'Spoorboekloze trein is succes'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor JWM » Vr 04 Sep 2009, 21:48

'Spoorboekloze trein is succes'
Uitgegeven: 4 september 2009 20:01
Laatst gewijzigd: 4 september 2009 21:35


AMSTERDAM - Deze week reed bij wijze van proef tussen Amsterdam en Eindhoven tijdens de spits elke tien minuten een trein. NS en spoorbeheerder ProRail laten vrijdag weten dat de proef goed is verlopen. Doel was te leren onder welke voorwaarden 'hoogfrequent' spoorvervoer mogelijk is.

NS en ProRail volgden de ervaringen op het traject nauwgezet. Meer dan honderd medewerkers informeerden en begeleidden reizigers. Bij drukke spoorwegovergangen zette ProRail verkeersregelaars en toezichthouders in.

Lees verder

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Bastiaan » Vr 04 Sep 2009, 22:16

Dus als 45 procent er hinder van ondervindt, dan is dit nog steeds de minderheid en is er dus eigenlijk gewoon geen sprake van hinder. We willen deze proef succesvol afsluiten, dus dan komt het ons mooi uit als "slechts" 45 procent last van onze proef heeft gehad. En als het gaat om het aantal tevreden klanten dan zijn we bij wijze van spreken al blij met 33 procent ("maar liefst een derde!") :roll:
Dat er bij de kleinste vertragingen gelijk stops werden overgeslagen wordt er ook even niet bij verteld. Overigens vond ik dat zelf helemaal niet erg, aangezien ik daarmee vanuit Geldermalsen toch nog mijn aansluiting in Utrecht kon halen. Maar om nou te beweren dat de proef met zes Sprinters en zes Intercity's helemaal goed is verlopen vind ik niet helemaal eerlijk.

Oud forumgebruiker

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Vr 04 Sep 2009, 22:57

Het is een enorm succes! Tussen Asd en Amr rijden dankzij dit geintje alle spitstreinen uit de richting Eindhoven met solo VIRMskes :pos: :pos: :pos: :pos: :pos: :pos:.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Vinny » Vr 04 Sep 2009, 23:18

Vanochtend was ik op Utrecht Centraal, en ik heb maar één wanklank kunnen ontdekken: dat was een trein die al vertrok voordat de helft van het aantal wachtende reizigers was ingestapt. Er was helemaal geen vertraging (al kwam de trein wel wat laat binnenrijden).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Fles » Vr 04 Sep 2009, 23:44

ziggy schreef:Het is een enorm succes! Tussen Asd en Amr rijden dankzij dit geintje alle spitstreinen uit de richting Eindhoven met solo VIRMskes :pos: :pos: :pos: :pos: :pos: :pos:.


Nou, dat is dan bij deze weer rechtgetrkken, want de proef is voorbij. Jankerd :P

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor 88122903 » Za 05 Sep 2009, 00:18

Goed dat de proef er was op somige treintrajecten is het vanwege de enorme reizigers drukte geen luxe om een hogere ferqentie in te zetten.
Ik moet wel als kantekening plaatsen dat als je met twee maal 6 baks vrim's eens in het kwartier kan rijden zonder dat passagiers gesardineblikt wordt dat een 10 minuten dienst niet dan van mij hoeft.

Je hebt als reiziger toch vaak te maken dat je overstap (trein bus) die eens in de 15 of 30 minuen rijdt en dan zie ik liever in de spits een extra trein rijden op trajecten waar de trein maar eens in het half uur rijdt, want ik vindt wachtrtijden van eens in het half uur terug dringen naar eens in de 15 minuten wel nuttiger dan van 15 naar 10 minuten wachten.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Chauf21 » Za 05 Sep 2009, 01:46

Vinny schreef:Vanochtend was ik op Utrecht Centraal, en ik heb maar één wanklank kunnen ontdekken: dat was een trein die al vertrok voordat de helft van het aantal wachtende reizigers was ingestapt. Er was helemaal geen vertraging (al kwam de trein wel wat laat binnenrijden).

Naar wat ik hoor en zie zijn de problemen voornamelijk op aangrenzende trajecten: ofwel aansluitingen gaan verloren ofwel er wordt met te kort materieel gereden. Dan kan de proef op het traject zelf wel slagen, maar als geheel slaagt de proef dan een stuk minder.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Frank » Za 05 Sep 2009, 09:31

Maar dat is ook omdat de proef binnen de opzet van dienstregeling 2009 moet passen; als je een hele dienstregeling aanpast op het 6x per uur rijden heb je meteen stukken minder problemen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Vinny » Za 05 Sep 2009, 11:55

^^ Mij viel juist op dat er wel een aansluiting werd geboden tussen sommige treinen op Utrecht Centraal, waardoor één trein een vertrekvertraging van één minuut op liep. Ik dacht juist dat de proef inhield dat er niet meer op aansluitingen zou worden gewacht (ook niet voor een minuutje).
Naar wat ik hoor en zie zijn de problemen voornamelijk op aangrenzende trajecten:
Dat was de scope van de proef niet. De scope van de proef was, om te kijken of er 14 treinpaden per richting per uur op een tweesporig traject passen, met een verschillend stoppatroon, gegeven de huidige blokbeperkingen. En dat kan dus :)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Caspar » Za 05 Sep 2009, 12:41

Dat laatste is ook maar relatief, tussen Amsterdam centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA kan dat zeker niet, 14 treinen per uur per richting, in ieder geval niet als je ook wilt stoppen op Muiderpoort en Duivendrecht.

Daarnaast is een vreemde eend in de bijt als een ICE ook niet handig op dit traject. De 4 minuten eerdere vertrektijd is tamelijk onhandig voor reizigers.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Suus » Za 05 Sep 2009, 12:58

Mag ik vragen wat precies de beperkingen daar zijn. Het lukte voor een groot deel ook tussen Utrecht en Geldermalsen, waar ook drie tussenstations zijn (Lunetten, Houten en Culemborg).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor JWM » Za 05 Sep 2009, 15:46

Zijn er tijdens deze proef ook goederenpaden geschrapt? Het lijkt mij niet dat die er nog bij konden op bijvoorbeeld Utrecht-Geldermalsen.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Bastiaan » Za 05 Sep 2009, 16:27

Vinny schreef:De scope van de proef was, om te kijken of er 14 treinpaden per richting per uur op een tweesporig traject passen, met een verschillend stoppatroon, gegeven de huidige blokbeperkingen. En dat kan dus :)

Ja, mits bij vertraagde stoptreinen de First Great Western-methode (tussenstops overslaan) wordt toegepast :P

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Raymond » Za 05 Sep 2009, 17:04

JWM schreef:Zijn er tijdens deze proef ook goederenpaden geschrapt? Het lijkt mij niet dat die er nog bij konden op bijvoorbeeld Utrecht-Geldermalsen.

Nee, er lag 2x per uur een goederenpad en daar is ook mee getest door losse locs die een goederentrein moesten simuleren qua karakteristieken (dus langzaam optrekken enzo).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Suus » Za 05 Sep 2009, 17:15

En er is vrijdag zelfs nog een verstoring geweest met de aangereden reiziger op spoor 2B in Amsterdam, waardoor enkele sporen buiten dienst moeten (tenslotte lijkt het mij niet de gewoonte dat de IC naar Nijmegen van spoor 10A vertrekt in Amsterdam tijdens de avondspits)
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Sep 2009, 18:34

ziggy schreef:Het is een enorm succes! Tussen Asd en Amr rijden dankzij dit geintje alle spitstreinen uit de richting Eindhoven met solo VIRMskes :pos: :pos: :pos: :pos: :pos: :pos:.
Vrijdagmiddag de hele middag op spoor 7 in Utrecht C gestaan (van 15.55 tot 19.00) vanwege de proef. Alle treinen met 2 VIRMen, op 1 trein na (met een losse VI) maar die ging naar Schiphol. Kennelijk jatten ze dan in Amsterdam stelletjes, want ik had echt alles met 2 stellen.

Overigens reed ook tijdens de aanrijding op Amsterdam C alles op het proeftraject en nog op tijd ook. Enige uitvaller was de aanrijdingstrein, maar dat voorkom je niet.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Geert » Za 05 Sep 2009, 18:54

Ik ben vooral benieuwd of het ook nog zo goed gaat als niet heel NS en heel ProRail er bovenop zitten vanwege de proef. Nu had ongeveer iedere medewerker nauwgezette instructies gekregen (niet wachten op aansluitingen bijvoorbeeld), en in Utrecht stond zelfs een PLP'er klaar om het sein in de gaten te houden (hij moest meteen bellen als het niet op tijd veilig kwam). Is zoiets reëel in een niet-proefomgeving?

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor WSM » Za 05 Sep 2009, 18:58

Het doel van een proef is natuurlijk wel dat de proef slaagt. Dat mag wat extra inspanningen kosten.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Suus » Za 05 Sep 2009, 19:49

Vraag is alleen waarom de NS en ProRail niet gewoon altijd direct bovenop de dienstregeling kunnen gaan zitten (en dan het liefst ook gewoon in het hele land). Deze week is er hooguit intensiever gewerkt door het personeel, er is niet meer personeel in dienst genomen ofzo. Het liep in Gouda gisteren namelijk wel ietswat uit de hand met een hele rits treinen rond 18:00 die allemaal vertraagd waren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Vinny » Za 05 Sep 2009, 22:15

Deze week is er hooguit intensiever gewerkt door het personeel,
Werkdagen die vereisen dat ik om 5 uur op moet staan, dat doe ik dus eens maar nooit meer :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Geert » Za 05 Sep 2009, 22:48

Bee schreef:Vraag is alleen waarom de NS en ProRail niet gewoon altijd direct bovenop de dienstregeling kunnen gaan zitten (en dan het liefst ook gewoon in het hele land). Deze week is er hooguit intensiever gewerkt door het personeel, er is niet meer personeel in dienst genomen ofzo. Het liep in Gouda gisteren namelijk wel ietswat uit de hand met een hele rits treinen rond 18:00 die allemaal vertraagd waren.

Gouda was geen onderdeel van het proefproject. Ik begrijp dus niet zo goed wat je daarmee bedoelt?

Dat men niet direct overal bovenop kunnen zitten lijkt me duidelijk, er is behoorlijk meer aandacht van "boven" voor het hele proces. Het is ook niet erg gebruikelijk dat een aantal mensen de hele dag alleen een uitrijsein in de gaten houden of dat ProRailers op het perron in de gaten houden of treinen vertraagd zijn en hoe lang het in- en uitstappen duurt. Als dat wel zo zou zijn lijkt het me een dure business :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Suus » Za 05 Sep 2009, 22:56

Mijn punt is dat het dus wel kan, een hele week er druk op leggen om alle problemen te voorkomen, maar waarom dat soort instructies dan niet voor alle trajecten, stations en personeel gegeven kan worden is dan de vraag. Want het lijkt er nu op dat alle aandacht naar een traject gaat, terwijl de rest een beetje erbij hangt en de problemen incasseert.

Natuurlijk is het niet goedkoop, maar dat is de exploitatie van een railnetwerk nooit, maar ik zou het meer zien als een prestiseproject waarmee we aan de rest van de wereld kunnen laten zien: Zo regel je railverkeer op nationaal gebied: Hoge frequenties, amper/geen vertragingen en verstoringen, ook buiten de drukste regio's.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Ronald » Zo 06 Sep 2009, 02:21

Quote uit het nieuwsbericht:

De website http://www.treinreiziger.nl meldt dat door het hoge treinaantal de vertraging moeilijk meer was weg te werken. Om dat voorkomen, sloegen sprinters soms stations over.

In zo'n geval werd de dienstregeling van een sprinter aangepast en sloeg deze tussen Utrecht en Geldermalsen alle stations over, behalve Houten.

Reizigers van de stoptrein moesten 10 minuten extra wachten op de volgende trein. Om te voorkomen dat de stoptreinen standaard het dupe zouden worden van vertraagde andere treinen, werd een dergelijke oplossing maximaal één keer per uur uitgevoerd. Op donderdag gebeurde dit bijvoorbeeld vier keer.


Als dit soort oplossingen nodig zijn is de proef wat mij betreft al mislukt. Blijkbaar past het dus gewoon niet met de huidige infrastructuur. Voor reizigers op de tussenliggende stations kunnen de gevolgen groter zijn dan de 10 minuten extra wachten (aansluiting op andere trein/bus??). Een onbetrouwbaar geheel wordt dit op deze manier. Liever ieder kwartier een trein die gewoon fatsoenlijk overal stopt dan deze flauwekul.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Vinny » Zo 06 Sep 2009, 10:00

Ook een trein die ieder kwartier stopt slaat soms stations over. Ik vind het zelf wel een aardig concept; immers bij vertraging van de vorige trein hoef je nooit tien minuten te wachten op de volgende; maar bijvoorbeeld een minuut of drie (indien er met +7 wordt gereden).

Een idee dat ik nog heb is bij vertraagde intercity's in Amsterdam Centraal de vertraagde trein op een ander perron binnen te nemen zonder omroep, zodat de trein alleen voor uitstappende reizigers gebruikt wordt. Dit scheelt wat tijd, en bovendien zorg je voor een betere verdeling van de reizigers, die nu allemaal in de achterste trein moeten plaatsnemen (die wel op tijd rijdt). Zo voorkom je dat een overvolle trein doordat die overvol is steeds meer vertraagd raakt en de bijna lege trein er achter (want er is niemand die denkt: goh er rijdt over twee minuten weer een trein dus laat ik die maar nemen) ook nog eens verstoort...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Spoorboekloze trein is succes'

Berichtdoor Daniel » Zo 06 Sep 2009, 10:55

Ahum, volgens mij draai je de situatie nu precies om... een lege vertraagde trein die voor een overvolle op tijd rijdende trein uit rijdt krijg je dan, waardoor de trein die op tijd was dus ook vertraging op gaat lopen omdat het in- en uitstappen langer duurt. Immers zal het materieel in die achteropkomende trein ook niet aangepast zijn op het aantal reizigers van twee treinen :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 5 gasten