Roemer: 'Staat moet Connexxion terug kopen'
Roemer: 'Staat moet Connexxion terug kopen'
Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen
SP-Kamerlid Emile Roemer wil dat de Nederlande Staat busvervoerder Connexxion terugkoopt van het Franse Transdev. Hij wil hiermee het openbaar vervoer terug pakken en daarmee de neergaande kwaliteit van het busvervoer een halt toeroepen. Roemer: “Nu Transdev graag van Connexxion af wil, ligt hier een grote kans om te komen tot een Nederlandse Bus Maatschappij die zorg gaat dragen voor goed busvervoer in het hele land.”
In 2007 verkocht de Nederlandse staat tweederde van Connexxion voor een bedrag van 219 miljoen euro aan het Franse staatsbedrijf Transdev. De regering had er vertrouwen in dat er voldoende concurrentie was op de Nederlandse busmarkt om geen eigen busbedrijf meer nodig te hebben. Transdev lijkt zich verslikt te hebben in Connexxion en wil graag van het bedrijf af. Roemer: “Het Franse bedrijf Veolia heeft zich al gemeld om Connexxion over te kopen. Als dit daadwerkelijk gebeurt, zitten we met een monopolie van Veolia en Arriva in Nederland. We kunnen dus concluderen dat de marktwerking in het busvervoer in Nederland volledig is mislukt.”
Bron: SP.nl
SP-Kamerlid Emile Roemer wil dat de Nederlande Staat busvervoerder Connexxion terugkoopt van het Franse Transdev. Hij wil hiermee het openbaar vervoer terug pakken en daarmee de neergaande kwaliteit van het busvervoer een halt toeroepen. Roemer: “Nu Transdev graag van Connexxion af wil, ligt hier een grote kans om te komen tot een Nederlandse Bus Maatschappij die zorg gaat dragen voor goed busvervoer in het hele land.”
In 2007 verkocht de Nederlandse staat tweederde van Connexxion voor een bedrag van 219 miljoen euro aan het Franse staatsbedrijf Transdev. De regering had er vertrouwen in dat er voldoende concurrentie was op de Nederlandse busmarkt om geen eigen busbedrijf meer nodig te hebben. Transdev lijkt zich verslikt te hebben in Connexxion en wil graag van het bedrijf af. Roemer: “Het Franse bedrijf Veolia heeft zich al gemeld om Connexxion over te kopen. Als dit daadwerkelijk gebeurt, zitten we met een monopolie van Veolia en Arriva in Nederland. We kunnen dus concluderen dat de marktwerking in het busvervoer in Nederland volledig is mislukt.”
Bron: SP.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [SP] Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen
Ik ben voor, want ik vind sowieso dat het OV volledig in handen hoort te zijn van de overheid.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: [SP] Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen
Waarom kan een bedrijf niet die taken overnemen met toezicht vanuit de overheid? De overheid staat nu zelf ook niet bekend als iemand die nu echt weet wat er precies aan behoeftes zijn. Bovendien ontbreekt in dit verhaal bijvoorbeeld het succesverhaal van Qbuzz in Friesland?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [SP] Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen
Het probleem komt ook gedeeltelijk door de overheid zelf, de provincies keken gewoon veelste vaak alleen naar de prijs.
Ik hoop iedergeval dat men de resultaten van de afgelopen 10,15 jaar goed onder de loep neemt.
Want ik heb tenopzichte van 10 jaar geleden nadelen maar ook voordelen gezien.
Dus ik hoop op een weloverwogen besluitvoering waarin men ook verder nadenkt over het aanbestedingsprocedure, misschien kan de toekomstige aanbestedingsprocedure wel liggen tussen de situatie van nu en die van pakweg 10 15 jaar geleden.
Ben het wel gedeeltelijk met hem eens maar we hebben de provincies net zo als de OV bedrijven zelf ook wel eens miskleumen zien maken bij nieuwe OV projecten.deadlock schreef:Ik ben voor, want ik vind sowieso dat het OV volledig in handen hoort te zijn van de overheid.
Ik hoop iedergeval dat men de resultaten van de afgelopen 10,15 jaar goed onder de loep neemt.
Want ik heb tenopzichte van 10 jaar geleden nadelen maar ook voordelen gezien.
Dus ik hoop op een weloverwogen besluitvoering waarin men ook verder nadenkt over het aanbestedingsprocedure, misschien kan de toekomstige aanbestedingsprocedure wel liggen tussen de situatie van nu en die van pakweg 10 15 jaar geleden.
Re: [SP] Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen
Ik ben tegen, want ik vind sowieso dat het OV niet in handen hoort te zijn van de overheid.
Anyway, twee grote partijen (Veolia en Arriva) en een kleintje (Qbuzz) zorgen natuurlijk niet echt voor marktwerking. Daarbij moet je je afvragen in hoeverre dat in het OV mogelijk is, één keer in de zes/acht/... jaar is er een 'concurrentie moment', daarbij denk ik wel dat OV in private handen goed kan zijn, meer dienstregeluren voor hetzelfde geld en kunnen aanbestedende overheden ook nog dingen beter doen. Wat betreft Connexxion, geen idee wat daarmee moet gebeuren, eigenlijk vind ik allebei de mogelijkheden niets. Wat vindt de NMa/Kroes eigenlijk van Connexxion naar Veolia?
Anyway, twee grote partijen (Veolia en Arriva) en een kleintje (Qbuzz) zorgen natuurlijk niet echt voor marktwerking. Daarbij moet je je afvragen in hoeverre dat in het OV mogelijk is, één keer in de zes/acht/... jaar is er een 'concurrentie moment', daarbij denk ik wel dat OV in private handen goed kan zijn, meer dienstregeluren voor hetzelfde geld en kunnen aanbestedende overheden ook nog dingen beter doen. Wat betreft Connexxion, geen idee wat daarmee moet gebeuren, eigenlijk vind ik allebei de mogelijkheden niets. Wat vindt de NMa/Kroes eigenlijk van Connexxion naar Veolia?
Het is een spectrum.
Re: [SP] Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen
Waarom niet de gemeentelijke vervoerbedrijven privatiseren? Daarmee kun je toch een redelijk goed concurrentiemodel op poten zetten ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [SP] Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen
Ik kan mij voorstellen dat de grote steden, maar voornamelijk Amsterdam, Rotterdam en Den Haag niet zo happig zijn op het privatiseren van de stedelijke vervoersbedrijven (Utrecht is een buitenbeentje omdat GVU alleen bussen exploiteert, en alsnog geprivatiseerd is). GVB, RET en HTM zijn natuurlijk multimodale bedrijven met metro, tram en bus, en hebben natuurlijk veel gespecialiseerde kennis over hun railnetwerken, en ik kan mij best voorstellen dat gemeentes bang zijn dat die kennis verdwijnt bij privatisering. Bovendien ontstaan er dan lastige constructies met de railvoertuigen, die in tegenstelling tot de bussen bijna 30 jaar meekunnen.
Aan de andere kant, bij het GVB werken er 4000 mensen (en deze weken tijdelijk 4600 man), en dat vind ik wel veel voor een vervoersbedrijf wat slechts in twee gemeentes plus Duivendrecht het OV verzorgt.
Aan de andere kant, bij het GVB werken er 4000 mensen (en deze weken tijdelijk 4600 man), en dat vind ik wel veel voor een vervoersbedrijf wat slechts in twee gemeentes plus Duivendrecht het OV verzorgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [SP] Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen
Daarbij functioneert het stedelijk vervoersbedrijf ook als een soort verlengstuk van de politie, om de sociale veiligheid te bewaken, ook rond de stations/haltes. Ik heb het idee dat dit makkelijker is te financieren/samen mee te werken wanneer dat binnen de stadsregio/gemeente valt.
Het is een spectrum.
Re: [SP] Roemer: Staat moet Connexxion terug kopen
De overheid is ondertussen niet meer zo'n log apparaat als in de jaren 70 en 80. Met efficiëntiebewaking en mensen in dienst nemen die vakspecifieke kennis hebben zal het echt niet meer zo'n rotzooi worden als het in het verleden wel eens geweest is.Bee schreef:Waarom kan een bedrijf niet die taken overnemen met toezicht vanuit de overheid? De overheid staat nu zelf ook niet bekend als iemand die nu echt weet wat er precies aan behoeftes zijn. Bovendien ontbreekt in dit verhaal bijvoorbeeld het succesverhaal van Qbuzz in Friesland?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Roemer: 'Staat moet Connexxion terug kopen'
Plannetjes van de overheid voor bedrijven die plannen of wetgeving van de overheid uitvoeren staan nu niet bekend om hun hoge slagingspercentage, en dan denk ik vooral aan het UWV of de Belastingdienst. Ik zie het dan ook niet zitten om overheden nog meer bedrijven te laten verprutsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Roemer: 'Staat moet Connexxion terug kopen'
Je praat hier natuurlijk wel over iets veel tastbaarders :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten