Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Meltrain »

Ik had een vraagje over de ZomerZwerfKaart: in hoeverre is deze geldig op Interliners of QLiners?
Nu weet ik (uit eigen ervaring) dat hij wel geldig is op Connexxion-Interliner 86 (Schiedam - Den Haag), maar niet op Connexxion-Interliner 395 (Rotterdam Zpl - Zierikzee). Er valt dus geen lijn te trekken. :?
Mijn vraag gaat voornamelijk over Qbuzz-QLiner 310 ((Leeuwarden-)Drachten-Heerenveen) i.v.m. een tourtje morgen, maar ik wil nu eindelijk wel eens een goed antwoord krijgen op deze vraag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Bart »

Ik vind het ook schimmig, maar volgens mij zit het ongeveer zo. Je hebt vijf types, maar dit overzicht is waarschijnlijk niet compleet, dus aanvullingen zijn natuurlijk welkom.

Type 1: 315, 325, 330, 350, 351. Hier moet je bij een ZZK of een dagkaart altijd een toeslagkaartje kopen met een maximumprijs van €5, bovendien zijn er trajectkaarten te koop.
Type 2: 50, 52, 53, 54, 86, 204, 206, 310, 345. Hier zijn geen trajectkaarten te koop en moet je met nationale vervoerbewijzen reizen.
Type 3: 371, 372, 373, 375, 376, 377, 378, 379, 395, 401, 402. Hier mag je nooit met nationale vervoerbewijzen reizen en kun je alleen met een trajectkaart reizen.
Type 4: 88, 89, 95, 300, 301, 302, 304, 305, 306, 311, 314, 316, 318, 319, 370, 380, 381, 382, 383, 514, 519. Hier mag je altijd met nationale vervoerbewijzen reizen, maar je moet in de spits €1 toeslag betalen, behalve op SOV-kaarten en OV-jaarkaarten en ook niet 's weekends en in juli en augustus. Bij de Connexxion- en Arriva-lijnen kun je toeslagabonnementen kopen à €12 per maand of €30 per 3 maanden of €90 per jaar.
Type 5: 387, 388, 389. Hier mag je altijd met nationale vervoerbewijzen reizen, maar je moet in de spits €5 toeslag betalen, behalve op SOV-kaarten en OV-jaarkaarten en ook niet in juli en augustus. Je kunt op de Arriva-lijnen ook toeslagabonnementen kopen à €12 per maand of €30 per 3 maanden of €90 per jaar.
Laatst gewijzigd door Bart op vr 03 jul 2009, 16:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Daniel »

387, 388 en 389 vallen in de categorie met € 5,00 toeslag :wink: En ook bij Arriva kan je trouwens toeslagabonnementen kopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Bart »

Maar dat is alleen in de spits en niet in juli en augustus, dus daarmee vallen ze niet in type 1.

EDIT: @ Ddrs: ben je er trouwens zeker van dat de toeslag €5 is? http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... Qliner.pdf zegt €1 op alle Qliners...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Wubbo »

Ik heb ooit een overzicht geprobeerd te maken (zie HOV-tariefsysteem op de Wiki). Maar in hoeverre dat nog actueel is: geen idee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Daniel »

Bart schreef:EDIT: @ Ddrs: ben je er trouwens zeker van dat de toeslag €5 is? http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... Qliner.pdf zegt €1 op alle Qliners...
Toeslag op Zomerzwerfkaart en Zomertour Plus is € 5 (daar ging dit topic immers over) gedurende de hele dag, toeslag op strippenkaarten en sterabonnementen is wel € 1.
Op de Brabantliners gelden trouwens ook gewoon strippenkaarten tegenwoordig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Bart »

Ik denk dat de beste oplossing is om op de wiki per lijn aan te geven welke toeslagen er kunnen gelden en wanneer en of strippenkaarten geldig zijn etc. Ik zal eens een beginnetje maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Suus »

Ik vind het vreemd dat als dit klopt, er voor de 380 t/m 383 een ander beleid wordt gehanteerd dan met de 370 :?

