Pagina 6 van 21

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 21:20
door willy84
ziggy schreef:Op het Muiderpoortstation is nog bij de haltepaal van lijn 37 (ri. Amstelstation) vaag een sticker te zien van ene lijn 59 naar het Holendrechtstation, geen idee wanneer die lijn is opgeheven.
Paar jaar terug kwam daar ook een spitsbus van Muiderpoort naar ik meen Utrecht van Veolia. Zat geen hond in voorzover ik me herinner. Dacht dat het de 136 was maar ik kan me vergissen.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 15 aug 2010, 21:36
door Ronald
willy84 schreef:
ziggy schreef:Op het Muiderpoortstation is nog bij de haltepaal van lijn 37 (ri. Amstelstation) vaag een sticker te zien van ene lijn 59 naar het Holendrechtstation, geen idee wanneer die lijn is opgeheven.
Paar jaar terug kwam daar ook een spitsbus van Muiderpoort naar ik meen Utrecht van Veolia. Zat geen hond in voorzover ik me herinner. Dacht dat het de 136 was maar ik kan me vergissen.
Je had tot een paar jaar terug lijn 120 (Muiderpoort-Utrecht CS) en 126 (Muiderpoort-Mijdrecht). Dit waren gewone streeklijnen, een paar jaar geleden is het eindpunt verplaatst naar Station Bijlmer/Arena. Lijn 136 heeft (volgens mij) nooit via Muiderpoort gereden, die reed tot een paar jaar terug de route Station Amstel-Diemen-Muiden-Hilversum.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 09:25
door tsov
136 reed zelfs door naar het Weesperplein, als relict van NBM-busstation en -stalling Van Musschenbroekstraat (achter het Wibauthuis). In de jaren '60/'70 eindigden daar alle streeklijnen uit het Gooi en de Flevopolder. Als enige vreemde eend in de bijt kwam daar ook NS/NZH-lijn 89 van Amsterdam via Schiphol naar Den Haag.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 16 aug 2010, 23:32
door iljitsch
Dit is het spoorviaduct Schapenbout dat in 1912 in de Graaf Jansdijk is uitgehouwen voor de spoorlijn Terneuzen - Mechelen die alweer tientallen jaren ter ziele is:

Afbeelding

De weg loopt dus over de dijk. Er is nog een soort tentoonstellinkje bij gezet:

Afbeelding

En er ligt zowaar bijna een meter spoor:

Afbeelding

Waarvan iemand denkt dat het van 27-8-1871 is, wat mij curieus lijkt. Of lag het spoor er eerst en kwam de dijk later?

Afbeelding

Zie ook dit nieuwsbericht.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 18 aug 2010, 14:16
door Meltrain
In Berlijn is vrijwel de volledige Siemensbahn nog aanwezig, ondanks dat deze reeds in 1980 gesloten werd.
Ardan en ik zijn (in de regen) bij station Wernerwerk geweest:
Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 18 aug 2010, 18:39
door Ardan
Jep, het was een beetje een gevalletje Chet in Charleroi.
Afbeelding
Melvin had geen zin om nog natter te worden dan hij al was, maar ik ben nog wel even om het station heen gelopen.
Afbeelding
Onder het station zit een soort van houtzagerij/klusbedrijf. Trappen naar boven zijn er nog steeds, maar om dat te bereiken zijn nogal wat halsbrekende toeren nodig, eigenlijk kan dat alleen via dat bedrijfje. Maar niet geprobeerd.
Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: vr 20 aug 2010, 13:31
door midnet
was paar dagen geleden nog in Drenthe/Groningen-met gratis dagkaart van de provincie.
Alle grote bussen QBuzz-maar de voormalige chauffeurskantines in Meppel en Hoogeveen nog met nogal verbleekte ARRIVA-borden. Alle haltepalen ook nog allemaal ARRIVA. Op die busstations staan nog grote kasten met de deels afgevallen vertrektijden uit ARR en CXX-tijden. Verbleekt wel-maar niet van erg lang gelden. Blijkbaar was destijds ARRIVA toch niet zó'n bespaarder als vaak gedacht, zij hebben wel alle haltepalen bestickerd. Qbz chauffeurs gebruiken nu de NS-restauratie voor koffiepauze in Meppel.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 15:10
door iljitsch
Gister ben ik langs het oude spoor naar IJmuiden gelopen. Ik begon in Driehuis en na een korte omzwerving door een woonwijk kon ik via een spoorwegovergang het spoor betreden:

Afbeelding

Afgezien van de begroeiing ziet het spoor er nog best goed uit:

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel het nu meer op een bramenplantage lijkt... Het eerste stuk kon ik over het paadje langs het spoor lopen, maar dat hield op bij een volgende spoorwegovergang. Dan maar langs de woonwijk gelopen. Daarna iets wat nog redelijk herkenbaar was als een station:

Afbeelding

De spoorwegovergangen zijn wat achterhaald, maar staan er heel stoer bij. Het zou me niks verbazen als ze het met een kleine beurt nog prima doen. Wel is meestal het spoor opgevuld met beton bij de overgangen dus dat wordt even hakken voor er weer een trein kan rijden.

Afbeelding

Een enkele houten dwarsligger heeft last van rot:

Afbeelding

Na een uurtje was ik bij 't Pontplein waar het spoor mooi over een viadukt gaat:

Afbeelding

Vanaf hier wordt het een stuk saaier met het spoor langs de weg vlak naast 't kanaal, met uitzicht op de rook/stoomwolken van Hoogovens. Ineens hield het spoor op, maar na 10 meter ging het weer verder:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog één aardig ex-station met het rottende lijk van een soort abri erop. Het interessante is dat dit nog twee perrons heeft terwijl het tweede spoor al heel lang weg is:

Afbeelding

Dan nog een flink eind lopen naar het voormalige station IJmuiden, maar voor het zover is houdt het spoor ineens op:

Afbeelding

Van dat station is niks meer over, ik kon zelfs de lokatie niet met zekerheid terugvinden. Volgens mij wordt daar nu gebouwd. Met de bus terug naar 't Pointplein, waar ik de draagvleugelboot naar Amsterdam nam, die ook al trekjes van vergane glorie begint te vertonen:

Afbeelding

Ik zou dat laatste stuk overslaan en gewoon bij het Pontplein op de boot of bus stappen, of misschien na een bezoek aan dat laatste station weer terugwandelen, tenzij je IJmuiden wilt bezoeken, de kades zijn wel sfeervol, de stad (voor zover door mij gezien) wat minder.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 15:56
door Ardan
Het laatste station dat je op de foto hebt is station IJmuiden Casembrootstraat. Vanaf daar is het inderdaad vrij saai. Het andere stuk is inderdaad wel erg leuk met de stations Velsen-IJmuiden Oost, met een flink perron nog, en toegangen die nog best intact zijn. Het andere station op de foto is Velsen Zeeweg, met een leuk stationsgebouwtje uit 1957. En dan heb je nog Driehuis-Westerveld. Leuke reportage, volgens mij zijn er niet veel spoorlijnen in Nederland meer die er na de opheffing nu nog zo herkenbaar bijliggen...

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 16:17
door Suus
Amsterdam Willemspark - Bovenkerk ligt er nog aardig bij door die museumtramlijn. Van bovenaf zijn veel voormalige spoorlijnen nog herkenbaar. Bijna alle Haarlemmermeerspoorlijnen zijn nog perfect terug te vinden.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 23:36
door Ardan
Tracés zijn inderdaad nog vaak terug te vinden ja :D Hier en daar een verdwaald stationsgebouwtje.. Over de Haarlemmermeerlijnen gesproken: daarvan zijn nog heel veel spoorwoningen en stationsgebouwen blijven staan. Aalsmeer en Uithoorn bijvoorbeeld, van de zomer eens opgezocht. Ook nog in Wilnis geweest, maar omdat het zo bloedheet was die dag had ik er eigenlijk geen zin meer in om daar nog een stuk te gaan lopen.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 11 okt 2010, 23:57
door Suus
Er is nog veel meer hoor:

Gouwsluis (aan de Steekterweg tussen Alphen en Zwammerdam)
Aarlanderveen (direct naast de doorgaande weg in het dorp)
Nieuwveen (direct langs de doorgaande weg daar)
Ter Aar
Van De Hoef staat de wachterswoning er nog. Die staat vlak bij de brug.

Bus 147 tussen Uithoorn en Alphen kan je in ieder geval helpen bij Aarlanderveen en Nieuwveen. Ter Aar zal je vanaf Nieuwveen moeten lopen (2 km heen, 2 km terug). Vanaf het dorp Ter Aar is het zo'n 3 km heen en 3 kilometer terug.

de Wachterswoning van De Hoef is te doen met buurtbus 526.

Station van Mijdrecht is bij de halte Rondweg volgens mij. Je kan ook de halte Gemeentehuis van buurtbus 526 nemen

Station van Wilnis is in de buurt van de halte Wilnis Begraafplaats.

Buurtbus 526 komt ook langs het stationsgebouw van Vinkeveen. Het is ondertussen wel duidelijk welke lijn je moet hebben om spoorse herinneringen op te halen in De Ronde Venen :mrgreen:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 13:25
door Alargule
In eigen dorp (Duivendrecht) twee voorbeelden van vergane glorie:
  • De nu als busbaan in gebruik zijnde oude spoorbaan die voorheen de spoorlijn uit Utrecht verbond met het emplacement bij Watergraafsmeer. In die verbinding wordt tegenwoordig voorzien door een viaduct in de zuidoostelijke oksel van station Duivendrecht;
  • Diezelfde busbaan is aangelegd ter vervanging van een oude busbaan die in de noordoostelijke oksel van station Duivendrecht ligt, als verlengde van de Dolingadreef. De bussen die vroegâh over de Duivendrechtse Rijksstraatweg naar de Bijlmer reden, stopten aan de Duivendrechtse kant van het station bij de Urbanuskerk en gingen vervolgens via deze busbaan onder het trein- en metroviaduct ten oosten van het station door naar de Dalsteindreef. De buiten gebruik gestelde busbaan vermeldt nog keurig het einde van de bebouwde kom van Duivendrecht en verwelkomt je in stadsdeel Zuidoost.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: vr 22 okt 2010, 13:39
door Karl
In Lisse (provincie Zuid-Holland) staan nog (in ieder geval twee) abri's van de NZH.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 22:01
door TomSteyl
Ik zag onlangs in Nijmegen diverse halteborden tegen met de lijnstickers van de Zuidooster.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 22:06
door ODRAIL
Karl schreef:In Lisse (provincie Zuid-Holland) staan nog (in ieder geval twee) abri's van de NZH.
Die staan ook op het busstation in Gouda.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 23:04
door Ardan
In de Zwolse Aalanden kun je nog wel eens witte-zwarte tegels aantreffen van de voormalige lijn 10.
Aan de Lassuslaan heeft nog lang een abri met lijnennetkaart uit 2005 gestaan, maar van het voorjaar hebben ze die verplaatst, omdat Bachlaan-noordzijde nog geen abri had. Maar ze hebben die oude kaart laten hangen xD

Nu ik toch aan het tikken ben, even wat dingetjes die me zo te binnen schieten..
-Het postperron in Deventer ligt er nog steeds, maar het spoor erheen is al een tijd opgebroken.
-In Rotterdam kun je tussen Wilhelminaplein en de Rijnhaven nog goed herkennen waar het spoor naar het opstelterrein heeft gelegen, dat daarna over de 'Bananenbrug' verder ging. Gebruiker Alargule heeft er eens een reportage over gemaakt.
-Tsja, de oude Zwolse spoorbrug ligt er ook nog.
-Lang hebben er nog sporen gelegen waar tot 1936 het station Winterswijk GOLS was. Het stationsgebouw staat er nog, in de oude locloods zit nu een Lidl, maar de sporen zullen er wel niet meer liggen. Op het voormalige emplacement wordt nu een middelbare school gebouwd.
-Een deel van de voormalige spoorlijn Winterswijk-Borken ligt er nog. Het tracé is nog ontzettend goed herkenbaar, ook al is het spoor wel grotendeels weggehaald. Gebruiker find_your_spot heeft een paar jaar geleden foto's gemaakt
-Ook aan de lijn naar Bocholt (inmiddels fietspad) zijn nog heel veel baanwachterswoningen en bruggetjes terug te vinden.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 23:46
door Oud forumgebruiker
ze hebben bij de Parallelweg (is die oude aansluiting op de Erasmuslijn van de Rotterdamse metro) alleen de rails weggehaald, maar de betonnenbak natuurlijk niet, dat zou werk zijn, dat niet nodig zou zijn.


oude haltes zijn overal in het land nog wel te vinden.
de stoeptegels vallen onder de wegbeheerder en de abri's zijn meestal van het reclamebureau en worden in opdracht van de opdrachtgever bij bepaalde haltes verplicht gesteld.

vaak is alleen nog het bushaltebord en de reizigersinformatie daadwerkelijk van de vervoerder, maar die weet vaak ook niet eens meer wat er precies in elke halte hangt...

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 01:07
door STF
Ik zou in Luxemburg nou echt helemaal niets weten wat onder het kopje "vergane glorie in het OV" valt, elke bushalte hoe oud dan ook wordt gewoon bediend, ondanks dat ook hier twee keer per jaar een nieuwe dienstregeling komt wat de nodige wijzigingen in het lijnnet tot gevolg heeft.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 19:34
door hidihi
Het is zonde van die siemensmetrolijn, als je in de jaren 80 toch 40 personen in een metrostel kan krijgen zou je met klein materiaal de metrolijn best kunnen exploiteren. Want 90 tot 120 passagiers per richting is vergelijkbaar met wat in sommige regionale treindiensten geldt. Trouwens elke stad is de afgelopen 30 jaar gegroet zou je bij heractivering van tenminste een spoor niet een redelijke metrolijn terug krijgen waar geen buitensporig subsidie op gegooid moet worden?

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 20:23
door Suus
Waar heb je het in vredesnaam over?

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 20:28
door Klaasje
lex1975 schreef:de reizigersinformatie daadwerkelijk van de vervoerder,
De statische informatie is altijd van de vervoerder maar de dynamische steeds vaker niet meer.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 12 sep 2011, 23:06
door Oud forumgebruiker
dynnamisch systemen inderdaad van de opdrachtgever, gegevens om het systeem mee te voeren komen wel van de vervoerder, maar ik doelde specifiek op de abri's...

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 23:19
door gilles van de buren
iljitsch schreef:http://www.muada.com/images/tram4.jpg

Ik had zondag het genoegen in deze tram van station hofplein naar het marconiplein te rijden. Deze moet toch ook wel uit de jaren '70 stammen, hij is duidelijk ouder dan de GTLs in Den Haag, die we in de jaren '80 kregen.
Heb je de pech deze te treffen; deze heeft digitale teksten/cijfers, er zijn er nog een paar met een oude lijnfilm *O*

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 06 okt 2011, 13:08
door Michael
Die paar wagens met oude lijnfilm zijn genummerd in de 800 serie en laat die serie nu vrijwel helemaal uit dienst zijn