Frequenter rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Wubbo » Do 03 Sep 2009, 22:39

Ik denk dat het wel meevalt. Het aantal snelle reismogelijkheden Gvc/Gv-Ledn is nu al 8 (s2100, s2200, s2600, s3400) plus de Benelux die niet in Leiden stopt. De plannen voor het doortrekken van de NoordOost naar Leiden en Den Haag Centraal zijn al een tijdje oud, dat maakt zonder hoogfrequent rijden al 10 snelle treinen per uur. De uitbreiding naar 12 is dan maar klein. En het aantal stoptreinen stijgt ook 'slechts' van 4 naar 6. Daarnaast is 6xsnel denk ik niet gek voor zowel Ledn-Hlm (nu 4x) als Ledn-Shl (nu 4x plus evt Benelux; na doortrekken van de NoordOost 6x), en keren in Ledn vanuit het noorden wil je echt niet. Rij dan maar door.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Daniel » Do 03 Sep 2009, 23:33

Na een flinke schuifpuzzel heb ik voor één richting alvast wat in elkaar weten te draaien, toelichting staat eronder. De drgl blijkt te breed voor het forum, maar als je 'm naar Kladblok kopieert is 'ie goed leesbaar.

Code: Selecteer alles

Serie  1900  5100  2100  5000  2200 25000 13900  2600  6300  1600  1900  5100  2100  5000  2200 25000 13900  2600  6300   700
                         5700                                                       5700
Bd V    .42               .50                                      .12
Bdpb     |                .55                                       |
Rsd V    |    .35   .49    |                                        |          .19
Odb      |    .41    |     |                                        |           |
Zvb      |    .47    |     |                                        |           |
Zlw      |    .53    |    .04                                       |           |
Ddzd     |    .01    |    .12                                       |           |
Ddr A   .00   .05   .11   .15                                      .30         .41
Ddr V   .02   .07   .12   .17   .22   .27                          .32   .37   .42   .47   .52   .57
Zwd      |    .10    |    .20    |    .30                           |    .40    |    .50    |    .00
Brd      |    .15    |    .25    |    .35                           |    .45    |    .55    |    .05
Rlb      |    .20    |    .30    |    .40                           |    .50    |    .00    |    .10
Rtz      |    .23    |    .33    |    .43                           |    .53    |    .03    |    .13
Rtb     .14   .26   .24   .36   .34   .46                          .44   .56   .54   .06   .04   .16
Rtd A   .17   .30   .27   .40   .37   .50                          .47   .00   .57   .10   .07   .20
Rtd V   .20   .32   .30   .42   .40   .52                          .50   .02   .00   .12   .10   .22
Sdm     .25   .37   .35   .47   .45   .57                          .55   .07   .05   .17   .15   .27
Dtz      |    .43    |    .53    |    .03                           |    .13    |    .23    |    .33
Dt      .33   .47   .43   .57   .53   .07                          .03   .17   .13   .27   .23   .37
Rsw      |    .51    |    .01    |    .11                           |    .21    |    .31    |    .41
Gvmw     |    .54    |    .04    |    .14                           |    .24    |    .34    |    .44
Gv A    .40   .58   .50   .08   .00   .18                          .10   .28   .20   .38   .30   .48
Gv V    .42   .00   .52   .12   .02   .20                          .12   .30   .22   .42   .32   .50
Gvc A   .45   .03    |     |     |    .23                          .15   .33    |     |     |    .53
Gvc V                |     |     |    .23   .22   .12   .32   .27               |     |     |          .52   .42   .02   .57
Laa                 .55   .15   .05         .25   .15   .35   .30              .25   .45   .35         .55   .45   .05   .00
Gvmw                 |    .19    |          .29    |    .39    |                |    .49    |          .59    |    .09    |
Vst                  |    .24    |          .34    |    .44    |                |    .54    |          .04    |    .14    |
Dvnk                 |    .28    |          .38    |    .48    |                |    .58    |          .08    |    .18    |
Ledn A              .04   .32   .14         .42   .24   .52   .39              .34   .02   .44         .12   .54   .22   .09
Ledn V              .07   .36   .17         .51   .27   .57   .42              .37   .06   .47         .21   .57   .27   .12
Nvp                  |    .46    |          .01    |     |     |                |    .16    |          .31    |     |     |
Hfd                  |    .51    |          .06    |     |     |                |    .21    |          .36    |     |     |
Shl A                |    .55    |          .10   .42    |    .57               |    .25    |          .40   .12    |    .27
Vh                   |           |                      .02                     |           |                      .32
Hil                  |           |                      .09                     |           |                      .39
Had                 .20         .30                     .15                    .50         .00                     .45
Hlm A               .26         .36                     .20                    .56         .06                     .50


Tussen Ddr en Gv 6x/uur een IC en 6x/uur een Sprinter. Van de IC's gaat er 2x/uur eentje naar Gvc, ook de doorgaande stoptrein van de stations tussen Dt en Gv en de stations tussen Gv en Ledn heb ik gehandhaafd. Deze bieden onderling aansluiting, waardoor elke 10 minuten een verbinding Ddr-Gvc én Gv-Ledn blijft bestaan.
Tussen Laa en Ledn rijdt 6x/uur een Sprinter waarvan er vier vanaf Gvc komen en twee vanaf Gv. De Sprinter die van Gv komt sluit op Laa aan op een IC uit Gvc. Op Gvc-Ledn rijdt 4x/uur een IC, waardoor op Laa-Ledn een 10-minutendienst geboden wordt (2x uit Gvc, 4x uit Gv) met 2x/uur de NoordOost extra ertussendoor

Te Ledn bieden de IC's naar Hlm aansluiting op de Sprinters naar Shl en de IC2600 naar Shl op de Sprinter naar Hlm. Op Ledn-Shl rijdt hierdoor 4x/uur een IC en 4x/uur een Sprinter. Het traject Ledn-Hlm kent 6x/uur een trein waarvan 4 IC's en 2 Sprinters. Bij vertrek uit Ledn vormen deze een 10-minutendienst waarbij de Sprinter ietsje langer over het traject tot Hlm doet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Vinny » Vr 04 Sep 2009, 23:16

Dat zou een dubbele "verbouwing" van de dienstregeling betekenen
Ik verwacht dat niet meer. Ik denk dat in heel 2010 je nog "opgescheept" zit met het tijdelijke materieel op de HSL. :cry:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Sep 2009, 23:25

Is op zich gunstig aangezien de wijziging van het patroon halverwege de dienstregeling nogal vervelend uitpakt voor het overige aansluitende OV. Je kunt aansluiten op het huidige patroon óf op het nieuwe patroon, maar niet op allebei tegelijk :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor JeePee » Za 05 Sep 2009, 13:05

20' en 10' intervallen zijn een erg interessante otwikkelopgave die op een aantal trajecten erg goed kan uitpakken. Er is echter ook terecht al gemeld dat dit dan wel integraal zal moeten gebeuren om hinderlijke overstappen tegen te gaan. In Nederland zijn 20' intervallen ook niet erg gebruikelijk, terwijl in het buitenland daar al veelvuldig mee gewerkt wordt, maar daar zijn langere overstaptijden ook vaak een minder probleem. Voor de drukke en redelijk drukke corridors kan perfect gewerkt worden met 10' en 20' intervallen (mits capaciteittechtnisch mogelijk, Utrecht Centraal kan wel eens erg tricky worden).

Ik ben wel benieuwd hoe dit op enkele uitlopers ingevuld kan worden. Zwolle - Emmen zou leuk zijn met een 20' interval, maar kan momenteel infratechnisch niet. Alleen met lange halteringen lukt het, maar dat maakt het product erg onaantrekkelijk. Zl - Lw zou met 3 treinen een heel net aanbod hebben, voor Zl - Gn is dit al weer te bediscussieren. Op de IJssellijn kan een 20' dienst een mooie dienstregeling opleveren, waarbij tussen Zp en Ah ook elke 20' een sprinter rijdt. Hetzlefde geldt voor de Twentse lijn. Een nette 20' interval tussen de Randstad en Enschede (1x pu naar Berlijn uiteraard ;)) met elke 20' een sprinter levert genoeg reismogelijkheden op. Ook op de lijn Zwolle - Almelo kan een 20' dienst erg veel voordelen opleveren. Hier is alleen een inhaalmogelijkheid ter hoogte van Laag Zuthem nodig (Laren=Almen zeg maar).

Al deze trajecten kunnen redelijk af met een halfuurdienst, maar dat is -uitgaande van groei- niet toekomstvast. Een integrale overstap naar 15' intervallen is niet nodig. Dan kan een 20' interval iets heel moois zijn. Terecht werd de uitdunning naar een 30' interval al aangemerkt. Hiermee kan je namelijk geen vaste vertrektijden over de gehele dag bieden. Maar dit komt al veelvuldig voor. In het busvervoer is het de normaalste zaak van de wereld en ook in het spoorvervoer zijn er genoeg treinen die een afwijkende vertektijd hebben. Denk maar aan de hele vroege en hele late treinen. Vaak zijn die goed voor een halve vertrekstaat aan voetnoten met hun afwijkingen. Lijk me een interessante opgave om een 20' / 10' uitwerking voor heel Nederland te maken, rekening houdend met cargopaden en beschikbare capaciteit.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Bastiaan » Ma 07 Sep 2009, 11:15

Bart schreef:Als het Kamperlijntje vervangen is door een tram, gaat die volgens mij ook elke 20 minuten rijden, dus daar kun je ook op aansluiten.
Nee, men is toch van dit idee afgestapt. Het wordt een kwartiersdienst en de locatie van de passeerhaltes is op basis daarvan al vastgelegd. Er zal gekruist worden in Stadhagen en Kampen Oost (op ongeveer 3,5 respectievelijk 11,5 kilometer van de totale afstand). Een twintigminutendienst inleggen lukt dan niet meer.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Wubbo » Di 15 Sep 2009, 21:28

Ik heb de afgelopen tijd een beetje verder zitten filosoferen over de Gooilijn met een 10-minutendienst. Het zit me namelijk niet lekker dat het patroon zoals ik het eerder heb geschetst (elke 10 minuten een IC en elke 10 minuten een Sprinter) eigenlijk niet past, en je er geen goederentreinen meer tussendoor krijgt op welke manier dan ook (zelfs niet door die dingen aan de kant te gooien). Bovendien heb ik maar 3 Sprinters Ndb-Wp (de andere 3 liet ik afbuigen naar Alm), terwijl er natuurlijk 6 uit Almere gaan komen (dat kan daar gewoon niet met maar 3 Sprinters per uur). Ik ontkom voor de Gooilijn dus niet aan spoorverdubbeling, of ik moet de treinen Ut-Alm Hvsn en Bsmz over laten slaan om zo ruimte te maken voor goederentreinen. De bediening van Hvsn en Bsmz zakt dan naar 3x per uur, en in combinatie met maar 3x per uur Ndb-Wp lijkt dat me geen wenselijke situatie. Bovendien blijkt dat als ik het voorgestelde patroon ga rijden, ik spooruitbreiding in Weesp nodig heb als ik de 10-minutencadans ook tussen Wp en Shl en tussen Wp en Asd wil rijden (dan wil ik met zowel een trein uit Amf als een trein uit Alm twee halterende Sprinters inhalen). Ook niet echt een handige locatie om uit te bouwen. Ik ga dus verder bouwen met spooruitbreiding op de Gooilijn. Omdat je toch ergens van moet uitgaan ga ik uit van verdubbeling vanaf Crailoo tot Weesp, dat lijkt het meest kansrijke traject.

Het patroon dat ik graag zou willen gaan rijden op de Gooilijn is:
3x IC Amersfoort - Schiphol
3x IC Amersfoort - Amsterdam (in 10-minutencadans in Amersfoort)

3x Sprinter Amersfoort - Weesp ev
3x Sprinter Utrecht - Weesp ev (in 10-minutencadans tussen Weesp en Hilversum)

3x een trein Utrecht - Almere

En daar zit hem nu de afweging. Ik ben erg voorstander van een duidelijk systeem, waarbij IC's stoppen op vaste stations en er geen IC's zijn die stations overslaan waar andere IC's wel stoppen (in de huidige dienstregeling zijn daarvan legio voorbeelden), en waarbij Sprinters gewoon stoppen op alle stations zonder uitzondering. Dat betekent dus dat ik in dit geval ofwel een IC Utrecht Centraal - Hilversum - Almere Centrum (zonder verdere tussenstops) moet gaan rijden, ofwel een Sprinter Utrecht Centraal - Almere Centrum die op alle tussengelegen stations stopt. Van beide ben ik eigenlijk niet zo'n voorstander. Bovendien zijn er in het land veel meer situaties die eigenlijk vragen om een ander treinensysteem. Ik denk bijvoorbeeld aan Utrecht - Leiden die je wel graag in Woerden wil laten stoppen, en aan stations van het kaliber Hoogeveen en Steenwijk. Het lijkt dus handig om er een derde treincategorie aan toe te voegen om een eenduidig product aan te kunnen bieden, en dat zou betekenen dat de Sneltrein (of geef het beestje een hippe naam) terugkomt. In dit geval denk ik dat die zou moeten stoppen op Utrecht Centraal, Hilversum, Naarden-Bussum, Almere Muziekwijk en Almere Centrum (als het ding doorrijdt naar Almere Oostvaarders ook nog op Almere Buiten) en, afhankelijk van maakbaarheid, ook nog op Utrecht Overvecht en Hilversum Sportpark.

En nu ben ik natuurlijk benieuwd naar reacties op deze gedachtengang ;-).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Suus » Di 15 Sep 2009, 21:40

De Gooilijn uitbreiden is denk ik een van de lastigste trajecten daarvoor, zo niet haast onmogelijk. Bij Crailoo heb je mogelijkheden, bij Bussum Zuid al echt niet. Naarden-Bussum heeft een beetje ruimte maar aan het station mag weinig veranderen (rijksmonument), en in het Naardermeer uitbreiden is ook vloeken in de kerk.

Bovendien ben ik heel erg benieuwd hoe je de knoop Weesp wil doen, dat is volgens mij lange tijd niet echt goed gegaan, en nu heb je daar eindelijk een goedwerkende knoop.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Wubbo » Di 15 Sep 2009, 21:50

Naarden-Bussum zelf hoeft weinig aan te gebeuren, je hebt alleen wat andere wissels nodig. In het station zelf liggen al meer dan 4 sporen, en alleen perrons aan spoor 1 t/m 3 is verder geen probleem volgens mij (en anders sloop je spoor 5 en leg je daar nog een perron aan, wel handiger aangezien je in Weesp ook aan de binnenkant moet zitten). De monumentenstatus is dus het probleem niet. Dat Naardermeer en het gebied rond Bussum Zuid (en een extra Vechtbrug...) zijn wel een probleem. Maar wat is het alternatief?

Knoop Weesp ben ik druk mee bezig en ziet er tot nu toe uitstekend uit: 6x per uur een crossplatform overstapmogelijkheid. Voor minder doe ik het niet ;-)

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor JWM » Di 15 Sep 2009, 22:01

Er zijn toch ook vage plannen voor een nieuwe spoorlijn vanaf Hilversum naar Almere langs de A27? Iemand enig idee hoe het daarmee staat?

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor JeePee » Di 15 Sep 2009, 22:03

Ik was ook al even wezen puzzelen met de Gooilijn en deel jouw mening dat het niet lekker gaat passen zonder infra uitbreiding. Ook je mening dat alleen sprinters en IC's niet ideaal is. Doordat veel stations in Nederland niet echt een IC status verdienen in mijn optiek (ok, ik hou nog vast aan het 40-steden tempotrein principe, maar goed). Het toevoegen van een IR zou hierin veel kunnen oplossen. Je wil de reiziger een helder product bieden zodat je aan de treincategorie kan zien of die op jou station gaat stoppen. Misschien betekend dit wel dat er nog een tussencategorie bij moet, maar dat is dan maar zo. Bij hoogfrequente verbindingen is een homogeen product wat snel te begrijpen is voor de klant en must, daar valt dit dus onder. Je moet het systeem aanpassen aan de mogelijkheden en niet een systeem bedenken en maar pragmatisch proberen het enigszins in het systeem te passen zoals nu gebeurd. Dan krijg je dus een 2 treinensysteem met 50 uitzonderingen...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Wubbo » Di 15 Sep 2009, 22:40

Maar even de Gooilijn zoals ik hem nu op papier (nouja, Kladblok :p) heb staan. Ik ben uitgegaan van een ongewijzigde infra in Weesp (op her en der een wisseltje na) maar wel meersporigheid vanaf Hilversum Noord tot de Vlietbrug. Met hangen en wurgen en wat funky technieken moet het lukken om door minutenwijzigingen de IC de Sprinters in te laten halen op Naarden-Bussum, maar dan past er alsnog geen extra trein in, blijft de Gooiboog ongebruikt (die heb ik nu nog niet toegevoegd) en hebben de goederentreinen een probleem.
Op de Flevolijn is extra infra beschikbaar conform OV-Saal: 4 perronsporen in Lelystad (de IC haalt daar de Sprinter in), 4sporigheid Almere Oostvaarders-Almere Buiten en Almere Centrum - Almere Muziekwijk, en de opening van Almere Poort en Lelystad Zuid (die laatste vooral omdat het toch paste). De rijtijden over de Hanzelijn zijn afkomstig uit de informatiebrochure van ProRail.
Welke trein vanaf Weesp waarheen doorrijdt is nog niet duidelijk, maar het ligt voor de hand om de treinen van de Hanzelijn door te trekken naar Schiphol.
Als er bij een station met een aankomst- en vertrektijd alleen een aankomsttijd is ingevuld betreft het hier een doorrijdende IC (met doorkomsttijd).

Code: Selecteer alles

Amersfoort -> Hilversum -> Weesp

Treinsoort    IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC
Amersfoort V .41 .45 .51     .01 .05 .11     .21 .25 .31     .41
Baarn         |  .52  |       |  .12  |       |  .32  |       |
Hilversum  A .53 .58 .03     .13 .18 .23     .33 .38 .43     .53
Hilversum  V .54 .59 .04 .09 .14 .19 .24 .29 .34 .39 .44 .49 .54
Hilversum N   |  .01  |  .11  |  .21  |  .31  |  .41  |  .51  |
Bussum Z      |  .04  |  .14  |  .24  |  .34  |  .44  |  .54  |
Naarden-B     |  .08  |  .18  |  .28  |  .38  |  .48  |  .58  |
Weesp      A .04 .16 .14 .26 .24 .36 .34 .46 .44 .56 .54 .06 .04
Weesp      V  |  .18  |  .28  |  .38  |  .48  |  .58  |  .08  |


Code: Selecteer alles

Zwolle -> Almere -> Weesp

Treinsoort    IC Spr  IC Spr Spr  IC Spr  IC Spr Spr  IC Spr  IC Spr Spr  IC
Zwolle     V .17             .25 .37             .45 .57             .05 .17
Kampen Zuid   |              .36  |              .56  |              .16  |
Dronten       |              .44  |              .04  |              .24  |
Lelystad C A .39         <-- .55 .59         <-- .15 .19         <-- .35 .39
Lelystad C V  |      .47 .42 -->  |      .07 .02 -->  |      .27 .22 -->  |
Lelystad Z    |       |  .45      |       |  .05      |       |  .25      |
Almere O      |  .47  |  .57      |  .07  |  .17      |  .27  |  .37      |
Almere B      |  .50  |  .00      |  .10  |  .20      |  .30  |  .40      |
Almere P      |  .54  |  .04      |  .14  |  .24      |  .34  |  .44      |
Almere C   A .53 .58 .03 .08     .13 .18 .23 .28     .33 .38 .43 .48     .53
Almere C   V .54 .58 .04 .08     .14 .18 .24 .28     .34 .38 .44 .48     .54
Almere M      |  .01  |  .11      |  .21  |  .31      |  .41  |  .51      |
Almere Poort  |  .04  |  .14      |  .24  |  .34      |  .44  |  .54      |
Weesp      A .04 .12 .14 .22     .24 .32 .34 .42     .44 .52 .54 .02     .04
Weesp      V  |  .18  |  .28      |  .38  |  .48      |  .58  |  .08      |


Code: Selecteer alles

Weesp -> Amsterdam Centraal

Treinsoort    IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC
Weesp      V .04 .08 .14 .18 .24 .28 .34 .38 .44 .48 .54 .58 .04
Diemen        |  .13  |  .23  |  .33  |  .43  |  .53  |  .03  |
Science Park  |  .15  |  .25  |  .35  |  .45  |  .55  |  .05  |
Amsterdam M   |  .18  |  .28  |  .38  |  .48  |  .58  |  .08  |
A'dam C    A .15 .25 .25 .35 .35 .45 .45 .55 .55 .05 .05 .15 .15


Code: Selecteer alles

Weesp -> Schiphol

Treinsoort    IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC Spr  IC
Weesp      V .04 .08 .14 .18 .24 .28 .34 .38 .44 .48 .54 .58 .04
Diemen Zuid   |  .15  |  .25  |  .35  |  .45  |  .55  |  .05  |
Duivendrecht .13 .18 .23 .28 .33 .38 .43 .48 .53 .58 .03 .08 .13
Amsterdam R   |  .22  |  .32  |  .42  |  .52  |  .02  |  .12  |
Amsterdam Z  .18 .25 .28 .35 .38 .45 .48 .55 .58 .05 .08 .15 .18
Schiphol     .25 .31 .35 .41 .45 .51 .55 .01 .05 .11 .15 .21 .25

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Vinny » Wo 16 Sep 2009, 09:32

Over infrauitbreidingen: Er loopt nu een studie voor het 4 sporig maken van het baanvak A'dam MP - Gaasperdammerweg aansl.

Wellicht helpt dat in jullie plannen?

Een andere opmerking is het plan van de NS om op termijn alle treinen vanuit de richting Amersfoort met bestemming Amsterdam/Schiphol via Amsterdam Centraal te laten rijden, en alle treinen vanuit de richting Almere/Zwolle met bestemming Amsterdam/Schiphol via Amsterdam Zuid te laten rijden. Dit zal dan gebeuren als de N.-Z.lijn in dienst gesteld is, zodat er geen verschil meer is tussen beide Amsterdamse stations.

Het toevoegen van een IR zou hierin veel kunnen oplossen.
Ik denk dat het weinig helpt. Nu is het in het twee treinen systeem zo dat er een systeem is met 50 uitzonderingen, wanneer de IR wordt toegevoegd blijf je de 50 uitzonderingen houden alleen geef je het beestje een andere naam. Ik denk dat de 50 uitzonderingen voor de reiziger op zich vervelender zijn dan het ontbreken van een specifiek treinproduct.
Natuurlijk zijn er nu een aantal treinseries heel erg ongelukkig geklassificeerd: de avond IC Hoofddorp - Amsterdam die rijdt als stoptrein, om maar wat te noemen. Ik zou er voor willen pleiten om de naamgeving binnen het twee treinen model wat logischer te maken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Wubbo » Wo 16 Sep 2009, 10:49

Vinny schreef:Over infrauitbreidingen: Er loopt nu een studie voor het 4 sporig maken van het baanvak A'dam MP - Gaasperdammerweg aansl.

Wellicht helpt dat in jullie plannen?
Dat zou mijn IC 1 hele minuut versnellen (heb er een minuutje ingemoffeld om het geheel maakbaar te maken), dus dat helpt niet erg. Bij een 10-minutendienst blijf je ergens tussen Hilversum en Weesp een inhaalmogelijkheid nodig hebben, en die mist (enige optie is Naarden-Bussum via slome wissels).

Vinny schreef:Een andere opmerking is het plan van de NS om op termijn alle treinen vanuit de richting Amersfoort met bestemming Amsterdam/Schiphol via Amsterdam Centraal te laten rijden, en alle treinen vanuit de richting Almere/Zwolle met bestemming Amsterdam/Schiphol via Amsterdam Zuid te laten rijden. Dit zal dan gebeuren als de N.-Z.lijn in dienst gesteld is, zodat er geen verschil meer is tussen beide Amsterdamse stations.
Geen probleem, ik heb nu de ICs uit Amersfoort en Almere tegelijk in Weesp dus dat is een kwestie van anders plannen op Gpda.

Vinny schreef:Ik denk dat de 50 uitzonderingen voor de reiziger op zich vervelender zijn dan het ontbreken van een specifiek treinproduct.
Natuurlijk zijn er nu een aantal treinseries heel erg ongelukkig geklassificeerd: de avond IC Hoofddorp - Amsterdam die rijdt als stoptrein, om maar wat te noemen. Ik zou er voor willen pleiten om de naamgeving binnen het twee treinen model wat logischer te maken.
Daarom pleit ik juist voor het invoeren van een naamgeving voor het beestje dat niet binnen het tweetreinensysteem past. Het gaat niet zo zijn dat er overal een drietreinensysteem komt (dat is op de infra gewoon niet haalbaar en lang niet overal nodig), de derde treinsoort is er om bedieningen die in de praktijk noodzakelijk zijn een logische naam te geven.
Zo'n IR zou ook kunnen gaan stoppen in Hoogeveen, bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Vinny » Wo 16 Sep 2009, 12:29

^^ Voor Hoogeveen is het dus juist geen oplossing, tenzij je per uur één IC, twee sprinters en één IR wil gaan rijden. Ik denk niet dat de reiziger hier nou echt blij van wordt, omdat het treinproduct tussen Groningen en Zwolle zo mogelijk nog waziger wordt als dat het nu is. Zelf zie ik het meest in een zonetrein-model: Twee IC's die als echte intercity's rijden (dus zeg maar: (Den Haag - Almere) - Zwolle - Assen - Groningen, en twee IC's die na Lelystad verder rijden als sprinter (dus) (Hoofddorp opstel - Almere) - Zwolle - [tussengelegen stops] - Groningen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Vinny » Wo 16 Sep 2009, 12:30

Dat zou mijn IC 1 hele minuut versnellen (heb er een minuutje ingemoffeld om het geheel maakbaar te maken), dus dat helpt niet erg. Bij een 10-minutendienst blijf je ergens tussen Hilversum en Weesp een inhaalmogelijkheid nodig hebben, en die mist (enige optie is Naarden-Bussum via slome wissels).
Waarbij je in één forumpost, een half jaar studie overbodig maakt, begrijp ik? :mrgreen: :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor Wubbo » Wo 16 Sep 2009, 13:46

Ja. Ik zal de rekening van een half jaar studie nog wel even naar je opsturen :mrgreen:

aswnl
Berichten: 97
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:46
Contact:

Re: Frequenter rijden

Berichtdoor aswnl » Vr 18 Sep 2009, 14:07

Vinny schreef:Dit zal dan gebeuren als de N.-Z.lijn in dienst gesteld is, zodat er geen verschil meer is tussen beide Amsterdamse stations.
Als je ervan uitgaat dat alle reizigers die in Amsterdam uitstappen ook hun bestemming in Amsterdam hebben. Voor alle reizigers in de relaties van Zwolle-Lelystad-Almere met Haarlem-Zandvoort en Zaandam-Alkmaar is er wel degelijk een flink verschil.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten