Pagina 1 van 1

De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 23:06
door Daniel
De tekentafel als eindpunt
Geplaatst op: woensdag 1 juli 2009 om 22:53
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 juli 2009 om 22:53

De tram heeft een imagoprobleem, blijkt uit onderzoek. Toch zijn er plannen om op veel plekken in Nederland nieuwe tramlijnen aan te leggen. Waarom?
Blijft de tram voor je wachten als je komt aanrennen? Nee, vaak niet, merken passagiers. ‘Bestuurders zijn er niet vies van om gewoon weg te sjezen’, zegt onderzoeker Bob van der Lippe van Newcom Research & Consultancy. Andere veelgehoorde klachten: onvriendelijke bestuurders en slechte reisinformatie.
Lees verder

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 23:21
door JWM
Lijkt me meer iets wat komt door de bedrijscultuur van de vervoerders dan door het vervoermiddel zelf. En als we de klantenbarometer onderzoeken van het KPVV moeten geloven scoren de trams in alle vier de grote steden rond de 7.

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 23:37
door Ruben
Een tram kan veel meer passagiers vervoeren dan een bus en neemt op straat minder ruimte in, volgens Vonk.
Goed, dat rails over weghelften heen gelegd kan worden waardoor de tram gewoon tussen het verkeer rijdt in plaats van op een vrije baan en daardoor dus niet zijn eigen ruimte opeist, OK. Maar zo'n ding is een stuk langer dan een bus, soms breder en doet nogal wat robuuster aan. En dat is dan niet meer ruimte innemen op straat? Maf.

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 23:41
door Fles
Reiziger Ddrs schreef:Blijft de tram voor je wachten als je komt aanrennen? Nee, vaak niet, merken passagiers. ‘Bestuurders zijn er niet vies van om gewoon weg te sjezen’, zegt onderzoeker Bob van der Lippe van Newcom Research & Consultancy. Andere veelgehoorde klachten: onvriendelijke bestuurders en slechte reisinformatie.
Ja, maar dat ligt natuurlijk aan het concept "tram" Want buschauffeurs rijden nooit voor je neus weg. Buschauffeurs zijn vriendelijke bestuurders. Busreizigers krijgen WEL goede reisinformatie. Natuurlijk.

Van welke planeet kom die Bob eigenlijk? :?:

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 23:53
door Suus
In Amsterdam mogen conducteurs/bestuurders de deur niet eens meer opendoen als ze prioriteit bij het verkeerslicht hebben aangevraagd. Doen ze alsnog de deur open, dan lopen ze de prioriteit mis en loopt men vertraging op.

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 23:57
door Fles
Bee schreef:In Amsterdam mogen conducteurs/bestuurders de deur niet eens meer opendoen als ze prioriteit bij het verkeerslicht hebben aangevraagd. Doen ze alsnog de deur open, dan lopen ze de prioriteit mis en loopt men vertraging op.
Ik vind eigenlijk dat men zich daar niet eens tegen hoeft in te dekken. Zodra er ergens trams rijden, hebben we het al over dermate grote volumes dat de frequenties nauwelijks dalen tot onder de 6 per uur. Nou ja, mensen doen hun werk. Mensen besturen een tram. Mensen halteren, mensen openen, mensen sluiten. Mensen missen hun tram. Omdat ze niet op tijd waren. Over max 10 minuten gaat er weer eentje. Ik zie eigenlijk het probleem niet zo :?:

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 23:58
door Ruben
Fles schreef:Mensen missen hun tram. Omdat ze niet op tijd waren. Over max 10 minuten gaat er weer eentje. Ik zie eigenlijk het probleem niet zo :?:
Inderdaad, het gros van de mensen dat er wel inzit heeft net 5-10 minuten staan wachten. Het is niet alsof het geluk dat je nog wel net de tram had gehaald je recht was ofzo.

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: do 02 jul 2009, 00:08
door Fles
NS-Reiziger schreef:Het is niet alsof het geluk dat je nog wel net de tram had gehaald je recht was ofzo.
Nou, als ik Crybaby_Ddrs hoor over zijn "overstap" in Rotterdam Centraal, is het toch echt WEL zijn recht :!:

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: do 02 jul 2009, 08:49
door Jurjen
NS-Reiziger schreef:
Een tram kan veel meer passagiers vervoeren dan een bus en neemt op straat minder ruimte in, volgens Vonk.
Goed, dat rails over weghelften heen gelegd kan worden waardoor de tram gewoon tussen het verkeer rijdt in plaats van op een vrije baan en daardoor dus niet zijn eigen ruimte opeist, OK. Maar zo'n ding is een stuk langer dan een bus, soms breder en doet nogal wat robuuster aan. En dat is dan niet meer ruimte innemen op straat? Maf.
Het gaat hierbij met name om de ruimte in de breedte. Omdat de tram aan de rails gebonden is, kunnen vlak langs de rails alweer zaken staan, danwel mensen lopen. Een bus heeft ten opzichte daarvan wat meer ruimte nodig, omdat een chauffeur niet altijd precies dezelfde rechte lijn kan rijden.

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: do 02 jul 2009, 09:40
door Daniel
Fles schreef:Nou, als ik Crybaby_Ddrs hoor over zijn "overstap" in Rotterdam Centraal, is het toch echt WEL zijn recht :!:
Zeg, da's een officiële overstap die door een zinloze aanpassing niet meer officieel was. En nee, da's dus geen recht... wel reizigertje pesten.

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: do 02 jul 2009, 13:10
door Geert
Dus is het geen overstap en gewoon geluk als je hem toevallig wel haalt, maar dan moet je niet klagen als het eens niet lukt.

Overigens is die overstap verdwenen omdat de 2800 een minuutje later aankwam op Rotterdam Centraal, en dat kwam weer omdat de s4000 (die er vlak voor rijdt in die richting) met DDAR is gaan rijden in plaats van SGM. Een DDAR is net iets trager dan een sprinter, gevolg: men kon de overstap niet meer garanderen.

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: do 02 jul 2009, 13:18
door Suus
Nouja, terug naar het onderwerp maar weer....

Wat zouden ze bedoelen met tramplannen in Den Haag? Lijn 8/19 misschien, maar die is al in aanbouw. Of zou het om Westlandrail gaan, of de plannen voor het "verrandstadrailen" van lijn 1 met een tunnel onder de Binckhorst?

Als die plannen voor lijn 1 trouwens doorgaan wordt Den Haag wel tunnelstad nummer 1 zo'n beetje.

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 15:19
door Meltrain
Ik vraag me persoonlijk meer af wat de tramplannen voor Zuid-Limburg zijn?
Of bedoelen ze dat plan voor die grnsoverschrijdende 'tram' naar Lanaken en verder naar Hasselt? :lol:

Re: De tekentafel als eindpunt

Geplaatst: vr 03 jul 2009, 18:45
door playertwo
Neem aan van wel. Mogelijk dat die tram in de toekomst ook nog door gaat naar Eijsden, en in Maastricht door het centrum gaan rijden, en dus een andere route neemt als over het oude spoor. Voor de volledigheid: dat zijn allemaal nog toekomstplannen, en dat zal niet meteen uitgevoerd worden. Ook wordt er geopperd om een verbinding tussen Maastricht en Aken over Simpelveld in te gaan leggen.