Pagina 2 van 2

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: do 02 jul 2009, 00:25
door JWM
NS-Reiziger schreef:Schiphol had het huidige aantal banen niet eens nodig gehad als het niet aan die paupers had gelegen. Kijk naar Heathrow, gaat met 2 banen af en niemand klaagt. Een Polderbaan en 2e Polderbaan is enkel nodig om Zwanenburg te ontzien. Waar zijn we dán mee bezig vraag IK me dan af. Juist ja, met Nimby'en en polderachtig de lasten verdelen over een groter gebied. En juist hierdoor krijg je een golf van klachten op een moment dat een baan in gebruik genomen wordt VANWEGE geluidsnormen: men gaat van een stille dag naar een paar uur vol vliegtuiglawaai. Beter dan de hele dag vol lawaai doorgebracht, dan hoor je het niet meer, en klaagt er niemand.
Rond Heathrow klagen wel degelijk heel veel mensen over geluidsoverlast. De huidige 2 banen hebben op dit moment absoluut niet genoeg capaciteit om al het vliegverkeer te verwerken. Daarnaast speelt mee dat op Schiphol bepaalde banen niet voor 100% beschikbaar zijn door wind en andere weersinvloeden.

Neemt niet weg dat er smerige spelletjes rond Schiphol worden gespeeld. Zembla heeft daar een aantal weken terug een interessante aflevering over gemaakt die via uitzending gemist is terug te kijken

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: do 02 jul 2009, 00:35
door Suus
Cerfontaine was gewoon een manager die alleen maar dacht aan zichzelf en aan zoveel mogelijk geld aftroggelen, op dat punt gaat het daar niet helemaal net. Maar of de situatie nu ook zo is zoals in het verslag wordt voorgeschoteld vraag ik mij ook af. Het zal er wel op neerkomen dat aan beide kanten het verhaal wordt opgedikt. Zembla staat bij mij ook niet bekend om hun neutrale, evenwichtige verslaggeving overigens.

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: do 02 jul 2009, 13:34
door Chauf21
Voor wie geïnteresseerd is in de tarieven heb ik onlangs een link naar een bestandje geplaatst op de wiki: http://www.nshispeed.nl/images/stories/pdf/tarieven.pdf. Je kan kaartjes alleen voor het HSL-traject kopen, maar ook toeslagkaartjes voor 'normale kaartjes'. Voor een standaard 2e klasse kaartje is de toeslag 2~7,30 euro per enkele reis. In de eerste vier weken van de ingebruikname zullen introductietoeslagen (1~2 euro) gelden. Tarieven voor retourritten of 1e-klasplaatsen zijn grofweg 2x zo hoog. Ook komen er discounttarieven, maar waar, wanneer en hoe weet ik niet.

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: do 09 jul 2009, 20:02
door Daniel
Ik hoor net in het nieuws op de radio dat de exploitatie van de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam daadwerkelijk op 7 september van start gaat! Werd tijd...

HSL vanaf 7 september in gebruik

Geplaatst: do 09 jul 2009, 20:23
door Daniel
HSL vanaf 7 september in gebruik
Geplaatst op: donderdag 9 juli 2009 om 20:22
Laatst bijgewerkt: donderdag 9 juli 2009 om 20:22

UTRECHT - Het is definitief, vanaf maandag 7 september gaan er treinen rijden over de hogesnelheidslijn. Dat maakte NS Hispeed donderdag bekend.
Alle betrokkenen, NS Hispeed, spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Verkeer hebben het groene licht gegeven. De treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam met een snelheid van 160 kilometer per uur.
De Thalys rijdt vanaf eind dit jaar al wel 300 kilometer per uur op het hogesnelheidsspoor.
Lees verder

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: do 09 jul 2009, 21:30
door JWM
Er komt dus eindelijk licht aan het einde van de (koeien)tunnel. Zelfs de Thalys gaat er vanaf december dus gebruik van maken. Wat is eigenlijk de prognose voor Rotterdam - Antwerpen? Of zijn daar nog veel grotere problemen?

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: vr 10 jul 2009, 10:28
door Wubbo
Voorzichtige voorspelling, gebaseerd op eigen logica: ongeveer een jaar later, als ze klaar zijn met testrijden van de Fyra.

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: vr 10 jul 2009, 10:42
door Fles
Je bedoelt "op zijn vroegst" een jaar later :idea:

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: vr 10 jul 2009, 18:54
door playertwo
Antwerpen - Brecht is al open, en daar rijdt al een trein, dus dat zal dan niet heel lang hoeven te druen.

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: vr 10 jul 2009, 18:58
door JWM
Was er niet een verschil tussen de systemen op het Nederlandse en het Vlaamse deel waar problemen mee zijn? Of is dat inmiddels opgelost?

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: vr 10 jul 2009, 19:08
door Fles
playertwo schreef:Antwerpen - Brecht is al open, en daar rijdt al een trein, dus dat zal dan niet heel lang hoeven te druen.
Nee maar goed, de vraag is natuurlijk: Is de Fyra na een jaar klaar met testen? :?: Of komt er ineens nog zoveel gedonder boven water dat dat eerst opgelost moet worden, waarna opnieuw een testperiode van een jaar ingaat? Het zou maar zo kunnen :)

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: vr 10 jul 2009, 19:53
door Suus
Heeft iemand al een idee wanneer de reservering voor de eerste binnenlandse treinen open gaat? Mijn vader en ik hebben ons zinnen gezet op een ritje op de eerste paar dagen als het kan, en ik vermoed dat wij niet de enige zullen zijn :P

Re: Eerste hsl–trein verwacht op 7 september

Geplaatst: za 11 jul 2009, 02:08
door Ardan
Volgens de LowSpeed-site start de kaartverkoop op 24 augustus. Noteert het in uw agenda!