Pagina 1 van 1

Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 19:26
door JWM
Tijdwinst op spoor nihil
12 september 2009

Ondanks alle investeringen in het spoor is een rit met de trein de afgelopen vijftig jaar amper sneller geworden. Zo is de reistijd van Amsterdam naar Arnhem in al die jaren slechts drie minuten korter geworden. Wie van Amsterdam naar Maastricht reist is zestien minuten eerder op de plaats van de bestemming.

Dat blijkt uit onderzoek van Max Kohnstamm, marketingspecialist bij de Stichting voor Reclame en Marketingonderwijs en docent aan de Hogeschool voor Economische Studies in Amsterdam. Nu de NS deze maand is begonnen met experimenten met een metroachtig spoorboekje en de hogesnelheidstrein is gaan rijden, wilde hij de ontwikkelingen op het openbaar vervoer in perspectief plaatsen.

Bron (incl. radiointerview met Max Kohnstamm)

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 20:04
door Fles
ach, je kunt er zo veel van zeggen. Dat in die jaren de frequentie op een groot aantal lijnen verdubbel of verviervoudigd is. Dat mensen in moderner en veiliger materieel vervoerd worden. Dat er veel betere aansluitingen zijn in het voor- en natransport. Maar nee, ga janken over de tijdwinst. Hoeveel sneller is een autorit van Amsterdam naar Maastricht in die tijd op geworden? Nou dan.

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 20:10
door JWM
Fles schreef:Hoeveel sneller is een autorit van Amsterdam naar Maastricht in die tijd op geworden?
Ik denk aanzienlijk. Zo is pas sinds de jaren '90 de A2 volledig snelweg tussen Amsterdam en Maastricht

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 20:14
door Karl
Maar hoe is de verhouding tussen investeringen en tijdwinst voor zowel auto en OV in de afgelopen vijftig jaar? Investeringen in het OV vinden - heb ik het idee - met name plaats om OV door OV te vervangen, zie Randstadrail, ombouwen van de Hoeksche Lijn... en ik vraag me af wat dat oplevert, hogere frequentie, a la, maar wel tien extra haltes...

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 20:17
door JWM
Noord/Zuidlijn, HSL, Hanzelijn, Zuidtangent, Oosterheemlijn, diverse spoorverdubbelingen...

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 20:17
door Fles
JWM schreef:
Fles schreef:Hoeveel sneller is een autorit van Amsterdam naar Maastricht in die tijd op geworden?
Ik denk aanzienlijk. Zo is pas sinds de jaren '90 de A2 volledig snelweg tussen Amsterdam en Maastricht
Oh, er staan geen files meer? :?:

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 20:21
door JWM
Op bepaalde tijdstippen van de dag zal het er inderdaad niet echt veel sneller op zijn geworden :roll: Maar de A2 ligt bijna overal op de schop om er een enorme asfaltvlakte van te maken..

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 20:45
door Vinny
Dit is toch geen nieuws? De stoomtreinen van vroeger konden ook al gewoon 140 km/h halen... :roll:
En Nederland heeft nog maar één hogesnelheidsspoor (neubaustrecke). Tussen Amsterdam en Utrecht, tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve en tussen Weesp en Lelystad Opstel liggen stukjes spoorlijn die als ausbaustrecke geschikt zijn voor 160 km/h en redelijk eenvoudig kunnen worden opgeplust tot 200 km/h. Maar dat is dus nog niet gebeurd.

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 21:24
door Ruben
Juist met het fenomeen Ausbaustrecke is in Nederland niets gedaan. Nu is dat niet erg relevant vanwege de korte afstanden en de afwezigheid van een Intercityconcept; echter is juist de afwezigheid hiervan verantwoordelijk voor de geringe tijdswinst die men over een halve eeuw heeft geboekt. Er is veel geinvesteerd, en zelfs nog meer nodig, om capaciteit te vergroten bij knooppunten; deed en doet men dit niet, dan zal er enkel tijdsverlies optreden. Naar mijn idee moeten we inderdaad blij zijn met de frequentieverhogingen zoals ze door al die jaren heen doorgevoerd zijn, maar zou het ook eens goed zijn om de snelheid op verschillende trajecten significant te verhogen. Ik zou me bijvoorbeeld voor Zwolle - Groningen / Leeuwarden, maar bijv. ook voor Amersfoort - Apeldoorn, hogere maximumsnelheden kunnen voorstellen na aanpassingen (Ausbau).

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: za 12 sep 2009, 22:08
door JWM
Ik zie veel potenieel in Utrecht-Eindhoven. Relatief lange afstanden en op veel stukken nu of in de nabije toekomst reeds viersporig.

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: zo 13 sep 2009, 18:32
door Wubbo
Doe dan gelijk de hele A2-corridor, en neem Amsterdam - Utrecht gelijk even mee.
Als je echt snelheid wil winnen op het spoor zul je grootschalig viersporig moeten uitbouwen en onderweg moeten naar een viertreinenconcept (HSL/Int, IC (versneld ten opzichte van nu), IR (vergelijkbaar met de huidige IC, eventueel met toevoeging van twijfelgevallen als Wd, Hd en Hgv) en Sprinter. Maar voordat je dat concept grootschalig kan gaan rijden moet je op veel meer trajecten (zeg maar de hele Randstad) viersporigheid hebben.

Re: Tijdwinst op spoor nihil

Geplaatst: ma 14 sep 2009, 15:19
door deadlock
JWM schreef:
Fles schreef:Hoeveel sneller is een autorit van Amsterdam naar Maastricht in die tijd op geworden?
Ik denk aanzienlijk. Zo is pas sinds de jaren '90 de A2 volledig snelweg tussen Amsterdam en Maastricht
En hoeveel jaar zijn ze nu al bij Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, et cetera aan het klooien met diezelfde snelweg?