Ah, Connexxion Zuid-Holland heeft deze pagina: http://www.connexxion.nl/toeslag_in_de_spits/184/ (in een grote chaos van Interliner en HOV pagina's)

En verder dit:
U kunt in de daluren óók voordelig met een strippenkaart of abonnement gebruikmaken van de Interliner (geldt NIET voor Interliner 395!). Voor de ritten in de spitsuren kan dat ook, maar dan betaalt u een toeslag bij de chauffeur.
Voor sommige Interliners wordt de toeslag niet berekend. Op de lijnen 50, 52, 53, 54 en 86 reist u gewoon met uw strippenkaart of abonnement en zijn geen enkeltjes en retourtjes te koop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Vinny »

Waar is de tijd gebleven dat je gewoon met je treinkaartje de interliner kon nemen? :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Bart »

Bee schreef:Ik vind het vreemd dat als dit klopt, er voor de 380 t/m 383 een ander beleid wordt gehanteerd dan met de 370 :?
Dat zal inderdaad niet kloppen.

Ik heb hier een beginnetje gemaakt, zou dit een goed concept zijn om mee te beginnen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Daniel »

Ziet er best aardig uit al zo, eigenlijk zijn de enters in de legenda van de tabel het enige wat eraan mankeert wat mij betreft.
Als aanvullende ideetjes: maak van het lijnnummer een link naar de pagina over die lijn en probeer eventuel de breedte van de kolommen enigzins gelijk te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Suus »

Je kan van de legenda een genummerde lijst maken, door de cijfers plus = te vervangen door #. Dan wordt het automagisch een genummerde lijst.

@Vinny: Volgens mij is die tariefintegratie met de NS vervallen nadat VSN-1 ruzie ging maken met de NS om de Interliner Schiphol - Amsterdam (lijn 370).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Daniel »

De tariefintegratie met NS is opgehouden bij de eerste ronde aanbestedingen na het ontstaan van Connexxion. Het busboekje van Arriva DAV ingaande 1-1-2003 (de dag dat de concessie inging) vermeldt dat vanaf 2003 NS-abonnementen en treinkaartjes niet meer geldig zijn in de Qliner. Er is toen wel een overgangsregeling geweest waarbij in 2002 gekochte kaarten geldig bleven tot de einddatum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Wubbo »

Volgens mij zijn er eerst lijnen uit het NS-tariefsysteem verdwenen/geschrapt, totdat uiteindelijk de hele samenwerking opgezegd werd. Erg jammer, volgens mij is tariefintegratie een uitstekende methode om het OV aantrekkelijk te maken. Je bent dan eindelijk van het tarievenoerwoud af en kan met 1 kaartje overal komen. Dat je daar dan misschien wat meer voor betaalt dan met een regionale aanbieding is niet eens heel erg: het gemak van 1 kaartje zorgt ervoor dat mensen er best wat meer voor willen betalen.

Dat wiel zal over een paar jaar wel weer uitgevonden worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Geert »

Wat dat betreft is het wel goed dat de OV-chipkaart eindelijk op steeds meer plaatsen te gebruiken is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Meltrain »

Bart schreef: Type 3: 371, 372, 373, 375, 376, 377, 378, 379, 395, 401, 402. Hier mag je nooit met nationale vervoerbewijzen reizen en kun je alleen met een trajectkaart reizen.
Een aanvulling (om de duidelijkheid te vergroten :roll: ): op lijn 395 is de Buzzer geldig zonder toeslag!
Of dat op de andere lijnen ook zo is, weet ik niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Suus »

Volgens de Connexxionsite:
Reizigers met een Buzzer betalen in de Interliner geen spitstoeslag
Zie ook de pagina gelinkt eerder in dit topic.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Meltrain »

Maar op de Qliners (zoals de 315) is de Buzzer dan weer niet geldig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Suus »

Ja, maar dat is dan weer geen busdienst die onder de naam Interliner rijdt. Interliners zijn op één uitzondering na alleen snellijnen in Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnland/Hollands Midden, op dat punt zijn ze opzich wel consequent dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als ik het goed begrijp is een SOV in de Q-liners tussen Purmerend/Hoorn en Amsterdam niet geldig?
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door tsov »

SOV is tijdens de gratis-reis-periodes altijd & overal zonder toeslagen geldig in bussen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door midnet »

hallo allemaal-mijn 1e post hier.
Ik was eigenlijk nogal verbaasd dat die ZZk=ZomerZwerfkaart nog bestond. Ik heb vorig jaar=2008 voor een ander forum geprobeerd een overzicht te maken waar die toen nog te koop was-vrijwel nergens. grote verbazing bvb. bij Veolia/Limburg als ik er met een wilde reizen-ze kennen enkel hun eigen dagkaarten (wel begrijpelijk-gezien prijsverschil). Toen het seizoen vrijwel afgelopen was had reizigersvereniging ROVER wel een sluitend overzicht, maar ja, te laat.
Connexxion verkoopt hem toch al niet, en ARRIVA althans in de randstad ook al niet (Conx geheel niet-Arr in '08 enkel op hun kantoren). Mag ik vragen waar de ZZK dan te koop is regio Rotterdam.
Met die kwestie IL/Q-liner is wat merkwaardigs: wat vroeger INTERliner een echte sneldienst (adverteerde als ''de groene streep'') betekende, is dat langzaamaan overgegaan in wat nu meest Q-liner is=meestal in het NOorden, waar toen toch enkel Arriva+Noordnet reed. Conx heeft die naam gekaapt voor hun eigen wat luxere busdiensten. Die reden heel lang zonder welke toeslag dan ook-pas vrij kortgeleden is een spits-toeslag ingevoerd.
Ik denk overigens niet dat er diensten zijn die 5€ toeslag vragen als norm-dat is de MAXimum toeslag-het gaat per km-zo'n biljet geldt dan de hele dag-ook bij andere lijnen van andere mij.en-bij je ZZK als toeslag. Er is wel verschil (was-voor dit jaar weet ik het niet-neem maar aan dat het nog hetzelfde is)tussen de landelijke dagkaart 2x8 strips en de ZZK-de ZZK biedt meer geldigheid op dergelijke toeslaglijnen en indien je moet bijbetalen-is dat soms minder. Maar ik denk dat dat bij de Brabantliner gewoon helemaal vergeten is toen de nieuwe goedkope dagkaarten kwamen op 1/1/09.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Suus »

De ZomerZwerfKaart is te koop bij Qbuzz, en Qbuzz rijdt o.a. rondom Rotterdam :wink: En verder bij Veolia in Zeeuws-Vlaanderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door Meltrain »

De ZZK is verder te koop bij alle Verkoop- en Informatiepunten van de RET.
Althans, dat was het vorig jaar wel, voor dit jaar heb ik er nog geen één gekocht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Geldigheid ZZK in Interliners/QLiners

Bericht door midnet »

ja-Qbuzz is natuurlijk nieuw hier-vervangt Connexxion en Arriva. ben dan weer benieuwd of Qbuzz friesland ze ook verkoopt-die volgen de dagkaarten Groningen/Drente (2x5€=1 dagkaart voor dat gebied). En natuurlijk is Conx met de Buzzer voor 2 personen ook veel goedkoper-voor enkel Conx.
Op de Brabantliner=400/401, Utreht-Breda/Oosterhout heeft toeslag op ZZK of land.dagkaart geen zin-de nieuwe goedkope dagkaarten vanaf 1/1/09 zijn toch goedkoper.
Las in het ROVER-blad dat de RET zelfs extra gratis sjipkaarten biedt aan mensen-voor DIE dag-die een geldige dagkaart/ZZK kunnen tonen-blijft ie toch nog landelijk geldig! Zal me benieuwen of het GVB hier daar überhaupt aan heeft gedacht-als de metro per 27/8 ''dicht'gaat voor strippenkaarten e.d.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten