Spitsmijden werkt ook over lange periode

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door JWM »

Spitsmijden werkt ook over lange periode
ANP | Gepubliceerd op 08 september 2009, 07:57
Laatst bijgewerkt op 08 september 2009, 08:05


DEN HAAG - Het belonen van automobilisten die de ochtendspits mijden, werkt ook over een langere periode. Dit blijkt uit een proef van negen maanden op de snelweg A12 tussen Gouda en Den Haag. Dat is dinsdag bekendgemaakt op tijdens het 2e Nationaal Congres Mobiliteitsmanagement in Den Haag.

Aan de proef deden achthonderd automobilisten vrijwillig mee. Het aantal spitsritten van de deelnemers nam in de periode september 2008 tot en met mei dit jaar met ruim 50 procent af. Het traject was verdeeld in twee zones. De deelnemers die de ochtendspits meden, verdienden daar per zone 4 euro mee. Soortgelijke proeven over een veel kortere periode bleken eerder al succesvol.

Lees verder
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door JWM »

En zou het andersom ook werken? Dus in plaats van een beloning voor diegene die in de spits de trein/weg mijden een extra heffing invoeren voor diegene die nog wel het lef hebben in de spitsperiode te reizen?

Spitsmijden is natuurlijk een leuk proefbalonnetje maar kan nooit een duurzame oplossing vormen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door Wubbo »

Wat is het verschil? Duurder maken in de spits is hetzelfde effect als goedkoper maken om niet/in het dal te gaan. Als iets duurder wordt gaan mensen vanzelf nog een keer nadenken of ze wel echt op dat moment daar moeten zijn. Vergelijk het maar met de discussie over de kosten van de strippenkaart.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Wat is het verschil? Duurder maken in de spits is hetzelfde effect als goedkoper maken om niet/in het dal te gaan. Als iets duurder wordt gaan mensen vanzelf nog een keer nadenken of ze wel echt op dat moment daar moeten zijn. Vergelijk het maar met de discussie over de kosten van de strippenkaart.
Toch zit er een psychologisch effect aan vast. Maak iets duurder en het land is in rep en roer, introduceer je iets als korting zijn de Nederlanders er als de kippen bij. 8-)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door JWM »

Het verschil is dat je bij spitsmijden een doelgroep aanspreekt die reeds van de verbinding gebruik maakt in de spits en die je eigenlijk "wegkoopt". De capaciteit die deze weggekochte mensen vrijmaken wordt waarschijnlijk meteen weer opgevuld door nieuwe gebruikers die je vervolgens weer moet gaan "wegkopen" ofzo :?:

Een spitsheffing heeft invloed op zowel de bestaande als op de eventuele nieuwe gebruikers.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door 88122903 »

€4 per zone dat is niet weinig, dan doe je het natuurlijk waar het kan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door JWM »

Tijd voor een rekensommetje: 800 deelnemers die 9 maanden lang ruim 50% minder spitsritten met elkaar maakten. Ga even uit van 20 werkdagen per maand. Dat is 9x20x800x50% wat neerkomt op 72.000 gemeden spitsritten. Neem voor het gemak even dat de helft 1 zone en de andere helft 2 zones heeft gemeden. Dan krijg je 36.000 x € 4 en 36.000 x € 8 is totaal € 432.000. Is dit enorme bedrag voor 800 deelnemers enigzins terug te zien in de doorstroming op de A12 :roll:
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door aswnl »

Vooral personeel met variabele werktijden en hogere inkomens deden mee aan de proef, waarbij men een extraatje kon krijgen. Zo wordt zogenaamd 'bewijs' verkregen als zou rekeningrijden werken :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door Wubbo »

Je zou toch verwachten dat lage inkomens gevoeliger zijn voor een prijsprikkel dan hoge? Dat mensen met flexibele werktijden het eerst om gaan is logisch, als je vaste werktijden hebt zit je ook vast aan vaste reistijden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door JWM »

Een kilomterheffing gaat zeker werken. Kijk maar naar de London congestion charge. Als je de prijs maar hoog genoeg zet jaag je vanzelf wel mensen weg. Maar zijn files wegwerken het doel of is dat slechts symptoombestrijding :roll:
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door aswnl »

Mensen zitten niet voor de lol in de auto, dat is nodig om het maandelijks inkomen te vergaren.
Zolang de meesten nog altijd vrij inflexibele werktijden hebben èn men ook nog rekening heeft te houden met de normale tijden binnen een gezin, zal het aantal mensen dat ander gedrag gaat vertonen bij een heffing minimaal zijn. De facto komt het stomweg neer op een extra belastingheffing, die voor verreweg de meesten niet te omzeilen is. Dat zal zich wreken in de vorm van bezuinigingen op andere zaken (minder A/B-merk gekocht in supermarkt, minder onderhoud aan het huis, goedkopere vakanties of minder op vakantie, minder aankopen van dure consumptiegoederen, etcetera). Bovendien zal de transportsector de kosten afwentelen op de klant, dus alle producten in de supermarkt worden ook duurder. Zelfs als je met de trein reist ondervindt je dus de lasten van zo'n heffing. En de lusten ? Nou, die zul je met een vergrootglas moeten zoeken.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door JWM »

Het hele idee achter die kilomterheffing is natuurlijk dat je mensen wegjaagt op bepaalde tijdstippen zodat de rest van het verkeer goed kan doorstromen. Die mensen die vervolgens nog overblijven op de weg betalen daar dan wel flink voor, maar krijgen er een besparing van tijd voor terug wat ook weer geld oplevert.

Een vrachtwagen 1 uur in de file of 30 euro extra heffing? Ik weet wel waar de transporteur voor gaat kiezen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door Wubbo »

Op de lange termijn bereik je wel een effect: doordat de kosten van forensen per saldo hoger worden, gaan mensen dichter bij hun werk wonen. En dat is, verkeerstechnisch gezien, geen slechte ontwikkeling.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door JWM »

k vrees alleen dat je de kilomterheffing niet ingevoerd gaat krijgen. Het huidge kabinet durft het niet aan omdat het natuurlijk niet echt een populaire maatregel is. Een kabinet met de PVV erin gaat zoiets ook nooit invoeren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door Vinny »

Off topic reactie:
Ik denk niet dat de PVV in de regering komt. Bij de vorige peilingen waren de drie grootste partijen: D'66, CDA en PVV en dit leverde gelijk de kleinst denkbare coalitie op in het aantal partijen dat een meerderheid haalde. Deze drie partijen zijn niet bepaald de grootste vrienden van elkaar. Het zou mij niet verbazen als Nederland weer een periode van bestuurloosheid gaat krijgen zoals in de jaren met de LPF :cry:

On topic reactie:
Ik blijf erbij dat rekeningrijden/spitsheffing niet tot nauwelijks invloed gaat hebben op de samenleving, niet het negatieve verhaal dat aswl schetst en ook niet het positieve verhaal wat de voorstanders schetsen.

Eerst twee denkbare scenario's:
1) De spitsheffing is zo hoog dat mensen het in de portemonee voelen.
Gevolg is niet dat er een spiraal van negatieve investeringen komen. Immers wanneer de ene belasting omhoog gaat, dan gaat de andere naar beneden; of (andere optie) wordt er geïnvesteerd door de overheid. Dit is niet per definitie slecht voor de economie - hooguit levert dit weerstand op wanneer het wordt uitgegeven aan allerlei leuke dingen voor linkse mensen - terwijl de belastingen door "de gewone belastingbetaler" wordt opgebracht. Resultaat: nul.
Gevolg is ook dat er minder mensen zijn die bereid zijn om in de spits te rijden, waardoor de doorstroming verbetert. Hierdoor komen mensen eerder op hun werk, en kan hier maatschappelijk rendement uit getrokken worden. Dit is natuurlijk wel goed voor de economie. Echter: de gemiddelde reistijd van een forens naar het werk is ongeveer één uur van deur tot deur, en daar zal hooguit een minuutje vanaf gaan. Kortom: dit maatschappelijk rendement zal erg laag zijn. Resultaat: nul.
2) De spitsheffing is ten opzichte van allerlei andere uitgaven zo minimaal dat mensen (net als de dure parkeertarieven etc.) het allemaal voor lief nemen.
Gevolg is natuurlijk helemaal niets.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door Wubbo »

Twee dingen:

- Rekeningrijden en spitsheffing zijn twee aparte dingen. De plannen waren (of zijn, ik heb het de laatste tijd niet erg gevolgd) dat er een heffing komt naar rato van het aantal gereden kilometers in plaats van op de aanschaf en vaste belasting, waardoor veelrijders per saldo meer gaan betalen en weinigrijders per saldo minder. Dat is wat mij betreft een veel eerlijker stelsel dan nu, dan betaalt de gebruiker immers in plaats van 'iedereen'. Spitsheffing gaat verder dan dat: dat is een kilometerheffing gebaseerd op tijd en plaats, en daarvoor is het zeker nog te vroeg. Wel staat vast dat de doorstroming veel verbetert als je al een klein deel van de weggebruikers verleidt om op een ander moment of met een ander vervoermiddel te gaan reizen, waardoor je met zo'n prijsprikkel een groot resultaat kan bereiken. Maar de tijd is daar volgens mij nog niet rijp voor, laten we maar met rekeningrijden beginnen.
- Waarom moet ook in deze post weer eens geroepen worden dat kabinetsuitgaven per definitie leuke dingen voor linkse mensen zijn? Los van de vraag of het grootste deel van de Nederlanders nog wel links of rechts zijn is het de vraag wat linkse dingen zijn (de A4 Midden-Delfland toevallig?), of we tegen die tijd nog wel een 'links' kabinet hebben en is het effect van een investering van de overheid afhankelijk van wat je allemaal meetelt en hoe er geïnvesteerd wordt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door Vinny »

Waarom moet ook in deze post weer eens geroepen worden dat kabinetsuitgaven per definitie leuke dingen voor linkse mensen zijn?
Dat is een conclusie die jij trekt uit mijn woorden, terwijl dat er niet zo staat. Ik geef alleen maar aan dat het gevaar dreigt dat het opgebrachte geld niet wordt gestoken in waar het voor bedoeld is, namelijk de verbetering van infrastructuur, maar aan zinloze subsidieprojectjes waar een heleboel mensen weer hun zakken van kunnen vullen - zonder dat de echte kansarme mensen in deze samenleving echt worden geholpen en ik noem dit even (wetende dat het kort door de bocht is) 'leuke dingen voor linkse mensen'.
Dat is wat mij betreft een veel eerlijker stelsel dan nu, dan betaalt de gebruiker immers in plaats van 'iedereen'.
Klopt. Principeel ben ik het daar wel mee eens. Ik vind in zijn algemeenheid dat degene die profijt trekt van een bepaalde voorziening daar ook de rekening voor moet betalen. Of het nou om OV gaat of over autogebruik (en ook over andere zaken in de samenleving), de gebruiker betaalt, moet het leidend principe zijn.

Dat daarnaast specifieke groepen mensen die een achterstand hebben worden geholpen vind ik helemaal niet erg. Het is in Nederland alleen veel te ver doorgeslagen zodat er een perverse vorm van solidariteit is gecreëerd.
Het mooiste voorbeeld is wat dat betreft de hypotheekrenteaftrek. Ooit bedoeld om huizenbezit te stimuleren, maar het is nu een schaamteloze manier geworden voor rijken om nog rijker te worden. Helaas houdt het afschaffen ervan ook in dat talloze gezinnen direct in financiële problemen komen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef:
Waarom moet ook in deze post weer eens geroepen worden dat kabinetsuitgaven per definitie leuke dingen voor linkse mensen zijn?
Dat is een conclusie die jij trekt uit mijn woorden, terwijl dat er niet zo staat. Ik geef alleen maar aan dat het gevaar dreigt dat het opgebrachte geld niet wordt gestoken in waar het voor bedoeld is, namelijk de verbetering van infrastructuur, maar aan zinloze subsidieprojectjes waar een heleboel mensen weer hun zakken van kunnen vullen - zonder dat de echte kansarme mensen in deze samenleving echt worden geholpen en ik noem dit even (wetende dat het kort door de bocht is) 'leuke dingen voor linkse mensen'.
Rechtse mensen kunnen er ook wel aardig wat van. Voorbeeld is de JSF, dat gaat de belastingbetaler ruim 6 miljard kosten.
Wordt Nederland daar beter van? Worden de kansarmen hier geholpen? Er zijn goedkopere alternatieven, maar alleen omdat Amerika het niet toestaat dat er kernbommen onder een ander soort vliegtuig worden gehangen, zijn we veel meer geld kwijt dan eigenlijk nodig is.
Een tijdje terug heb ik trouwens nog een grafiekje gezien die heel helder laat zien dat juist de "rechtsere"kabinetten veel vaker de begrotingen hebben overschreden dan de "linkse". Ik weet alleen niet meer waar ik dat gezien heb, kan het dus niet bewijzen.

EDIT: Niet de grafiek waar ik op doelde, maar toch zegt het hetzelfde: http://www.nissaba.nl/staatsvijand/tekort_s.jpg
Dat daarnaast specifieke groepen mensen die een achterstand hebben worden geholpen vind ik helemaal niet erg. Het is in Nederland alleen veel te ver doorgeslagen zodat er een perverse vorm van solidariteit is gecreëerd.
Het mooiste voorbeeld is wat dat betreft de hypotheekrenteaftrek. Ooit bedoeld om huizenbezit te stimuleren, maar het is nu een schaamteloze manier geworden voor rijken om nog rijker te worden. Helaas houdt het afschaffen ervan ook in dat talloze gezinnen direct in financiële problemen komen...
Dat kun je voorkomen door de hypotheekrenteaftrek niet volledig af te schaffen, maar alleen toe te staan tot een bepaalde inkomensgrens.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door Geert »

Zullen we weer terugkeren naar de discussie over spitsmijden? Discussies over andere politieke aangelegenheden mogen in het OV Ontmoetingspunt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door JWM »

Het programma "Weet wat je koopt" had afgelopen maandag ook een item over spitsmijden, het project bij de Waalbrug Nijmegen.

Link (Item start bij 13:00)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spitsmijden werkt ook over lange periode

Bericht door deadlock »

Ronzol schreef:Rechtse mensen kunnen er ook wel aardig wat van. Voorbeeld is de JSF, dat gaat de belastingbetaler ruim 6 miljard kosten.
Hoppa! Je hebt zojuist het begrotingstekort met een compleet zesde deel teruggebracht 8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten