Pagina 1 van 1

Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: do 10 sep 2009, 22:56
door Daniel
Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein
Geplaatst op: donderdag 10 september 2009 om 22:55
Laatst bijgewerkt: donderdag 10 september 2009 om 22:56

Ieder treinstel is 36 dagen binnen en elke zes werkdagen verlaat een nieuwe Koploper de werkplaats. In Haarlem voltrekt zich een logistiek wonder. In een soort militaire exercitie worden honderden NS-Intercityrijtuigen tot op het casco gestript en herbouwd. De reiziger is tevreden. Op een enkel punt na.
„In de loop van het proces willen we zodanig versnellen dat zomer 2011 het laatste viertje ingezet wordt. De huidige planning gaat uit van december 2011, contractueel ligt oplevering vóór 31 maart 2012 vast.”
Wanneer de ICMm-operatie in 2011-2012 is afgerond, staan 250 bakken van het type DDAR klaar om te worden klaargestoomd voor een tweede railleven, dan in het Intercitysegment.
Lees verder

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: do 10 sep 2009, 23:12
door Karl
Interessante samenvatting van wat velen hier al weten/als basiskennis wordt beschouwd. Voor een landelijk dagblad echter een artikel van lengte met veel vaktermen. :|

Op zondag alleen beschikbaar via een verbinding waar het nog zaterdag of al maandag is. ;)

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: do 10 sep 2009, 23:13
door Geert
Ik vind het best een aardig artikel :)

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: do 10 sep 2009, 23:17
door 88122903
Afgezien van de mat treinen is dit toch de uniekste trein en daar mag best wat meer landelijke aandacht aan besteed worden en zeker met het gedoe van die busconcessies.

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: do 10 sep 2009, 23:20
door Geert
Busconcessies. Waar haal je die vandaan zo ineens :?:

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: do 10 sep 2009, 23:35
door 88122903
Geert schreef:Busconcessies. Waar haal je die vandaan zo ineens :?:
Er is recent een rechtzaak geweest over de busconsesie in het noorden die door de Arriva was aangespannen omdat Qbuzz hem onterecht verworven zou hebben.
Daarnaast is er een conflict over een mogelijke verkoop van de consesies in Brabant en Friesland aan Arriva, de Qbuzz was gepikeerd dat ze niet uitgenodigd waren voor een gesprek van een mogelijke overname.
De zaken zullen over een aantal maanden wel geregeld zijn, maar slechte pupliciteit is natuurlijk nooit goed en zo'n stukje over de ICM doet geen wonderen maar kan een enkele lezer misschien wel afleiden.

Ik ben trouwens ook meer geintereseert in bussen dan in treinen en dat kan het misschien ook wel zijn :wink:

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: do 10 sep 2009, 23:40
door JWM
Ja gelukkig dat dit stukje er nu is. Dat zorgt ook voor afleiding van de HSL geluidsoverlast :?

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: do 10 sep 2009, 23:49
door 88122903
JWM schreef:Ja gelukkig dat dit stukje er nu is. Dat zorgt ook voor afleiding van de HSL geluidsoverlast :?
O ja het gedoe van de HSL was ik ook nog vergeten, nou ja ik verwacht van het krantenbericht geen wonderen maar wie het kleine niet........

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 00:16
door Oud forumgebruiker
Opvallend: een media-artikel dat perfect op de hoogte is van spoorjargon :!:

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 10:23
door Vinny
Ik vermoed dat het integraal is overgenomen uit een persbericht. Ach ja, tijdens komkommertijd (die kennlijk nog steeds niet is afgelopen) kun je als Nedtrain, NS op ProRail zijnde altijd proberen wat positiever in het nieuws te komen door de media te bestoken met persberichten, die vaak totaal ongewijzigd de kranten opvullen...

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 11:21
door Caspar
Wel fijn dat er in een 4tje tenminste nog 2 wc's overblijven.

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 20:50
door playertwo
JWM schreef:Ja gelukkig dat dit stukje er nu is. Dat zorgt ook voor afleiding van de HSL geluidsoverlast :?
Over die zogenaamde geluidsoverlast. Ik heb daarvan een stukje gezien in 1vandaag. Het valt allemaal reuze mee. De treinen rijden slechts 1x per uur, en met tijdelijk materieel wat een stuk ouder is als de echte Fyra.

Degenen die mekkeren dat het zoveel lawaai maakt bij hun in de tuin, blijken nadat er is gemeten beneden de grens van 57db te blijven, dus waar hebben ze het over? Dat als je net boven een viaduct over het spoor staat, en je dan rond 90db uitkomt is niet gek. Wel eens gestaan op een station als Den Bosch als er een IC door de wisselstraat gaat, of in Tilburg als er een goederentrein op maximaal toegestane snelheid (±100km/h) door het station komt denderen? Dat maakt veel meer, en bovenal veel langer lawaai.

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 22:47
door JWM
Die hele HSL is natuurlijk ook vragen om problemen. Waar koeien staan ondertunnel je de boel en waar de lijn niet ondertunneld is bouw je een vinex-wijk :evil:

Re: Revisie ICM: Elke zesde werkdag een nieuwe trein

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 23:21
door Ruben
Die ondertunneling heeft de Nederlandse overheid zichzelf aangedaan. Een gebied vol, inderdaad, agricultuur betitelen als Groene Hart waar de gehele randstad zou recreëren terwijl het belangrijkste gebied daarvoor aan zee ligt, maar zeker niet in het Groene Hart. Vervolgens is een stuk weiland opgewaardeerd tot natuurschoon waar koste wat het kost geen spoorlijn de horizon mag vervuilen. Met die artistieke portaaltjes vraag ik me af wat er nog vervuilend is aan een spoorlijn, al zou je kunnen argumenteren dat de Fyra dat zelf is met zo'n neus.