ProRail verbetert sfeer op perrons

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Berichtdoor Vinny » Di 07 Jul 2009, 19:34

Wubbo schreef:Volgens mij vergeet je dan de regiofunctie die bepaalde stations hebben. Als je op sommige stations ziet hoeveel mensen er overstappen op het stads- of streekvervoer (ik noem bijvoorbeeld een Heerenveen) of een goede verbinding hebt met de snelweg (Weesp, Veenendaal-de Klomp) kan je invloedsgebied veel groter zijn dan binnen die straal. Het zou me niet eens verbazen als Veenendaal-de Klomp meer instappers heeft dan er in een straal van 2,5 km rond het station wonen :).

Nou het zou mij wel hogelijk verbazen. Vergeet niet dat het percentage OV-gebruikers in een willekeurig klein dorp vaak onder de 1% bedraagt, en dat terwijl zo'n dorp toch al klein is. In die zin wordt de ´regio functie´ van stations echt schromelijk overdreven.
Veenendaal-de Klomp heeft dan nog Veenendaal-stad als achterland, dat voor een groot gedeelte ook binnen de straal van 5 kilometer valt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Berichtdoor Wubbo » Di 07 Jul 2009, 21:45

Hoe groot is die straal nou? Eerst benoemde je hem als 2,5 km (5/2), nu wordt ie al 5 :) Dat scheelt nogal, en is het verschil tussen loopafstand en fietsafstand.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Berichtdoor Vinny » Wo 08 Jul 2009, 16:49

IC stations hebben volgens mij een standaard verzorgingsgebied van 10 km doorsnede / 5 km straal. Stoptrein stations de helft en metro/lightrailstations daar weer de helft van ;)

Hmm en anders moet ik weer eens de theorieboeken in :) Ik heb het ooit uit mijn kop moeten leren :oops:

Wel is het zo dat hoe groter de stedelijke dichtheid is, hoe meer reizigers met het openbaar vervoer reizen. Zelfs dorpen in de buurt van de grote stad (en dus van een intercitystation) zijn mensen nauwelijks geneigd om het OV te nemen, tenzij de intercityhalte ook echt in het dorp zelf is (zoals Anna Pauwlona).

Om een voorbeeld te geven: het marktaandeel van de trein tussen Den Haag en Rotterdam is exclusief voorsteden bijna 50% , maar van de Merwede-Lingelijn slechts 6%...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Berichtdoor Daniel » Wo 08 Jul 2009, 18:53

Van waar naar waar op de Merwede-Lingelijn? Arkel naar Beesd aan de percentages te zien :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten