Pagina 1 van 1

Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 18:56
door Wubbo
Proef met trein zonder spoorboekje
Geplaatst op: maandag 6 juli 2009 om 18:53
Laatst bijgewerkt: maandag 6 juli 2009 om 18:55

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan in de eerste week van september experimenteren met een hoge frequentie passagierstreinen op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven.

In de spits vertrekt om de tien minuten een trein in beide richtingen, kondigde een NS-woordvoerder maandag aan.

De NS wilde vanaf 2010 permanent zonder spoorboekje gaan rijden op het drukke traject maar dat bleek niet haalbaar in combinatie met het goederenvervoer op de lijn.

Lees verder

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 19:09
door Caspar
Zijn er genoeg reizigers om 6x per uur een stoptrein te vullen tussen Eindhoven en Den Bosch?

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 19:29
door Fles
Caspar schreef:Zijn er genoeg reizigers om 6x per uur een stoptrein te vullen tussen Eindhoven en Den Bosch?


Ik denk dat de s800 en de s3500 versterking zullen gaan krijgen :) EN ja, dat krijg je echt wel vol :pos:

:idea: Belangrijk voor het slagen van zo'n proef is wel dat die treinseries allemaal op hetzelfde perron moeten halteren. Anders heb je er nog niks aan. Misschien dat hier dat dynamische systeem van Shl ook wel wat zou kunnen betekenen.

Maar idd, 6 keer per uur Eindhoven Beukenlaan - Culemborg lijkt weinig zinvol :mrgreen:

Misschien kunnen we die geflipte nogeens uit de kast halen die dat op de Belangrijke Hoofdverkeersader Gorinchem-Nijmegen heftig noodzakelijk vond :mrgreen:

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 19:33
door Caspar
Maar de naam van het project is Route 66, waar bijde zessen staan voor 6 intercity's en 6 stoptreinen. Of geldt dat dan niet weer voor het hele traject Amsterdam- Eindhoven?

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 19:58
door Raymond
Voor zover ik weet kwamen die 6x per uur stoptreinen er in de proef alleen op Utrecht - Geldermalsen

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 21:09
door playertwo
Men wil in deze proef 6x per uur een IC laten rijden tussen Ehv en Ut, daarbij maakt blijkbaar ook nog eens weinig uit of dit een s800, of s3500 is. Het gaat er alleen maar om dat er 6x per uur een IC Ut - Ehv gaat rijden, waardoor het dus wel een flinke bende zal worden. Niet alleen omdat de aankomst- en vertreksporen in bijvoorbeeld Ht zeer regelmatig wisselen, maar ook omdat de 800 en 3500 de laatste week niet echt uitblonken in punctualiteit, en er waarschijnlijk ook nogal wat extra 'verplichte' overstaps bijkomen bij vertraging of omdat een trein dus in een ander tijdpad rijdt, en ingekort wordt tot bijv. Asd.

Bovendien gaan er tussen Utrecht en Geldermalsen 6x per uur stoptreinen rijden. Tussen Geldermalsen en Boxtel past dit niet, vandaar dat het daar op 2 stoppers per uur blijft met de s16000 en s9600.

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 21:16
door Wubbo
Voor de proef gold natuurlijk de randvoorwaarde dat het moet passen op de aansluitende baanvakken, zonder dat daar al te veel overhoop gehaald hoeft te worden. Voor een eventuele verdere uitrol in dienstregeling 2011 (dienstregeling 2010 is al voor het grootste deel in kannen en kruiken) kun je natuurlijk makkelijker schuiven met andere treinseries (met name op Utrecht - Arnhem, Utrecht - Schiphol en Amsterdam - Alkmaar, die zijdelings door de proef geraakt worden).

Ik ben heel benieuwd hoe de proef uitpakt, en of er een dienstregeling maakbaar is waarbij ook het goederenvervoer voldoende ruimte en een acceptabele dienstregeling heeft. Want dat blijft ook rijden, en naar verwachting in 2011 weer groeien.

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 21:37
door Geert
De dienstregeling voor het hoogfrequent rijden is al aan Locov voorgelegd en dus openbaar. Ik citeer mijzelf even uit een ander topic:
Geert schreef:De dienstregeling hiervan is op de LOCOV-site te vinden als bijlage. Zo te zien zal het hoogfrequent rijden alleen plaats vinden in de spits en is er dan geen doorgaande verbinding tussen Maastricht en Alkmaar: er rijdt een serie 10800 Alkmaar-Eindhoven v.v., de serie s800 rijdt dan Amsterdam-Maastricht v.v. De series s6000/s16000 worden uitgebreid met een extra serie 26000 (Utrecht-Geldermalsen).

De bijlagen:

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 22:29
door JWM
Wat een ontzettend ongelukkige week kiest NS uit voor dit experiment. De eerste week van september gaan veel mensen weer voor het eerst naar hun werk en beginnen alle scholen/universiteiten weer. Een week met veel "nieuwe reizigers" waarvan misschien niet iedereen even bekend is met treintijden en het reizen per trein uberhaupt. Zaak dus om een goede indruk achter te laten. Door in deze week met een totaal andere dienstregeling te gaan rijden waarvan het blijkbaar moeilijk is in te schatten of deze uberhaupt functioneert (waarom anders een praktijkproef) ben je als NS toch twijfelachtig bezig.

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: ma 06 jul 2009, 23:46
door Vinny
Wat mij betreft gaat de s800 voortaan van/naar Schiphol rijden en neemt de functie van de s3500 over. Dat bespaart m.i. een heleboel ellende met het hoogfrequent spoor...

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: di 07 jul 2009, 01:09
door Ruben
Kun je dat idee nader toelichten want ik zie niet in waarom dat zo'n groot verschil moet maken? Waar gaat de s3100 dan bijv. heen en schaf je de s3500 af?

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: di 07 jul 2009, 12:51
door Vinny
Meer duidelijkheid en het is makkelijker om extra treinen in te leggen, omdat de situatie boven het Noord-Zeekanaal geen invloed meer heeft op de corridor Utrecht - Den Bosch. De 3100 wordt m.i. gewoon opgeheven, en geïntegreerd met de 3000, zodat op de drukste delen / uren 6 keer per uur een intercity rijdt op dezelfde corridor. De treinen rijden 2 keer per uur (basis) en worden opgevuld met 2 of 4 andere treinen per uur. (frequentie van 4 tot 6 keer per uur totaal).
De basis is: Schiphol - Heerlen/Maastricht en Den Helder - Nijmegen. De 'opvullers' kunnen ook een gedeelte van het traject afleggen.

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: di 07 jul 2009, 14:27
door Geert
Dan negeer je een grote groep reizigers Amsterdam - 's Hertogenbosch (e.v.) die er zeker in de spits volgens mij wél is.

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: di 07 jul 2009, 14:38
door JWM
Die groep reizigers heeft dan altijd binnen 10 minuten een aansluitende trein in Utrecht die op de corridor Arnhem - Utrecht - Amsterdam rijdt.. :roll:

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: di 07 jul 2009, 14:40
door Geert
Overstappen wordt over het algemeen als comfortverlagend ervaren.

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: di 07 jul 2009, 15:02
door JWM
Klopt, maar als je echt een strakke 10 minuten dienst wil maken ontkom je er niet aan om in corridors te gaan rijden. Volgensmij heb ik ook ergens gelezen dat men toe wil naar Eindhoven-Utrecht-Amsterdam-Alkmaar en Arnhem-Utrecht-Schiphol. De lange halteringen in de huidige dienstregeling van de treinen naar Schiphol in Utrecht lijken me dan echt uit den boze.

Re: Proef met trein zonder spoorboekje

Geplaatst: di 07 jul 2009, 16:34
door Wubbo
Qua spooropstellingen zou dat het verhaal ook veel eenvoudiger maken. Als je in een goede cadans rijdt (5' tussen treinen) en de halteertijd kort houdt (2') zou je theoretisch zelfs alle treinen uit de richting Amsterdam op hetzelfde spoor kunnen afwikkelen, met op het spoor ernaast de Sprinters. Vergt denk ik wel een andere inzet van personeel: volgens mij moet je dan op Utrecht niet meer willen wisselen van personeel. Dat doe je dan maar in Eindhoven, Arnhem of Hoofddorp.