Frequenter rijden is niet alleen gewenst op trajecten die nu een 15-minutendienst hebben, maar ook op trajecten die nu een halfuurdienst kennen. Het is alleen wegens infratekort lang niet altijd mogelijk om een 30-minutendienst op te waarderen tot een 15-minutendienst (zie bijvoorbeeld de problematiek op Amersfoort - Zwolle waar je met goed fatsoen geen kwartierdiensten kunt rijden zonder infra bij te bouwen, je IC's te vertragen of je stoptrein stations te laten overslaan). Bovendien is het helemaal niet handig om kwartierdiensten te laten aansluiten op 10-minutendiensten, je creëert dan namelijk hetzelfde effect als wanneer je probeert een 20-minutendienst aan te laten sluiten op een halfuurdienst: een goede overstap, een slechte overstap en een niet-bestaande overstap per uur. Als je aansluitende baanvakken een 10-minutendienst krijgen, ontstaan echter wel mogelijkheden om de frequentie van de aansluitende baanvakken op te hogen naar een 20-minutendienst. Dan is er immers of een goede of geen overstap.
Eigenlijk ben ik altijd een tegenstander geweest van 20-minutendiensten. Met 20-minutendiensten help je namelijk je aansluitingen op halfuurdiensten in de vernieling. Maar als je moet aansluiten op 10-minutendiensten hebben 20-minutendiensten een groot voordeel, omdat 2 met elkaar verweven 20-minutendiensten een 10-minutendienst vormen. Laat ik het eens uitwerken met een voorbeeld, rondom knoop Amersfoort. Niet geheel toevallig dus met Amersfoort - Zwolle. De tijden zijn fantasie en alleen gebaseerd op rijtijden tussen stations zoals die ook in het spoorboekje staan, er is dus geen rekening gehouden met aansluitingen op huidige dienstregelingen of symmetrietijden.
Code: Selecteer alles
Zwolle -> Amersfoort (stoptreinen 3 minuten versneld door inzet SLT ipv DDAR)
Treinsoort IC Spr IC Spr IC Spr IC
Zwolle .00 .02 .20 .22 .40 .42 .00
Amersfoort .37 .53 .57 .13 .17 .33 .37
Code: Selecteer alles
Zwolle -> Amersfoort
Treinsoort IC Spr Spr IC Spr Spr IC Spr Spr IC
Zwolle .00 .03 .20 .23 .40 .43 .00
Vathorst | .35 .45 | .55 .05 | .15 .25 |
Amersfoort .37 .43 .53 .57 .03 .13 .17 .23 .33 .37
Code: Selecteer alles
Zwolle -> Amersfoort -> Utrecht (stoptreinen weer versneld ivm SLT)
Treinsoort IC IC Spr IC IC Spr IC IC Spr IC
Zwolle .00 .02 .20 .22 .40 .42 .00
Amersfoort A .37 .53 .57 .13 .17 .33 .37
Amersfoort V .40 .50 .54 .00 .10 .14 .20 .30 .34 .40
Utrecht A .55 .05 .14 .15 .25 .34 .35 .45 .54 .55
Tussen Den Dolder en Utrecht Centraal wordt de stoptreindienst versterkt door de dienst uit Baarn:
Code: Selecteer alles
Amersfoort/Baarn -> Utrecht
Treinsoort IC Spr IC Spr IC Spr IC Spr IC Spr IC Spr IC
Amersfoort .40 .50 .54 .00 .10 .14 .20 .30 .34 .40
Baarn | .34 | | | .54 | | | .14 | | |
Soestdijk | .39 | | | .59 | | | .19 | | |
Soest | .43 | | | .03 | | | .23 | | |
Soest Zuid | .45 | | | .05 | | | .25 | | |
Den Dolder | .50 | .00 | .10 | .20 | .30 | .40 |
Bilthoven | .54 | .04 | .14 | .24 | .34 | .44 |
Overvecht | .59 | .09 | .19 | .29 | .39 | .49 |
Utrecht A .55 .04 .05 .14 .15 .24 .25 .34 .35 .44 .45 .54 .55
In Amersfoort is natuurlijk nog steeds een overstapknoop tussen de IC's uit Noord en Oost. Die 3 extra stoptreinen uit Amersfoort Vathorst moeten nog verder, en gaan dus richting Hilversum (net als de IC's uit Deventer). De tijden voor de IC's in Weesp zijn doorrijtijden; vanaf Hilversum rijden de IC's 3x naar Schiphol en 3x naar Amsterdam C:
Code: Selecteer alles
Amersfoort -> Hilversum -> Weesp
Treinsoort IC Spr IC IC Spr IC IC Spr IC IC
Amersfoort V .41 .44 .51 .01 .04 .11 .21 .24 .31 .41
Hilversum A .53 .57 .03 .13 .17 .23 .33 .37 .43 .53
Hilversum V .54 .57 .04 .14 .17 .24 .34 .37 .44 .54
Weesp .04 .12 .14 .24 .32 .34 .44 .52 .54 .04
Het idee lijkt me zo duidelijk, ik ben benieuwd wat jullie van dit gedachtenspinsel vinden.
Oja: een 20-minutendienst op de Valleilijn kan alleen met een inhaalspoor bij Barneveld Noord en het doortrekken van de dienst van Connexxion naar Arnhem vanwege de perroncapaciteit in Ede. Daarentegen lijkt een 20-minutendienst op de Emmerlijn heel goed mogelijk: de stationsafstand Dalfsen - Ommen en Coevorden - Nieuw Amsterdam en Nieuw-Amsterdam - Emmen is steeds ongeveer 10 minuten. Ideaal voor een 20-minutendienst dus!