Frequenter rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Frequenter rijden

Bericht door Wubbo »

Al een tijd gaan er steeds meer stemmen op om de frequenties op het Nederlandse net verder op te schroeven. Hierbij wordt met name gesproken over het opwaarderen van kwartierdiensten tot 10-minutendiensten (zie bijvoorbeeld de huidige proef op Eindhoven - Amsterdam).
Frequenter rijden is niet alleen gewenst op trajecten die nu een 15-minutendienst hebben, maar ook op trajecten die nu een halfuurdienst kennen. Het is alleen wegens infratekort lang niet altijd mogelijk om een 30-minutendienst op te waarderen tot een 15-minutendienst (zie bijvoorbeeld de problematiek op Amersfoort - Zwolle waar je met goed fatsoen geen kwartierdiensten kunt rijden zonder infra bij te bouwen, je IC's te vertragen of je stoptrein stations te laten overslaan). Bovendien is het helemaal niet handig om kwartierdiensten te laten aansluiten op 10-minutendiensten, je creëert dan namelijk hetzelfde effect als wanneer je probeert een 20-minutendienst aan te laten sluiten op een halfuurdienst: een goede overstap, een slechte overstap en een niet-bestaande overstap per uur. Als je aansluitende baanvakken een 10-minutendienst krijgen, ontstaan echter wel mogelijkheden om de frequentie van de aansluitende baanvakken op te hogen naar een 20-minutendienst. Dan is er immers of een goede of geen overstap.

Eigenlijk ben ik altijd een tegenstander geweest van 20-minutendiensten. Met 20-minutendiensten help je namelijk je aansluitingen op halfuurdiensten in de vernieling. Maar als je moet aansluiten op 10-minutendiensten hebben 20-minutendiensten een groot voordeel, omdat 2 met elkaar verweven 20-minutendiensten een 10-minutendienst vormen. Laat ik het eens uitwerken met een voorbeeld, rondom knoop Amersfoort. Niet geheel toevallig dus met Amersfoort - Zwolle. De tijden zijn fantasie en alleen gebaseerd op rijtijden tussen stations zoals die ook in het spoorboekje staan, er is dus geen rekening gehouden met aansluitingen op huidige dienstregelingen of symmetrietijden.

Code: Selecteer alles

Zwolle -> Amersfoort (stoptreinen 3 minuten versneld door inzet SLT ipv DDAR)
Treinsoort  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC
Zwolle     .00 .02 .20 .22 .40 .42 .00
Amersfoort .37 .53 .57 .13 .17 .33 .37
Vanaf Amersfoort Vathorst kun je de stoptreindienst verdichten tot een 10-minutendienst:

Code: Selecteer alles

Zwolle -> Amersfoort
Treinsoort  IC Spr Spr  IC Spr Spr  IC Spr Spr  IC
Zwolle     .00     .03 .20     .23 .40     .43 .00
Vathorst    |  .35 .45  |  .55 .05  |  .15 .25  |
Amersfoort .37 .43 .53 .57 .03 .13 .17 .23 .33 .37
Vanaf Amersfoort gaan de IC's door naar Utrecht, in een 10-minutenfrequentie en aangevuld met 3x per uur een stoptrein:

Code: Selecteer alles

Zwolle -> Amersfoort -> Utrecht (stoptreinen weer versneld ivm SLT)
Treinsoort    IC  IC Spr  IC  IC Spr  IC  IC Spr  IC
Zwolle       .00     .02 .20     .22 .40     .42 .00
Amersfoort A .37     .53 .57     .13 .17     .33 .37
Amersfoort V .40 .50 .54 .00 .10 .14 .20 .30 .34 .40
Utrecht A    .55 .05 .14 .15 .25 .34 .35 .45 .54 .55
Die treinopvolging tussen Utrecht Overvecht en Utrecht Centraal is in de praktijk mogelijk, dat doet de spits-Noordoost nu ook.

Tussen Den Dolder en Utrecht Centraal wordt de stoptreindienst versterkt door de dienst uit Baarn:

Code: Selecteer alles

 Amersfoort/Baarn -> Utrecht
Treinsoort    IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC
Amersfoort   .40     .50 .54 .00     .10 .14 .20     .30 .34 .40
  Baarn       |  .34  |   |   |  .54  |   |   |  .14  |   |   |
  Soestdijk   |  .39  |   |   |  .59  |   |   |  .19  |   |   |
  Soest       |  .43  |   |   |  .03  |   |   |  .23  |   |   |
  Soest Zuid  |  .45  |   |   |  .05  |   |   |  .25  |   |   |
Den Dolder    |  .50  |  .00  |  .10  |  .20  |  .30  |  .40  |
Bilthoven     |  .54  |  .04  |  .14  |  .24  |  .34  |  .44  |
Overvecht     |  .59  |  .09  |  .19  |  .29  |  .39  |  .49  |
Utrecht A    .55 .04 .05 .14 .15 .24 .25 .34 .35 .44 .45 .54 .55
Met een korte kering in Baarn en misschien nog wat versnelling door SLT op het stuk Soest - Baarn moet dat lukken.

In Amersfoort is natuurlijk nog steeds een overstapknoop tussen de IC's uit Noord en Oost. Die 3 extra stoptreinen uit Amersfoort Vathorst moeten nog verder, en gaan dus richting Hilversum (net als de IC's uit Deventer). De tijden voor de IC's in Weesp zijn doorrijtijden; vanaf Hilversum rijden de IC's 3x naar Schiphol en 3x naar Amsterdam C:

Code: Selecteer alles

 Amersfoort -> Hilversum -> Weesp
Treinsoort    IC Spr  IC  IC Spr  IC  IC Spr  IC  IC
Amersfoort V .41 .44 .51 .01 .04 .11 .21 .24 .31 .41
Hilversum A  .53 .57 .03 .13 .17 .23 .33 .37 .43 .53
Hilversum V  .54 .57 .04 .14 .17 .24 .34 .37 .44 .54
Weesp        .04 .12 .14 .24 .32 .34 .44 .52 .54 .04
Deze dienst wordt tussen Hilversum en Weesp dan weer versterkt door een 3x per uur rijdende trein Utrecht - Almere (die wat mij betreft tussen Utrecht en Hilversum nog versterkt kan worden door een 3x per uur rijdende losse stoptrein of Intercity).


Het idee lijkt me zo duidelijk, ik ben benieuwd wat jullie van dit gedachtenspinsel vinden.
Oja: een 20-minutendienst op de Valleilijn kan alleen met een inhaalspoor bij Barneveld Noord en het doortrekken van de dienst van Connexxion naar Arnhem vanwege de perroncapaciteit in Ede. Daarentegen lijkt een 20-minutendienst op de Emmerlijn heel goed mogelijk: de stationsafstand Dalfsen - Ommen en Coevorden - Nieuw Amsterdam en Nieuw-Amsterdam - Emmen is steeds ongeveer 10 minuten. Ideaal voor een 20-minutendienst dus!
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Frequenter rijden

Bericht door Bart »

Op Amf-Zl lukt het buiten de spits, maar in de spits rijden er nu ook nog volgtreinen. Met die volgtreinen is er nu dus ieder uur een capaciteit van vier treinen per uur. Ik denk dat je er in de spits met die 3 treinen per uur op achteruit gaat. En volgtreinen passen net niet in jouw dienstregeling.

Maar als Gn-Shl over de Hanzelijn gaat kun je op Lw-Amf natuurlijk wel om de 20 minuten rijden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Frequenter rijden

Bericht door Wubbo »

Ik ben inderdaad uitgegaan van een geopende Hanzelijn, anders wordt het erg krap aan qua capaciteit in de overblijvende IC's inderdaad. Voor de vorm: ik heb ook de viersporigheid Utrecht - Woerden nodig, en waarschijnlijk ook die van Utrecht - Houten.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Frequenter rijden

Bericht door JWM »

Het lijkt mij een prima uitgangspunt om toe te werken naar hogere frequenties en het idee van Wubbo ziet er goed uit. Wel houdt het in dat je meer in corridors moet gaan rijden dan nu al het geval is.

Daarbij komt ook nog: Als je uitgaat van een "standaard" frequentie van 20 minuten kan je die vrij moeilijk uitdunnen in de stille uurtjes of je moet het complete basispatroon gaan omgooien of om de 40 minuten gaan rijden. Ook alle aansluitingen moeten in een optimale situatie om de 20 minuten of een veelvoud daarvan rijden.
Wubbo schreef:Ik ben inderdaad uitgegaan van een geopende Hanzelijn, anders wordt het erg krap aan qua capaciteit in de overblijvende IC's inderdaad.
Mwah.. Nu zijn er tussen Amersfoort en Zwolle in de spits 4 enkeldeks intercity's per uur die lang niet allemaal aan de maximale lengte zitten. Daarnaast is er in "de Grunninger" vaak wel wat overcapaciteit op dat traject is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Frequenter rijden

Bericht door Geert »

Ik ben ook voor een 10/20-systeem, als er tenminste ergens een 10-minutendienst ingevoerd gaat worden. Nadeel is alleen dat eigenlijk alles in één keer om moet, anders lopen altijd wel ergens de aansluitingen mis...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Frequenter rijden

Bericht door Vinny »

Daarbij komt ook nog: Als je uitgaat van een "standaard" frequentie van 20 minuten kan je die vrij moeilijk uitdunnen in de stille uurtjes of je moet het complete basispatroon gaan omgooien of om de 40 minuten gaan rijden. Ook alle aansluitingen moeten in een optimale situatie om de 20 minuten of een veelvoud daarvan rijden.
Je hebt meer mogelijkheden bij een 10 minuten dan met een 15 minuten verdeling:
Je kunt: 5 - 10 - 20 - 60 (1, 3, 6, 12 keer per uur) rijden.
Met een 15 minuten indeling heb je
15 - 30 - 60 (1, 2, 4 keer per uur).

Het nadeel dat zich voor kan doen is dat tussen 20 en 60 een redelijk groot 'gat' zit, waar 40 minuten toch niet echt ideaal is. Het hangt natuurlijk ook van de aard van de corridor af, maar de huidige situatie op het Nederlandse spoorwegnet laat zien dat de meeste treinseries frequenties hebben waarbij eens in de 30 minuten nu gereden wordt, en eens in de 15 minuten gewenst, maar niet mogelijk; en daarvoor is de 20 redelijk ideaal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Frequenter rijden

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Met een 15 minuten indeling heb je
15 - 30 - 60 (1, 2, 4 keer per uur).
Je kunt ook nog 7,5 als frequentie aanhouden (of afwisselend 7/8 natuurlijk). Maar dat is waarschijnlijk voorlopig overkill op het spoor :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Frequenter rijden

Bericht door Wubbo »

Dat uitdunnen naar 30-minutendiensten in het dal zit ik ook mee inderdaad. Op zich kun je van een 10-minutendienst wel makkelijk naar een 30-minutendienst en dus van twee alternerende 20-minutendiensten ook makkelijk naar een 30-minutendienst, maar ik denk dat daartussen het gat wat groot is. Dan is de stap 20 -> 30 logischer, maar hoe is dat maakbaar is de vraag. Volgens mij moet ie in het voorbeeld kunnen, maar hoe schakel je om van een 10-minutendienst via 'iets' naar een 30-minutendienst. Daar moet nog een stap tussen, maar welke stap is dat. Da's een beetje de vraag. Je wil ten allen tijde voorkomen dat je gat >30 minuten wordt, maar je wil ook voorkomen dat de stap te groot is.

Zal eens een voorbeeldje in elkaar zetten op Ut-Amf/Brn, dat lijkt me wel een mooi proefkonijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frequenter rijden

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:dus van twee alternerende 20-minutendiensten ook makkelijk naar een 30-minutendienst, maar ik denk dat daartussen het gat wat groot is.
Wil je dan ook weer naar 'n alternerende 30-minutendienst (=15-minutendienst)? In dat geval lijkt me het gat op zich nog meevallen. Kwestie van stapsgewijs overschakelen, dus zegmaar eerst naar een alternerende 25-minutendienst (gat neemt dus maar met 2,5 minuut toe) en daar vanuit weer naar het halfuursinterval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Frequenter rijden

Bericht door Wubbo »

Probleem met een 15-minutendienst is dat die niet in een veelvoud van 10 zit. Het alterneren van een eindbestemming bij de overgang van 20 naar 30 is veel makkelijker dan van 10 naar 15, dan moet je namelijk je hele patroon gaan aanpassen (vanaf je beginstation af) of een langer stationnement gaan houden - met alle gevolgen van dien.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Frequenter rijden

Bericht door JWM »

Zijn 20-minuten frequenties een geheel eigen verzinsel of speelt dit ook redelijk serieus bij NS/ProRail?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Frequenter rijden

Bericht door Bart »

Zwolle zou wat betreft de treinserie Amf-Zl-Lw het einde van de 20-minutendienst kunnen zijn, ten noorden van Zwolle wordt dan de frequentie verlaagd. Als je één trein uit Amersfoort laat doorrijden als IC naar Leeuwarden, één trein laat doorrijden als stoptrein naar Leeuwarden en één trein laat eindigen in Zwolle kom je in Leeuwarden weer (op één minuut na) op een halfuursdienst uit. Dan kun je daar weer aansluiten op halfuursdiensten op de Noordelijke Nevenlijnen of stadsbussen. De trein die in Zwolle eindigt kan ook nog doorrijden als IC naar Emmen.

Code: Selecteer alles

           IC  IC  IC
Amersfoort .00 .20 .40
Zwolle     .37 .57 .17
Heerenveen .15 .41
Leeuwarden .31 .02
Hetzelfde systeem kun je toepassen op Zl-Emn, daar kun je ook de stoptrein en de intercity in 20/40-minutenpatroon vanuit Zwolle laten vertrekken, dan zijn ze weer ongeveer in halfuursdienst in Emmen:

Code: Selecteer alles

           IC  ST
Zwolle     .20 .40
Emmen      .16 .42
Als het Kamperlijntje vervangen is door een tram, gaat die volgens mij ook elke 20 minuten rijden, dus daar kun je ook op aansluiten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Frequenter rijden

Bericht door Wubbo »

JWM schreef:Zijn 20-minuten frequenties een geheel eigen verzinsel of speelt dit ook redelijk serieus bij NS/ProRail?
NS en Prorail zetten volgens mij vol in op 10-minutendiensten en de rest blijft bij het oude. Dus nee, het speelt er zeker niet serieus.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Frequenter rijden

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Zijn 20-minuten frequenties een geheel eigen verzinsel of speelt dit ook redelijk serieus bij NS/ProRail?
Er zijn ProRailers die actief dit soort fora lezen en er wellicht nuttige ideeën opdoen :idea:
Ik weet in ieder geval dat vanaf dgl 2011 (nja datum onder voorbehoud) de NS tussen Den Haag en Dordrecht eens per 10 minuten IC's en eens per 10 minuten sprinters wil gaan rijden, en dus alle IC treinen in Delft en Schiedam wil laten stoppen. Probleem zit hem nu nog in de Rotterdamse spoortunnel, maar ik geloof dat sinds de verVIRMing van de s1900 hier wat problemen automatisch zijn opgelost ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Frequenter rijden

Bericht door Wubbo »

Oke. Hoe dun ik een treindienst uit, dus.

We hadden dit (even met een uur ingevuld):

Code: Selecteer alles

Amersfoort/Baarn -> Utrecht
Treinsoort     IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr    IC
Amersfoort   19.40       19.50 19.54 20.00       20.10 20.14 20.20       20.30 20.34 20.40
  Baarn        |   19.34   |     |     |   19.54   |     |     |   20.14   |     |     |
  Soestdijk    |   19.39   |     |     |   19.59   |     |     |   20.19   |     |     |
  Soest        |   19.43   |     |     |   20.03   |     |     |   20.23   |     |     |
  Soest Zuid   |   19.45   |     |     |   20.05   |     |     |   20.25   |     |     |
Den Dolder     |   19.50   |   20.00   |   20.10   |   20.20   |   20.30   |   20.40   |
Bilthoven      |   19.54   |   20.04   |   20.14   |   20.24   |   20.34   |   20.44   |
Overvecht      |   19.59   |   20.09   |   20.19   |   20.29   |   20.39   |   20.49   |
Utrecht A    19.55 20.04 20.05 20.14 20.15 20.24 20.25 20.34 20.35 20.44 20.45 20.54 20.55
In de andere richting ziet dat er zo uit (kruising in Soest):

Code: Selecteer alles

Amersfoort/Baarn -> Utrecht
Treinsoort     IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr    IC
Utrecht      19.20 19.21 19.30 19.31 19.40 19.41 19.50 19.51 20.00 20.01 20.10 20.11 20.20
Overvecht      |   19.25   |   19.35   |   19.45   |   19.55   |   20.05   |   20.15   |
Bilthoven      |   19.30   |   19.40   |   19.50   |   20.00   |   20.10   |   20.20   |
Den Dolder     |   19.35   |   19.45   |   19.55   |   20.05   |   20.15   |   20.25   |
  Soest Zuid   |   19.40   |     |     |   20.00   |     |     |   20.20   |     |     |
  Soest        |   19.43   |     |     |   20.03   |     |     |   20.23   |     |     |
  Soestdijk    |   19.46   |     |     |   20.06   |     |     |   20.26   |     |     |
  Baarn        |   19.51   |     |     |   20.11   |     |     |   20.31   |     |     |
Amersfoort   19.35       19.45 19.51 19.55       20.05 20.11 20.15       20.25 20.31 20.35
En als je gaat uitdunnen krijg je iets als dit:

Code: Selecteer alles

Amersfoort/Baarn -> Utrecht
Treinsoort     IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr   Spr    IC   Spr   Spr    IC
Amersfoort   20.40       21.00 21.04 21.10       21.34 21.40       22.04 22.10
  Baarn        |   20.44   |     |     |   21.14   |     |   21.44   |     |
  Soestdijk    |   20.49   |     |     |   21.19   |     |   21.49   |     |
  Soest        |   20.53   |     |     |   21.23   |     |   21.53   |     |
  Soest Zuid   |   20.55   |     |     |   21.25   |     |   21.55   |     |
Den Dolder     |   21.00   |   21.10   |   21.30 21.40   |   22.00 22.10   |
Bilthoven      |   21.04   |   21.14   |   21.34 21.44   |   22.04 22.14   |
Overvecht      |   21.09   |   21.19   |   21.39 21.49   |   22.09 22.19   |
Utrecht A    20.55 21.14 21.15 21.24 21.25 21.44 21.54 21.55 22.14 22.24 22.25

Code: Selecteer alles

Amersfoort/Baarn -> Utrecht
Treinsoort     IC   Spr    IC   Spr    IC   Spr   IC    Spr   Spr    IC   Spr
Utrecht      20.20 20.31 20.40 20.41 20.50 21.01 21.10 21.11 21.31 21.40 21.41
Overvecht      |   20.35   |   20.45   |   21.05   |   21.15 21.35   |   21.45
Bilthoven      |   20.40   |   20.50   |   21.10   |   21.20 21.40   |   21.50
Den Dolder     |   20.45   |   20.55   |   21.15   |   21.25 21.45   |   21.55
  Soest Zuid   |   20.50   |     |     |   21.20   |     |   21.50   |     |
  Soest        |   20.53   |     |     |   21.23   |     |   21.53   |     |
  Soestdijk    |   20.56   |     |     |   21.26   |     |   21.56   |     |
  Baarn        |   21.01   |     |     |   21.31   |     |   22.01   |     |
Amersfoort   20.35       20.55 21.01 21.05       21.25 21.31       21.55 22.01
Uitdunnen van twee 20-minutendiensten tot halfuurdiensten levert dus een scheven 20/10 op op het samenloopbaanvak. Natuurlijk is dat te voorkomen, door een van de series (in dit geval is de trein naar Baarn de enige optie) 5 minuten te verschuiven, maar daarmee creëer je een afwijkend patroon ten opzichte van de rest van de dag, en ik vraag me af of dat wenselijk is of dat je daarmee meer kwaad dan goed doet. Wie geeft me argumenten voor die keuze?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Frequenter rijden

Bericht door JWM »

Men heeft 's avonds toch al te maken met andere patroontijden dan overdag dus maakt het dan nog heel veel uit?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Frequenter rijden

Bericht door Karl »

Het laten rijden van de trein die tien minuten na de vorige vertrekt kijkt men een (half) jaar aan en dan verdwijnt 'ie omdat 'ie leeg rijdt. Lijkt me economisch niet wenselijk. MIsschien beter gewoon 'radicaal' overstappen op een dertig minuten dienst.
Het is een spectrum.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Frequenter rijden

Bericht door playertwo »

Vinny schreef:Probleem zit hem nu nog in de Rotterdamse spoortunnel, maar ik geloof dat sinds de verVIRMing van de s1900 hier wat problemen automatisch zijn opgelost ;)
Er rijdt nog steeds ICR in de 1900, dus waar het vandaan komt dat er alleen maar VIRM in rijdt klopt niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frequenter rijden

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Ik weet in ieder geval dat vanaf dgl 2011 (nja datum onder voorbehoud) de NS tussen Den Haag en Dordrecht eens per 10 minuten IC's en eens per 10 minuten sprinters wil gaan rijden, en dus alle IC treinen in Delft en Schiedam wil laten stoppen.
Dat zou een dubbele "verbouwing" van de dienstregeling betekenen. Immers, met de indienststelling van de HSL ergens in 2010 (als 't goed gaat) krijgen wel al een aangepast stoppatroon van de IC's en schuift de s2100 iets van 7 minuten naar voren. Daarmee krijg je een 6/15/9/6/15/9 verdeling van de treinen over het uur op Dordrecht - Den Haag HS, waarbij je (om niet heel Brabant overhoop te hoeven gooien) de s2100 een jaar later weer bijna naar z'n oude tijden moet terugschuiven om een mooie 10-minutendienst te krijgen.

Maargoed, ik had die 10-minutendienst met IC's voor Dordrecht - Den Haag ooit al uitgewerkt. Toen nog in combinatie met een kwartiersdienst voor de Sprinters, past 6x/uur een Sprinter wel tussen Schiedam en Rijswijk aangezien Delft in eerste instantie een tweesporige tunnel krijgt? Nouja, zal daar morgenavond eens wat aan gaan puzzelen.
Hier het ideetje voor de 10-minutendienst wat wel een rare lange stop op Den Haag HS kent om het interval op Den Haag - Haarlem - Amsterdam op een kwartier te houden.

Code: Selecteer alles

Serie  1900 5100 2100 5000 2200 1900 5100 2100 5000 2200
Bd V    .42            .50       .12
Bdpb     |             .55        |
Rsd V    |   .35  .49   |         |        .19
Odb      |   .41   |    |         |         |
Zvb      |   .47   |    |         |         |
Zlw      |   .53   |   .04        |         |
Ddzd     |   .01   |   .12        |         |
Ddr A   .00  .05  .11  .16       .30       .41
Ddr V   .02  .07  .12  .20  .22  .32  .37  .42  .50  .52
Zwd      |   .10   |   .23   |    |   .40   |   .53   |
Brd      |   .15   |   .28   |    |   .45   |   .58   |
Rlb     .11  .20   |   .33   |   .41  .50   |   .03   |
Rtz      |   .23   |   .36   |    |   .53   |   .06   |
Rtb      |   .26  .24  .39  .34   |   .56  .54  .09  .04
Rtd A   .17  .30  .27  .43  .37  .47  .00  .57  .13  .07
Rtd V   .20  .32  .30  .44  .41  .50  .02  .00  .14  .11
Sdm     .25  .37  .35  .48  .46  .55  .07  .05  .18  .16
Dtz      |   .43   |   .55   |    |   .13   |   .25   |
Dt      .33  .47  .43  .59  .54  .03  .17  .13  .29  .24
Rsw      |   .51   |   .03   |    |   .21   |   .33   |
Gvmw     |   .54   |   .07   |    |   .24   |   .37   |
Gv A    .40  .58  .50  .10  .01  .10  .28  .20  .40  .31
Gv V    .42  .00  .52  .15  .05  .12  .30  .22  .45  .35
Gvc     .45  .03 >Asd  .18 >Hlm  .15  .33 >Asd  .48 >Hlm

