Pagina 1 van 2

'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: di 30 jun 2009, 10:07
door Suus
'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'
AMSTERDAM - De overheid verschuift de punctualiteitsnorm van de Nederlandse Spoorwegen volgend jaar van drie naar vijf minuten. Dat betekent dat een trein pas is vertraagd als die vijf minuten te laat arriveert.

Dat heeft president-directeur van de NS, Bert Meerstadt, gezegd tegen de Volkskrant, die daarover dinsdag bericht.

Bron: Nu.nl

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: di 30 jun 2009, 10:14
door Daniel
Da's leuk voor sommige overstaps... die kan je net missen door het verschil tussen +3 en +5 en NS maar uitroepen dat de punctualiteit zo hoog is.
In de cijfers zoals ik ze zelf bijhoud van m'n dagelijkse reizen zit toch een fors verschil tussen de 3 en 5 minuten-norm: volgens die laatste is de punctualiteit zelfs zo goed als 100%.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: di 30 jun 2009, 10:40
door Ruben
Gelukkig wordt het percentage geboden officiële overstapjes los van deze norm bijgehouden.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: di 30 jun 2009, 11:11
door Daniel
Tja, daar zeg je het al: de "officiële overstaps" worden bijgehouden :wink: Laat ik nu net dagelijks een niet meer officiële (al roept elke HC 'm nog om) maken: vanwege de rijtijdverlenging met 2 minuten voor de s2800 geeft die in Rotterdam officieel geen aansluiting op de s1900 meer. Leuk trucje om vertragingen binnen de norm te krijgen dat, maar in 99% van de gevallen is de aankomst nu met -2: enige effect is dat de trein op papier vaker op tijd is en de toch al korte overstap kan ook niet meer gemist worden (want die bestaat immers niet meer).

En zo zijn er nog wel meer gevallen te bedenken waar met dit soort trucjes de normen gehaald worden. Neem de rijtijdverlenging voor de s1900 Rtd -> Ddr. Leuk dat die trein nu op tijd aankomt, maar met z'n stop van 0 minuten gaat 'ie er in de spits dus gegarandeerd met vertraging uit :roll:

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: di 30 jun 2009, 11:14
door Ruben
Met een ruimere norm kunnen rijtijdverlengingen weer omlaag ;-)

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: di 30 jun 2009, 19:50
door playertwo
Mooi, want als je op een gepland ritje van 16-17 minuten al 5 minuten kan inlopen, wordt het wel een beetje erg overdreven...

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 09:41
door Fles
NS-Reiziger schreef:rijtijdverlengingen
Oh, is dat het nieuwe woord? Ik begreep al dat ze af wilden van "vertraging" :mrgreen:

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 10:22
door Meltrain
Nee, 'vertraging' is wanneer de trein niet volgens dienstregeling langer over een traject doet en 'rijtijdverlenging' is wanneer een trein volgens dienstregeling over een traject doet. :P

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 15:47
door Ennes
Reiziger Ddrs schreef:Tja, daar zeg je het al: de "officiële overstaps" worden bijgehouden :wink: Laat ik nu net dagelijks een niet meer officiële (al roept elke HC 'm nog om) maken: vanwege de rijtijdverlenging met 2 minuten voor de s2800 geeft die in Rotterdam officieel geen aansluiting op de s1900 meer. Leuk trucje om vertragingen binnen de norm te krijgen dat, maar in 99% van de gevallen is de aankomst nu met -2: enige effect is dat de trein op papier vaker op tijd is en de toch al korte overstap kan ook niet meer gemist worden (want die bestaat immers niet meer).

En zo zijn er nog wel meer gevallen te bedenken waar met dit soort trucjes de normen gehaald worden. Neem de rijtijdverlenging voor de s1900 Rtd -> Ddr. Leuk dat die trein nu op tijd aankomt, maar met z'n stop van 0 minuten gaat 'ie er in de spits dus gegarandeerd met vertraging uit :roll:
Dit is naar mijn idee echt weer zeuren om maar te kunnen zeuren!

rekenen op een aansluiting die toch al geen aansluiting is, en dan mekkeren als je hem niet haalt.... je lijkt wel een reiziger!

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 15:53
door Karl
Dus eerst heb je een officiele aansluiting, dan wordt de rijtijd verlengt, heb je geen officiele aansluiting meer en dan mag je dus ook niet meer zeuren. Zo krijg je dus overal aansluitingen van 14 of 29 minuten, want dan is iedereen tevreden.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 18:09
door Daan
Ennes schreef:rekenen op een aansluiting die toch al geen aansluiting is, en dan mekkeren als je hem niet haalt....
Lezen.... Hij was officieel, tot die dwaze rijtijdverlenging er kwam.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 18:55
door Jurjen
Karl schreef:Dus eerst heb je een officiele aansluiting, dan wordt de rijtijd verlengt, heb je geen officiele aansluiting meer en dan mag je dus ook niet meer zeuren. Zo krijg je dus overal aansluitingen van 14 of 29 minuten, want dan is iedereen tevreden.
Nee, van 16/31. Want je komt 1 minuut voor vertrek van je aanfluiting aan. En dàt mag je geen aansluiting noemen.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 20:14
door Daniel
Karl schreef:Dus eerst heb je een officiele aansluiting, dan wordt de rijtijd verlengt, heb je geen officiele aansluiting meer en dan mag je dus ook niet meer zeuren. Zo krijg je dus overal aansluitingen van 14 of 29 minuten, want dan is iedereen tevreden.
En in dit geval zelfs de bizarre situatie dat er zowel tussen Utrecht en Rotterdam als tussen Rotterdam en Dordrecht elk kwartier een intercity rijdt en m'n aansluitende bus ook om 't kwartier rijdt, maar er officieel dus maar 2x per uur een verbinding Utrecht - Dordrecht bestaat.
Weliswaar gaat op het halfuur dat ik daar reis 9 minuten later de Benelux, maar de aansluiting s1900 -> bus is ook precies 9 minuten dus die verbinding heb je niks aan. Het andere halfuur is de eerstvolgende trein helemaal zinloos: de s2200 mag dan wel maar 8 minuten na de s1900 rijden, maar die komt welgeteld 3 minuten eerder in Dordrecht aan als de s2100 die op de volgende IC uit Utrecht aansluit.

En Utrecht/Gouda -> Dordrecht is allesbehalve een weinig gebruikte verbinding wat mooi aan de hoeveelheid rennende reizigers bij vertraging te zien is.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 20:15
door playertwo
Heb je je dagelijkse portie beweging ook weer gehad :mrgreen:

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 20:19
door Daniel
Die portie beweging krijg ik toch wel... je moest 'ns weten wat een chemicus op 'n werkdag zoal loopt :wink: Ik vergeet trouwens nog de niet onaanzienlijke reizigersstroom Breda - Gouda/Utrecht en de reizigersstroom die met de MerwedeLingeLijn verder reist: die hebben nog niet eens een alternatief.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 21:21
door Fles
Ennes schreef:Dit is naar mijn idee echt weer zeuren om maar te kunnen zeuren!
Mwoa, hier ga ik wel in mee eigenlijk. Ik las ook dat er met ingang van die maatregel ook gekeken gaat worden naar de daadwerkelijke reizigersvertraging. Hoe men dat precies gaat doen staat nog te bezien natuurlijk (al zal de OV-Chipkaart een goudmijn aan data opleveren voor dit soort onderzoek :!: ), maar uiteindelijk is DAT wat telt. Je hebt immers ook vaak genoeg juist PROFIJT van een vertraagde trein :idea:
En hoewel best jammer natuurlijk, en voor de reizigers die juist DIE verbinding dagelijks gebruiken, helemaal, is het nooit helemaal te voorkomen dat je ergens net-niet-aansluitingen overhoudt. Je kan niet alle koppen in 1 zak hebben.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 21:35
door Ruben
Fles schreef:Ik las ook dat er met ingang van die maatregel ook gekeken gaat worden naar de daadwerkelijke reizigersvertraging. Hoe men dat precies gaat doen staat nog te bezien natuurlijk (al zal de OV-Chipkaart een goudmijn aan data opleveren voor dit soort onderzoek :!: ),
Men wil de drukte per trein mee laten wegen in de conclusies die men aan punctualiteit verbindt. Drukke treinen die te laat zijn wegen daardoor zwaarder mee dan rustige treinen. Aansluitingen die gehaald zijn door een klein aantal personen zullen soortgelijk minder zwaar wegen dan aansluitingen die gehaald zijn door een grote club.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 21:41
door Daniel
Fles schreef:Je hebt immers ook vaak genoeg juist PROFIJT van een vertraagde trein :idea:
Vaak profijt? Als ik één keer in de maand daar profijt van heb is 't veel. Vandaag was daar een voorbeeld van: op de normale tijd in Dordt i.p.v. later door de t2165 met +15 maar da's nou niet echt een vertraging die dagelijks voorkomt. Met kleinere vertragingen heb ik geen eerdere reismogelijkheid, hooguit mis ik er de bus door in Dordt :P
En hoewel best jammer natuurlijk, en voor de reizigers die juist DIE verbinding dagelijks gebruiken, helemaal, is het nooit helemaal te voorkomen dat je ergens net-niet-aansluitingen overhoudt. Je kan niet alle koppen in 1 zak hebben.
In dit geval gaat er werkelijk helemaal niemand op vooruit bij deze rijtijdaanpassing. Hooguit iemand die op Alexander nu een minuut meer heeft om vanuit de metro over te stappen, vertrektijd in Utrecht en Gouda is immers vrijwel gelijk gebleven, alleen de aankomst in Rotterdam is op papier 2 minuten later.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 21:54
door Fles
Reiziger Ddrs schreef:In dit geval gaat er werkelijk helemaal niemand op vooruit bij deze rijtijdaanpassing. Hooguit iemand die op Alexander nu een minuut meer heeft om vanuit de metro over te stappen, vertrektijd in Utrecht en Gouda is immers vrijwel gelijk gebleven, alleen de aankomst in Rotterdam is op papier 2 minuten later.
Maar daardoor kennelijk wel dichter in de buurt van wat realistisch haalbaar is. Daar moet je dan niet je ogen voor sluiten.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 22:00
door Daniel
Als je m'n allereerste bericht over deze rijtijdaanpassing had gelezen dan had je gezien dat ik dagelijks met -2 (t.o.v. de met twee minuten verlate aankomsttijd) in Rotterdam arriveer. En dat is dan middenin de spits en met een trein die een goederenpad tegenkomt bij Woerden (waar de hele aanpassing juist voor gedaan was).
Buiten de spits zal dus waarschijnlijk nog eerder aangekomen worden in Rotterdam.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 22:20
door Fles
Ja hoor, je zal wel gelijk hebben :lol:

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: do 02 jul 2009, 14:29
door Daniel
Zet deze even hier neer om het andere topic niet te laten ontsporen...
Geert schreef:Dus is het geen overstap en gewoon geluk als je hem toevallig wel haalt, maar dan moet je niet klagen als het eens niet lukt.

Overigens is die overstap verdwenen omdat de 2800 een minuutje later aankwam op Rotterdam Centraal, en dat kwam weer omdat de s4000 (die er vlak voor rijdt in die richting) met DDAR is gaan rijden in plaats van SGM. Een DDAR is net iets trager dan een sprinter, gevolg: men kon de overstap niet meer garanderen.
'tis wat je geluk noemt: in 99% van de gevallen is 'ie nog wel te halen met een beetje doorlopen. Het gaat me meer om de zinloosheid van die rijtijdverlenging: zoals ik hier al tig keer heb proberen duidelijk te maken komt de s2800 gewoon consequent met -2 in Rotterdam aan. De s4000 rijdt al heel deze dienstregeling met DDAR, maar die rijtijdaanpassing is er pas in februari gekomen geloof ik. Weet het alleen niet zeker omdat ik tot ik er iets over las in april nog nieteens gemerkt had dat die tijden überhaupt aangepast waren.
Voor Alexander in de remmen moeten omdat de s4000 er vlak voor zit en vervolgens alsnog voor .13 .43 in Rotterdam aankomen komt trouwens ook voor.

Eigenlijk is 't punt dat hier gewoon iets scheef ligt in de symmetrie:
- s1900 -> s2800 is 9 min. overstaptijd
- s2800 -> s1900 is 4 min. overstaptijd
- s2100 -> NoordOost is 7 min. overstaptijd
- NoordOost -> s2100 is 7 min. overstaptijd

Om een of andere manier is dus 2x per uur de aansluiting naar Dordrecht veel korter: de s2100 en s1900 liggen in een veel nettere kwartierligging dan de NoordOost en s2800...

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: do 02 jul 2009, 14:59
door Geert
Die aanpassing is er al sinds december meen ik. Feitelijk gaat het hier dus om de rijtijd die (kennelijk) onrealistisch is, en het gevolg daarvan is dat je net een toch al krappe overstap niet haalt. Hoeveel mensen er dan wel of niet of een bepaalde verbinding reizen of hoe zinnig cq. onzinnig je verbindingen zijn heeft er niet zoveel mee te maken, hooguit met de gevolgen ervan.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: do 02 jul 2009, 16:25
door Daniel
De rijtijd is zeker niet in december aangepast: in januari zat deze aansluiting nog in de planner namelijk :wink:

En waar zeg ik dat de verbinding onzinnig is? 'tis de rijtijdverlenging die dat was: de rijtijd blijkt in de praktijk zo realistisch als wat te zijn.

Re: 'Treinen pas vertraagd bij vijf minuten'

Geplaatst: do 02 jul 2009, 17:52
door Ruben
Symmetrie bestaat niet meer sinds 2007. Ik deed over de reis Apd-> Asdz 1:04 en de andere kant op 1:08. Voorheen was dit beide kanten 1:06, doe je retour scheelt het dus nils :-P
Richting Oosten zijn de rijtijdmarges op Amf veel ruimer, sta daar soms 10minuten (gaap).