Pagina 2 van 21

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 30 jul 2009, 20:30
door Daniel
Was 't zomaar vergeten... d'r staan in Dordrecht nog twee abri's (halte Oranjelaan en Albert Camus-erf) met GVB Dordrecht logo.
Bij halte Talmaweg Oost (lijn 1 Wielwijk) en Van Oldenbarneveldplein (lijn 1 Stadspolders) en volgens mij nog een enkele halte staan nog haltepalen met een geïntegreerd zitje die nog stammen uit de tijd van het driebussensysteem. Die speciale palen stonden toen bij alle City- en Servicebushaltes en hebben nog een rel veroorzaakt: het toen nog gemeentelijke bedrijf heeft die dingen op last van de gemeente in de binnenstad monumentengroen moeten schilderen (ze waren knalblauw) :P
Overigens is halte Van Oldenbarneveldplein zowiezo wel een apart geval: daar hebben ze naast die paal met zitje doodleuk een abri neergezet, 'tis de enige halte waar na plaatsing van een abri die paal niet door een normale vervangen is.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 01 aug 2009, 16:59
door Oud forumgebruiker
Op het treinstation van Koog a/d Zaan heeft jarenlang dit A4'tje gehangen tot en met de komst van de luxueuze eetgelegenheid genaamd "Paul Surinaams":

Afbeelding

Tegenwoordig rijden de treinen al tijden weer via normaal schema (sinds die discotheek in Castricum afgefikt is, surrealistisch, het klinkt een beetje als de legendarische discotheek "The Sound" in Berlijn, wat hetzelfde lot beschoren was), en zijn er zelfs "nachttreinen" toegevoegd, maar dan vanuit de Amsterdamse richting.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 02 aug 2009, 02:53
door STF
Ik wist daar niet eens van af, en zat toch dagelijks om die tijd in de trein vanaf najaar 2002 dus zo heel veel jaar kan het niet zijn geweest.

Re: Vergange glorie in het OV.

Geplaatst: zo 02 aug 2009, 14:37
door midnet
Bee schreef:In Diemen Noord hangen nog Connexxionpijlen en BBA pijlen. BBA reed tot 2006 naar Diemen Noord (120 en 126), Connexxion nog veel verder daarvoor.
Nou-dat was dan vanwege een tijdelijke omleiding. 120/6 reed vanaf Holendrecht/AMC door via (vaak wisselende)routes in de Bijlmer-tot Diemen Zuid/NS-dan als de 44 via de busbaan-over de (oude) brug-dan als de 9 tot de Wijttenbach-dan naar Muiderpoort=einde. Het GB reed toen de 59, grotendeel zelfde route, maar langs Duivendrecht-Betondorp-Maxwellstr.Tijdens een niet al te lang durende omleiding vanwege wegeniswerken heeft 120/6 mogelijk een tijdje langs Diemen Noord gereden. Ook een zomerlang een apart pendelbusje-toen de overweg omgebouwd werd.
Wat nu GVB-44 naar Noord is is altijd een CN/Midnet/NZH lijn geweest, zelfde route, maar via Duivendrecht: heel lang geleden de 175-tot naar Haarlem! Vele jaren konden we dus gemakkelijk geheel zonder overstap per bus naar zowel Haarlem als Utrecht-leuk voor de dagkaartgebruiker. Daarvoor nog zelfs naar Lelystad-Emmeloord per Flevodienst. Daarna is de 175 afgeknipt op Bijlmer-later als 176 of 177. BBA/Connex heeft die echt nooit gereden. Maar omdat ik bijna nooit in Diemen Nrd kom (verdeeld dorp hebben we toch) zijn die borden me nooit zo opgevallen.
Bij ons hoofdstation is nog steeds de parkeerstrook van waar voor Diemen-Noord bebouwd werd die 175 eindigde, haltes e.d. wel al lang weggehaald.
OVerigens-als ik nog eens hier dit overozchtje lees-lijkt het toch vooral dat ARRIVA nou niet zo veel zin/moeite/geld er voor over heeft om oude restanten van voorgangers te verwijderen.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 02 aug 2009, 14:52
door Suus
Ik vind het vervelend om te zeggen, maar je typt op een wat vervelende manier met al die afbreekstreepjes :?

De 175 reed naar Weesp, waar nu de 49 naartoe rijdt :wink: De 175 was altijd van Connexxion omdat hij van Amstelland-Meerlanden is :wink: Nu zie je weer dat de 49 over een paar jaar wordt opgeheven en naar de concessiehouder van Gooi- en Vechtstreek gaat, dan zijn zijn alle GVB-attributen in Weesp ook weer verleden tijd en nostalgisch.

De Connexxionpijlen kunnen ook nog van de 136 zijn geweest toen die nog door Diemen Noord reed voordat hij werd vervangen door de 101. En ook de 136 die nu nog bestaat als geamputeerd buslijntje zal waarschijnlijk verdwijnen en worden opgenomen als nieuwe 46.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 02 aug 2009, 15:06
door tsov
Vlak voor de intrede van het GVB in Diemen-Noord en Weesp reed daar Cxx-lijn 177 Diemen-Noord - Bijlmer - Weesp, daar kunnen die pijlen dus ook nog van zijn :)
Ik zal eens zoeken, want ik heb nog ergens een foto van een ENHABO-haltebord wat in Landsmeer hing, maar inmiddels weg is...

Re: Vergange glorie in het OV.

Geplaatst: zo 02 aug 2009, 15:19
door Daniel
midnet schreef:OVerigens-als ik nog eens hier dit overozchtje lees-lijkt het toch vooral dat ARRIVA nou niet zo veel zin/moeite/geld er voor over heeft om oude restanten van voorgangers te verwijderen.
Valt ook wel weer mee hoor: die oude abri's in Dordt zijn om een of andere reden nooit vervangen tijdens de grote abri-vernieuwing die nog in de SVD-tijd plaatsvond. Ook de samenwerking ZWN/SVD was al lang voor de komst van Arriva ten einde en de oude lijnennetkaart in Zwijndrecht heeft het toch vooral jaren bij Connexxion volgehouden.

Maargoed, het kan nog veel gekker: Arriva Infrabeheer heeft een berg vertrektijdenkastjes en halteborden uit heel het DAV-gebied en zelfs Rivierenland in de vestiging Dordrecht opgeslagen liggen. Die worden regelmatig gebruikt als de ruit met het vertrektijdenbord in een abri vernield is: zolang er geen nieuwe geplaatst is hangt er dan tijdelijk zo'n kastje aan de paal. En jawel, daardoor zijn dus al kastjes met bv. een Centraal Nederland-sticker erin bij haltes in Dordt terecht gekomen.

En toen lijn 4 op de Staart-Oost weer in twee richtingen ging rijden zijn daar halteborden op de palen geplaatst die aan een afgeplakt zonenummer te zijn uit Den Bosch afkomstig zijn.

Re: Vergange glorie in het OV.

Geplaatst: zo 02 aug 2009, 15:37
door Stefan
Reiziger Ddrs schreef:En jawel, daardoor zijn dus al kastjes met bv. een Centraal Nederland-sticker erin bij haltes in Dordt terecht gekomen
Zo'n kastje hangt ook al jaren in Klaaswaal bij de halte Molendijk (richting Oud-Beijerland/Heinenoord). ;)

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 02 aug 2009, 17:48
door tsov
Enhabo-bord gevonden! Inmiddels is het dus vervangen door een bordje met juiste info ;)
Afbeelding

Verder vond ik in mij archief nog foto's van een ZWN-bordje in Goes, een bordje van het oude Stadsvervoer Dordrecht met een stukje van een sticker van (ik dacht) lijn 25, een sticker met het ZWN-lijnennet in Zoetermeer zoals die jaren in de Citypendels hebben gehangen, een verwijzing naar de ZWN-garage in Ridderkerk, een haltebord in Valkenburg met stickers van Hermes en Arriva Zuid-Limburg in de Limex-tijd, toen er al Veolia-bussen reden ;), een haltebord in Bergen op Zoom met het oude BBA-logo in de Veolia-tijd en een overstapmogelijkheid op een NMVB-bus, een dikke vijftien jaar na de opsplitsing van dat bedrijf, met ernaast een wel heel oud haltebord, een infokastje met een niet meer bestaand telefoonnummer en een VAD-logo, een GVM-haltesticker, een ZO-kastje in Ridderkerk :?, een ouderwetsch BBA-bordje in Breda, Centraal Nederland-logo's in Hoofddorp en Huizen, routepijltjes voor lijn 38 uit midden jaren '80 in Amsterdam-Noord, NS en NoordNed-stempelautomaten in Groningen, CN en Midnet-haltestickers in Utrecht en oude gevelreclame op de Dam in Amsterdam.

Buiten dit valt deze leuke foto, die er wel enigszins mee samenhangt:
Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 02 aug 2009, 19:58
door Daniel
Die halte stond inderdaad wel langs de route van de voormalige lijn 25, maar de sticker is er eentje van 22A, 22B, 24A of 24B geweest. Dat waren namelijk de servicelijnen die in Krispijn kwamen waar het Nassauplein gelegen is :wink:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 02 aug 2009, 23:41
door MdJ
een infokastje met een niet meer bestaand telefoonnummer en een VAD-logo
Weet je nog uit welke bus die komt? 't lijkt op een mb230 van ex-VAD/ex Midnet/Ex-Cxx, maar daar kan ik die zwarte leuning niet thuisbrengen.

Overigens hebben die dingen ook nog in de stadsbussen/DO B88 B10M van Apeldoorn gezeten (63xx/65xx), totdat ze opgelegd werden. Alleen hadden die weer rode stangen van binnen, dus die zijn het niet.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 03 aug 2009, 08:57
door tsov
Komt uit deze bus ;)
Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 03 aug 2009, 22:28
door MdJ
Owja, die dingen bestonden ook nog :oops: Dat krijg je er van, als zo'n ding slechts een keer verdwaald op lijn 1 :mrgreen:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 14:48
door midnet
nog meer oude, vergeten aan te passen zaken:
was vorige week in Nijmegen-de lijn naar Kleve, NIAG 58 (inmiddels verlengd/doorgekoppeld naar Emmerich) is op Nederlands grondgebied slecht van dienstregelingen voorzien. Er hangen er in Beek nog enkele uit van 2003/2004. Sinds dit jaar rijdt er ook spitslijn 57 tot Kranenburg, NOVIO-die is wel normaal aangegeven.
Op buurtbus 162 Malden-Beek, via Groesbeek, worden geen buurtbuskaartjes maar strippenkaarten verkocht. Ze hadden nog die hele oude met de telcijfers in halve cirkels-daarna kwamen ze in geel met rechte hokjes-en nu in geel met cursieve hokjes. Je kan er dus de landelijke dagkaart kopen (1 of 2 8-strippers)-maar ik vrees dat als je verder wegkomt de chauffeurs je wel zulen betichten van hergebruik van jaren oude....

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 16:38
door Oud forumgebruiker
Vandaag heb ik een fietstocht gemaakt via de Westhavens (Hempont) door Zaanstad (en bijbehorende natuurgelegenheden), onderweg nog e.e.a. aan 'vergane glorie' vastgelegd.

Nog niet zo heel lang geleden moest ik dagelijks op een adres in de Spaarndammerbuurt zijn, en kwam zo ook iedere dag langs de eindhalte van bus 22: de Zaanstraat. Op een dag viel het mij op dat er ook nog een oude haltepaal aanwezig is, en nu ik vandaag toch via de Spaarndammerbuurt naar de Westhavens ging gelijk maar de kans genomen het vast te leggen in het kader van vergane glorie.
Afbeelding

Als we de zijde aan de noordkant wat beter bekijken zien we nog een oude lijnsticker van lijn 22, niet veel bijzonders dus:
Afbeelding
Wat wel opvalt is dat de lijn eindigde op de Zeeburgerdijk, twee haltes eerder dan nu het geval is.

Bekijken we de zuidzijde, dan is er heel wat meer 'historisch' aan de hand:
Afbeelding
Rechts herken ik in de letters de Witteburgergracht, dit zal dus ongetwijfeld ook een lijnsticker geweest zijn van de 22. Maar naast de 22 schijnt lijn 35 de Zaanstraat ook als eindhalte gehad te hebben :!:. De lijn voer van de Spaarndammerbuurt via Centraal Station en Kamperfoelieweg (Noord) naar Molenwijk (Noord). Een heel aparte route (waarvan ik me afvraag of het veel aanhang gehad heeft). Het feit dat de sticker náást die van 22 is geplakt zou kunnen betekenen dat er dus een tijd 2 buslijnen de Zaanstraat als eindpunt hadden. Interessant. Via google kom ik te weten dat lijn 35 voorheen vanuit de Molenwijk naar Station Sloterdijk voer en 's weekends/ 's avonds als eindpunt de Zaanstraat had i.p.v. Sloterdijk. Dit is in de jaren '90 zo geweest. Zie: http://www.amsterdam-hotels-travel.com/ ... tml#line35 . De Zaanstraat had dus inderdaad 2 buslijnen op dat moment :).

Dan nog een (al 3x achterhaald) informatienummer, met wat oude logo's ervoor:
Afbeelding



Verder richting Zaandam kwam ik weinig meer van waarde tegen, maar toch maar 2 dingetjes op de foto gezet.
Busgarage Zaandam (ex-NZH, ex-ex-ENHABO), waar NZH nog vertegenwoordigd is:
Afbeelding

En tot slot een NS-bord oude stijl (zoals bij Soestduinen) te Koog a/d Zaan:
Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 16:54
door tsov
Over die 35: jouw zoektocht klopt inderdaad en ik weet nog wel dat dat zo was. Heb nog wel eens het verhaal van een klasgenoot gehoord die op het CS de verkeerde 35 had genomen en ineens op Sloterdijk stond :lol:
Later is dat veranderd, ik gok dat dat in 2003 was, toen lijn 10 is verlengd naar het Azartplein. Toen is het hele net in het Oostelijk Havengebied op de schop gegaan en is lijn 32, die net als lijn 35 na het CS doorreed (naar de KNSM-laan in dit geval), daar verdwenen en vervangen door de 40-lijnen. Lijn 35 is tegelijkertijd ook ingekort tot het CS en de verbinding naar Zaanstraat/Sloterdijk (via de Van Diemenstraat) is overgenomen door twee lijnen. Overdag reed lijn 46, die via de route van de huidige 48 reed, 's avonds en in het weekend reed lijn 49, die deed CS - Zaanstraat. Bij de grote wijzigingen van 28 mei 2006 is lijn 46 onder nummer 48 de hele dag gaan rijden en lijn 49 dientengevolge vervallen.

[edit]Lijn heet nu 48, eerder 46

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 17:02
door Oud forumgebruiker
Aha aha, heel interessante constructie. Toch vreemd dat de 48 dan 's avonds en 's weekends een ander lijnnummer kreeg. De Zaanstraat als eindpunt is als het ware een inkorting van de 48, alleen op een iets andere plek in de Spaarndammerbuurt, dan de route die de 48 normaliter volgde. Toch leuk dat er op deze manier in het straatbeeld (als je er goed op let) nog iets te herkennen is van de vroegere tijden - je moet soms wat zoeken, maar vaak is er nog wel e.e.a. te herkennen aan vergane glorie.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 18:05
door Meltrain
Zo, dit topic valt me nu pas op. Erg interessant overigens. :pos:

Net naast de makro in Barendrecht, hangen twee vertrekstaten van een lijn 2, die blijkbaar ooit tussen Kralingse Zoom en een restaurant aan de A16 gereden heeft. :o
De halte zelf is er niet meer, maar de vertrekstaten van beide richtingen (ik dacht uit 1998), hangen er nog.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 18:11
door Suus
Het lijnnummer 48 is nog altijd een vreemde eend in de bijt, met de route over de westelijke eilanden terwijl alle andere 4x lijnen in Oost of Zuid-Oost rijden. Er zouden nog wel meer resten van routes gevonden kunnen worden op de oostelijke eilanden vermoed ik.

Vergeet overiges niet dat de oostelijke eilanden aan het begin van de jaren 90 half-verlaten vervallen industriegebieden waren. Waar lijn 22 nu het eindpunt heeft (Theodoor Karel van Lohuizenlaan) zijn nu wel woningen, maar toen niet. Eigenlijk is het ook niet meer de Indische Buurt daar trouwens.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 18:25
door Oud forumgebruiker
Het eindpunt Indische Buurt zal nog wel stammen uit de tijd dat de Zeeburgerdijk het eindpunt was van de 22. Nadat de lijn 2 haltes verder doorloopt zullen ze het niet nodig gevonden hebben gelijk de naam van de eindbestemming te veranderen.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 21:55
door Vinny
Nog niet zo heel lang geleden moest ik dagelijks op een adres in de Spaarndammerbuurt zijn, en kwam zo ook iedere dag langs de eindhalte van bus 22: de Zaanstraat. Op een dag viel het mij op dat er ook nog een oude haltepaal aanwezig is, en nu ik vandaag toch via de Spaarndammerbuurt naar de Westhavens ging gelijk maar de kans genomen het vast te leggen in het kader van vergane glorie.
Je hebt er ook nog een heel oude kiosk van 'Het Parool'. Die is nu monument.
Het is een groot terug naar toen feest...

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 10 aug 2009, 12:20
door Oud forumgebruiker
Ja en oud klokken e.d. :D - maar die haltepaal zullen ze toch niet expres hebben laten staan? :idea: Dat geloof ik niet.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 10 aug 2009, 15:07
door Stefan
Bij de halte Numansdorp, Viaduct A29 staat ook nog een leuk bordje (Sorry overigens van de tekst die er opgekalkt is, nog geen zin gehad om het er af te fotosoeppen.. :P ) uit het ZWN tijdperk. Ik heb geen idee hoelang het geleden is dat lijn 97S gereden heeft, maar zolang ik kan heugen is het lijn 101 namelijk. Wie het weet, mag het zeggen overigens! :lol:

Afbeelding

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 10 aug 2009, 17:31
door IC3
Het is inderdaad niet altijd lijn 101 geweest :wink: Lijn 97S was een ZWN-dienst die tot eind 1996 heeft gereden. Toen heeft de Interliner, lijnnummer 405, het overgenomen. Toen het Interlinerconcept tegenviel is het een gewone BBA-lijnbus geworden en vanaf die tijd 101.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 10 aug 2009, 17:46
door Stefan
Ah, bedankt voor de informatie! :)