Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Karl »

Volgens mij heeft dat ook met de mate van onderhoud te maken, er zijn verschillende ZGT's, met diverse soorten in- en exterieur.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

De haagse GTL was voor zijn tijd natuurlijk wel heel modern, maar er is in de loop der tijd veel aan veranderd. Zo zijn de vouwdeuren vervangen door zwaai-zwenkdeuren, en ook binnen is er het nodige verbouwd aan het interieur. Probleem van de GTL is vooral dat van de meeste trams de draaistellen of erg oud zijn (hergebruik van PCC-cars) of van slechte nieuwbouw kwaliteit.

De ZGT was een erg gewaagd idee, wat in eerste instantie helemaal niet goed uitpakte. Er zijn diverse veranderingen geweest voordat het fatsoenlijk werkte. Daarna is er in Rotterdam heel lang met de tram geleurd en bezuinigd en niets meer gebeurd. In 1999 is men begonnen met alle 100 trams groen/wit schilderen. Dat zou twee jaar gaan duren, en je ziet waar je in hebt gezeten... :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door htm_tram »

Ardan schreef:Een ZGT is dat... helaas standaard op de lijnen 2, 4, 7, 8, en ook wel 20...
Het enige nadeel is dat het een iets te kleine tram is vergeleken met de GTL, verder is het een prima tram :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door robert55 »

Ik kan eerlijk gezegd niet zien of het een 700-serie [maar daar zijn geloof ik geen gele meer van] of een 800-serie wagen is. Die laatste serie is gebouwd met gebruik van draaistellen en elektrische uitrusting afkomstig van Düwag/Werkspoor trams uit 1965/1968.
RET heeft al zo'n 30 jaar de traditie van te weinig nieuwe [wagens] kunnen kopen, zodat oudjes aan de kant gaan en dan voor een deel weer terug komen zonder dat er erg veel aan het uiterlijk wordt gedaan. Repareren van lakschade na verwijderen reclame heeft geen prioriteit.

De tweede serie Haagse GTL's heeft altijd zwaaizwenkdeuren gehad. Bij de eerste serie zijn eerst de deuren bij de bestuurder [tochtklachten] en later de andere [vermindering onderhoudskosten] vervangen. Belangrijkste wijziging in het interieur is dat er een aantal zitplaatsen zijn verwijderd om een stabalkon te maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Alle voertuigen hebben ooit nieuwe bekleding op de stoelen gekregen. In de eerste serie zat donkerbruine bekleding, en in de tweede serie zat blauwe stoffen bekleding. De tweede serie heeft buiten ook een nieuw kleurtje gehad, die waren eerst blauw/geel/wit
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als ik het goed begrijp zijn onze ouwe bakken (uit '79) dus nog ouder dan die ZGT's en GTL's? :). Kwaliteit is op zich prima, alleen het comfort... tsja... dat is behoorlijk verouderd.

@Bee; in Slotermeer kijken we ook al een flinke tijd tegen de blokkendoosjes aan, op lijn 14. Je had het trouwens aannemelijk over deze foto?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daniel »

robert55 schreef:Bij de eerste serie zijn eerst de deuren bij de bestuurder [tochtklachten] en later de andere [vermindering onderhoudskosten] vervangen.
Die wijziging van de deuren had toch te maken met de tramtunnel? Daar mochten immers alleen trams met zwaaizwenkdeuren en ARI doorheen wat ongeveer gelijktijdig is ingebouwd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door htm_tram »

@robert55 en Reiziger Ddrs.

De deuren moesten een ander type worden ivm. een mogelijke evacuatie. De "nieuwe" deuren van de GTL I 8 zijn nu zwenk schuif deuren die iets makkelijker met de hand open te maken bij een evacuatie. (In tramtunnel en op het gewone traject.) De 3055 heeft als proeftram de zwenk zwaai deuren gekregen die de GTL II 8 allemaal hebben. Deze serie hoefde dus geen nieuwe deuren te krijgen. De GTL II 8 heeft ook de kleur gekregen als de 1e serie. Dit om de huisstijl duidelijk te krijgen. Rood - wit bus. Rood - beige voor de trams. RSR heeft wit - blauw gekregen. Vermoedelijk worden de nieuw bestelde trams die de GTL gaan vervangen worden of wit - rood zoals de 3116 nu is: http://www.haagsetrams.com/reclame/reclames_nu/3116.jpg Of mischien net zoals de RSR nu is. Wit - blauw
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Zover ik weet waren juist de vouwdeuren heel eenvoudig met de hand te openen. Je duwde je hand tussen de deur en kon ze zo opentrekken tijdens het rijden. Met de zwaai-zwenkdeuren gaat dat minder goed door de pneumatiek.

De 9G/10G van het GVB zijn inderdaad op dit moment de oudste trams in Nederland.

@Ziggy: Die foto ken ik ook, maar ik heb ook wel eens andere foto's uit begin jaren 90 gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door robert55 »

ziggy schreef:
Afbeelding
Als ik het goed heb is dat de 795. Die was reclametram voor een mislukt Amsterdams bid voor de Olympische spelen. De Olympische ringen waren plakwerk dat weg is gehaald, maar de ondergrond was nog klassiek schilderwerk.

Toeval bestaat niet: via een Duitse site kwam ik een paar dagen een reisverslag over Bosnië tegen:
http://www.mstsforum.info/index.php?PHP ... pic=2745.0
[De fotograaf is meer in treinen geinteresseerd, en trams als ze rood/wit zijn]
Als je ruim 2/3 naar onderen scrollt vind je een tweetal foto waarop de 795 te zien is in Sarajewo. De GVB logo's zitten er nog op en hij lijkt daar nooit gebruikt te zijn. Zo zijn we terug bij de vergane glorie.
Ietsje verderop nog een foto van de [of een, er is daar vernummerd] 811 die wel rijdt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Meltrain »

robert55 schreef:Ik kan eerlijk gezegd niet zien of het een 700-serie [maar daar zijn geloof ik geen gele meer van] of een 800-serie wagen is.
Er zijn minimaal 3 uiterlijke kenmerken (naast het nummer) om te zien of je met een 700 of een 800 te maken hebt, maar helaas werken ze geen van allen op de foto van iljitsch. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door tsov »

Afbeelding
Lijn 72 bestaat al een tijdje niet meer ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door iljitsch »

meltrain schreef:Er zijn minimaal 3 uiterlijke kenmerken (naast het nummer) om te zien of je met een 700 of een 800 te maken hebt, maar helaas werken ze geen van allen op de foto van iljitsch. :mrgreen:
U vraagt wij draaien (wel een beetje onscherp):

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Meltrain »

Goed, op bovenstaande foto is één kenmerk te zien (naast het nummer):
Het eerste raam van de B-bak is 'normaal'. Als het een 800 geweest was, had er op die plek een half raam gezeten, want de B-bak van een 800 is een half raam korter dan de B-bak van een 700. In het interieur is dat ook te zien: een 700 heeft tussen de geleding en de derde deur (= eerste deur in de B-bak) twee banken of (bij verbouwde trams) drie stoelen in langsrichting, terwijl een 800 maar één bank heeft op die plek.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door STF »

Een mededeling dat met ingang van 10 februari 1997 er niet meer direct in de bus gestapt kan worden tijdens de pauze van de chauffeur, op de standplaats van lijn 34 (halte Boven IJ ziekenhuis in Amsterdam Noord). Lijn 220 bestaat niet meer en lijn 245 komt hier niet meer langs.

Afbeelding
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ederveen »

Ik heb helaas geen foto-toestel, maar hier in Son en Breugel (bij Eindhoven), halte Kanaalbrug richting Eindhoven hebben ze al enige tijd het haltebord niet meer vervangen: BBA-lijn 156 rijdt namelijk nog via de Vlokhovenseweg-Montgomerylaan (in Eindhoven), inclusief blauwe pijl naar links met getal '5'. Bij BBA-lijn 157 is dat getal '4' (oftewel de 4de afslag linksaf, in dat geval de Kennedylaan op).
Ook is het derde vak op dat haltebord afgestickerd, maar die plakker is inmiddels zo verweerd dat je erdoorheen kan kijken, waar het lijnnummer '17' zichtbaar is geworden.
Voor dat lijn '9' naar Son en Breugel werd ingevoerd in 1991, was lijn '17' de lijn die die kant op ging vanuit Ehv. Deze lijn reed overigens rond '88/'89 al via industrieterrein Ekkersrijt en niet meer via de Vlokhovenseweg (zelfde route als lijn 156), en dus ook niet meer via halte 'Kanaalbrug'.
Oftewel, deze haltepaal waarschijnlijk is nog afkomstig uit 1985 of '86, toen voormalige EMA-lijn 177 op station Eindhoven werd opgesplitst en richting Son als 17 en stadsdienst ging rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daniel »

Was 'm bijna vergeten: gisterochtend kwam ik een aflosbusje tegen bij station Amersfoort dat nog volledig in de Stadsvervoer Nederland kleuren was gestoken. Ze hadden alleen de logo's door Connexxion-logo's vervangen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Oud forumgebruiker »

Op het Muiderpoortstation is nog bij de haltepaal van lijn 37 (ri. Amstelstation) vaag een sticker te zien van ene lijn 59 naar het Holendrechtstation, geen idee wanneer die lijn is opgeheven.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door STF »

Lijn 59 is in 2006 opgeheven, deze reed het traject KNSM Eiland - Holendrecht AMC

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

De lijn is grotendeels vervangen door lijn 41, die de route KNSM-eiland - Gaasperplas reed sinds 2006.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door STF »

En er ondertussen ook al niet meer komt, vervangen door de 65 KNSM Eiland - Station Zuid. Het is echt ongeloofelijk als je de geschiedenis van het Java en KNSM eiland bekijkt qua buslijnen...
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door tsov »

De 59 is nog een tijdje de langste Amsterdamse buslijn geweest: CS - AMC. Dat was ietsje sneller te doen met de metro ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door iljitsch »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ardan »

STF schreef:Lijn 59 is in 2006 opgeheven (...)
Ik heb er anders net nog ingezeten, en hij was nokkievol!
:mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ennes »

Misschien is het nog wel leuk om in de allerlaatste periode van Mat64 daar een eigen topic aan te gaan wijden met veel foto's uit de laatste dagen van het materieel dat vele jaren zo kenmerkend was als het rollend materieel in Nederland.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten