Aansluitingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Aansluitingen

Berichtdoor Daniel » Do 23 Jul 2009, 23:05

Afgesplitst van: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Vanmiddag ging het weereens erg goed met de klantvriendelijkheid: toen ik uit Utrecht vertrok was er nog een seinstoring tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe wat betekend dat Dordrecht ook amper meer te bereiken is vanuit Rotterdam :roll: Nouja, wel bereikbaar maar niet met treinen die ook nog ergens op aansluiten aan beide kanten.

Op Rotterdam Alexander aangekomen bleek dat het treinverkeer inmiddels weer geleidelijk hervat werd waardoor ook bijna alles naar Dordt weer reed. En dat reed goed op tijd, zelfs iets te goed... het bleek een te grote moeite de t1965 twee minuten te laten wachten zodat er nog een overstap vanuit de t2856 was geweest (die vanmiddag de relatief weinig voorkomende vertraging door de voorliggende stoptrein had).
Voor mijzelf een vrij beperkte extra reistijd, maar naar Breda waren de gevolgen wat groter aangezien er op dat moment nog sprake van was dat de t2267 maar tot Dordrecht zou rijden. Maargoed, die t2267 ging in Dordrecht alsnog door na de reizigers naar Roosendaal gefrustreerd te hebben: die zullen vanwege de niet rijdende t9256 vast in de t2267 gezeten hebben, maar de pendeltrein naar Rsd reed net weg toen de sneltrein aankwam.

Ook wel redelijk opvallend was de t2160 die gereden werd door een setje van 3x Plan V!
Laatst gewijzigd door Geert op Za 25 Jul 2009, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Geert » Do 23 Jul 2009, 23:28

Reiziger Ddrs schreef:Op Rotterdam Alexander aangekomen bleek dat het treinverkeer inmiddels weer geleidelijk hervat werd waardoor ook bijna alles naar Dordt weer reed. En dat reed goed op tijd, zelfs iets te goed... het bleek een te grote moeite de t1965 twee minuten te laten wachten zodat er nog een overstap vanuit de t2856 was geweest (die vanmiddag de relatief weinig voorkomende vertraging door de voorliggende stoptrein had).

Tja, het is nu eenmaal geen aansluiting, dus geen garanties.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Aansluitingen

Berichtdoor Daniel » Vr 24 Jul 2009, 09:43

Geert schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Op Rotterdam Alexander aangekomen bleek dat het treinverkeer inmiddels weer geleidelijk hervat werd waardoor ook bijna alles naar Dordt weer reed. En dat reed goed op tijd, zelfs iets te goed... het bleek een te grote moeite de t1965 twee minuten te laten wachten zodat er nog een overstap vanuit de t2856 was geweest (die vanmiddag de relatief weinig voorkomende vertraging door de voorliggende stoptrein had).

Tja, het is nu eenmaal geen aansluiting, dus geen garanties.

Het was wel een aansluiting waar ook door 99,9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999% van de vaste reizigers op gerekend wordt. En het minste wat je nog wel kunt doen is een alternatief aanbieden als de wel officiële aansluiting niet mogelijk is omdat die trein niet rijdt. Da's in dit geval wel heel eenvoudig te realiseren aangezien het alleen puur in de normen gerekend geen aansluiting is.

Maargoed, daarover nadenken is te moeilijk voor NS. Dat blijkt ook wel uit de aansluiting de andere kant op die bij verstoringen en werkzaamheden grondig om zeep geholpen wordt: s5100 op de NoordOost is ook geen aansluiting (die is immers met 3 minuten nog korter), maar da's juist een van de weinige series die ze dan niet opheffen :roll:

'tis trouwens wel opvallend dat het deze maand zo vaak misgaat met de aansluitingen: in m'n statistiekjes zit de treinpunctualiteit rond de 90%, maar gaan we kijken naar de punctualiteit over de reis gezien dan kom ik stukken lager uit: slechts een schamele 60% terwijl die vorige maand nog veel dichter bij de treinpunctualiteit zat.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Vinny » Vr 24 Jul 2009, 10:02

Het was wel een aansluiting waar ook door 99,9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999% van de vaste reizigers op gerekend wordt.
Er rijdt toch iedere 10 minuten ongeveer een trein naar Dordrecht? Utrecht - Breda en verder is sneller via 's Hertogenbosch volgens mij. Blijft over: Goude/R'dam Alexander - Breda en verder. Lijkt me niet een veel gevraagde verbinding eerlijk gezegd. Dan is twee minuten extra vertraging op de Oude Lijn erger...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Wubbo » Vr 24 Jul 2009, 10:05

Ut-Bd is sowieso sneller via Ht. Het gaat dus om Ut-Ddr en Gd/Rta-Ddr+Bd. Mensen uit Gouda en Rotterdam Alexander hebben in de s4000 een alternatief, dus het probleem speelt alleen voor Ut-Ddr en daarvoor is de 2200 het alternatief.

Ik denk dat NS betere dingen te doen heeft dan treinen vertragen (incl waarschijnlijk veel reizigers aangezien de s2100 volgens jouw berichten ook niet reed) vanwege niet-bestaande aansluitingen. Ook al wordt ie meestal gehaald: het is geen aansluiting.

En om deze discussie hopelijk eindelijk eens af te sluiten: in 2010 verschuiven de tijden op Ut-Rtd wat, zodat de aansluiting s2800 - s1900 en ook NoordOost - s2100 en NoordOost - s5100 gerepareerd worden.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Ennes » Vr 24 Jul 2009, 10:53

Het zal altijd een discussie blijven, hier op het forum,maar ook buiten, een (schijn)aansluiting zou altijd gehaald moeten worden, als de betrokkene er zelf baat bij heeft, in andere gevallen is het een schande als er één of 2 minuten vertraging opgelopen zou worden, om zo'n (schijn)aansluiting wel over te nemen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Caspar » Vr 24 Jul 2009, 11:00

Maar de verbinding Rotterdam- Dordrecht is dat niet echt een issue lijkt me, met 9 tot 11 treinen per uur per richting.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Daniel » Vr 24 Jul 2009, 14:14

Wubbo schreef:dus het probleem speelt alleen voor Ut-Ddr en daarvoor is de 2200 het alternatief.

De s2200 is GEEN alternatief voor mensen die ergens anders in Dordrecht moeten zijn dan op het centraal station en dat is toch veruit de grootste hoeveelheid van de reizigers. Dat ding komt namelijk zodanig kort voor de s2100 binnen dat 'ie verder geen aansluitingen biedt die de s2100 niet biedt. Betreft dus zowiezo geen echt zinnige overstap voor andere stations dan Rotterdam Blaak en Lombardijen.

Ik denk dat NS betere dingen te doen heeft dan treinen vertragen (incl waarschijnlijk veel reizigers aangezien de s2100 volgens jouw berichten ook niet reed) vanwege niet-bestaande aansluitingen.

Ik weet niet hoe je dat bericht van mij hebt zitten lezen, maar de s2100 reed wel gewoon gedurende de opstart van de treindienst. Dat er nog eentje in Rotterdam gestart heeft zal er alleen maar mee te maken hebben gehad dat die trein gedurende de verstoring niet naar Dordrecht was gereden.

En om deze discussie hopelijk eindelijk eens af te sluiten: in 2010 verschuiven de tijden op Ut-Rtd wat, zodat de aansluiting s2800 - s1900 en ook NoordOost - s2100 en NoordOost - s5100 gerepareerd worden.

Aan die laatste twee valt niks te repareren, dat zijn namelijk beide officieel bestaande aansluitingen van respectievelijk 8 en 6 minuten. Alleen andersom is er een klein probleempje omdat je dan voor s5100 -> NoordOost slechts 3 minuten hebt (was 2 voor de rijtijdaanpassingen, die is dus ruimer geworden!), de aansluiting s2100 -> NoordOost bestaat wel gewoon.
Overigens was s2800 -> s1900 (ook die bestaat wel andersom) voor de mijns inziens volstrekt onnodige aanpassing in de rijtijd ook een bestaande 6-minutenoverstap. Heb er notabene 5 maanden over gedaan voor ik wist dat de rijtijd aangepast want aan de aankomsttijd zelf was het niet te merken (99,99% van de gevallen gewoon de oorspronkelijke .11 .41)

De tijden op Ut-Rtd zullen volgend jaar trouwens wel fors moeten verschuiven om aansluitingen te blijven bieden, met name na de indienststelling van de HSL. Immers blijft alleen de s1900 op z'n huidige tijd, de s2100 schuift 6 minuten op en de s2200 geloof ik iets van 2 minuutjes om de kwartiersligging op Ddr-Hlm te krijgen. Dat levert dan wat allicht overdreven robuuste overstaps van ruim 10 minuten op. De andere kant op weet ik de tijden zo even niet uit m'n hoofd maar daar moet in ieder geval het gat zeker 5 minuten groter worden en kom je dus op 12-15 min. overstaptijd terecht.

Maar eigenlijk is het hele punt dus gewoon dat men die rijtijden niet op had hoeven schuiven, stuk minder frustrerend als zo'n achterlichtaansluiting. Als je het in de praktijk al zelden merkt lijkt het meer een op papier effectieve maatregel.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Dexter » Vr 24 Jul 2009, 14:24

Reiziger Ddrs schreef:De s2200 is GEEN alternatief voor mensen die ergens anders in Dordrecht moeten zijn dan op het centraal station en dat is toch veruit de grootste hoeveelheid van de reizigers.

Juist wel, want als je s'avonds wil overstappen op de stadsbussen naar de zuidelijke buitenwijken van Dordrecht (3 Crabbehof, 4 Wielwijk, 5 Sterrenburg, die lijnen hebben vertrek om .20 en .50) ben je veel beter af met de 2200 (a: .42) dan met de 2100 (a: .16 en .47) waarbij het normaal al rennen geblazen is en maar iets vertraagd hoeft te zijn om je overstap te missen, zodat je een half uur mag wachten. Ik neem zelf liever de 2200 of 9200, juist vanwege de overstap.
Vallend blad maakt rails glad.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Wubbo » Vr 24 Jul 2009, 14:27

Reiziger Ddrs schreef:
Wubbo schreef:dus het probleem speelt alleen voor Ut-Ddr en daarvoor is de 2200 het alternatief.

De s2200 is GEEN alternatief voor mensen die ergens anders in Dordrecht moeten zijn dan op het centraal station en dat is toch veruit de grootste hoeveelheid van de reizigers.
Ik wist gewoon dat deze reactie kwam...

Maar ik ga verder niet op deze discussie in. Jouw punt is duidelijk en was al duidelijk, en alle argumenten zijn al gegeven. Ik stel dan ook voor om de discussie over de aansluiting s1900 - s2800 in dit forum te staken en pas weer op te pakken tijdens of in het kader van dienstregeling 2010.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor JWM » Vr 24 Jul 2009, 14:28

Hoeveel mensen nemen uberhaupt eerst een stadsbus om op het "centraal station" van Dordrecht te komen? Waarschijnlijk is het aandeel fietsers fors hoger.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor tsov » Vr 24 Jul 2009, 14:51

Dat zal je nog vies tegenvallen. De bussen zitten in de spits best vol daar, terwijl het aantal fietsen wat bij het station staat het niet haalt bij een vergelijkbare stad als Leiden, Delft of Tilburg.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor JWM » Vr 24 Jul 2009, 14:52

Oke geen idee eigenlijk hoe die verhoudingen in Dordrecht liggen. Delft, Leiden en Tilburg zijn dan wel typische studentensteden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Daniel » Vr 24 Jul 2009, 15:03

Dordrecht is juist absoluut geen studentenstad maar meer een forensenstad. Het aandeel forensen dat (minstens vanuit Rotterdam maar weet uit eigen waarneming dat er ook genoeg van verder komt) overstapt op de trein ri. Gorinchem moet je trouwens ook niet onderschatten. Da's in de spits gewoon een dikke sliert de tunnel door van 4 naar 15.

Ik wist gewoon dat deze reactie kwam...

Dat verbaast me niks, dat kan iedereen gewoon in 't spoorboekje / de reisplanner zien :wink: Maar dat verbeterd vanzelf als de s2100 en s2200 op dezelfde stations stoppen en een mooie kwartiersdienst vormen.
Op zich kan dat best een positieve uitwerking hebben voor de forensen op de lijn Dordrecht - Rotterdam: het zou als 't goed is mooiere aansluitingen aan beide kanten van de lijn op moeten leveren. Daarnaast wordt een stuk betere afstemming op de stadsbussen mogelijk... doordat de oostelijke wijken dichter bij het station liggen als de zuidelijke en zo'n beetje alle lijnen Oost - Zuid via 't centrum (in het noordwesten) rijden ligt het symmetriepunt van de stadsdienst namelijk niet op het station en zijn de aansluitingen dus ook niet gelijk. De IC's kruisen namelijk wel allemaal t.h.v. Dordrecht.
Met de s2200 is klopt het al beter (al mis je dan in beide richtingen net alles) en aangezien de s2100 ten opzichte van die trein verschuift kan je de aansluiting vrij eenvoudig sneller maken door 7,5 min. later te vertrekken en dus ook weer aan te komen.

Maargoed, dit wordt meer een discussie over de plannen voor 2010 zo inderdaad...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor JWM » Vr 24 Jul 2009, 15:05

Kan men die trein uit Gorinchem dan niet beter doortrekken naar Rotterdam?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Daniel » Vr 24 Jul 2009, 15:14

Dat mag concessietechnisch natuurlijk niet, maar bij NS is er al eens een rechtstreekse spitstrein geweest. Die was alleen onrendabel omdat het ding eerst leeg naar Leerdam moest en 's avonds weer leeg terug.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Geert » Vr 24 Jul 2009, 15:16

Reiziger Ddrs schreef:Dordrecht is juist absoluut geen studentenstad maar meer een forensenstad. Het aandeel forensen dat (minstens vanuit Rotterdam maar weet uit eigen waarneming dat er ook genoeg van verder komt) overstapt op de trein ri. Gorinchem moet je trouwens ook niet onderschatten. Da's in de spits gewoon een dikke sliert de tunnel door van 4 naar 15.

Het meerendeel zal in ieder geval niet uit Utrecht komen lijkt me.

Volgens mij wordt er iets te veel aandacht geschonken aan het feit dat de overstap s2800 -> s1900 een keertje niet is gelukt. Ik lees hier dat het eigenlijk altijd goed gaat en je zelfs aan de vroege kant aankomt op Rtd, waardoor je de s1900 haalt - hoewel niet officieel. Gebeurde het in de vorige dienstregeling nooit dat er eens een s4000 wat vertraagd was waardoor je de overstap niet haalt? Dit lijkt me een typisch gevalletje 'jammer, volgende keer beter'. Met daarbij in het achterhoofd dat de aansluiting over een klein halfjaar weer officieel is en je dus wél garanties hebt, hoewel ik me afvraag of dit in de praktijk iets uit zal maken t.o.v. de huidige situatie. Ik vermoed zomaar dat men ook als er wél een officiële aansluiting was, de s1900 gisteren niet gewacht had (immers: verstoringssituatie oude lijn waarbij een kleine vertraging niet erg welkom is).

Je moet je - zeker als het niet vaak misgaat - ook niet al te druk maken over zulke dingen, lijkt me. ;)

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor JWM » Vr 24 Jul 2009, 15:29

Reiziger Ddrs schreef:Dat mag concessietechnisch natuurlijk niet

Ach die concessies lopen wel weer een keertje af. Die van het hoofdrailnet al in 2015. Ik zou het niet verkeerd vinden als er op termijn 6x/u een stoptrein/sprinter Rotterdam-Dordrecht komt die na Dordrecht 2x/u naar Roosendaal, 2x/u Breda en 2x/u Geldermalsen verder gaat.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Daniel » Vr 24 Jul 2009, 15:55

Geert schreef:Het meerendeel zal in ieder geval niet uit Utrecht komen lijkt me.

Mwoh, er rijdt niet voor niks een Qliner tussen Dordrecht en Utrecht. En dat ding heeft in Sliedrecht echt maar een beperkt aantal instappers, het meerendeel wat er dan nog/al in zit komt uit Dordrecht en Papendrecht.
Verder is met name Dordrecht - Gouda een nog redelijk gebruikte verbinding, zie elke ochtend wel een redelijk aantal mensen die ik in Dordrecht in heb zien stappen in Gouda weer uitstappen. En van de s2800 naar de s1900 ben ik ook nooit de enige die aan 't doorlopen is, maar betreft het hele groepen.

Volgens mij wordt er iets te veel aandacht geschonken aan het feit dat de overstap s2800 -> s1900 een keertje niet is gelukt. Ik lees hier dat het eigenlijk altijd goed gaat en je zelfs aan de vroege kant aankomt op Rtd, waardoor je de s1900 haalt - hoewel niet officieel.

Wel aan de vroege kant t.o.v. de huidige dienstregeling met extra reistijd dan he, vroeger dan .11 .41 is 'ie er eigenlijk nooit en dat kan ook niet omdat de s4000 dan pas echt in de weg komt te zitten. Ik zal vanavond thuis eens wat cijfertjes opzoeken hoe vaak het wel en niet goed gaat, waarbij ik wel rekening moet houden met het feit dat ik ontzettend goed kan sprinten en dus heel krappe overstapjes weet te halen.

Gebeurde het in de vorige dienstregeling nooit dat er eens een s4000 wat vertraagd was waardoor je de overstap niet haalt?

Dan moet ik wel 'n heel eind terug omdat ik pas sinds januari naar Utrecht forens. In de tijd dat ik stage liep in Arnhem heb ik weleens met de toenmalige 2000 naar Rotterdam gereisd en destijds was de aansluiting op de 1900 wel betrouwbaarder. Maar die sneltrein lag toen ook niet in een strakke kwartiersligging met de NoordOost zoals nu.

Met daarbij in het achterhoofd dat de aansluiting over een klein halfjaar weer officieel is en je dus wél garanties hebt, hoewel ik me afvraag of dit in de praktijk iets uit zal maken t.o.v. de huidige situatie.

Dat maakt aanzienlijk uit: de s2100 wacht geregeld op een vertraagde NoordOost is mijn praktijkervaring (van weliswaar even geleden, maar heb het recent ook nog mee mogen maken)

Ik vermoed zomaar dat men ook als er wél een officiële aansluiting was, de s1900 gisteren niet gewacht had (immers: verstoringssituatie oude lijn waarbij een kleine vertraging niet erg welkom is).

De s1900 vertrekt regelmatig met een kleine vertraging uit Rotterdam (door het grote aantal instappers), maar is dan nog altijd op tijd in Dordrecht. En pas daarna was er een verstoring.
Dat ding zwemt in z'n rijtijd sinds een andere geniale rijtijdaanpassing: de s1900 haalde in 2007 zelden z'n vertrektijd uit Dordrecht doordat er zoveel uit moest dat het in- en uitstappen niet lukte binnen de stop van 2 minuten. Als oplossing heeft men toen de aankomst in Dordrecht verlaat en volgens mij ook die uit Rotterdam een minuutje vervroegd zodat er meer rijtijd was. Resultaat: een nog kortere haltering bij een serie die er onderweg makkelijk wat uit rijdt maar juist door lange stationnementen vertraagd raakt.

@JWM: tja, maar die van Arriva loopt nog tot 2018 :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Dexter » Vr 24 Jul 2009, 17:10

Reiziger Ddrs schreef:Dat ding zwemt in z'n rijtijd sinds een andere geniale rijtijdaanpassing: de s1900 haalde in 2007 zelden z'n vertrektijd uit Dordrecht doordat er zoveel uit moest dat het in- en uitstappen niet lukte binnen de stop van 2 minuten. Als oplossing heeft men toen de aankomst in Dordrecht verlaat en volgens mij ook die uit Rotterdam een minuutje vervroegd zodat er meer rijtijd was. Resultaat: een nog kortere haltering bij een serie die er onderweg makkelijk wat uit rijdt maar juist door lange stationnementen vertraagd raakt.

Niet geheel onbelangrijk is ook dat er tegenwoordig ander materieel in de 1900-serie rijdt, waarmee kortere stationnementen en een vlottere vertrekprocedure mogelijk zijn. Want laten we niet vergeten dat het ICK erg tijdrovend was tijdens stationnementen met zijn smalle, hoge instap en het afzwaaien bij de vertrekprocedure tussen mcn en hc's.

VIRM en ICRm-Bds hebben immers veel ruimere balkons en bredere deuren, waardoor het in- en uitstappen vlotter gaat en ze hebben beiden een groene lamp Deuren Dicht in de cabine, zodat ook de vertrekprocedure sneller is geworden.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Daniel » Vr 24 Jul 2009, 18:47

Desondanks moet de s1900 in de spits echt goed op tijd in Rotterdam zijn wil 'ie er op tijd weg kunnen, 'tis wel zo'n immense hoeveelheid reizigers die erin wil en er grotendeels in Dordt alweer uit wil ook. Het inlopen van vertraging is overigens ook iets van sinds de komst van het ICRm, dat gebeurde met ICK veel minder vaak.

Vanmiddag reed de t1965 trouwens met slechts 7 bakken: gelukkig is 't vakantietijd, dan past dat nog makkelijk met een enkele staanplaats op het balkon van een kwartiertje. Buiten de vakanties was het proppen geworden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Aansluitingen @2

Berichtdoor Ennes » Za 25 Jul 2009, 02:50

Wubbo schreef:
Reiziger Ddrs schreef:
Wubbo schreef:dus het probleem speelt alleen voor Ut-Ddr en daarvoor is de 2200 het alternatief.

De s2200 is GEEN alternatief voor mensen die ergens anders in Dordrecht moeten zijn dan op het centraal station en dat is toch veruit de grootste hoeveelheid van de reizigers.
Ik wist gewoon dat deze reactie kwam...

Maar ik ga verder niet op deze discussie in. Jouw punt is duidelijk en was al duidelijk, en alle argumenten zijn al gegeven. Ik stel dan ook voor om de discussie over de aansluiting s1900 - s2800 in dit forum te staken en pas weer op te pakken tijdens of in het kader van dienstregeling 2010.

Ach.... en dan krijgen we wel weer een volgende discussie van een notoire zeurkous die "ZIJN" aansluiting ergens niet meer haalt. We leven immers in een verrotte egoistische samenleving waar het alleen maar ikke ikke ikke is.
waar de een blij is zijn trein te halen omdat hij 2 minuten later vertrekt, zijn er 10 anderen die daardoor op een volgend station hun aansluiting weer missen.
En verder is het natuurlijk altijd erg makkelijk en vooral prettig om je eigen frustraties af te reageren op een ander. Niemand verplicht je namelijk om in een bepaalde stad te wonen, en in een andere stad te werken, en om daarvoor een bepaalde manier van reizen te kiezen.

(zo... ik ben weer even van "mijn" frustraties af :wink: )
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Vinny » Za 25 Jul 2009, 09:31

In 2010 komt er een starre kwartiersdienstregeling tussen Dordrecht en Rotterdam en tussen Rotterdam en Utrecht bestaat deze al. Een overstap is dus helemaal niet nodig, want de gemiddelde wachttijd is dan 7,5 minuut. :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Wubbo » Za 25 Jul 2009, 09:51

Volgens mij moet je dan nog steeds overstappen, dat los je alleen op door een rechtstreekse verbinding aan te bieden :P

Overigens is de overstap theoretisch wel 7,5 minuut, maar in de praktijk is ie altijd hetzelfde (want: twee strakke kwartierdiensten) en dat kan dus altijd 3 minuten zijn of altijd 17, of alles daartussenin :). Pas als je aankomsttijd op het station willekeurig is wordt de gemiddelde wachttijd 7,5 minuut.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Berichtdoor Vinny » Za 25 Jul 2009, 10:18

Heheh dat is natuurlijk waar :) Gelukkig bestaan er ook stoptreinen 8-)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten