Pagina 1 van 2

Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 22:16
door Daniel
Mogelijke fusie Veolia en Transdev
Geplaatst op: zondag 12 juli 2009 om 22:15
Laatst bijgewerkt: zondag 12 juli 2009 om 22:15

In response to the speculations made by the French press concerning Veolia's wish to buy the stake owned by RATP Paris at Transdev, the company announced in a press release that they are interested in "any type of situation that could help increase Transdev's capital". Because of several misunderstandings, RATP plans to sell its 25% stake owned at the public transport company, Transdev. Veolia announced on this occasion "its objective to create a new group, a world leader in the sector of public transport"

Als reactie op speculaties door de Franse pers betreffende de wens van Veolia om de aandelen Transdev die eigendom zijn van RATP Parijs te kopen heeft men een persbericht uitgegeven. Hierin is te lezen dat zij geïnteresseerd zijn in "elk manier die kan helpen het kapitaal van Transdev te vergroten". RATP is van plan zijn 25% aandeel in Transdev te verkopen en Veolia reageerde daarop met zijn plannen een nieuwe groep te vormen die een wereldleider in de openbaar vervoersmarkt zou worden.
Lees verder

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 22:43
door JWM
Interessant voor de Nederlandse OV-markt. Connexxion is nu voor 2/3 in handen van Transdev en Veolia Transport Nederland is volgensmij volledig in handen van Veolia Environement. Zou dit eventueel betekenen dat in Nederland Veolia en Connexxion niet meer met elkaar gaan concurreren maar op termijn zelfs samengevoegd kunnen worden? Of moet er dan eerst wat afgestoten worden wegens een te dominante marktpositie?

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 22:45
door Wubbo
De nieuwsbrief van OV-Magazine wist te vertellen dat, mocht deze fusie/overname/geef-het-een-naam niet lukken, Veolia een vergaande samenwerking met Arriva aan wil gaan. Er gaat dus in ieder geval wat veranderen in het OV-landschap!

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 23:04
door Vinny
In Nederland leidt dit tot twee grote OV spelers:
De "verenigde privaten" (Veolia, Connexxion, Arriva)
en
De "voormalige overheidsbedrijven" (Q-buzz, NS)

Opmerkelijk, want van te voren zou je juist meer verwachten dat de DB en de SNCF vol in de concurrentie zouden gaan. Zelf hoop ik nog steeds op het volledig open gooien van de OV-markt per 2015, waarbij een aantal sterke Europese spelers in concurrentie jagen op goede Europese kavels, waarbij interoperabiliteit gewaarborgd is. Dit levert voor de klant (de reiziger) volgens mij de best mogelijke situatie op.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 23:07
door Ruben
Als met privatisering van de busmarkt al een dusdanig teleurstellend resultaat geboekt is(zie hierboven) zie ik niet in waarom we ook nog eens de privatisering van de spoormarkt verregaand daaraan moeten toevoegen. Het kenmerkt zich met name door stuivertje wisselen, waar het eerst nog vol concurrentie zat. Concessies kennen soms weinig bieders, anderen worden weer onderhands gegund en als klap op de vuurpijl gaan alle bedrijven nu maar samen klieken. Connexxion + Veolia is dan te groot en we krijgen weer een dusdanige opsplitsing als VSN destijds. Wat is er dan zo positief veranderd?

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 23:14
door Daniel
Wubbo schreef:De nieuwsbrief van OV-Magazine wist te vertellen dat, mocht deze fusie/overname/geef-het-een-naam niet lukken, Veolia een vergaande samenwerking met Arriva aan wil gaan. Er gaat dus in ieder geval wat veranderen in het OV-landschap!

Hmm, dat kan nog bijzondere situaties opleveren... vooral aangezien ik ook weer sterke geruchten heb gehoord dat Arriva Nederland zou willen verlaten als ze de toekomstige grote concessie in Gelderland niet binnen weten te halen nu ze GGD verloren hebben.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 23:18
door Wubbo
Dan gaan de restjes Arriva dus naar Veolia (eventueel onder een andere hippe naam) en dat was dan de samenwerking.

@Vinny: volgens mij zijn DB en SNCF ook (voormalige) overheidsbedrijven, dus die tweedeling blijf je houden. Het voordeel van grote Europese kavels zie ik nog niet zo, volgens mij levert dat het resultaat dat er voor de lange-afstandsreiziger wellicht iets verbetert, en de lokale reiziger het nakijken heeft omdat stoppen in Houten voor iemand uit Berlijn echt geen toegevoegde waarde heeft. Ik zie veel meer in mensen met lokale/regionale kennis om zo een uitgekiend netwerk op te zetten dat is gericht op de eisen van de mensen in die streek, dan alles over een kam scheren en er wat Europees van maken. Maar de tijd zal leren wat het wordt.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 23:23
door Geert
Nou ja, een Europese speler hoeft natuurlijk niet meteen de lokale belangen uit het oog te verliezen. Er zal altijd wel lokaal personeel aan het werk blijven.

Overigens wel enigszins teleurstellend: waar is alle energie die de afgelopen jaren in privatisering is gestoken goed voor geweest als we de facto drie grote OV-bedrijven overhouden?
Aan de andere kant, wellicht is er nu ruimte voor een nieuwe speler (net als Qbuzz een jaar geleden begonnen is). :)

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 23:39
door Suus
De DB en de SNCF hebben het al veel te druk met de bedrijfssanering in eigen land, daar moet nog een hele hoop gebeuren door de omvang van het land en het bedrijf.

Arriva en Veolia zijn in Nederland dan wel ontstaan uit delen van VSN, maar zijn in het buitenland al veel langer zuiver commercieel ingesteld en dus veel meer voorbereid om een eventuele vrijgave van de Europese markt. 2015 zie ik ook niet als een realistisch jaartal voor een volledig Europese vrije OV-markt, daarvoor zijn sommige landen echt nog te ver van heen. Als je ziet wat een bedrijf als NMBS of De Lijn presteert weet je nu al dat die roemloos ten onder zullen gaan in zo'n geval, en overheden zien dat echt niet zitten (werkgelegenheid enzo).

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 23:42
door JWM
Reiziger Ddrs schreef: Hmm, dat kan nog bijzondere situaties opleveren... vooral aangezien ik ook weer sterke geruchten heb gehoord dat Arriva Nederland zou willen verlaten als ze de toekomstige grote concessie in Gelderland niet binnen weten te halen nu ze GGD verloren hebben.

Een belangrijke reden voor Arriva en Connex (nu Veolia) om zich op de Nederlandse OV markt te begeven was het vooruitzicht op het vrijkomen van de 3 lucratieve gebieden van de stadsvervoerders. Nu deze markt (voorlopig?) niet vrijkomt blijft er niet veel over wat interessant genoeg is voor de grote internationale concerns. Een zelfde soort verhaal over terugtrekken uit Nederland speelt namelijk ook bij Veolia.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 08:24
door Geert
Bee schreef:Als je ziet wat een bedrijf als NMBS of De Lijn presteert weet je nu al dat die roemloos ten onder zullen gaan in zo'n geval, en overheden zien dat echt niet zitten (werkgelegenheid enzo).

Waar komen dan de buschauffeurs en machinisten vandaan als er een ander bedrijf gaat rijden? Die trekken een ander blik open? :P

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 08:30
door Daniel
Die zullen allicht efficiënter werken en dus minder personeel nodig hebben :wink: Gezien de hoeveelheid werknemers van deze bedrijven kan een klein percentage waarvoor geen werk meer is al een aardig grote hoeveelheid mensen betreffen.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 11:50
door Vinny
De Lijn is dan ook toe aan een grondige herstructurering, aangezien de kaartverkoop slechts 16% van de kosten dekt, waarmee het een van de allerslechtst presterende OV-bedrijven in Europa is... :o
Arriva en Veolia zijn in Nederland dan wel ontstaan uit delen van VSN, maar zijn in het buitenland al veel langer zuiver commercieel ingesteld en dus veel meer voorbereid om een eventuele vrijgave van de Europese markt. 2015 zie ik ook niet als een realistisch jaartal voor een volledig Europese vrije OV-markt, daarvoor zijn sommige landen echt nog te ver van heen. Als je ziet wat een bedrijf als NMBS of De Lijn presteert weet je nu al dat die roemloos ten onder zullen gaan in zo'n geval, en overheden zien dat echt niet zitten (werkgelegenheid enzo).
Nee, maar Nederland kan wel een voortrekkersrol gaan vervullen. De DB is weliswaar een voormalig overheidsbedrijf, maar ze zouden vorig jaar wel naar de beurs gegaan zijn als er geen kredietcrisis was. Het is tegenwoordig een goed lopend en winstgevend bedrijf.

Als de spoormarkt wordt geliberaliseerd, hebben DB, NS en de Britse treinoperatoren: Virgin, Arriva etc. de meeste kans om hun activiteiten verder te ontplooien. Ook de Zwitserse en Oostenrijkse spoorwegen zijn aardig op weg. De SNCF, NMBS en Italiaanse staatsspoorwegen zullen waarschijnlijk de grote verliezers zijn, en mij lijkt dat niet zo'n groot verlies. De Italiaanse spoorwegen bijv. staan al jaren bekend om hun grote inefficientie, hun aftandse materieel en hun onveilige nachttreinen waarbij reizigers ook nog eens in een muizenplaag moeten slapen. Het kan dus alleen maar beter worden.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 11:56
door Suus
Vinny schreef:De DB is weliswaar een voormalig overheidsbedrijf, maar ze zouden vorig jaar wel naar de beurs gegaan zijn als er geen kredietcrisis was. Het is tegenwoordig een goed lopend en winstgevend bedrijf.

Die beursgang was alleen maar het paradepaardje van een omstreden directeur die er uit gewipt is wegens afluisterpraktijken. De hele beursgang is gecancelled aangezien de politiek er weinig voor voelde, en het economisch tei de komende jaren tegenzit.

Waarschijnlijk werd die hele beursgang gebruikt in een poging het personeel, wat daar al onder zware druk stond, nog even wat zwaarder onder druk te stellen. Er zijn vele stakingen geweest de afgelopen jaren, en dan heb je de boel niet op orde volgens mij :roll:

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 15:24
door Chauf21
Geert schreef:Nou ja, een Europese speler hoeft natuurlijk niet meteen de lokale belangen uit het oog te verliezen. Er zal altijd wel lokaal personeel aan het werk blijven.

Overigens wel enigszins teleurstellend: waar is alle energie die de afgelopen jaren in privatisering is gestoken goed voor geweest als we de facto drie grote OV-bedrijven overhouden?
Aan de andere kant, wellicht is er nu ruimte voor een nieuwe speler (net als Qbuzz een jaar geleden begonnen is). :)

Ik denk dat de aanbestedende overheden daar ook een grote rol bij (gaan) spelen:
wanneer efficiëntie en kostenbesparing de belangrijkste drijfveren gaan worden, zullen de "verenigde privaten" -zoals vinny ze noemt=- voor een groot deel het OV-landschap bepalen. Maar wanneer overheden juist inzetten op kwaliteit, lokale kennis en winst voor de reiziger, zullen het juist de kleine, regionaal operende bedrijven zijn die in staat zijn om die touch mee te geven. En dan staan die grote Europese vervoerders ineens buiten spel.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 16:26
door Vinny
Maar de kwaliteit voor de reiziger is juist vooruitgegaan bij de overgang van het voormalige staatsbedrijf naar private ondernemers. Dat blijkt uit de meeste onderzoeken, en bovendien kun je dat ook dagelijks zien op o.m. de Valleilijn, de treinen in Groningen/Friesland en in Limburg... (na wat aanloopproblemen)

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 20:06
door playertwo
Bee schreef:Waarschijnlijk werd die hele beursgang gebruikt in een poging het personeel, wat daar al onder zware druk stond, nog even wat zwaarder onder druk te stellen. Er zijn vele stakingen geweest de afgelopen jaren, en dan heb je de boel niet op orde volgens mij :roll:
Als dat personeel ineens 30% meer gaat eisen, is het volkomen logisch dat je dat als werkgever weigert. Reken eens door wat zo'n geintje kost per jaar voor in dit geval DB? Iedereen die maar iets van marktwerking of economie heeft gehad op de lagere school kan weten dat zoiets niet goed kan gaan, en dat die dus doorgerekend gaat worden met als uiteindelijk gevolg een flink hogere inflatie en geldontwaarding. Waar denk je dat DB die kosten gaat verhalen? De regering zal niet eventjes een zak geld geven, dus dat zal worden doorberekend in de treinkaartjes, en als het personeel pech heeft in het personeelsbestand zelf (zie bijv. V&D).

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 23:42
door Geert
Vinny schreef:Maar de kwaliteit voor de reiziger is juist vooruitgegaan bij de overgang van het voormalige staatsbedrijf naar private ondernemers. Dat blijkt uit de meeste onderzoeken, en bovendien kun je dat ook dagelijks zien op o.m. de Valleilijn, de treinen in Groningen/Friesland en in Limburg... (na wat aanloopproblemen)

Maar blijkt daar nog een verschil in kleinere, regionale spelers versus grote, landelijke/internationale spelers uit?

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 23:52
door Vinny
Nou dat verschil is mijn niet opgevallen: Qbuzz is een kleine nationale onderneming en wordt vol enthousiasme ontvangen, ook al is het onderdeel van de NS. Hetzelfde geldt voor Syntus. De grote jongens: Veolia en Arriva worden ook gewaardeerd, de nieuwe dieseltreinen zijn een groot succes, en de meeste reizigers zijn ook wel te spreken over het busvervoer.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: di 14 jul 2009, 00:12
door Daniel
Vinny schreef:en de meeste reizigers zijn ook wel te spreken over het busvervoer.

Je hebt het zeker nooit aan een reiziger bij Arriva Zuid-Holland gevraagd :P De treinen zijn ze inderdaad wel tevreden over, maar het busmaterieel...

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: di 14 jul 2009, 09:38
door Wubbo
Vinny schreef:Maar de kwaliteit voor de reiziger is juist vooruitgegaan bij de overgang van het voormalige staatsbedrijf naar private ondernemers. Dat blijkt uit de meeste onderzoeken, en bovendien kun je dat ook dagelijks zien op o.m. de Valleilijn, de treinen in Groningen/Friesland en in Limburg... (na wat aanloopproblemen)
De reizigers op Zutphen - Apeldoorn zijn ook tevredener (de reizigersaantallen stijgen daar ook) maar daar is niet van vervoerder veranderd. Bovendien begrijp ik uit jouw stelling dat reizigers in Connexxion-gebieden gemiddeld gesproken kennelijk ontevredener zijn dan die in Arriva- en Veolia-gebieden (hoewel je Connexxion bij de Valleilijn kennelijk niet ziet als een voormalig staatsbedrijf), heb je daar cijfers/onderzoeken van?

Overigens: als kennelijk private vervoerders zoveel heil brengen, waarom ben je dan zo voor een overname van Nederlandse treinconcessies door DB en SNCCF? Dat zijn allebei echt staatsbedrijven.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: vr 24 jul 2009, 10:08
door Suus
:arrow: http://www.veolia-transport.com/en/medi ... nsport.htm
Het lijkt erop dat een fusie er toch echt dik in zit volgens dit persbericht.

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: vr 24 jul 2009, 19:24
door JWM
Transdev vertilt zich aan Connexxion
24 juli 2009, 8:10 uur | FD.nl
Door: Heiko Jessayan

Transdev, de Franse moeder van Connexxion, heeft zich verslikt in zijn Hilversumse branchegenoot. Dat is de voornaamste reden waarom grootaandeelhouder Caisse des Dépôts et Consignations (CDC) van Transdev af wil. Dat stellen bronnen in de financiële wereld en betrokkenen op voorwaarde van anonimiteit.

CDC maakte donderdag bekend dat het exclusieve gesprekken is aangegaan met vervoersbedrijf Veolia over verkoop van Transdev. De bedoeling is nog voor het eind van dit jaar 50% van de nieuwe combinatie naar de beurs te brengen.

Lees verder

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: za 25 jul 2009, 15:44
door JWM
Connexxion komt in handen van Veolia
zaterdag 25 juli 2009 | 07:00 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 25 juli 2009 | 15:27

ARNHEM - Streekvervoerder Connexxion wisselt weer van eigenaar. Het Franse moederbedrijf Transdev wordt waarschijnlijk verkocht aan het eveneens Franse Veolia. Dat kan grote gevolgen hebben voor de Nederlandse busmarkt: Veolia is ook actief in Nederland.

Samen hebben Connexxion en Veolia zo'n 70 procent van het Nederlandse streekvervoer in handen. Aannemelijk is dat concurrentiewaakhond NMa daar bezwaar tegen maakt en afdwingt dat delen van Veolia Nederland of Connexxion weer worden doorverkocht. Vier partijen maken in Nederland de dienst uit in het streekvervoer: Connexxion, Veolia, het Britse Arriva en QBuzz.
Lees verder

Re: Mogelijke fusie Veolia en Transdev

Geplaatst: za 25 jul 2009, 16:06
door Oud forumgebruiker
Het zal mij benieuwen hoe dit af gaat lopen...