'NS betaalde veel te veel voor HSL'
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
'NS betaalde veel te veel voor HSL'
'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Geplaatst op: maandag 17 augustus 2009 om 8:59
Laatst bijgewerkt: maandag 17 augustus 2009 om 8:59
AMSTERDAM - De NS heeft veel te veel geld betaald voor de hogesnelheidslijn (HSL) naar Parijs. Dat blijkt volgens De Telegraaf uit tot nog toe onbekende stukken die de krant in bezit heeft gekregen. Het spoorbedrijf bood negen jaar geleden 168 miljoen euro terwijl de tweede gegadigde, Arriva/Deutsche Bahn, slechts een kleine honderd miljoen euro zou hebben geboden.
De veelgeplaagde hogesnelheidslijn zou volgens De Telegraaf al failliet zijn gegaan als de overheid niet was bijgesprongen. In ruil voor hulp zou de NS hebben beloofd geen claim tegen de staat in te dienen.
Lees verder
Geplaatst op: maandag 17 augustus 2009 om 8:59
Laatst bijgewerkt: maandag 17 augustus 2009 om 8:59
AMSTERDAM - De NS heeft veel te veel geld betaald voor de hogesnelheidslijn (HSL) naar Parijs. Dat blijkt volgens De Telegraaf uit tot nog toe onbekende stukken die de krant in bezit heeft gekregen. Het spoorbedrijf bood negen jaar geleden 168 miljoen euro terwijl de tweede gegadigde, Arriva/Deutsche Bahn, slechts een kleine honderd miljoen euro zou hebben geboden.
De veelgeplaagde hogesnelheidslijn zou volgens De Telegraaf al failliet zijn gegaan als de overheid niet was bijgesprongen. In ruil voor hulp zou de NS hebben beloofd geen claim tegen de staat in te dienen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Hier het originele artikel in de telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4621 ... tml?p=33,1
Het artikel blinkt zoals gebruikelijk weer eens uit in vaagheid; maar wel wordt er een leuke vette kop gebruikt zo vlak voor de reizigersexploitatie van de Hogesnelheidslijn
Destijds bood de NS minder geld voor de HSL omdat ze de lijn wilde integreren in het IC net. Dat mocht niet van Netelenbosch, omdat de HSL (in tegenstelling tot iedere andere spoorlijn) zijn kosten moest terugverdienen. Toen werd de NS gedwongen om het huidige buisnessmodel te implementeren. Of er daarnaast nog een buitenlandse bieding is geweest die lager was, wat de Telegraaf suggereert: het lijkt me sterk, want eind jaren '90 reageerde de politiek nog erg teleurgesteld omdat er geen particuliere (lees: buitenlandse OV bedrijven) geïnteresseerd leken in het exploiteren van zowel de HSL als de Betuweroute. Geen wonder: want de overheid had wurgcontracten in de aanbieding. Pas de laatste jaren hebben overheden het aanbesteden een beetje in de vingers en zie je ook meteen dat het een stuk beter gaat. Arriva rijdt al enige jaren ten volle tevredenheid in Friesland en Groningen...
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4621 ... tml?p=33,1
Het artikel blinkt zoals gebruikelijk weer eens uit in vaagheid; maar wel wordt er een leuke vette kop gebruikt zo vlak voor de reizigersexploitatie van de Hogesnelheidslijn
Destijds bood de NS minder geld voor de HSL omdat ze de lijn wilde integreren in het IC net. Dat mocht niet van Netelenbosch, omdat de HSL (in tegenstelling tot iedere andere spoorlijn) zijn kosten moest terugverdienen. Toen werd de NS gedwongen om het huidige buisnessmodel te implementeren. Of er daarnaast nog een buitenlandse bieding is geweest die lager was, wat de Telegraaf suggereert: het lijkt me sterk, want eind jaren '90 reageerde de politiek nog erg teleurgesteld omdat er geen particuliere (lees: buitenlandse OV bedrijven) geïnteresseerd leken in het exploiteren van zowel de HSL als de Betuweroute. Geen wonder: want de overheid had wurgcontracten in de aanbieding. Pas de laatste jaren hebben overheden het aanbesteden een beetje in de vingers en zie je ook meteen dat het een stuk beter gaat. Arriva rijdt al enige jaren ten volle tevredenheid in Friesland en Groningen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Hoe kan je nou zeggen dat ze liegen dat DB heeft meegeboden
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Ik vraag mij anders wel af waar dat DB bod vandaan komt, daar heb ik nooit eerder van gehoord :? Er is altijd gezegd dat alleen HSA een bod had gedaan, en HSA is nu NS Hispeed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Dus ze grijpen het uit de lucht?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Nja, de conclusie lijkt me erg duidelijk: Of de Telegraaf heeft zijn dikke duim weer eens gebruikt bij het schrijven van het artikel om weer eens wat organisaties in een negatief daglicht te zetten óf het ministerie heeft daadwerkelijk een bod van de DB/Arriva afgewezen en de gegevens er van 'onder de pet' gehouden. Is dat laatste echt het geval lijkt het me tijd voor een parlementaire enquete. Want dat is op zijn best oneerlijke concurrentie, en op zijn slechtst machtsmisbruik of zelfs corruptie
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Tja met Netelenbos, noem je ook meteen een minister van Verkeer
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Het is gewoon verdienen voor de overheid, NS was bereid er veel meer voor te betalen, dan wint ze gewoon. Niks corrupts of oneerlijk aan toch?
Het is wel raar dat als er een tweede bod lag, dit nu pas openbaar is. Ik vraag me af of dat niet onder openbaarheid van bestuur valt, en dan met name achteraf. Misschien is het bod nooit officieel ingediend, maar werd het overwogen destijds. Waarom zou DB samenwerken met Arriva, toch totaal onnodig?
Het is wel raar dat als er een tweede bod lag, dit nu pas openbaar is. Ik vraag me af of dat niet onder openbaarheid van bestuur valt, en dan met name achteraf. Misschien is het bod nooit officieel ingediend, maar werd het overwogen destijds. Waarom zou DB samenwerken met Arriva, toch totaal onnodig?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Misschien is er simpelweg nooit iemand op het idee gekomen om ernaar te vragen?NS-Reiziger schreef:Het is wel raar dat als er een tweede bod lag, dit nu pas openbaar is. Ik vraag me af of dat niet onder openbaarheid van bestuur valt, en dan met name achteraf. Misschien is het bod nooit officieel ingediend, maar werd het overwogen destijds. Waarom zou DB samenwerken met Arriva, toch totaal onnodig?
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Ik snap de ophef niet helemaal, het is toch bekend dat Arriva/DB het te betalen bedrag te hoog vonden? Ik citeer de Volkskrant uit 2001: "Arriva (samen met Deutsche Bahn) en het Franse CGEA (in een consortium met het Zweedse SJ en busbedrijf Connexxion) vonden de heffing te hoog om het snelle spoor rendabel te runnen."
Lijkt (uit artikel met link) er meer op dat Arriva een partner met voldoende financiele middelen zocht?NS-Reiziger schreef:(...) Waarom zou DB samenwerken met Arriva, toch totaal onnodig?
Het is een spectrum.
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Op Rouvoet na de grootste faalhaas die er ooit in een naoorlogs kabinet heeft gezeten (even Balkje I niet meegerekend).playertwo schreef:Tja met Netelenbos, noem je ook meteen een minister van Verkeer
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Ik vindt het nog helemaal niks om het snelle spoor vervoer alleen toegangkelijk voor groot betalers te maken.
Wanneer je binnenlands hogesnelheidstreinen met een normaal tarief invoert gaan er veel meer passagiers er gebruik van maken.
Bovendien maakt het te trein pakken veel aantrekkelijker.
Volgens mij komt het treintraject ook dicht bij Breda.
Misschien is naar Breda verlengen ook wel een goed idee want het vervoer van Brabant naar Rotterdam groeid ook steeds beter en als je elk kwartier een hogesnelheidslijn Breda- Rotterdam -Amsterdam inzet kan het vervoer van Brabant en tussen Amsterdam en Rotterdam flink groeien.
Wanneer je binnenlands hogesnelheidstreinen met een normaal tarief invoert gaan er veel meer passagiers er gebruik van maken.
Bovendien maakt het te trein pakken veel aantrekkelijker.
Volgens mij komt het treintraject ook dicht bij Breda.
Misschien is naar Breda verlengen ook wel een goed idee want het vervoer van Brabant naar Rotterdam groeid ook steeds beter en als je elk kwartier een hogesnelheidslijn Breda- Rotterdam -Amsterdam inzet kan het vervoer van Brabant en tussen Amsterdam en Rotterdam flink groeien.
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Ik wil niet bijdehand zijn, maar eehh.. Kijk hier even.. :?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Dat gaat ook gebeuren, eventjes afwachten, of nog eventjes wat langer afwachten, maar ook Breda zal bediend gaan worden.
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
OepsStefan schreef:Ik wil niet bijdehand zijn, maar eehh.. Kijk hier even.. :?
Re: 'NS betaalde veel te veel voor HSL'
De Wet Openbaarheid van Bestuur, is daar bijzonder handig voor. RTL Nieuws heeft een aantal mensen in dienst die daar buitengewoon handig mee zijn. Blijkbaar heeft de Volkskrant ook 'vriendjes' in Den Haag.Fles schreef:Misschien is er simpelweg nooit iemand op het idee gekomen om ernaar te vragen?NS-Reiziger schreef:Het is wel raar dat als er een tweede bod lag, dit nu pas openbaar is. Ik vraag me af of dat niet onder openbaarheid van bestuur valt, en dan met name achteraf. Misschien is het bod nooit officieel ingediend, maar werd het overwogen destijds. Waarom zou DB samenwerken met Arriva, toch totaal onnodig?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten