ProRail verbetert sfeer op perrons

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Volgens mij vergeet je dan de regiofunctie die bepaalde stations hebben. Als je op sommige stations ziet hoeveel mensen er overstappen op het stads- of streekvervoer (ik noem bijvoorbeeld een Heerenveen) of een goede verbinding hebt met de snelweg (Weesp, Veenendaal-de Klomp) kan je invloedsgebied veel groter zijn dan binnen die straal. Het zou me niet eens verbazen als Veenendaal-de Klomp meer instappers heeft dan er in een straal van 2,5 km rond het station wonen :).
Nou het zou mij wel hogelijk verbazen. Vergeet niet dat het percentage OV-gebruikers in een willekeurig klein dorp vaak onder de 1% bedraagt, en dat terwijl zo'n dorp toch al klein is. In die zin wordt de ´regio functie´ van stations echt schromelijk overdreven.
Veenendaal-de Klomp heeft dan nog Veenendaal-stad als achterland, dat voor een groot gedeelte ook binnen de straal van 5 kilometer valt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Wubbo »

Hoe groot is die straal nou? Eerst benoemde je hem als 2,5 km (5/2), nu wordt ie al 5 :) Dat scheelt nogal, en is het verschil tussen loopafstand en fietsafstand.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Vinny »

IC stations hebben volgens mij een standaard verzorgingsgebied van 10 km doorsnede / 5 km straal. Stoptrein stations de helft en metro/lightrailstations daar weer de helft van ;)

Hmm en anders moet ik weer eens de theorieboeken in :) Ik heb het ooit uit mijn kop moeten leren :oops:

Wel is het zo dat hoe groter de stedelijke dichtheid is, hoe meer reizigers met het openbaar vervoer reizen. Zelfs dorpen in de buurt van de grote stad (en dus van een intercitystation) zijn mensen nauwelijks geneigd om het OV te nemen, tenzij de intercityhalte ook echt in het dorp zelf is (zoals Anna Pauwlona).

Om een voorbeeld te geven: het marktaandeel van de trein tussen Den Haag en Rotterdam is exclusief voorsteden bijna 50% , maar van de Merwede-Lingelijn slechts 6%...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Daniel »

Van waar naar waar op de Merwede-Lingelijn? Arkel naar Beesd aan de percentages te zien :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten