Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door --Stefan-- »

Het viel me vandaag ineens op... bij de interliner haltes Nijmegen, Brabantse Poort en Nijmegen, UMC St. Radboud doen de digitale klokjes in de halte het nog steeds :P
3 0 7 9
KelvinVos
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 16:22

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door KelvinVos »

Vandaag was ik aan het fietsen in Alkmaar en toen zag ik allemaal hokjes van opgeheven haltes zoals Rekerheem, Buurthuis Schoenmakerstraat en Bakkerstraat. Ik zag ook ooit ongebruikte haltes Rijperwaard en Noorderkade. Volgens mij zijn deze haltes opgeheven bij de dienstregeling van 14 december 2008. Ik zag ook op plekken witte tegels (zonder hokje) wat aangeeft dat er ooit een bushalte is geweest.
mirozema
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 01:32
Locatie: Aardenburg
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door mirozema »

In Zeeuws-Vlaanderen (het vergeten stukje Nederland) is ook nog wel wat vergane glorie te ontdekken uit de tijd dat de Westerscheldetunnel er nog niet lag (toen de buslijnen vele kilometers langer waren......) :

Breskens Veerhaven:
- ze hebben de rij- en loopbruggen van de grote PSD (later BBA)-veerboot gesloopt;
- de oude veerterminal wordt nu opgeknapt en krijgt een andere functie;
- het busstation is zojuist vernieuwd. Tot eind deze winter bevonden we ons daar nog in de oude situatie uit de ZWN-tijd dat er nog drie grote bussen vertrokken (1 Perkpolderhaven, 2 Brugge, 3 Knokke). De huidige glorie bestaat nog maar uit een grote bus (42 Brugge) en twee kleintjes (3 Oostburg, 15 Biervliet)

Perkpolderhaven:
- de busperrons liggen of lagen er verlaten bij (ben er een poos niet geweest, maar ook daar zouden ze de boel slopen en opwaarderen door een nieuwe bestemming te geven). Mooi was die tijd toen de bus daar op de veerboot ging om zijn route verder te vervolgen (10 Zierikzee - Goes - Kruiningen - Perkpolderhaven - Terneuzen - Zelzate)
Sfeervolle muziek die eigenlijk op elk station zou moeten draaien, kun je zien en beluisteren in mijn eigen bescheiden website http://www.synthesizergreatest.eu
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Vinny »

- het busstation is zojuist vernieuwd. Tot eind deze winter bevonden we ons daar nog in de oude situatie uit de ZWN-tijd dat er nog drie grote bussen vertrokken (1 Perkpolderhaven, 2 Brugge, 3 Knokke). De huidige glorie bestaat nog maar uit een grote bus (42 Brugge) en twee kleintjes (3 Oostburg, 15 Biervliet)
Toen de Westerscheldetunnel net open was; inmiddels ook weer een hele tijd geleden heb ik nog een rondje Zeeuws-Vlaanderen gedaan (via de veer Vlissingen-Breskens en terug door de tunnel naar Goes), en toen bestond er nog een buslijn van Breskens naar Terneuzen. Ik begrijp dat die is opgeheven? :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Meltrain »

Ja, tegenwoordig moet je eerst met lijn 15 naar Biervliet en vanaf daar met lijn 1 naar Terneuzen, of eerst met lijn 42 naar Schoondijke en vanaf daar met lijn 1 naar Terneuzen. :?

Opmerking: Veolia heeft eindelijk een lijnennetkaart van Zeeuws-Vlaanderen op internet gezet. :shock: :D
Edit: een inmiddels al weer verlopen lijnennetkaart, want lijn 8 heet tegenwoordig 608 en lijn 17 heet nu 617. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Oud forumgebruiker »

Van de week viel me op dat op de routestrips van lijn 7 en 14 STATION de Vlugtlaan staat vermeld, daar stoppen toch al een aardige tijd geen treinen meer. En het was ook geen oude kaart want toen er nog treinen stopten op de Vlugtlaan reed de 7 daar nog niet :wink:. Misschien heeft iemand van de oude stempel die routestrip gemaakt :D.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ederveen »

meltrain schreef:Ja, tegenwoordig moet je eerst met lijn 15 naar Biervliet en vanaf daar met lijn 1 naar Terneuzen, of eerst met lijn 42 naar Schoondijke en vanaf daar met lijn 1 naar Terneuzen. :?

Opmerking: Veolia heeft eindelijk een lijnennetkaart van Zeeuws-Vlaanderen op internet gezet. :shock: :D
Edit: een inmiddels al weer verlopen lijnennetkaart, want lijn 8 heet tegenwoordig 608 en lijn 17 heet nu 617. :roll:
Tja ingangsdatum december 2008...

Betekent dit dat er wellicht (als Syntus er al lang en breed rijdt) ook nog een routekaart Veluwe online komt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

De hoop daarop heb ik al lang geleden opgegeven, net zoals enige hoop dat de klantenservice op de Veluwe nog enigszins productief gaat worden. Drie maanden de tijd nemen op op een klacht te reageren, is de vraag soms heen en terug gestuurd naar Frankrijk met een trekschuit? In dit geval wel vergane glorie :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Joshua »

Klantenservice van Veolia is sowieso triest.
Mijn vorige klacht werd pas naar 5 maanden beantwoord.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door STF »

Mijn vraag is nog steeds niet beantwoord; zo'n drie jaar geleden naar Veolia gestuurd...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Joshua »

Vandaag extra uit verveling met me camera door Mill gelopen om wat oude OV dingen op de foto te zetten voor deze topic, is de SD kaart lezer van me ouders kapot :( . Dus eerder als maandag komen die foto's niet.f

Onderandere het oude station en een stukje spoorlijn.

Edit: Met dank aan me zusjes laptop komen ze dan toch :D
Laatst gewijzigd door Joshua op za 08 mei 2010, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ruben »

Discussie over de reisinformatievoorziening bij GVB verplaatst naar hier
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Joshua »

Terwijl ik me hond uit liet ben ik wat foto's gaan maken van wat oud OV in Mill (daar in het gat waar ik ben opgegroeid).

Mill kende ook ooit een station. Station Mill lag aan het Duitse Lijntje en werd geopent op 15 juli 1873, maar sloot weer op 17 september 1944. Het stationsgebouw staat er nog steeds, maar dient tegenwoordig als jongerencentrum en achter dat jongerencentrum staat de Millse hangjeugd te blowen. Het jongerencentrum heeft de toepasselijke naam "De Wissel".
Afbeelding
Afbeelding

Ook ligt er nog een stuk perron. Wat mij verbaast is dat het best wel een stukje van het gebouw af ligt.
Afbeelding

Op dat duitse lijntje is in Mill ook een trein ontspoord in de oorlog. Dat stuke spoor waar het plaats vond is nog altijd bewaard gebleven.
Afbeelding

En nog iets verder ging het spoor nog over het water heen. In dit hele gebied ging ik als klein kind met vriendjes spelen. Onderandere oorlogje. Waarbij we niet over het de brug langs het spoor liepen, maaar over het spoor zelf. Wat ik eigenlijk niet mocht omdat mijn moeder bang was dat ik in het water zou vallen.
Afbeelding


Er is natuurlijk nog veel meer te zien. Maar dat is voornamelijk monumentale dingen uit de tweede wereld oorlog, en dat heeft niks met OV te maken. Maar dat wat er wel mee te maken heeft heb ik hierbij graag aan jullie laten zien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ardan »

Leuk om te zien, Joshua!
Joshua schreef:(...)
Ook ligt er nog een stuk perron. Wat mij verbaast is dat het best wel een stukje van het gebouw af ligt.
Afbeelding(...)
Dat is dus een laad- en losperron geweest voor goederen, als ik dat zo bekijk ;)
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Karl »

De andere niet-OV-gerelateerde dingen zou ik ook wel willen zien, dus als je die foto's toch online hebt staan...
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Joshua »

Karl schreef:De andere niet-OV-gerelateerde dingen zou ik ook wel willen zien, dus als je die foto's toch online hebt staan...
http://img24.imageshack.us/g/20100508004.jpg/
Kun je ze allemaal zien.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Vergane glorie in het OV

Bericht door TomSteyl »

Op het haltebord van de halte Boterdiepsbrug in/richting Groningen zijn de logo's en lijnstickers van de GADO nog aanwezig. Verder is op de diverse halteborden door de hele stad het logo van GVG (Gemeentelijk Vervoersbedrijf Groningen)aanwezig.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Justin »

Looking good Josh! :pos:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door htm_tram »

Bij de n44 ter hoogte van wassenaar kerkehout waar cxx lijn 88, 89, 90, 95 en veolia lijn 91 rijden heb je een stuk waar ze vanaf de n44 een paralelweg oprijden. Afgeloten met een slagboom, een negen oog en een paaltje. 3 kastjes met sleuteldingen erin. de eerste zonder logo, 2e met nzh logo en de 3e met zwn logo.

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.11 ... 3,,0,10.57
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Oud forumgebruiker

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Oud forumgebruiker »

Had van de week een ouwe bak mee op lijn 9 (diemen - cs) waarop nog een aantal stickers hingen met: Wordt Conducteur! Bel 0800 - ........ Dat moet uit ergens eind jaren '90 geweest zijn. Weet nog dat ik toen een GVB-pen gescoord heb op het Mercatorplein waar destijds een GVB-demo was in het kader van de conducteurswerving. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Tja, in Diemen zien we het liefste al twintig jaar lang dezelfde trams voorbij komen. Bussen komen en gaan, maar blokkendozen stoppen al twintig jaar bij de lichtblauwe abri's in Diemen (op foto's uit 1993 stond er al een lichtblauwe abri bij de keerlus :D ). De hoogspanningsmast midden in de keerlus is al wel een aardig tijdje weg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door iljitsch »

Afbeelding

Ik had zondag het genoegen in deze tram van station hofplein naar het marconiplein te rijden. Deze moet toch ook wel uit de jaren '70 stammen, hij is duidelijk ouder dan de GTLs in Den Haag, die we in de jaren '80 kregen.

Hoe lang gaat een tram eigenlijk mee?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ardan »

Een ZGT is dat... helaas standaard op de lijnen 2, 4, 7, 8, en ook wel 20...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:http://www.muada.com/images/tram4.jpg

Ik had zondag het genoegen in deze tram van station hofplein naar het marconiplein te rijden. Deze moet toch ook wel uit de jaren '70 stammen, hij is duidelijk ouder dan de GTLs in Den Haag, die we in de jaren '80 kregen.

Hoe lang gaat een tram eigenlijk mee?
Helaas, verkeerd gegokt. De ZGT's (zwevend gelede tram) komen uit de jaren '80 :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door iljitsch »

ZGT, Zeer Gelede Tram?

Zwevend Geleed Tramrijtuig, volgens Wikipedia. En even oud als de Haagse GTLs (eerste exemplaren uit 1981, dus net niet meer jaren '70), hoewel ik die aanzienlijk moderner vind ogen. De ZGTs hebben bijvoorbeeld nog die typische deuropenknop met het grijze schermpje en de geel oplichtende letters die ook in de Haagse PCCs zaten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten