Pagina 1 van 2

ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 23:05
door Daniel
ProRail verbetert sfeer op perrons
Geplaatst op: woensdag 1 juli 2009 om 23:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 juli 2009 om 23:00

UTRECHT - ProRail gaat proberen de sfeer en het comfort op de spoorwegstations te verbeteren. Het bedrijf kondigde zaterdag, op de Dag van de Architectuur, aan dat het begin volgend jaar een proef begint met nieuw meubilair en windschermen op de stations Leiden Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA. Volgens ProRail is het huidige meubilair twintig jaar oud en zijn reizigers niet tevreden over de sfeer op de stations.
Lees verder

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: do 02 jul 2009, 15:06
door Daan
Nieuwe bordjes voor Fles? :lol:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 00:57
door Ruben
In het kader van de EU-harmonisatie doen we ze in Duitse stijl graag :P

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 08:30
door Fles
Daan schreef:Nieuwe bordjes voor Fles? :lol:
:lol: Ik dacht meer aan een soort mobiel cheerleaders-team of zo :mrgreen:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 08:35
door Suus
Nouja, als het goed is worden de bordjes een kwartslag gedraaid, zodat ze beter te lezen zijn vanuit een rijdende of stilstaande trein.

En een andere perronvloer dan die schots en scheefliggende stoeptegels vind ik ook geen probleem :pos:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 08:50
door Fles
Bee schreef:Nouja, als het goed is worden de bordjes een kwartslag gedraaid, zodat ze beter te lezen zijn vanuit een rijdende of stilstaande trein.
Een kwartslag lijkt me dan weer niet helemaal handig, maar het gebeurt vaker. Voor maximale leesbaarheid is het het beste als bordjes verschrankt (dus niet tegenover elkaar, maar om en om op tegenoverliggende perrons) en gehoekt (45 graden op het spoor, en dan beide kanten op) geplaatst worden. Dat is gebleken uit een Belgische studie hiernaar.

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 22:42
door Geert
Schuin (45-graden) lijkt me inderdaad het beste, dan heb je de meeste kans om het bord te zien.
Wat in Italië wordt gebruikt (een stationsbord dwars op de rijrichting) is inderdaad ook wel grappig, alleen vraag ik me af of het goed werkt (hoewel men dat in België kennelijk ook wil, gezien het ook in de gelinkte studie wordt genoemd). Zoiets werkt vooral goed met grotere letters op de borden, je rijdt immers met een redelijke snelheid het station in en je wilt het bord eigenlijk al vanaf een afstand kunnen lezen. Wat dat betreft schieten de huidige borden wel tekort, hoewel ik ze persoonlijk wel fraai vind. :)

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 23:04
door Fles
In nieuw geopende stations in België gaan ze wel die kant op toch. Hergenrath bijvoorbeeld, en ik durf ook wel een kratje te wedden op Noorderkempen, dat daar bordjes haaks op de baan staan, en ook parallel, maar niet gehoekt. Maar Noorderkempen ben ik nog niet zelf geweest :)

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 23:37
door Suus
In Noorderkempen staan ze op de normale manier:

Afbeelding

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 23:43
door Vinny
Hmm, het station ziet er best gelikt uit...

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: za 04 jul 2009, 12:05
door playertwo
Daar gaat je kratje Fles :mrgreen:
@ Vinny, nu nog een fatsoenlijke dienstregeling voor Noorderkempen, want zoals die nu wordt aangeboden is helaas niet om over naar huis te krijgen (vergelijkbaar met de IC Maastricht - Brussel).

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: za 04 jul 2009, 12:31
door Fles
playertwo schreef:Daar gaat je kratje Fles :mrgreen:
Nee hoor :) Dat er 1 bordje parallel staat bewijst natuurlijk niet dat er geen ekle ander bordje haaks staat. In het al genoemde Hergenrath staan ze zowel parallel als haaks bijvoorbeeld. Probleem met Noorderkempen is dat ik er moeilijk bij kan komen omdat er alleen doordeweeks treinen naartoe rijden.

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: zo 05 jul 2009, 18:52
door giuseppe
Het in inbouw zijnde Tamines heeft wel een schuin bordje
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 1c_JPG.jpg

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: zo 05 jul 2009, 19:02
door Suus
Hey, weer een nieuwe huisstijl bij de Belgen, en ook nog eens een volledig verhard perron :shock: En dat voor een station met 1700 reizigers per dag.

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: zo 05 jul 2009, 20:31
door webguy
In duitsland hebben ze het beste van beide werelden meestal? Aan het begin van het perron staat op vooral oudere stations een schuin bordje, vaak midden in een bos onkruid, maar nog :) op de rest van het perron staan dan bordjes die 90 graden staan, net als in NL.

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 10:28
door Fles
giuseppe schreef:Het in inbouw zijnde Tamines heeft wel een schuin bordje
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 1c_JPG.jpg
Dat gehoekte design komt op zich vaker voor dan die inverse huisstijl. Steeds vaker worden bij vernieuwingen de oorspronkelijke parallelle bordjes vervangen door gehoekt geplaatste exemplaren (bijv. Wildert, Rivage, Leuze). Alleen als de naam van het station te lang is wordt dat onpraktisch :)

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 12:29
door giuseppe
Bee schreef:Hey, weer een nieuwe huisstijl bij de Belgen, en ook nog eens een volledig verhard perron :shock: En dat voor een station met 1700 reizigers per dag.
Alle Belgische stations worden vernieuwd en krijgen hogere, verharde perrons. Op hoofd- en GEN stations 76 cm, de rest 55 cm. Tamines is trouwens IC station :wink:

In Bordet zijn ook elektronische borden in gebruik genomen die op elk station zullen verschijnen
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... t24609.JPG
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... 4-6-09.JPG
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... 4_6_09.JPG

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 13:03
door Suus
Voor een IC-station zijn 1700 reizigers wel erg weinig, of is 1700 reizigers per dag voor Belgische begrippen veel?

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 16:30
door Vinny
Volgens mij moet je het aantal reizigers met 2 vermenigvuldigen om ze vergelijkbaar te krijgen met Nederland. Een reiziger die 's ochtends instapt en 's avonds uitstapt wordt enkel gerekend en in Nederland dubbel. Als ik het goed onthouden heb.

Overigens heeft België meer stations. Derhalve is het niet vreemd dat het gemiddeld aantal reizigers per station lager ligt ;)

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 19:11
door Fles
Bee schreef:Voor een IC-station zijn 1700 reizigers wel erg weinig, of is 1700 reizigers per dag voor Belgische begrippen veel?
Hoeveel heeft Leiden Lammenschans er? Overveen? ;)
Vinny schreef:Overigens heeft België meer stations. Derhalve is het niet vreemd dat het gemiddeld aantal reizigers per station lager ligt ;)
En aanzienlijk minder inwoners :!:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 20:41
door Vinny
Overveen
Overveen is in de spits een druk station i.v.m. een nabijgelegen hogeschool. Het is echt verbazingwekkend hoeveel mensen er in Haarlem de trein naar Zandvoort nemen om er vrijwel allemaal in Overveen weer uit te gaan. :wink:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: di 07 jul 2009, 13:17
door reisthijs
Fles schreef:Hoeveel heeft Leiden Lammenschans er? Overveen? ;)
Doet er weinig toe want het is een slechte vergelijking, daar stoppen alleen veredelde stoptreinen.
In Tamines stopt een echte IC (een trein die bijna alles overslaat, ipv bijna overal te stoppen).

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: di 07 jul 2009, 15:29
door Vinny
Dat heeft niets tot vrijwel niets met de materie te maken. Om te weten of een station populair is moet je het aantal inwoners dat in een straal van 5 km/2 rondom het station nemen en dat delen door het aantal reizigers. Op het moment dat minder dan 10% van de inwoners in dit gebied gebruik maakt van het station, dan heeft de vervoerder/spoorbeheerder wat uit te leggen (tenzij er concurrentie van nabijgelegen stations is met een betere treinbediening). :wink:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: di 07 jul 2009, 16:38
door Wubbo
Volgens mij vergeet je dan de regiofunctie die bepaalde stations hebben. Als je op sommige stations ziet hoeveel mensen er overstappen op het stads- of streekvervoer (ik noem bijvoorbeeld een Heerenveen) of een goede verbinding hebt met de snelweg (Weesp, Veenendaal-de Klomp) kan je invloedsgebied veel groter zijn dan binnen die straal. Het zou me niet eens verbazen als Veenendaal-de Klomp meer instappers heeft dan er in een straal van 2,5 km rond het station wonen :).

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Geplaatst: di 07 jul 2009, 16:44
door webguy
Dat weet ik bijna zeker :D Zat ik laatst ook te denken, De Klomp is echt 10 huizen en twee bedrijven. Maar Ederveen, Renswoude, Veenendaal en nog wat andere gehuchten maken gebruik van het station. Zelfs delen van Ede zijn bijna dichter bij De Klomp dan Ede-Wageningen (al is dat niet voordelig ivm 4ICs per uur in Ede, een in de Klomp maar 2)