'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor Daniel » Ma 17 Aug 2009, 08:59

'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Geplaatst op: maandag 17 augustus 2009 om 8:59
Laatst bijgewerkt: maandag 17 augustus 2009 om 8:59

AMSTERDAM - De NS heeft veel te veel geld betaald voor de hogesnelheidslijn (HSL) naar Parijs. Dat blijkt volgens De Telegraaf uit tot nog toe onbekende stukken die de krant in bezit heeft gekregen. Het spoorbedrijf bood negen jaar geleden 168 miljoen euro terwijl de tweede gegadigde, Arriva/Deutsche Bahn, slechts een kleine honderd miljoen euro zou hebben geboden.
De veelgeplaagde hogesnelheidslijn zou volgens De Telegraaf al failliet zijn gegaan als de overheid niet was bijgesprongen. In ruil voor hulp zou de NS hebben beloofd geen claim tegen de staat in te dienen.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor Vinny » Ma 17 Aug 2009, 11:57

Hier het originele artikel in de telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4621 ... tml?p=33,1

Het artikel blinkt zoals gebruikelijk weer eens uit in vaagheid; maar wel wordt er een leuke vette kop gebruikt zo vlak voor de reizigersexploitatie van de Hogesnelheidslijn :evil:

Destijds bood de NS minder geld voor de HSL omdat ze de lijn wilde integreren in het IC net. Dat mocht niet van Netelenbosch, omdat de HSL (in tegenstelling tot iedere andere spoorlijn) zijn kosten moest terugverdienen. Toen werd de NS gedwongen om het huidige buisnessmodel te implementeren. Of er daarnaast nog een buitenlandse bieding is geweest die lager was, wat de Telegraaf suggereert: het lijkt me sterk, want eind jaren '90 reageerde de politiek nog erg teleurgesteld omdat er geen particuliere (lees: buitenlandse OV bedrijven) geïnteresseerd leken in het exploiteren van zowel de HSL als de Betuweroute. Geen wonder: want de overheid had wurgcontracten in de aanbieding. Pas de laatste jaren hebben overheden het aanbesteden een beetje in de vingers en zie je ook meteen dat het een stuk beter gaat. Arriva rijdt al enige jaren ten volle tevredenheid in Friesland en Groningen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor deadlock » Ma 17 Aug 2009, 12:49

Hoe kan je nou zeggen dat ze liegen dat DB heeft meegeboden :confused:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31445
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor Suus » Ma 17 Aug 2009, 12:51

Ik vraag mij anders wel af waar dat DB bod vandaan komt, daar heb ik nooit eerder van gehoord :? Er is altijd gezegd dat alleen HSA een bod had gedaan, en HSA is nu NS Hispeed.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor deadlock » Ma 17 Aug 2009, 12:54

Dus ze grijpen het uit de lucht?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor Vinny » Ma 17 Aug 2009, 14:31

Nja, de conclusie lijkt me erg duidelijk: Of de Telegraaf heeft zijn dikke duim weer eens gebruikt bij het schrijven van het artikel om weer eens wat organisaties in een negatief daglicht te zetten óf het ministerie heeft daadwerkelijk een bod van de DB/Arriva afgewezen en de gegevens er van 'onder de pet' gehouden. Is dat laatste echt het geval lijkt het me tijd voor een parlementaire enquete. Want dat is op zijn best oneerlijke concurrentie, en op zijn slechtst machtsmisbruik of zelfs corruptie :|
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor playertwo » Ma 17 Aug 2009, 19:21

Tja met Netelenbos, noem je ook meteen een minister van Verkeer :evil:

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor Ruben » Ma 17 Aug 2009, 19:35

Het is gewoon verdienen voor de overheid, NS was bereid er veel meer voor te betalen, dan wint ze gewoon. Niks corrupts of oneerlijk aan toch?
Het is wel raar dat als er een tweede bod lag, dit nu pas openbaar is. Ik vraag me af of dat niet onder openbaarheid van bestuur valt, en dan met name achteraf. Misschien is het bod nooit officieel ingediend, maar werd het overwogen destijds. Waarom zou DB samenwerken met Arriva, toch totaal onnodig?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor Fles » Ma 17 Aug 2009, 20:10

NS-Reiziger schreef:Het is wel raar dat als er een tweede bod lag, dit nu pas openbaar is. Ik vraag me af of dat niet onder openbaarheid van bestuur valt, en dan met name achteraf. Misschien is het bod nooit officieel ingediend, maar werd het overwogen destijds. Waarom zou DB samenwerken met Arriva, toch totaal onnodig?


Misschien is er simpelweg nooit iemand op het idee gekomen om ernaar te vragen? :?:

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor Karl » Ma 17 Aug 2009, 20:16

Ik snap de ophef niet helemaal, het is toch bekend dat Arriva/DB het te betalen bedrag te hoog vonden? Ik citeer de Volkskrant uit 2001: "Arriva (samen met Deutsche Bahn) en het Franse CGEA (in een consortium met het Zweedse SJ en busbedrijf Connexxion) vonden de heffing te hoog om het snelle spoor rendabel te runnen."

NS-Reiziger schreef:(...) Waarom zou DB samenwerken met Arriva, toch totaal onnodig?
Lijkt (uit artikel met link) er meer op dat Arriva een partner met voldoende financiele middelen zocht?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor deadlock » Ma 17 Aug 2009, 20:37

playertwo schreef:Tja met Netelenbos, noem je ook meteen een minister van Verkeer :evil:

Op Rouvoet na de grootste faalhaas die er ooit in een naoorlogs kabinet heeft gezeten (even Balkje I niet meegerekend).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor 88122903 » Ma 24 Aug 2009, 00:36

Ik vindt het nog helemaal niks om het snelle spoor vervoer alleen toegangkelijk voor groot betalers te maken.
Wanneer je binnenlands hogesnelheidstreinen met een normaal tarief invoert gaan er veel meer passagiers er gebruik van maken.
Bovendien maakt het te trein pakken veel aantrekkelijker.
Volgens mij komt het treintraject ook dicht bij Breda.
Misschien is naar Breda verlengen ook wel een goed idee want het vervoer van Brabant naar Rotterdam groeid ook steeds beter en als je elk kwartier een hogesnelheidslijn Breda- Rotterdam -Amsterdam inzet kan het vervoer van Brabant en tussen Amsterdam en Rotterdam flink groeien.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor Stefan » Ma 24 Aug 2009, 00:40

Ik wil niet bijdehand zijn, maar eehh.. Kijk hier even.. :?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor Caspar » Ma 24 Aug 2009, 00:43

Dat gaat ook gebeuren, eventjes afwachten, of nog eventjes wat langer afwachten, maar ook Breda zal bediend gaan worden.

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor 88122903 » Ma 24 Aug 2009, 20:09

Stefan schreef:Ik wil niet bijdehand zijn, maar eehh.. Kijk hier even.. :?


Oeps :oops:

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Berichtdoor playertwo » Wo 26 Aug 2009, 19:17

Fles schreef:
NS-Reiziger schreef:Het is wel raar dat als er een tweede bod lag, dit nu pas openbaar is. Ik vraag me af of dat niet onder openbaarheid van bestuur valt, en dan met name achteraf. Misschien is het bod nooit officieel ingediend, maar werd het overwogen destijds. Waarom zou DB samenwerken met Arriva, toch totaal onnodig?


Misschien is er simpelweg nooit iemand op het idee gekomen om ernaar te vragen? :?:

De Wet Openbaarheid van Bestuur, is daar bijzonder handig voor. RTL Nieuws heeft een aantal mensen in dienst die daar buitengewoon handig mee zijn. Blijkbaar heeft de Volkskrant ook 'vriendjes' in Den Haag.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast