Pagina 1 van 3

Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 14:41
door Geert
Blijkens de adviesaanvraag aan LOCOV is NS van plan om per 14 juni wat wijzigingen te doen aan de dienstregeling.

De belangrijkste wijzigingen:
  • De s5200 en s9600 worden allebei een kwartier verschoven waardoor de perronbezetting van 's-Hertogenbosch beter wordt benut. Er komt 's avonds een extra s5200 te rijden in beide richtingen (waardoor de avonddienst niet vroeger dan voorheen wordt uitgedund) en de late treinen uit de s9600 (t9689, t9691 en t9693) kunnen nu op alle dagen van de week in patroon rijden (dat kon voorheen niet vanwege het onderhoudsrooster).
  • Enkele minutenwijzigingen voor de s3600: tussen Tilburg en Nijmegen worden alle aankomst- en vertrektijden één minuut vervroegd.
  • Efficiencyslagen in de Noordoost: treinen t12533, t12553 en t12569 rijden niet meer tussen Utrecht en Zwolle.
  • Verder is de vakantiedienstregeling bekend en weinig verrassend. Volledig opgeheven zijn de series: s5000, s9700, s14100, s14300, s18800 en s19500. Opgeheven tussen Haarlem en Amsterdam: serie s6300.
Tot slot is men van plan om in de week van maandag 31 augustus t/m vrijdag 4 september het hoogfrequent rijden uit te proberen tussen Eindhoven en Amsterdam Centraal. Dit houdt in: 6 keer per uur een intercity tussen Amsterdam en Eindhoven v.v. en 6 keer per uur een stoptrein tussen Geldermalsen en Utrecht v.v.

De dienstregeling hiervan is op de LOCOV-site te vinden als bijlage. Zo te zien zal het hoogfrequent rijden alleen plaats vinden in de spits en is er dan geen doorgaande verbinding tussen Maastricht en Alkmaar: er rijdt een serie 10800 Alkmaar-Eindhoven v.v., de serie s800 rijdt dan Amsterdam-Maastricht v.v. De series s6000/s16000 worden uitgebreid met een extra serie 26000.

Interessant!

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 15:19
door Caspar
Hopen dat er niet 1 trein defect komt te staan tussen Utrecht en Geldermalsen, voor je het weet staan er dan 10 achter in de wei 8-)

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 16:43
door Suus
Wat is het zuidelijke eindpunt voor de serie s26000 ? Den Bosch?

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 17:05
door Mark
Wie maakt de series even aan op de Wiki? 8-)

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 18:07
door pytoyo123
nog iets? in de 1500 rijdt geen ICL meer maar VIRM/ICM(m)

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 18:53
door Caspar
Waar komt trouwens het mat vandaan voor de extra treinen tussen Amsterdam en Eindhoven? De huidige t800 met 1 stel laten rijden, zodat er per saldo net zo veel zitplaatsen zijn per uur, maar dan over meer treinen verdeeld? Zou zo gek nog niet zijn, 1 stelletje is voor Alkmaar- Amsterdam prima. (op 3 ritten 's ochtends en 's middags na).

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 18:54
door Daniel
Geert schreef:Efficiencyslagen in de Noordoost: treinen t12533, t12553 en t12569 rijden niet meer tussen Utrecht en Zwolle.
Kleinigheidje: die rijden natuurlijk helemaal niet meer aangezien het wijzigingsblad het heeft over gecombineerd rijdende IC's als alternatief. Op Rtd-Ut worden het dus de s20500-en, op Zl-Lw s10500-en :wink:

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 19:03
door dennistd
pytoyo123 schreef:nog iets? in de 1500 rijdt geen ICL meer maar VIRM/ICM(m)
ICL rijdt nog gewoon hoor. Ook ICM(m) zit erin, maar VIRM niet planmatig dacht ik.

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 19:15
door Geert
Reiziger Ddrs schreef:
Geert schreef:Efficiencyslagen in de Noordoost: treinen t12533, t12553 en t12569 rijden niet meer tussen Utrecht en Zwolle.
Kleinigheidje: die rijden natuurlijk helemaal niet meer aangezien het wijzigingsblad het heeft over gecombineerd rijdende IC's als alternatief. Op Rtd-Ut worden het dus de s20500-en, op Zl-Lw s10500-en :wink:
Dat denk ik ook, maar dat was te veel werk om te typen en het komt min of meer op hetzelfde neer ;)

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: do 21 mei 2009, 19:58
door Meltrain
Geert schreef:Blijkens de adviesaanvraag aan LOCOV is NS van plan om per 14 juni wat wijzigingen te doen aan de dienstregeling.

De belangrijkste wijzigingen:
  • De s5200 en s9600 worden allebei een kwartier verschoven waardoor de perronbezetting van 's-Hertogenbosch beter wordt benut. Er komt 's avonds een extra s5200 te rijden in beide richtingen (waardoor de avonddienst niet vroeger dan voorheen wordt uitgedund) en de late treinen uit de s9600 (t9689, t9691 en t9693) kunnen nu op alle dagen van de week in patroon rijden (dat kon voorheen niet vanwege het onderhoudsrooster).
Kleine aanvulling (Bron: 'Op de Rails' van mei 2009):
De s5200 wordt ingekort tot Tilburg West - Eindhoven. De s9600 woordt daarvoor in de plaats verlengt tot 's-Hertogenbosch-Deurne.
Dit omdat de dienstregeling tussen Eindhoven en Deurne dan niet aangepast hoeft te worden.
De s5200 krijgt dan in Eindhoven een materieelkoppeling met de s6400.

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: vr 22 mei 2009, 10:43
door playertwo
2x V is in de 5200 op werkdagen wel nodig, maar in de 6400 is dat overkill. Dat zal dus regelmatig rangeren worden in Eindhoven.
De t9600 wordt in 's-Hertogenbosch gekoppeld aan de t4400, waardoor er dus een directe stoptrein Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Nijmegen ontstaat.

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: vr 22 mei 2009, 11:07
door reisthijs
Bee schreef:Wat is het zuidelijke eindpunt voor de serie s26000 ? Den Bosch?
Dat lijkt me gewoon een opvolger van de oude 19600, een pendeltreintje Utrecht-Geldermalsen dus, die zou dan een keertijd van 7 minuten in Gdm hebben.

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 15:05
door Oud forumgebruiker
Heel fijn, die zogenaamde 10800 zal vast solo rijden :cry: (het is niet te hopen voor de reizigers van de huidige 854 :!: en 856 :!: (Asd-Amr), want met de 8 bakken momenteel is je voornaamste zitplaats bij instappen te Sloterdijk: trap).

Oja; mag ik er ook nog even op attenderen dat de 800 in de spits 10 minuten staat de niksen op Eindhoven alvorens ie naar Maastricht danwel Heerlen gaat? En dat de 10800 5 minuten langer in Asd staat, dan dat de 800 nu staat? (bij elkaar 8 minuten stationnement) :neg:

Het wordt tijd dat die inhaling bij Wormerveer eens klaar komt :x - dan kan die 10800 tenminste ook effe doorkachelen Noord-Holland in :!:

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 15:52
door Oud forumgebruiker
dennistd schreef:
pytoyo123 schreef:nog iets? in de 1500 rijdt geen ICL meer maar VIRM/ICM(m)
ICL rijdt nog gewoon hoor. Ook ICM(m) zit erin, maar VIRM niet planmatig dacht ik.
Nee, vanaf 14 juni VIRM en ICM in de s1500. Vanaf september zal het ICL alleen nog ingezet worden in de s14300.

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 16:06
door playertwo
klaxxon schreef:Heel fijn, die zogenaamde 10800 zal vast solo rijden :cry: (het is niet te hopen voor de reizigers van de huidige 854 :!: en 856 :!: (Asd-Amr), want met de 8 bakken momenteel is je voornaamste zitplaats bij instappen te Sloterdijk: trap).

Oja; mag ik er ook nog even op attenderen dat de 800 in de spits 10 minuten staat de niksen op Eindhoven alvorens ie naar Maastricht danwel Heerlen gaat? En dat de 10800 5 minuten langer in Asd staat, dan dat de 800 nu staat? (bij elkaar 8 minuten stationnement) :neg:
Die 10 minutendienst tussen Eindhoven en Amsterdam gaat maar liefst een week lang rijden, en is dus ook alleen nog maar op proef. Voor die enkeling die van Maastricht naar Alkmaar moet, is het dan dus gewoon een keer extra overstappen. Het gros van de reizigers rijdt maar op een deel van het traject.

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 17:52
door Geert
In Zuid-Nederland hebben de basisscholen trouwens nog vakantie op dat moment, dus de extra drukte zal wel meevallen.
klaxxon schreef:Heel fijn, die zogenaamde 10800 zal vast solo rijden :cry: (het is niet te hopen voor de reizigers van de huidige 854 :!: en 856 :!: (Asd-Amr), want met de 8 bakken momenteel is je voornaamste zitplaats bij instappen te Sloterdijk: trap).
Waar lees je dat die serie met solo stellen zal rijden? Daarbij: het gaat om een proef, op zijn hoogst één weekje ongerief dus (als het allemaal al doorgaat).

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 00:19
door Caspar
Die 10 minutendienst tussen Eindhoven en Amsterdam gaat maar liefst een week lang rijden, en is dus ook alleen nog maar op proef. Voor die enkeling die van Maastricht naar Alkmaar moet, is het dan dus gewoon een keer extra overstappen. Het gros van de reizigers rijdt maar op een deel van het traject.
Wat een nadeel is mijns inziens, als de trein naar Maastricht ter hoogte van Breukelen ofzo een vertraging oploopt van alles wat naar 10 minuten wordt afgerond (+8 of meer), wordt ie opgeheven in Utrecht. De volgende komt dan al over 2 minuten. Maar voor de reizigers die dus verder moeten dan Eindhoven is het pech hebben, die moeten in Eindhoven dan 30 minuten wachten en 2x overstappen. (1x in Utrecht en 1x in Eindhoven).
Omdat er geen vertrektijd meer op de CTA hoeft te staan bij spoorboekloos rijden, weet je dus ook niet of je met een doorgaande IC naar Limburg te maken hebt of niet.

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 00:21
door Ruben
Waarom zou een IC die met +10 of met +weet ik het dan ook rijdt, opgeheven worden bij spoorboekloos rijden. Immers geen treinpunctualiteit tegenop te vechten. Veel vertragingen komen niet alleen, de volgende kan ook met +10 rijden, heb je uiteindelijk toch je 6 treinen per uur in een redelijk patroon.

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 00:26
door Caspar
Dat is nu eenmaal zo afgesproken, als een trein om wat voor reden dan ook meer dan 7 minuten vetraging krijgt, gaat ie eruit bij het eerstvolgende station van zijn stop. Reden daarvan weet ik niet.

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 00:28
door Ruben
Gekke regeling weer. :P Wat men met de reizigers doet is natuurlijk niet belangrijk, die zijn er immers niet. Maar wat doet men met het materieel? Leeg door naar de oorspronkelijke eindbestemming natuurlijk. :lol:

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 07:02
door Geert
Caspar schreef:Dat is nu eenmaal zo afgesproken, als een trein om wat voor reden dan ook meer dan 7 minuten vetraging krijgt, gaat ie eruit bij het eerstvolgende station van zijn stop. Reden daarvan weet ik niet.
Ik neem aan dat ze er bij die proef achter komen dat dat niet handig is :P

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 10:04
door Raymond
Dan hoop ik niet dat er een keer wat extra goederentreinen over Utrecht - Den Bosch moeten zoals de afgelopen dagen, want dan wordt elke trein in Den Bosch opgeheven. Daar schiet je helemaal niks mee op..

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 12:41
door Caspar
Er komen dan 2 goederen paden per uur, ik weet niet of dat daar gebruikelijk is, of bedoel jij nog meer dan 2 treinen per uur per richting?

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 14:22
door Vinny
Zoals ze het PHS nu introduceren wordt het helemaal niets. Ik denk dat ik helemaal niet zo voorstander ben van het verder intensiveren van het gebruik van de infrastructuur, aangezien de grenzen van een 'starre' dienstregeling nu wel zijn bereikt (zeker op het traject Utrecht-Geldermalsen)

Re: Wijzigingen 14 juni

Geplaatst: ma 25 mei 2009, 17:38
door Oud forumgebruiker
Caspar schreef:Dat is nu eenmaal zo afgesproken, als een trein om wat voor reden dan ook meer dan 7 minuten vetraging krijgt, gaat ie eruit bij het eerstvolgende station van zijn stop. Reden daarvan weet ik niet.
Wat er wellicht gebeurt:

800 met +8 wordt in Utrecht opgeheven.
10800 komt 2 minuten later en rijdt door naar Maastricht.
Het materieel van de 800 gaat LM naar Eindhoven om de keertrein van de 10800 (die nu dus naar Mt gaat) op zich te nemen.

Het is een idee..