Pagina 2 van 2

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: wo 27 mei 2009, 20:24
door mb90
Haha, ik krijg die vraag vaker, maar het is hier zegmaar zo ingeburgerd. Iedereen hier zegt op Zuid i.p.v. in Zuid. Weet niet precies waarom (weet zelf ook niet beter), maar volgens mij is het omdat het op het eiland IJsselmonde ligt.

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: wo 27 mei 2009, 20:27
door tsov
Mja, taalgebruik...
Ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat-ie IN de Herengracht woonde, dat lijkt me toch ook geen pretje ;) Maar er schijnen regio's te zijn waar dat heel gewoon is om te zeggen...

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: wo 27 mei 2009, 20:33
door Stefan
mb90 schreef:Haha, ik krijg die vraag vaker, maar het is hier zegmaar zo ingeburgerd. Iedereen hier zegt op Zuid i.p.v. in Zuid. Weet niet precies waarom (weet zelf ook niet beter), maar volgens mij is het omdat het op het eiland IJsselmonde ligt.
Inderdaad, ik ken 't. :lol: We zijn hier bijvoorbeeld ook vaak op Numansdorp enzovoorts. :P

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: wo 27 mei 2009, 20:45
door Geert
"Op Zuid" is inderdaad erg ingeburgerd in het Rotterdamse, vast vanwege het eilandgevoel wat mb90 al zei :P
Maar goed, terug naar de lijnnummers ;)

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: do 06 aug 2009, 00:47
door DeDominee
Nou, en dan nu Nijmegen eens kijken:

Lijn 1 nu was ooit lijn 5, maar dan alleen het stuk tot aan Brakkestein; maar nu is lijn 5 wat ooit lijn 8 was i.c.m. lijn 2; daarnaast was lijn 1 eerst ook Centraal Station - Dukenburg - Beuningen, grofweg wat nu lijn 11 doet, alleen lijn 11 rijdt langs de ziekenhuizen en niet rechtstreeks naar Dukenburg.

Lijn 2 was ooit de hardnekkigste lijn, bleef altijd hetzelfde: Weezenhof - Station (- St. Maartenskliniek) dat laatste is inmiddels Plein '44

Lijn 3/4: Wijchen-express: een trouwe rots in de branding, tegenwoordig door naar St. Maartenskliniek. Ook een tijdje goed geweest voor verbindingen met Lent/Elst.

Lijn 5: was ooit 8, nu rijdt voor een deel lijn 1 wat ooit lijn 5 was en rijdt tegenwoordig Beuningen (noord) - Centraal Station - Groesbeek.

Lijn 6: reed gecombineerd met lijn 7 met omgekeerde eindbestemmingen; dit was verwarrend blijkbaar en nu hebben lijn 6 en 7 hele "logische" eindbestemmingen: Neerbosch-Oost en Brabantse Poort. Voor de duideiljkheid: ze rijden door de hele stad en met name op Centraal station zorgt dit voor verwarring. Lijn 6 is inmiddels al wel 3 hele jaren dezelfde route aan het rijden! Een record!!! Heeft daarvoor ook gependeld naar Berg en Dal.

Lijn 7: was ooit tegenlijn van lijn 6, maar tegenwoordig een spits + daguren pendel door Nijmegen-West. Problematische route die op bijna elke halte ook wel bediend wordt door één of meer andere lijnen, waaronder lijn 11 en lijn 5 en diverse streeklijnen.

Lijn 8: zie lijn 5; tegenwoordig Nijmegen - Berg en Dal, ooit naar Beek-Ubbergen. En toen weer wel. En toen weer niet. En toen WEL door naar het Africa-museum. En toen weer niet. Heeft bovendien nogal een wispelturige route door de oostkant van de stad (verandert nog wel eens...)

Lijn 9: "Jonkie", ex-Hermes 54, ex-Zuid Ooster 90/92 (Mill / Den Bosch). Eerst de "oude route" door Nijmegen als 9; vorig jaar daar aan toegevoegd: 'rondje Aeldenhof' (klinkt duurder dan dat het is...)

Lijn 10: Heijendaal-shuttle: betrekkelijk nieuwe lijn die over de campus heen gaat.

Lijn 11: Product van mensen die niets van OV en met name bussen snappen. Rijdt van Beuningen (zuid) naar Dukenburg om vervolgens 2 minuten achter lijn 3/4 (afhankelijk van richting) aan te gaan rijden (leeg). Is alleen bezet met schooljeugd en werkenden Hoge/Lage-landseweg.

Er zit geen logica in riching, nog nummering, nog windstreek, nog opvolgende verbindingen. Nou uhm... laten we dit maar lijn 1 noemen. Alleen uhm, het is weer bijna zo ver: een nieuwe dienstregeling, dus ik ben benieuwd waarop de roosterknutselaars ons nu weer tracteren!!!

[edit: over-Waalse-activiteiten van lijn 3/4 vergeten!]

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: do 06 aug 2009, 09:47
door Frank
DeDominee schreef:Er zit geen logica in riching, nog nummering, nog windstreek, nog opvolgende verbindingen. Nou uhm... laten we dit maar lijn 1 noemen. Alleen uhm, het is weer bijna zo ver: een nieuwe dienstregeling, dus ik ben benieuwd waarop de roosterknutselaars ons nu weer tracteren!!!
Dat staat op de wiki :)

Leuk verhaaltje trouwens! Ik herinner zelf maar heel weinig van voor de wijzigingen van 2005 die destijds vrij veel veranderden. Hoewel ik ook toen een halfjaar gependeld heb, had ik geen busboekje en weet ik niet veel meer dan de routes van de lijnen die ik toen had.

Het rondje Aldenhof van lijn 9 bestaat trouwens al sinds dienstregeling 2007 :) . Volgens mij zijn er plannen geweest om dat weer bij één van de echte stadslijnen toe te voegen, maar waren er zorgen over de frequentie de bus zonder stadsfunctie. Ik weet niet hoe het er nu mee staat; heb er de laatste tijd niks meer over gelezen.

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: di 11 aug 2009, 13:04
door erik1981
Geert schreef:In BRU zit ook een dergelijke logica...............
Het hele oosten van de provincie Utrecht is qua lijnnummers zeker historisch te noemen. Er zijn nog zeker twee lijnen die sinds de NBM-tijd eigenlijk amper zijn veranderd.

- Lijn 50 Utrecht-Wageningen is nog steeds hetzelfde (al reed deze tot ongeveer 2002 door tot Arnhem);
- Lijn 56 is op wat kleine routewijzigingen na ook onveranderd. Tot 1981 ging deze echter niet verder dan Doorn. Doorn-Wijk bij Duurstede v.v. werd toen door de WABO verzorgd (evenals Wijk bij Duurstede-Utrecht). Toen de WABO in 1981 door CN werd overgenomen werd het gedeelte WbD-Doorn aan lijn 56 toegevoegd en dat is nog steeds zo...
- Overigens zijn de routes tussen WbD en Utrecht ook nog hetzelfde als bij de WABO. Alleen was lijn 40 toen de hoofdlijn (ging door de dorpen) en stelde CN lijn 41 als sneldienst in via de Provinciale weg. Nu is lijn 41 de hoofdlijn en rijdt lijn 40 slechts een paar keer per dag. Maar beide routes zijn bijna onveranderd.

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: vr 14 aug 2009, 14:30
door midnet
1.hierboven is al de ESOfoon genoemd-toen moesten om en om bedrijven naar +100 worden vernummerd-daardoor kreeg de BBA/Brabant destijds alles met 100 hoger. Overigens hadden vrij veel kleinere streekvervoerders tot in de jaren 60 helemaal geen lijnnummers-en sommige ook letters (bvb. de NACO). de SB was sneldienst Alkmaar-Leeuwarden. De thans bestaande lijnnummeringen zijn meestal ontstaan na de diverse grotere fusies tussen streekvervoerders.
Bij wat toen de grote GADO/VEONN/Groningen werd-en nu nog steeds in het groningse-geven de lijngroepen de oude vervoerders aan: 4x is DAM, 6x was Marnedienst, 5x was GDS, 8x was ESA.
Lijnnummers boven 200 zijn meer recent. Ik denk dat dat begonnen is met buurtbusjes, toen kwamen de Interliners (nu meestal Q-liner), en de schoolritten.
2.er is sindsdien echter flink weer veranderd. Dat geldt vooral voor stadsdiensten-ook bij Conxx. Zo ware in Brabant de stadsdiensten opvolgend vernummerd-BoZoom 21 en volgend (of was het 11?)-Roosendaal 31 e.v., den Bosch 61-e.v., etc. Ook de voorlopers van Conx hadden dat vaak-en dat is veelal weer teruggedraaid.
3.ik denk dat toen de NZH de ENHABo uit Zaandam (dit kantoor huist nu de 9292 info-service) in de maag kreeg gesplitst ze al reeds de NACO hadden overgenomen (reed in Nrd Holland boven Noordzeekanaal-dus incl. wat nu ARRIVA is). Het GVB was een overtypisch gemeentebedrijf met veel te royale CAO voor het streekvervoer. Vaak hadden die overnames ook te maken met verschillende pensioenfondsen.

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: vr 14 aug 2009, 14:38
door Daniel
midnet schreef:Zo ware in Brabant de stadsdiensten opvolgend vernummerd-BoZoom 21 en volgend (of was het 11?)-Roosendaal 31 e.v., den Bosch 61-e.v., etc.
Bergen op Zoom zat inderdaad in de 21 e.v., Breda was 1 e.v. maar had meer dan 10 lijnen (vandaar dat er nergens een 11 e.v. reeks was) en Tilburg had de 41 e.v.-nummers. Ooit had Oss ook een stadsdienst, waren dat dan toevallig de nummers 51 e.v.?

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: vr 14 aug 2009, 15:08
door midnet
En even buiten de grens gekeken:
in Belgie was er-voordat het streekvervoer werd gesplitst in Vlaanderen-de LIJN en Wallonie-TEC- een moi maar zeer ingewikkeld nationaal nummersysteem-dat was gekoppeld aan de lijnnummers van de NMBS=Spoorwegen. Destijds had je ''vervangingsbussen''=langsheen opgeheven spoorlijnen van de NMBS en de NMVB=Buurtvervoer, opgekomen als nationale (stoom)tramlijnendienst.
in Thailand is er een zeer vernuftig nationaal nummersysteem dat je vanwege het anderealfabet vaak nuttige info kan geven over hoe de lijn wel zal gaan: Dit wordt beheerd door het Ministerie van Transport. Op 1 lijn kunnen vele-soms wel meer als 20, verschillende maatschappijen rijden. Het linnummer waarvoor de bus is gekeurd staat er zeer groot op-een bus kan niet zomaar op een andere lijn worden ingezet.
Lijnen 1-110 rijden vanaf Bangkok naar alle provinciehoofdsteden en grotere plaatsen. Dit geldt ook voor 901-998, 999 (3x9) is echter gereserveerd voor superdeluxe diensten. Deze lijnen zijn nog onderverdeeld in lijngroepen qua richting.
De laatste jaren kwamen vervolgens nog de lijnen 9901 e.v.-die rijden via nieuwe expressways de stad uit.
De buiten BKK rijdende lijnen zijn geklassificeerd:
je moet dan weten dat Thailand 74 provincies heeft, die alle zijn vernoemd naar de ''hoofd''stad. De grootstad BKK beslaat BKK zelf en nog delen van 4 andere provincies. De provincies zijn gegroepeerd in regio's-noord/oost/centraal en zuid, west is er niet. Elke provincie heeft een nr-zoals in Frankrijk de departementen.
Lokale lijnen de binnen de provincie en binnen de ''gemeente'' blijven-hebben dan een 5-cijferig nr (prov.nr)-001 e.v. Meest is 001-010 de stadsdienst in de hoofdstad. Veelal hebben ze geen echte bussen-maar pickuptrucks of minibusjes.
Lijnen die binnen de provincie blijven, maar over de gemeentegrens heen-hebben 4 cifers. Begincijfer zelfde als bij:
Lijnen die binnen de regio blijven, maar over provinciegrenzen zijn in groepen ingedeeld:
100-199, noord, 2xx noordoost, 3xx centraal, 4xx zuid, 5xx lange afstand buitenom BKK. 8xx-nieuwere lijnen.
Omdat zo af en toe provincies worden gecombineerd of gesplitst komt dan-meest jaren later-de bijbehorende lijnnr. vernummering.

Re: Logica/historie in lijnnummers

Geplaatst: vr 21 aug 2009, 12:16
door midnet
In FRIESLAND zijn het in grote lijnen ook nog steeds de oude kleine streekvervoerders van heel lang geleden:
serie 1-29, de oude NTM, toen ARRIVA, nu Q-Buzz, maar vanwege Stadsdienst Ljouwert is 1-9 vernummerd naar 91 ev.
Het oude LAB/Leeuwarden, driehoek Ljouwert-Harns-Snits, serie 31 ev
De oude ZWH,Balk (de ZuidwestHoek reed ten noorden van de NoordWestHoek=kop van Overijssel), serie 41 ev.
De oude NOF,Dokkum, serie 51-69
De oude LABO,Leeuwarden in het Bildt, de serie 71 ev.
Daarna moesten de Wadden ook een nummer krijgen, etc.
Die 5 streekvervoerdes zijn in die volgorde door de NTM overgenomen en toen als FRAM verder (=vooruit=framme in het Frysk!) gegaan, daarna VEONN met GADO en DVM.