Code: Selecteer alles

Serie  1900 5100 2200 5000 2100 1900 5100 2200 5000 2100
Gvc     .49  .58       .09       .19  .28       .39
Gv A    .52  .01  .59  .12  .12  .22  .31  .29  .42  .42
Gv V    .54  .03  .04  .14  .14  .24  .33  .34  .44  .44
Gvmw     |   .06   |   .17   |    |   .36   |   .47   |
Rsw      |   .09   |   .20   |    |   .39   |   .50   |
Dt      .02  .15  .11  .25  .21  .32  .45  .41  .55  .51
Dtz      |   .18   |   .28   |    |   .48   |   .58   |
Sdm     .08  .24  .18  .35  .28  .38  .54  .48  .05  .58
Rtd A   .15  .29  .23  .40  .35  .45  .59  .53  .10  .05
Rtd V   .17  .32  .27  .43  .37  .47  .02  .27  .13  .07
Rtb      |   .35  .30  .46  .42   |   .05  .00  .16  .12
Rtz      |   .37   |   .48   |    |   .07   |   .18   |
Rlb     .23  .41   |   .52   |   .53  .11   |   .22   |
Brd      |   .44   |   .55   |    |   .14   |   .25   |
Zwd      |   .50   |   .01   |    |   .20   |   .31   |
Ddr A   .32  .55  .43  .06  .52  .02  .25  .13  .36  .22
Ddr V   .32  .56            .54  .02            .40  .24
Ddzd     |   .59             |    |             .43   |
Zlw      |   .06             |    |             .54   |
Zvb      |   .12             |    |              |    |
Odb      |   .18             |    |              |    |
Rsd A    |   .25            .17   |              |   .47
Bdpb     |                        |             .00
Bd A    .49                      .19            .06
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Frequenter rijden

Bericht door Wubbo »

JWM schreef:Men heeft 's avonds toch al te maken met andere patroontijden dan overdag dus maakt het dan nog heel veel uit?
Uitgaande van mijn uitwerking is bij een overgang 20 -> 30 1 trein ongewijzigd, 1 trein opgeheven en 1 trein +10 (of -10, zo je wil). Bij een overgang 20->30 en kwartierdienst krijg je 1 trein met +5, eentje met -5 en een opgeheven. Bij een overgang 10 -> 2x30 zijn er gewoon 2 treinen opgeheven, bij een overgang 10 -> 15 zijn er 2 treinen opgeheven en 2 met +5. Wel degelijk een ander patroon dus.
De vraag is ook vooral hoe het zit met aansluitingen aan de andere (Baarnse) kant. Dat moet nog eens blijken uit de uitwerking van Amf-Wp, maar daar heb ik nu even geen zin in ;-)
Karl schreef:Het laten rijden van de trein die tien minuten na de vorige vertrekt kijkt men een (half) jaar aan en dan verdwijnt 'ie omdat 'ie leeg rijdt. Lijkt me economisch niet wenselijk. MIsschien beter gewoon 'radicaal' overstappen op een dertig minuten dienst.
Het grappige van de overgang zoals ik hem nu ingetekend heb is dat je je 10-minutenpatroon van de ICs gewoon vast kan houden totdat je er geen zin meer in hebt, alleen wisselen je eindbestemmingen omdat je op Amf-Zl bij een halfuurs-Sprinter geen 20-minuten-IC meer kwijt kan. Of je dan ook snel overstapt op een 30-minutendienst of nog even 20-10 gaat rijden laat ik in het midden, da's een detailuitwerking die ik niet kan, wil en ga maken.
Reiziger Ddrs schreef:past 6x/uur een Sprinter wel tussen Schiedam en Rijswijk aangezien Delft in eerste instantie een tweesporige tunnel krijgt?
Moet makkelijk kunnen. Je Sprinters zijn qua optrekken en stationnementen sneller dan je IC, terwijl je Sprinter maar 1 extra stop heeft (Delft Zuid), eventueel 2 (Schiedam Spaland). Ik durf de gok aan dat Rotterdam - Delft Aansluiting voor een Sprinter even lang duurt als voor een IC die alleen Delft Zuid overslaat.
Reiziger Ddrs schreef:Hier het ideetje voor de 10-minutendienst wat wel een rare lange stop op Den Haag HS kent om het interval op Den Haag - Haarlem - Amsterdam op een kwartier te houden.
Waarom wil je dat? Waarom ga je geen 10 minutendienst rijden boven Den Haag? Op Gv-Ledn is dat sowieso geen probleem, en ik denk dat op Ledn-Hlm-Asd 6xsnel (met stops te Had en Ass) en 2xstop makkelijk moet kunnen. Zo groot zijn de rijtijdverschillen niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequenter rijden

Bericht door Suus »

Tussen Den Haag Laan van NOI en Leiden Centraal heb je alle ruimte voor 6x IC en 6x ST/SP, daar liggen zat sporen, en Leiden - Den Haag is ook geen rustige relatie (en stiekem zie ik ook nog wel potentie in een station Leidschendam). Boven Leiden kom je wel in de knoei.

Den Haag HS lijkt mij overigens in een 6-6 patroon erg lastig worden door de aftakkende treinen naar CS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frequenter rijden

Bericht door Daniel »

Mwoh, 'tis niet dat ik dat niet zou willen... idee van destijds was meer een 10-minuteninterval met de bestaande IC's en dan buigt er nu eenmaal eentje af naar Den Haag Centraal. Maar je kan natuurlijk het 20/10-interval tussen de s2100 en s2200 handhaven tussen Den Haag HS en Leiden en dan de s2600 het gat laten opvullen vanaf Den Haag Centraal. Net zoals nu de s2600 en s2100 samen een kwartiersdienst vormen.

Maar ik ga wel een keertje puzzelen. Eens kijken of het ook een beetje wil lukken fatsoenlijke aansluitingen op de MerwedeLingeLijn te maken die tegen die tijd om 't kwartier rijdt (wat 't allemaal wat lastiger maakt).

Edit: owja, ik weet weer waar de Sprinter-complicatie zit... je hebt er zowiezo 2x/uur eentje vanuit Breda en 2x/uur eentje vanuit Roosendaal die allebei zodanig moeten liggen dat ze voor de IC in Dordrecht zijn. En dat lukt je dus alleen als ze er vlak na liggen, wat uiteindelijk vervelend uit kan komen zodra je in Schiedam komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequenter rijden

Bericht door Suus »

Tja, en dan voel ik dus een Uitgeest <-> Muiderpoortje aankomen, dat sprinters over Rotterdam Centraal heen zo'n 10 minuten stil gaan staan in Rotterdam Centraal. Voor de doorgaande reiziger erg vervelend, voor de punctualiteit ideaal natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Frequenter rijden

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Den Haag HS lijkt mij overigens in een 6-6 patroon erg lastig worden door de aftakkende treinen naar CS.
Lijkt me geen punt, nu rijden er al 7-8 treinen Laa - Gv (s2100 2x, s2200 2x, s5000 2x, s9200 1x en soms nog Thalys) dus moet dat met 6 helemaal makkelijk worden. Je hoeft namelijk geen stoptreinen Laa - Gv meer te rijden aangezien Laa IC-station wordt.
Overigens, corridordenkend lijkt het me niet ondenkbaar dat je straks 6x/uur Ddr-Hlm en 6x/uur Gvc-Shl krijgt, en geen van je ICs dus nog afbuigt uit Gv naar Gvc. Je 6 Sprinters rijden dan wel Gv-Gvc, wat de extra reistijd naar Gvc binnen de perken houdt.

Een snelle blik op Ddr-Rtd: s2200 (rijtijd lijkt me vergelijkbaar met toekomstige ICs) in 17 minuten, s5100 en s5000 in 23 minuten. Uitgaande van gelijke stationnementen voor zowel IC als Sprinter in Ddr en Rtd is de situatie dus ideaal: je Sprinters zijn 3 minuten voor je IC in Ddr en 3 minuten na je IC in Rtd, en voegen dus keurig achter de IC in richting Gv. Mag geen enkel probleem zijn.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Frequenter rijden

Bericht door JWM »

Is dat niet een beetje overkill tussen Leiden en Den Haag? Je krijgt dan 6x/u Den Haag HS - Rotterdam en 12x/u Den Haag HS/CS - Leiden terwijl ik denk dat het eerste traject meer reizigers heeft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten