Pagina 5 van 21

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 00:04
door Karl
Volgens mij heeft dat ook met de mate van onderhoud te maken, er zijn verschillende ZGT's, met diverse soorten in- en exterieur.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 00:29
door Suus
De haagse GTL was voor zijn tijd natuurlijk wel heel modern, maar er is in de loop der tijd veel aan veranderd. Zo zijn de vouwdeuren vervangen door zwaai-zwenkdeuren, en ook binnen is er het nodige verbouwd aan het interieur. Probleem van de GTL is vooral dat van de meeste trams de draaistellen of erg oud zijn (hergebruik van PCC-cars) of van slechte nieuwbouw kwaliteit.

De ZGT was een erg gewaagd idee, wat in eerste instantie helemaal niet goed uitpakte. Er zijn diverse veranderingen geweest voordat het fatsoenlijk werkte. Daarna is er in Rotterdam heel lang met de tram geleurd en bezuinigd en niets meer gebeurd. In 1999 is men begonnen met alle 100 trams groen/wit schilderen. Dat zou twee jaar gaan duren, en je ziet waar je in hebt gezeten... :P

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 09:21
door htm_tram
Ardan schreef:Een ZGT is dat... helaas standaard op de lijnen 2, 4, 7, 8, en ook wel 20...
Het enige nadeel is dat het een iets te kleine tram is vergeleken met de GTL, verder is het een prima tram :pos:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 11:00
door robert55
Ik kan eerlijk gezegd niet zien of het een 700-serie [maar daar zijn geloof ik geen gele meer van] of een 800-serie wagen is. Die laatste serie is gebouwd met gebruik van draaistellen en elektrische uitrusting afkomstig van Düwag/Werkspoor trams uit 1965/1968.
RET heeft al zo'n 30 jaar de traditie van te weinig nieuwe [wagens] kunnen kopen, zodat oudjes aan de kant gaan en dan voor een deel weer terug komen zonder dat er erg veel aan het uiterlijk wordt gedaan. Repareren van lakschade na verwijderen reclame heeft geen prioriteit.

De tweede serie Haagse GTL's heeft altijd zwaaizwenkdeuren gehad. Bij de eerste serie zijn eerst de deuren bij de bestuurder [tochtklachten] en later de andere [vermindering onderhoudskosten] vervangen. Belangrijkste wijziging in het interieur is dat er een aantal zitplaatsen zijn verwijderd om een stabalkon te maken.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 11:10
door Suus
Alle voertuigen hebben ooit nieuwe bekleding op de stoelen gekregen. In de eerste serie zat donkerbruine bekleding, en in de tweede serie zat blauwe stoffen bekleding. De tweede serie heeft buiten ook een nieuw kleurtje gehad, die waren eerst blauw/geel/wit

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 11:40
door Oud forumgebruiker
Als ik het goed begrijp zijn onze ouwe bakken (uit '79) dus nog ouder dan die ZGT's en GTL's? :). Kwaliteit is op zich prima, alleen het comfort... tsja... dat is behoorlijk verouderd.

@Bee; in Slotermeer kijken we ook al een flinke tijd tegen de blokkendoosjes aan, op lijn 14. Je had het trouwens aannemelijk over deze foto?

Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 12:12
door Daniel
robert55 schreef:Bij de eerste serie zijn eerst de deuren bij de bestuurder [tochtklachten] en later de andere [vermindering onderhoudskosten] vervangen.
Die wijziging van de deuren had toch te maken met de tramtunnel? Daar mochten immers alleen trams met zwaaizwenkdeuren en ARI doorheen wat ongeveer gelijktijdig is ingebouwd.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 12:30
door htm_tram
@robert55 en Reiziger Ddrs.

De deuren moesten een ander type worden ivm. een mogelijke evacuatie. De "nieuwe" deuren van de GTL I 8 zijn nu zwenk schuif deuren die iets makkelijker met de hand open te maken bij een evacuatie. (In tramtunnel en op het gewone traject.) De 3055 heeft als proeftram de zwenk zwaai deuren gekregen die de GTL II 8 allemaal hebben. Deze serie hoefde dus geen nieuwe deuren te krijgen. De GTL II 8 heeft ook de kleur gekregen als de 1e serie. Dit om de huisstijl duidelijk te krijgen. Rood - wit bus. Rood - beige voor de trams. RSR heeft wit - blauw gekregen. Vermoedelijk worden de nieuw bestelde trams die de GTL gaan vervangen worden of wit - rood zoals de 3116 nu is: http://www.haagsetrams.com/reclame/reclames_nu/3116.jpg Of mischien net zoals de RSR nu is. Wit - blauw

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 14:29
door Suus
Zover ik weet waren juist de vouwdeuren heel eenvoudig met de hand te openen. Je duwde je hand tussen de deur en kon ze zo opentrekken tijdens het rijden. Met de zwaai-zwenkdeuren gaat dat minder goed door de pneumatiek.

De 9G/10G van het GVB zijn inderdaad op dit moment de oudste trams in Nederland.

@Ziggy: Die foto ken ik ook, maar ik heb ook wel eens andere foto's uit begin jaren 90 gezien.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 15:35
door robert55
ziggy schreef:
Afbeelding
Als ik het goed heb is dat de 795. Die was reclametram voor een mislukt Amsterdams bid voor de Olympische spelen. De Olympische ringen waren plakwerk dat weg is gehaald, maar de ondergrond was nog klassiek schilderwerk.

Toeval bestaat niet: via een Duitse site kwam ik een paar dagen een reisverslag over Bosnië tegen:
http://www.mstsforum.info/index.php?PHP ... pic=2745.0
[De fotograaf is meer in treinen geinteresseerd, en trams als ze rood/wit zijn]
Als je ruim 2/3 naar onderen scrollt vind je een tweetal foto waarop de 795 te zien is in Sarajewo. De GVB logo's zitten er nog op en hij lijkt daar nooit gebruikt te zijn. Zo zijn we terug bij de vergane glorie.
Ietsje verderop nog een foto van de [of een, er is daar vernummerd] 811 die wel rijdt.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 16 mei 2010, 15:49
door Meltrain
robert55 schreef:Ik kan eerlijk gezegd niet zien of het een 700-serie [maar daar zijn geloof ik geen gele meer van] of een 800-serie wagen is.
Er zijn minimaal 3 uiterlijke kenmerken (naast het nummer) om te zien of je met een 700 of een 800 te maken hebt, maar helaas werken ze geen van allen op de foto van iljitsch. :mrgreen:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 16 jun 2010, 19:25
door tsov
Afbeelding
Lijn 72 bestaat al een tijdje niet meer ;)

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 16 jun 2010, 20:15
door iljitsch
meltrain schreef:Er zijn minimaal 3 uiterlijke kenmerken (naast het nummer) om te zien of je met een 700 of een 800 te maken hebt, maar helaas werken ze geen van allen op de foto van iljitsch. :mrgreen:
U vraagt wij draaien (wel een beetje onscherp):

Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 17 jun 2010, 16:12
door Meltrain
Goed, op bovenstaande foto is één kenmerk te zien (naast het nummer):
Het eerste raam van de B-bak is 'normaal'. Als het een 800 geweest was, had er op die plek een half raam gezeten, want de B-bak van een 800 is een half raam korter dan de B-bak van een 700. In het interieur is dat ook te zien: een 700 heeft tussen de geleding en de derde deur (= eerste deur in de B-bak) twee banken of (bij verbouwde trams) drie stoelen in langsrichting, terwijl een 800 maar één bank heeft op die plek.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 22 jun 2010, 04:06
door STF
Een mededeling dat met ingang van 10 februari 1997 er niet meer direct in de bus gestapt kan worden tijdens de pauze van de chauffeur, op de standplaats van lijn 34 (halte Boven IJ ziekenhuis in Amsterdam Noord). Lijn 220 bestaat niet meer en lijn 245 komt hier niet meer langs.

Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 22 jun 2010, 21:42
door Ederveen
Ik heb helaas geen foto-toestel, maar hier in Son en Breugel (bij Eindhoven), halte Kanaalbrug richting Eindhoven hebben ze al enige tijd het haltebord niet meer vervangen: BBA-lijn 156 rijdt namelijk nog via de Vlokhovenseweg-Montgomerylaan (in Eindhoven), inclusief blauwe pijl naar links met getal '5'. Bij BBA-lijn 157 is dat getal '4' (oftewel de 4de afslag linksaf, in dat geval de Kennedylaan op).
Ook is het derde vak op dat haltebord afgestickerd, maar die plakker is inmiddels zo verweerd dat je erdoorheen kan kijken, waar het lijnnummer '17' zichtbaar is geworden.
Voor dat lijn '9' naar Son en Breugel werd ingevoerd in 1991, was lijn '17' de lijn die die kant op ging vanuit Ehv. Deze lijn reed overigens rond '88/'89 al via industrieterrein Ekkersrijt en niet meer via de Vlokhovenseweg (zelfde route als lijn 156), en dus ook niet meer via halte 'Kanaalbrug'.
Oftewel, deze haltepaal waarschijnlijk is nog afkomstig uit 1985 of '86, toen voormalige EMA-lijn 177 op station Eindhoven werd opgesplitst en richting Son als 17 en stadsdienst ging rijden.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 26 jun 2010, 18:44
door Daniel
Was 'm bijna vergeten: gisterochtend kwam ik een aflosbusje tegen bij station Amersfoort dat nog volledig in de Stadsvervoer Nederland kleuren was gestoken. Ze hadden alleen de logo's door Connexxion-logo's vervangen :P

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 29 jun 2010, 17:42
door Oud forumgebruiker
Op het Muiderpoortstation is nog bij de haltepaal van lijn 37 (ri. Amstelstation) vaag een sticker te zien van ene lijn 59 naar het Holendrechtstation, geen idee wanneer die lijn is opgeheven.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 29 jun 2010, 18:52
door STF
Lijn 59 is in 2006 opgeheven, deze reed het traject KNSM Eiland - Holendrecht AMC

Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 29 jun 2010, 18:55
door Suus
De lijn is grotendeels vervangen door lijn 41, die de route KNSM-eiland - Gaasperplas reed sinds 2006.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 29 jun 2010, 19:09
door STF
En er ondertussen ook al niet meer komt, vervangen door de 65 KNSM Eiland - Station Zuid. Het is echt ongeloofelijk als je de geschiedenis van het Java en KNSM eiland bekijkt qua buslijnen...

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 29 jun 2010, 21:41
door tsov
De 59 is nog een tijdje de langste Amsterdamse buslijn geweest: CS - AMC. Dat was ietsje sneller te doen met de metro ;)

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 10 jul 2010, 14:39
door iljitsch
Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 19:44
door Ardan
STF schreef:Lijn 59 is in 2006 opgeheven (...)
Ik heb er anders net nog ingezeten, en hij was nokkievol!
:mrgreen:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: vr 13 aug 2010, 13:05
door Ennes
Misschien is het nog wel leuk om in de allerlaatste periode van Mat64 daar een eigen topic aan te gaan wijden met veel foto's uit de laatste dagen van het materieel dat vele jaren zo kenmerkend was als het rollend materieel in Nederland.