder niks..
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: HSL-tunnel in Groene Hart niet veilig

Bericht door Wubbo »

Hoe zijn de brandveiligheidseisen in Frankrijk en Duitsland, in tunnels en bij vergelijkbare snelheden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten